Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Daria skrev (5 minutter siden):

Plus-size burlesque på nrk1 en tidlig onsdagskveld - i Symesterskapet, intet mindre. Hvor mange satte kaffen i halsen nå...? :fnise: 

Trolig mormor iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun tok det hakket lenger enn jeg forventet... Min mormor hadde nok ledd (vi snakker tross alt damen som så en naken tysk mann på en strand i syden og kommenterte - til sitt 16 år gamle barnebarn - at han hadde da ikke så mye å sprade med...), men min morfar ville vært dypt indignert over verdens forfall :ler: 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi venter på morgensdagens store høydepunkt (avsløring av årets vinner av Nobelprisen i litteratur, selvfølgelig) kan man quize seg om tidligere vinnere. Jeg håper som vanlig primært på Jon Fosse, sekundært på noen jeg faktisk har hørt om (og aller helst lest)...

Av annet litterært nytt kan meldes at Gunner Staalesen kommer med et fjerde bind i århundre-serien sin. Siden jeg har de tre andre i innbundet utgave i hylla må jeg jo komplettere samlingen, og siden det er 20 år siden jeg leste dem sist og husker minimalt bør jeg sikkert gjenlese dem først. Det jeg husker best fra forrige lesning var at jeg ønsket at jeg var litt mer bevandret i de bergenske gater og smau - og det har jeg blitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Nobelprisen går til...

 

...eh, hvem...? *venter på å få det skriftlig* :sjenert:

...Abdukrazak Gurnah. Her ringer det ingen bjeller, må jeg tilstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Listen over verkene hans sier meg heller ingenting, her er jeg fullstendig blank. Men det er jo på tide med en afrikansk forfatter, selv om han strengt tatt er britiskbasert og skriver på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 4.10.2021 den 14.56):

04.10: Tre lest, tre kjøpt.

Bokklubben hadde jo salg på engelsk pocket nylig, samtidig som de hadde en "kjøp for 299, få gratis sitteunderlag"-kampanje. Og siden jeg mistet sitteunderlaget mitt i vår, trengte jeg jo et nytt... En moderne russisk roman delvis basert på historiske hendelser, en ulest av en av mine nyere forfatteroppdagelser og en irsk familiesaga med det lovende navnet Future popes of Ireland.  

07.10: Fem lest, tre kjøpt.

En uke inn i oktober og jeg har allerede passert septembers samlede resultat...

Nat Tate : An American artist 1928-1960 er en tynn kunstnerbiografi - om en kunstner som aldri har eksistert. Det aller mest spennende her er egentlig etterordet hvor forfatter William Boyd gjør rede for hvordan karakteren og etter hvert boka oppsto, og hvordan det tok av på måter han hverken hadde forutsett eller tilsiktet. Jeg kom over den fordi kunstneren er en bifigur i Boyds roman Any human heart, og for meg er det først og fremst den koblingen (samt at je3g har litt kjennskap til kunstmiljøet i NY i den aktuelle perioden) som gjør den morsom å lese. Ikke minst ler jeg høyt av at Peggy Guggenheim siteres på at Tate var a great lover - hun var kjent for å ha kjennskap til miljøet på mer enn en måte :fnise: 

Felemakaren er siste tilskudd til Edvard Hoems familiekrønike, om forfaren som marsjerte til København for å delta i Napoleonskrigene, ble kapret av britene i et forsøk på å frakte korn til Norge og sad i "prisonen" i lange år, som en annen Terje Vigen, før han endte som felemaker i Kristiansund. Jeg er litt fascinert over at det nesten gikk an å leve av det der ute på 1800-tallet. Hoem er som alltid best når han har litt tidsavstand til stoffet sitt og kan slippe fortellergleden løs uten å ha altfor mye historisk fakta å støtte seg til og/eller være bundet av - det er ikke viktig for leseren hvorvidt et dødsfall egentlig skjedde på våren eller høsten, det er skildringen av enkemannen som står og spiller ved graven som berører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lokale Meny har endelig åpnet igjen etter å ha vært stengt i to år, så jeg var på en formiddagsutflukt for å se på de nye lokalene (og hamstre biscotti :sikle: ). Jeg har savnet å ha en Meny i nabolaget, men jeg har savnet ennå mer å ha en matbutikk i det området. Ikke at det ikke er flust av dem i nærheten, men den ligger langs en naturlig rute hjem fra sentrum. For øvrig synes jeg det var svært taktisk av dem å plassere teen og smågodtet ved siden av hverandre :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig trist at det ikke blir OL på Maren Lundby, men min respekt for henne som menneske, idrettsutøver og forbilde bare vokser av denne saken. Jeg håper Emil Iversen og andre i langrennsmiljøet skammer seg litt i dag...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (9 minutter siden):

Det er forferdelig trist at det ikke blir OL på Maren Lundby, men min respekt for henne som menneske, idrettsutøver og forbilde bare vokser av denne saken. Jeg håper Emil Iversen og andre i langrennsmiljøet skammer seg litt i dag...

Enig, hun er utrolig sterk og tøff! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteinntrykk av paljettvaginaen er at den burde ha vært på ensfarget bakgrunn for å komme til sin rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (11 minutter siden):

Førsteinntrykk av paljettvaginaen er at den burde ha vært på ensfarget bakgrunn for å komme til sin rett...

...og jeg skjønner ikke hvorfor den henger i knehøyde... Morsom idé, men ikke helt gjennomført. Og underholdningsverdien i å høre Andreas si Der er klitoris, ja! skal jo ikke undervurderes :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadrunner skrev (Akkurat nå):

Tror Turi henger i en tynn tråd denne uka...

Enten hun eller Emmanuel - men jeg synes Emmanuels tanke i dag var bedre enn Turis, selv om gjennomføringen var litt middels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Daria skrev (Akkurat nå):

...og jeg skjønner ikke hvorfor den henger i knehøyde... Morsom idé, men ikke helt gjennomført. Og underholdningsverdien i å høre Andreas si Der er klitoris, ja! skal jo ikke undervurderes :fnise: 

:fnise:

Ord og begrep du aldri trodde du skulle si som dommer i Symesterskapet. 

Enig i at den er feil plassert, og jeg synes også den var altfor stor... 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (11 minutter siden):

Jeg vil ha Zeinabs kjole!

Og det var jeg ikke alene om, nei :ler: Den satt veldig fint på (litt stretchy omslag gjør seg ofte på oss litt runde), fargen var fint og ikke minst var den veldig mye mer jobbvennlig enn mange av de andre, og det var jo en viktig del av oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadrunner skrev (3 minutter siden):

:fnise:

Ord og begrep du aldri trodde du skulle si som dommer i Symesterskapet. 

Enig i at den er feil plassert, og jeg synes også den var altfor stor... 🙈

Nå tenker jeg så mange dårlige og tvilsomme vitser at det tryggest å bare holde munn :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...