Daria Skrevet 21. november 2021 Forfatter #30921 Skrevet 21. november 2021 Du vet fotballsesongen nærmer seg slutten når de må ha måkepause midt i omgangen i Bodø...
Daria Skrevet 22. november 2021 Forfatter #30922 Skrevet 22. november 2021 Jeg fikk en telefon ved frokosttid (etter min døgnrytme...) med tilbud om treningstime kl 9 i morgen, og i stedet for å le rått eller påpeke at Nå har du nok ringt feil, var min umiddelbare reaksjon Så flott!. Fysio har åpenbart hjernevasket meg... Med både henne og psykologen tilbake fra kurs, er jeg tilbake i 4-avtaler-i-uka-rutinen. Godt å ha noe å fylle dagene med... Dagens hovedprogram er psykofysio - med time kl 14.45 vil det vel ikke skje all verden hverken før eller etterpå.
Daria Skrevet 22. november 2021 Forfatter #30923 Skrevet 22. november 2021 (endret) Psykofysio har en plan om at jeg skal på ski - det er 10+ år siden sist og jeg er en anelse skeptisk...Men jeg har i det minste utstyret i orden - smørefrie glassfiberski kjøpt brukt i 1995 og min grandtantes gamle bambusstaver. Endret 22. november 2021 av Daria
Cata Skrevet 22. november 2021 #30924 Skrevet 22. november 2021 Daria skrev (57 minutter siden): Men jeg har i det minste utstyret i orden - smørefrie glassfiberski kjøpt brukt i 1995 og min grandtantes gamle bambusstaver. Nå skjønner jeg uttrykket psyko-fysio.... Du banker definitivt meg på skifronten (og sannsynligvis på skills også)
Roadrunner Skrevet 22. november 2021 #30925 Skrevet 22. november 2021 Cata skrev (23 minutter siden): Nå skjønner jeg uttrykket psyko-fysio.... Du banker definitivt meg på skifronten (og sannsynligvis på skills også) Meg også! Sist jeg hadde ski på beina var vel rundt 1998, da på mammas gamle Splitkein-ski. Har aldfi hatt andre skisko enn de som har firkanta tupp med tre huller under Mams prøvde å gi meg skiene på et tidspunkt, men jeg takket pent nei. HVIS jeg noengang skal feste føttene på et par ski igjen skal det være med hakket mer moderne utstyr... Skal aldri si aldri, men funker det med sannsynligvis aldri?
Daria Skrevet 22. november 2021 Forfatter #30926 Skrevet 22. november 2021 Det er sånne skistøvler jeg har også Jeg er oppvokst med hytte på fjellet og søndagsturer i marka, samt skiskole og Barnas Holmenkolldag, så jeg har jo kunnet en gang...
Cata Skrevet 22. november 2021 #30927 Skrevet 22. november 2021 Roadrunner skrev (1 time siden): Skal aldri si aldri, men funker det med sannsynligvis aldri? Funker fjell!
Sauen Shaun Skrevet 23. november 2021 #30928 Skrevet 23. november 2021 Jeg prøvde meg som skiløper igjen, for første gang på årevis, i februar i år. Og det var kjempegøy. Så gøy at eselet kjøpte nye ski til meg til bursdagen min.
Daria Skrevet 23. november 2021 Forfatter #30929 Skrevet 23. november 2021 Første skikkelige treningstime på to uker - det blir ikke samme intensiteten på hjemmeøktene, av så mange grunner - og beina kan melde at den var krevende. Lang var den også, når jeg setter meg på sykkelen og begynner å varme opp når jeg kommer (venteromslesingen er avviklet...) og oppfordres til å holde på litt på egen hånd etter at timen er over, blir økten fort på nærmere tre kvarter. Jeg fulgte opp med en like lang økt på den lokale nyoppussede kaféen (den hadde et fint, skjermet hjørne med god lys og gode stoler - kan jeg bare sette opp en permanent reservering der når det passer meg...?) med bok, te og vinterbolle før jeg hentet dagens tre reserveringer på biblioteket. Den bunken med lån begynner å bli høy...
Cata Skrevet 23. november 2021 #30930 Skrevet 23. november 2021 Sauen Shaun skrev (9 timer siden): Jeg prøvde meg som skiløper igjen, for første gang på årevis, i februar i år. Og det var kjempegøy. Så gøy at eselet kjøpte nye ski til meg til bursdagen min. *rare bilder i hodet av sauer og eseler og hele bondegården på ski *
Daria Skrevet 23. november 2021 Forfatter #30931 Skrevet 23. november 2021 Det ligger jo en barnebok og vaker her - Sauen og eselet på vinterferie hos Bukkene Bruse? Det tikket plutselig inn en sms om innkommet brev på HelseNorge - jeg trodde ikke jeg ventet på noe nå og rakk å få ganske høy puls før jeg fikk logget på og fant en invitasjon til spørreundersøkelse vdr ditt siste sykehusopphold... Så nå har jeg forsikret om at jeg følte meg sett og ivaretatt og godt behandlet, og prøvd å fordøye at jeg måtte krysse av for to både på spørsmål om kroniske lidelser og antall innleggelser det siste året... Et vel så presserende spørsmål er det om en tur i butikken i løpet av kvelden - kroppen kjenner fortsatt på ettervirkningene av dagens treningsøkt, men det er ekko i kjøleskapet og snart papirløst på do, og det blir ikke nødvendigvis enklere å få til i morgen, med en midt-på-dagen-time hos mannen som vil snakke om følelser. Det blir fort en treningsøkt det også, på sitt vis.
Daria Skrevet 23. november 2021 Forfatter #30932 Skrevet 23. november 2021 Daria skrev (På 20.11.2021 den 22.07): 20.11: Ti kjøpt, tre kjøpt. Med 1999 Aftensang har jeg kommet fram til årtusenskiftet, og drapet som åpner det første bindet natt til 1. januar 1900 blir oppklart nyttårsaften 1999 av Varg Veum. Isdalskvinnen har også dukket opp, og ser ut til å spille en større rolle i den nye boka, som jeg er i gang med. I etterkrigstiden rykker verden nærmere på så mange vis, men Bergen er fortsatt dens navle og den samme håndfullen slekter - stadig mer sammenfiltret - er historiens kjerne. Et utvalg familietrær er trykket foran i boka, og det takker man for... Den varslede antikvariatspakken dukket opp før helgen og inneholdt Edvard Bulls lille Oslohistorie fra 1931. 23.11: 11 lest, tre kjøpt. Det store spørsmålet når en vellykket bokserie får et nytt bind 20 år etter, er om det egentlig var nødvendig, eller for den saks skyld verdt det. Når det gjelder Gunner Staalesen og 2020 Post festum, er jeg tilbøyelig til å si nei. Til å begynne med er det hyggelig med et gjensyn med gamle kjente, og trådene (nettet) som spinnes videre fra de gamle bøkene er høydepunktet, men det kommer etter hvert så mange nye karakterer hvor sammenhengen er litt for tynn, og ikke minst blir det altfor mye gjenfortelling av fakta og historiske hendelser. Det er mulig det var like mye av det i de foregående bindene og at jeg bare ikke oppfattet det som like irriterende fordi det var snakk om ting som lå lenger tilbake og dermed mindre kjent for meg, men det føles til tider litt som en skolebok for ungdomsskolen når 2000-tallets viktige hendelser og debatter ramses opp i kortform. Sannsynligheten for at de som leser boka husker både 11. september, finanskrisen og flyktningkrisen er stor, for ikke å si koronakrisens utvikling... Jeg ender med å skumlese til tider, både for å unngå skolebokavsnittene og fordi historien ikke engasjerer nok lenger, den blir nesten mer som en unnskyldning for å gi en gjennomgang av politikk- og samfunnsutvikling. Skildringene fra 22, juli er sterke, da, de leser jeg med høy puls og klump i halsen, og løsningen som presenteres på mysteriet med Isdalskvinnen er jo underholdende, om ikke veldig overbevisende. Dessuten morer jeg meg litt over Bergensspråket - ikke bare i replikkene (jeg fniser av uttrykket ka honen! hver gang), men også i det at Staalesen konsekvent skriver jenten og hytten. Mest irriterende med dette ekstrabindet er likevel at det ødelegger trilogiens fiffige bite-seg-selv-i-halen-komposisjon...
Daria Skrevet 24. november 2021 Forfatter #30933 Skrevet 24. november 2021 (endret) Det satt en jente på bussen og leste første bind av Staalesens serie i dag - flere som har blitt inspirert av det nye bindet, selv om hun neppe var gammel nok til å ha lest de første da de kom Av andre observasjoner fra dagens bytur kan nevnes skoleklassen på Oslo- tur som ble sluppet fri for noen timer utenfor Stortinget - etter dialekten til læreren å dømme kom de fra ikke helt sentrale strøk av Innlandet. Han snakket så bredt at det var fristende å bli stående og lytte, men det hadde vel ikke tatt seg ut Jeg klarte også å la være å stoppe da jeg gikk forbi et par klasserom hvor det foregikk undervisning, jeg sendte bare lange blikk mot tavlene i forbifarten. Det så ut til å være norsktimer - på den ene tavlen projektoren var overskriften Essay, på den andre Å koke suppe på sentimentalitet. Jeg antar hvertfall at det handlet om litteratur, ikke om skolekjøkken... Dessuten fikk jeg gleden av å føle meg gammel og konservativ - da jeg gikk på skolen fikk man gjerne ordre om å ta av seg luen i klasserommet, her satt læreren med lua godt nedover ørene... Jeg sliter stadig litt med å ta inn over meg at det snart er desember, men nå har jeg sikret te-kalenderen selskap. Årets sjokoladekalender (ja, selvfølgelig må jeg ha begge deler) ble ikke min tradisjonelle Anthon Berg, men jeg skal vel kunne leve med Jacobs også... #luksusdyr Endret 24. november 2021 av Daria
Daria Skrevet 24. november 2021 Forfatter #30934 Skrevet 24. november 2021 Er det ufint å antyde at han sannsynligvis ikke tilhørte den kule gjengen på ungdomsskolen...?
Sauen Shaun Skrevet 25. november 2021 #30935 Skrevet 25. november 2021 Bøker ja… Jeg pleier å lese en julepocket i advent hvert år. I fjor leste jeg en dom heter 25 dager til jul. Nydelig bok. Vet jeg kjøpte en julepocket med bilde av en katt utenpå i fjor (for å ha til advent i år)… Men husker ikke hvor jeg har lagt den, og ikke husker jeg forfatter eller tittel… Får håpe den dukker opp i eskene med julepynt
Daria Skrevet 25. november 2021 Forfatter #30936 Skrevet 25. november 2021 Du la den et lurt sted? Vi vet jo alle at jeg er en kravstor kunde med forventning til oppførselen til de i kassa. I dag anerkjente hun ikke min eksistens før hun plutselig irritert påpekte at jeg kunne betale nå. Det burde jeg jo ha sett der jeg sto på den siden av kassa hvor jeg ikke ser båndet og gjenstående varer, selv om hun ikke hadde sagt summen, sett opp, spurt om jeg skulle ha pose eller på annen måte antydet at den varen hun nå satt klar med i hånda ikke var min siste, men det første til nestemann i køen...
Daria Skrevet 25. november 2021 Forfatter #30937 Skrevet 25. november 2021 Lite, dårlig og oppstykket søvn etter en på flere måter litt krevende dag (-Om du får en reaksjon i etterkant, er ikke det så uvanlig. Men det er ikke farlig, det er bare følelser. #sapsykologen), det blir ikke så mye overskudd og aktivitet av sånt. Greit fornøyd med at det ikke er fysio-dag... Derimot er det egentlig filharmoni-kveld, men foreløbig tror jeg stol og bok og pepperkaker (årets første - det er jo en begivenhet...) frister mer enn Britten og Bartok og en sal full av mennesker (i en relatert kommentar handlet jeg med munnbind for første gang på en stund i dag). I morgen er det dessuten fysio-dag, for ikke å si fysio-morgen, og å lade opp litt heller enn å bruke opp siste rest av krefter virker som en lurere plan...
Daria Skrevet 25. november 2021 Forfatter #30938 Skrevet 25. november 2021 Å krangle om bybanen er uproblematisk, men tirr ikke en bergenser når Brann er i nedrykksfare...
Daria Skrevet 25. november 2021 Forfatter #30939 Skrevet 25. november 2021 Jeg vet ikke hvorfor han i blokka ovenfor meg synes det er naturlig å rydde i bar overkropp, men han er ganske veltrent, så jeg klager ikke... Det et dette som kalles a room with a wiev... 1
Sauen Shaun Skrevet 26. november 2021 #30940 Skrevet 26. november 2021 Daria skrev (18 timer siden): Du la den et lurt sted? Vi vet jo alle at jeg er en kravstor kunde med forventning til oppførselen til de i kassa. I dag anerkjente hun ikke min eksistens før hun plutselig irritert påpekte at jeg kunne betale nå. Det burde jeg jo ha sett der jeg sto på den siden av kassa hvor jeg ikke ser båndet og gjenstående varer, selv om hun ikke hadde sagt summen, sett opp, spurt om jeg skulle ha pose eller på annen måte antydet at den varen hun nå satt klar med i hånda ikke var min siste, men det første til nestemann i køen... Boka er funnet og advents(lese)tiden reddet Jeg skal kose meg med å lese Julens ni liv av Florence McNicoll. Enkelte burde ikke jobbe i et serviceyrke… Daria skrev (13 timer siden): Jeg vet ikke hvorfor han i blokka ovenfor meg synes det er naturlig å rydde i bar overkropp, men han er ganske veltrent, så jeg klager ikke... Det et dette som kalles a room with a wiev...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå