Daria Skrevet 5. september 2022 Forfatter #32961 Skrevet 5. september 2022 Mer mat, med et hint av kverurlant: Den andre hovedretten er culotte av ungfe, et stykke som ligger mellom rygg og lår. Mellom rygg og lår - populært kalt rumpa...?
Sauen Shaun Skrevet 5. september 2022 #32962 Skrevet 5. september 2022 Daria skrev (9 minutter siden): Det smaker mer litt duffust saltsøtt enn egentlig hockeypulver. Fullt spiselig (det kunne vært så mye verre), men den blir neppe noen gjenganger. Av annet matnytt kan meldes at jeg stakk hånda i veska da jeg kom hjem fra byen før i dag og litt overrasket kom opp med en hvalpølse Jeg fikk den da jeg var borte på middagsbesøk i går, la den i veska og glemte å ta den ut da jeg kom hjem... Den chipsen frister ikke saueganen 🤪 Daria skrev (6 minutter siden): Mer mat, med et hint av kverurlant: Den andre hovedretten er culotte av ungfe, et stykke som ligger mellom rygg og lår. Mellom rygg og lår - populært kalt rumpa...?
Roadrunner Skrevet 5. september 2022 #32963 Skrevet 5. september 2022 Mer sofistikert å si culotte kanskje? "Jeg ramlet på isen og slo min culotte skikkelig..."
Roadrunner Skrevet 5. september 2022 #32964 Skrevet 5. september 2022 Måtte selvfølgelig søke... Ser ut som om rompa er mer en bare culotte-delen...
Daria Skrevet 5. september 2022 Forfatter #32965 Skrevet 5. september 2022 Hvis kua setter seg, vil det være en del av det den sitter på. Ergo en del av rumpa...
Daria Skrevet 6. september 2022 Forfatter #32966 Skrevet 6. september 2022 Noen ting følger hverandre naturlig. Etter vinter følger vår, etter sol kommer regn og etter fysios nye utfordringer følger smerte og stølhet - noe hun som vanlig påpeker med entusiasme
Roadrunner Skrevet 6. september 2022 #32967 Skrevet 6. september 2022 Blir nok et par morsomme dager nå med muskulatur som har blitt røsket i.
Daria Skrevet 6. september 2022 Forfatter #32968 Skrevet 6. september 2022 Din medfølelse er rørende Mulig ganglaget kan bli noe alternativt i morgen...
Daria Skrevet 7. september 2022 Forfatter #32969 Skrevet 7. september 2022 En onsdag formiddag påfallende lik forrige uke - sjelevrenging og kleenexforbruk hos psykologen (Kafka var dagens litterære referanse), fulgt av bok, te og sol på festningen. Annen benk, samme bok... Nå blir det en stund til neste gang (for begge deler), innen den tid har det skjedd et årstidsskifte. Det hintet av sommer som hang i lufta i dag var nok et av årets siste.
Daria Skrevet 7. september 2022 Forfatter #32970 Skrevet 7. september 2022 Daria skrev (På 3.9.2022 den 20.27): 03.09: Tre lest, ingen kjøpt. Da månedens tema i leseutfordringene jeg er med var en indisk forfatter, fant jeg ut at det var på tide å få lest Salman Rushdies Sataniske vers. En uke senere var det et skremmende aktuelt valg... Jeg må jo si at omstendighetene tatt i betrakting, hadde jeg forventet noe adskillig mer seriøst og alvorlig og kritisk, men dette er en fortelling av det virkelig burleske, frodige og fantasifulle slaget. Her er engler og demoner, guder og gudinner og avguder, mirakler og uforklarligheter, to kontinenter, mange tidsplan og enda flere karakterer - både levende og døde. Jeg siter litt både med å henge med og å engasjere meg - det er en bok av det slaget jeg ser at er god (og språket er herlig), men som samtidig ikke er min type bok. 07.09: Fire lest, ingen kjøpt. Nora Ikstenas Morsmelk er en roman fra Lativa - jeg har ikke lest så mange av dem. Mor og datter forteller i annenhvert kapittel - til å begynne med befinner de seg på hvert sitt sted i historien, men fortellingene møtes etter hvert. Det begynner med begges fødsler i hhv 1944 og 1969 og går fram til Latvias frigjøring i 1989. Sovjetsamfunnet, undertrykt nasjonalfølelse, sensur - med særlige nikk til litteratur og religion - og overvåkning danner bakteppet for et ganske dysfunksjonelt mor/datterforhold, som likevel ikke er uten kjærlighet og ømhet og et liv som tross alt ikke er uten lyspunkter. Jeg har lest litt ymse om denne, men likte den godt. Dette var årets 100. leste bok - jeg spår et leseår som sprenger rekorder...
Daria Skrevet 7. september 2022 Forfatter #32971 Skrevet 7. september 2022 Fem dager igjen før avreise og på den tiden skal jeg (i tillegg til å forholde meg til et stadig stigende nivå av ambivalente følelser) til fysio, psykofysio og fastlegen, vaske et lass med klær (jeg har en avtale med fellesvaskeriet i morgen), en tur innom biblioteket og ikke minst pakke. Klesplanen er i utgangspunktet enkel - alt jeg har av treningstøy, de nødvendige skjørt og jakker som gjør treningsantrekkene mer presentable, og i tillegg så mange kjoler som jeg får plass til. Fire pakker te og en håndfull sjokoladeplater (ikke de største...) burde holde, men angsten for å gå tom for lesestoff er jo enorm (dere vet selvfølgelig at det finnes et ord for dette? Abibliophobia ). Vil de syv jeg har funnet fram holde, eller bør jeg slenge med et par til for sikkerhets skyld...?
Skravla Skrevet 7. september 2022 #32972 Skrevet 7. september 2022 Er man i tvil så gå for sikkerhet.
Daria Skrevet 7. september 2022 Forfatter #32973 Skrevet 7. september 2022 Det er nok der jeg ender... Det skal sies at to av dem er på over 700 sider hver - men tenk om de ikke er så spennende som jeg tror...?
Sauen Shaun Skrevet 8. september 2022 #32974 Skrevet 8. september 2022 Gå for et par ekstra. Ikke gjør samme tabben som jeg alltid gjør. Jeg tar alltid med for lite lesestoff.
Daria Skrevet 8. september 2022 Forfatter #32975 Skrevet 8. september 2022 Jeg hat også gått på den smellen - og har et utvalg nødinnkjøpte bøker i hylla som følge av det Det er jo et spørsmål om plass i kofferten også... Dagens hovedaktivitet er klesvask - også med tanke både på ting som skal i kofferten og hvor mye man egentlig trenger... I tillegg til treningstøy/vanlig tøy-forholdet, er det jo midt i et årstidsskifte - hvor varme klær bør jeg ha med, ikke minst når det gjelder yttertøy og sko? Det er vaskemuligheter der (og jeg har biotex i bagasjen), men det er jo greit å ikke basere seg for mye på det. Ikke minst handler det om å balansere faktiske behov og jåle-behov... 1
Daria Skrevet 8. september 2022 Forfatter #32976 Skrevet 8. september 2022 Dronning Elizabeth under medisinsk overvåkning. Nå mistenker jeg at terskelen for å sette inn sånne tiltak overfor en 93 år gammel monark er relativt lav, men det høres jo dramatisk ut når arvingene samler seg...
Daria Skrevet 8. september 2022 Forfatter #32977 Skrevet 8. september 2022 Jeg leser en scene hvor en far minnes da han hentet sin dem gang lille datter på skolen, og utenfra kommer lyden av det som sannsynligvis er far og datter på vei hjem fra barnehagen. Usedvanlig passende lydspor...
Daria Skrevet 8. september 2022 Forfatter #32978 Skrevet 8. september 2022 BBC News viser bilder av porten til Balmoral og gjør sitt beste for å holde praten gående med selvfølgeligheter som at på bildene av Charles og Edward som ankommer se de alvorlige ut - as one would expect, there'concern about the health of their mother... Men det er vel ikke så greit - ikke er det noe å melde, det tar seg ikke ut å være opptatt av andre ting når monarken potensielt ligger på det siste og de kan i anstendighetens navn ikke begynne med tilbakeblikk og oppsummeringer så lenge hun faktisk er i live...
Daria Skrevet 8. september 2022 Forfatter #32979 Skrevet 8. september 2022 (endret) Dronningen er død. Leve kongen. *gåsehud* En æra er over. Endret 8. september 2022 av Daria 1
Skravla Skrevet 8. september 2022 #32980 Skrevet 8. september 2022 Så nettopp på BBC. Trist og slett ikke uventet, men en lang epoke er over.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå