Daria Skrevet 16. november 2021 Forfatter #30901 Skrevet 16. november 2021 Viljen sin, stakkar... Den kommentaren han faktisk ga roper jo virkelig seriøsitet, modenhet og en mann som tar politikerrollen (og med det både partifeller og velgere) på alvor: – Jeg hadde bare ikke lyst til å sitte der mer, sier Christian Tybring-Gjedde til ABC Nyheter. Jeg mener å huske at Hagen hadde en liknende reaksjon da han ikke fikk Nobel-vervet han ville ha. Trassige gamle menn er så sjarmerende...
Daria Skrevet 16. november 2021 Forfatter #30902 Skrevet 16. november 2021 Jeg begynte å rydde i tingene mine på jobben da jeg var innom i forrige uke, og langt inne i kontorskuffen lå LilleZen - min første mp3-spiller innkjøpt mens jeg bodde på øya i 2006. Den har ikke vært i bruk på årevis, men et nytt batteri og den var klar til innsats - her har smarttelefonene mye å lære... 1
Daria Skrevet 17. november 2021 Forfatter #30903 Skrevet 17. november 2021 *sliten* Sosialt samvær, et snev av faglig innslag og en lang lunsj - sånt tar på... Hyggelig og samtidig litt sårt å være en del av noe man egentlig ikke er en del av lenger - det blir jo en påminnelse om alt som er og var og skulle og burde vært. Kom hjem og fant et ordentlig brev i postkassen Samt en Donald-pocket og en regning fra Sats - det er da du vet at postmannen har vært litt uoppmerksom...
Cata Skrevet 17. november 2021 #30904 Skrevet 17. november 2021 Daria skrev (53 minutter siden): Donald-pocket Kan doneres denne vei hvis riktig eier ikke blir funnet . Hilsen damen som oppdaget et nytt Asterix i butikken i dag.
Daria Skrevet 17. november 2021 Forfatter #30905 Skrevet 17. november 2021 Den var navnet og adressert, bare ikke til meg...
Cata Skrevet 17. november 2021 #30906 Skrevet 17. november 2021 Daria skrev (Akkurat nå): Den var navnet og adressert, bare ikke til meg... Velvel, da får jeg klare meg med Asterix'en da.
Daria Skrevet 17. november 2021 Forfatter #30907 Skrevet 17. november 2021 Politiker på glattisen igjen... Jeg er spent på om hun kan bli sittende som president nå, som kommentatoren er inne på er det en del sprekker i troverdigheten hennes. Det jeg sliter med å forstå, er hvordan hun kan forsvare, eller i det minste forklare, logikken i at hun beholdt bostedsadresse på en hybel i Trondheim når hun er gift og bor et helt annet sted - uten at det handler om å skulle omgå noen regler. For de aller fleste er det jo helt naturlig at man har bostedsadresse der man faktisk bor. Jeg kan til en viss grad skjønne at man kan komme skeivt ut ved et uhell hvis man har bolig både her og der (og familie der...), som en del stortingspolitikere jo har, men her er det jo åpenbart at hun har hovedbolig og familie rett utenfor Oslo - hvorfor skulle hun ikke være bostedregistrert der?
Daria Skrevet 17. november 2021 Forfatter #30908 Skrevet 17. november 2021 Daria skrev (På 13.11.2021 den 22.05): 13.11: Åtte lest, to kjøpt. Vanligvis holder jeg gjenlesing utenfor statistikken, men jeg gjør et unntak for Bergenstrilogien (nå kvartett - derav gjensynet) til Gunnar Staalesen - det er 20 år siden jeg jeg leste dem sist, og jeg husker såpass lite at det stort sett føles som en førstegangslesing (jeg trodde jeg husket åpningsscenen, men det gjorde jeg ikke - og lurer nå på hvilken bok den scenen jeg ser for meg egentlig er hentet fra...). 1900 Morgenrød er den første boken, den åpner med drapet som er seriens røde tråd og strekker seg fra 1900 til 1932. Her er det mange personer, mange handlinger og mange veier som krysses (men Staalesen gjør det adskillig mer elegant enn Kjærstad), det gjelder å følge med. Jeg er hakket mer bevandret i Bergen nå enn sist jeg leste den, men tydeligvis ikke så godt kjent som jeg gjerne skulle vært - byen er nesten en karakter i historien og jeg kjenner at det er litt lenge siden jeg var der sist. En mer lokalkjent enn meg får sikker også enda mer ut av alle vestlandsdialektene Staalesen strør om seg med - jeg vet bare at det er striler og sunnfjordinger fordi det fortelles at det er det... 17.11: Ni lest, to kjøpt. 1950 High noon er neste bind i Staalesens Bergenskrønike. Den begynner der den forrige sluttet i 1932 og går fram til Cubakrisen i 1962 - 30-årenes krisetid med streiker og politisk polarisering, 40-årene og krigen og 50-talles optimisme og gjenoppbygging. Når flere generasjoner kommer til blir persongalleriet stadig videre og mer innviklet, men om jeg ikke har stålkontroll på alt og alle har ikke så mye å si - man får med seg historien likevel. Jeg visste tydeligvis ikke så mye om hva som skjedde i Bergen under krigen (selv om jeg altså har lest boka før...), ødeleggelsene og dramatikken der var jo ganske stor. I løpet av boka kommer det en liten gutt til verden, med det noe uvanlige Varg Veum, og forrige boks drapsmysterium ligger fortsatt som en rød tråd under det hele... Dessuten må jeg jo nevnte at om Staalesens skildringer av kjønnslig omgang ikke er av det mest dampende slaget, skal han ha ros for tidvis svært kreativ bruk av metaforer.
Daria Skrevet 18. november 2021 Forfatter #30909 Skrevet 18. november 2021 Jeg er åpenbart dronningen av god beregning i dag - først ringte jeg legekontoret på et tidspunkt det bare var to minutters ventetid, så var jeg ferdig med å handle akkurat i det storefri begynte på skolen over veien og hordene kom veltende. Dessuten brukte jeg min nødvendige pause på benken utenfor til å bla litt på facebook og ble minnet på at jeg skal i filharmonien i kveld. Jeg hadde nok kommet på det i tide (jeg husket det i går), men i dag har det ikke vært i mine tanker. Jeg skylder på at min indre kalender går på fysio-tid - det er det eneste som skjer på faste dager, og når jeg plutselig ikke har vært på en uke sklir alle tidsbegrep litt ut... Jeg kan også melde om en milepæl som er passert (langsomt og omstendelig og med høy konsentrasjon) - min første tur i butikken uten staver siden forverringen i september. Vi snakker nærbutikken 300 meter hjemmefra, men man skal sette seg realistiske og oppnåelige mål...
Daria Skrevet 18. november 2021 Forfatter #30910 Skrevet 18. november 2021 Daria skrev (På 17.11.2021 den 21.34): Politiker på glattisen igjen... Jeg er spent på om hun kan bli sittende som president nå, ...og det kunne hun ikke, det var vel ikke så mange alternativer. Det handler jo også litt om grunnleggende anstendighet - uansett hva du tror om reglene og hvor du rent formelt har bostedsadresse, burde det være en selvfølge at du sier fra deg en gratis pendlerleilighet i Oslo når du har tilgang til og benytter bolig du anser som ditt hjem i nærheten.
Daria Skrevet 18. november 2021 Forfatter #30911 Skrevet 18. november 2021 94 år gammel dirigent i filharmonien i dag - det er jo imponerende. Generalprøve i formiddag, konsert i kveld og videre til Stavanger for konsert der i morgen, og sikkert et helt annet sted i verden neste uke. Noen holder seg bedre enn andre, mvh hun som står i heiskø med pensjonistene både før og etter konserten og har fast hvilebenk på hjemveien...
Daria Skrevet 20. november 2021 Forfatter #30912 Skrevet 20. november 2021 Jeg fikk plutselig en natt utenfor huset, uten at det var mer spennende eller dramatisk enn at jeg har vært hos mamma (som hadde et rutinemessig lite inngrep i lett narkose og fikk beskjed om at det var jo greit om hun hadde noen hos seg om natten for sikkerhets skyld. Jeg kan ikke brukes til så mye praktisk for tiden, men tilstedeværelse kan jeg bidra med...) og sett gullrekka. Nå er jeg hjemme i egen sofa og kan melde om at munnbindandelen øker igjen (jeg fant frem mine - 40 min på en vanligvis ganske full buss gjorde valget enkelt) og at det er vintersport på tv Dagens tur er også unnagjort (den ble litt lenger enn jeg hadde tenkt), en liten treningsøkt burde man etter hvert, utover det er planer og ambisjoner nokså vage....
Daria Skrevet 20. november 2021 Forfatter #30913 Skrevet 20. november 2021 Hoppsesong! Treningsøkt unnagjort, resten av lørdagen blir nok ganske stillesittende, med en svært tilbakelent og avslappet sittestilling...
Daria Skrevet 20. november 2021 Forfatter #30914 Skrevet 20. november 2021 Daniel André Tande er tilbake etter det grusomme fallet i Planica i mars - det er jo så man får litt frysninger...
Daria Skrevet 20. november 2021 Forfatter #30915 Skrevet 20. november 2021 Festen i en naboleilighet byr på musikk av det eklektiske slaget - vi har hatt Levva livet og Rock me Amadeus, norsk rap og tysk rock og en klineballade fra Chicago. Samt diverse uidentifisert, med varierende grav av allsang, men stort sett på et akseptabelt lydnivå, ukedag og tidspunkt tatt betraktning... Det håret...
Daria Skrevet 20. november 2021 Forfatter #30916 Skrevet 20. november 2021 Daria skrev (På 17.11.2021 den 21.52): 17.11: Ni lest, to kjøpt. 1950 High noon er neste bind i Staalesens Bergenskrønike. Den begynner der den forrige sluttet i 1932 og går fram til Cubakrisen i 1962 - 30-årenes krisetid med streiker og politisk polarisering, 40-årene og krigen og 50-talles optimisme og gjenoppbygging. Når flere generasjoner kommer til blir persongalleriet stadig videre og mer innviklet, men om jeg ikke har stålkontroll på alt og alle har ikke så mye å si - man får med seg historien likevel. Jeg visste tydeligvis ikke så mye om hva som skjedde i Bergen under krigen (selv om jeg altså har lest boka før...), ødeleggelsene og dramatikken der var jo ganske stor. I løpet av boka kommer det en liten gutt til verden, med det noe uvanlige Varg Veum, og forrige boks drapsmysterium ligger fortsatt som en rød tråd under det hele... Dessuten må jeg jo nevnte at om Staalesens skildringer av kjønnslig omgang ikke er av det mest dampende slaget, skal han ha ros for tidvis svært kreativ bruk av metaforer. 20.11: Ti kjøpt, tre kjøpt. Med 1999 Aftensang har jeg kommet fram til årtusenskiftet, og drapet som åpner det første bindet natt til 1. januar 1900 blir oppklart nyttårsaften 1999 av Varg Veum. Isdalskvinnen har også dukket opp, og ser ut til å spille en større rolle i den nye boka, som jeg er i gang med. I etterkrigstiden rykker verden nærmere på så mange vis, men Bergen er fortsatt dens navle og den samme håndfullen slekter - stadig mer sammenfiltret - er historiens kjerne. Et utvalg familietrær er trykket foran i boka, og det takker man for... Den varslede antikvariatspakken dukket opp før helgen og inneholdt Edvard Bulls lille Oslohistorie fra 1931.
AprilLudgate Skrevet 20. november 2021 #30917 Skrevet 20. november 2021 Synes den kronikken om å la NAV ta seg av politikerne var veldig god 😅 Og så kommentaren «Pasientreiser kan ta kreative reiseregninger» 😂 INGEN slipper unna. Støtter forslaget!
Daria Skrevet 20. november 2021 Forfatter #30918 Skrevet 20. november 2021 Det er jo noe med at reglene ikke burde være mindre strenge for de som allerede har såpass høy lønn og mange frynsegoder. Dagsrevyen hadde et innslag i går om at stortingsdirektøren som nå mener at alle kan jo misforstå var adskillig strengere i sin omgang med studenter og stipendordninger da hun var direktør for lånekassa. Jeg må si jeg har større forståelse for at studenter med lav inntekt og lite erfaring med voksenlivet kan - tilsiktet eller ikke - ende opp med støtte de ikke har krav og rett på enn godt voksne stortingspolitikere.
Daria Skrevet 21. november 2021 Forfatter #30920 Skrevet 21. november 2021 *mett* 2-retters, 3-timers lunsj med Skravla har stått på menyen. Jeg må jo si at dagens føles relativt kort når jeg ikke står opp før nærmere 11, går hjemmefra for lunsj litt før 14 og kommer hjem i 17-tiden og det allerede er mørkt og praktisk talt kvelden...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå