Daria Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #27621 Skrevet 2. februar 2021 Daria skrev (På 29.1.2021 den 13.06): Jeg har fire tomme tebokser på kjøkkenet. Jeg har også tatt grep for å sørge for at det bare er en forbigående fase... Fasen er forbigått Jeg har ikke lenger tomme tebokser, i stedet har jeg kvedete, solbærte, krydder-rooibos og rooibos med jordbær og lime - og to bonus-sjokolader...
Roadrunner Skrevet 2. februar 2021 #27622 Skrevet 2. februar 2021 Daria skrev (1 time siden): Ny hinderløype i dag. Jeg burde jo ta en bilde og sende til RR, men antagelig er det mye morsommere å forestille seg enn det faktisk er Slitsomt er det hvertfall - noen runder i den og litt gangøvelser etterpå, og jeg måtte bråsette meg på en mur på vei fra trikken... Kaféturer er de neste dagers hjemmelekse - forutsett at de ligger såpass langt hjemmefra at det innebærer en ekstra lang tur. -Gå så langt at du kjenner det begynner å bli nok, ta deg en kaffe og en god pause, og så får du en tur til tilbake. Jeg regner med at te også er godkjent Du har helt rett - fantasien fungerer utmerket i hinderløype-sammenheng Og mistenker at du hadde blitt enda mer utslitt i min løype Kafétur i hjemmelekse? Sannelig noen som har det...
Daria Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #27623 Skrevet 2. februar 2021 Jeg tviler ikke et øyeblikk på at din variant både er mer underholdende for deg og mer slitsom for meg Tror jeg holder meg til fysios anbefalinger, både når det gjelder løype og lekser... Men du kan komme og holde kurs i opptenning i ovn? Selv med tennbriketter sliter jeg med å få noe fart på fyringa... Ikke så mye, men alle monner drar - og skal det først være kald, kan det godt være vinter på alle måter. Jeg får heller dra fram broddene om nødvendig...
Cata Skrevet 2. februar 2021 #27624 Skrevet 2. februar 2021 Daria skrev (3 timer siden): Selv med tennbriketter sliter jeg med å få noe fart på fyringa... Husk å åpne spjeld - masse!
Daria Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #27625 Skrevet 2. februar 2021 Spjeld er åpnet. Jeg har brent to briketter og 1/3 avis, men vedkubbene er fortsatt bare svidd...
Daria Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #27626 Skrevet 2. februar 2021 I avdelingen for musikaler jeg gjerne ser på en norsk scene...
Daria Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #27627 Skrevet 2. februar 2021 Jeg skrev visst et brev i kveld også - dette begynner å bli en vane. Det store spenningsmomentet når blir jo om jeg får noen svar...
Daria Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #27628 Skrevet 2. februar 2021 Mulig dette strengt tatt er en julesang, men med en sånn solist må man jo se litt stort på det...
Roadrunner Skrevet 3. februar 2021 #27629 Skrevet 3. februar 2021 Glemte visst å svare deg angående fyringen i går. Vet ikke hva slags ovn (og ved) du har, men jeg gjør følgende (er heldig og har tørr og fin bjørk nå, men har brukt samme teknikk med litt seigere eik): Åpner til full trekk. Legger en mellomstor kubbe i bunnen, med "flatsiden" opp. Legger to tennposer på flatsiden. Finner 2-3 relativt små vedbiter og setter/legger i kryss over tennposene (ikke helt nedpå). Setter fyr på posene, og lukker døra inntil. Lukker den ikke helt, for å gi bålet ekstra trekk. Når flammene har fått god tak i treverket lukker jeg ovnsdøra, men kjører litt til med full trekk. Når det ser etablert og fint ut, begynner jeg å redusere trekken slik at flammene brenner rolig og fint bak glasset. Og derfra og inn er det bare fryd. Avispapir har jeg ikke brukt på mange år, og jeg synes at disse tennposene er mer effektive enn tennbrikettene. Kan være det bare er min teknikk som fungerer bedre med tennposer, men det fungerer i alle fall hver gang. Om jeg kun har eikeved (som krever litt mer for å få skikkelig fyr), er det viktig med tynn opptenningsved, ekstra god trekk (ovnsdøra på gløtt ei god stund), og litt ekstra omsorg. Tørr bjørk er en fryd, går nesten av seg selv. Ovnen min har ikke så veldig stort volum, så kubbene må ligge litt diagonalt og plasseres med omhu, men det går veldig greit nå. Lærer og finner en teknikk Lykke til!
Daria Skrevet 3. februar 2021 Forfatter #27630 Skrevet 3. februar 2021 (endret) Jeg får gi det et forsøk til når pyromanen i meg våkner igjen. Jeg har ikke småved, bare relativt store kubber, kanskje det er noe av problemet... Til tross for dagens oppmykning av restriksjoner, kan jeg melde om at flertallet av kaféene i området fortsatt bare driver med take-away. Favoritt-lesekaféen min er fullstendig stengt, det synes jeg var unødvendig... Men jeg fant et tynt befolket Kaffebrenneri og fikk meg te og tekake og lesestund, samt en lang tur i sola. Så den lokale utgaven av fuglekvinnen mate måkene ved Rådhuset - hver sin lyst... En ting er å stå i en flokk av spurver, men måker er såpass store at jeg helst vil ha dem på litt avstand... Endret 3. februar 2021 av Daria
Daria Skrevet 3. februar 2021 Forfatter #27631 Skrevet 3. februar 2021 03.02: En lest, ingen kjøpt. Vanligvis raser jeg gjennom en ny Erik Fosnes Hansen-bok, men denne gangen har det tatt meg tre uker. Det vil si, de første 200 sidene tok meg nesten tre uker, de siste 250 tok to dager... Langs landeveien mellom Cottbus og Berlin har vært en det er ikke deg, det er meg-leseopplevelse - dette er en såpass absurd fabelprosa-røverhistorie at det ligger et stykke utenfor min komfortsone, selv om språket (selvfølgelig) er glitrende og jeg tidvis ler høyt. Intrigen er søkt og komplisert og persongalleriet så stort at det tar sin tid å få oversikt og se sammenhengene, men det tok seg altså opp rundt halvveis, og all verdens forunderlige og absurde ting skjer med største selvfølge. Sikkert en lesefest for alle som er litt mer åpen for fraværende realisme enn meg...
Daria Skrevet 3. februar 2021 Forfatter #27632 Skrevet 3. februar 2021 Haugen Bok har sendt meg årets mammutkatalog - jeg mistenker at de vil lede meg ut i fristelse. Jeg sier ikke at det er utenkelig at de lykkes...
Daria Skrevet 3. februar 2021 Forfatter #27633 Skrevet 3. februar 2021 Av og til er googles søkeforslag så merkelige at jeg bare er nødt til å sjekke - som når jeg skriver inn Tage Erlander og den synes jeg skal kombinere det med dansegulv. Jeg fikk ikke de bildene jeg hadde sett for meg, men derimot dette sitatet, som i grunnen var ganske fint: Politikernas uppgift är att bygga dansgolv där människor kan dansa sina liv.
Daria Skrevet 4. februar 2021 Forfatter #27634 Skrevet 4. februar 2021 Dagens multitasking: Stå på et bein og brette tøy Det ble ingen kafélesing i dag - der jeg hadde tenkt å slå meg ned var det såpass fullt at det ikke fristet å gå inn. I stedet ble det nødlanding på nærmeste benk og en litt mer slitsom utflukt enn jeg hadde tenkt. Hva gjør alle disse menneskene på kafémidt på blanke formiddagen...? *feier opp knust glass*
Daria Skrevet 4. februar 2021 Forfatter #27635 Skrevet 4. februar 2021 Daria skrev (På 3.2.2021 den 16.50): 03.02: En lest, ingen kjøpt. Vanligvis raser jeg gjennom en ny Erik Fosnes Hansen-bok, men denne gangen har det tatt meg tre uker. Det vil si, de første 200 sidene tok meg nesten tre uker, de siste 250 tok to dager... Langs landeveien mellom Cottbus og Berlin har vært en det er ikke deg, det er meg-leseopplevelse - dette er en såpass absurd fabelprosa-røverhistorie at det ligger et stykke utenfor min komfortsone, selv om språket (selvfølgelig) er glitrende og jeg tidvis ler høyt. Intrigen er søkt og komplisert og persongalleriet så stort at det tar sin tid å få oversikt og se sammenhengene, men det tok seg altså opp rundt halvveis, og all verdens forunderlige og absurde ting skjer med største selvfølge. Sikkert en lesefest for alle som er litt mer åpen for fraværende realisme enn meg... 04.02: To lest, ingen kjøpt. Leda er død - en svane var involvert - og enkemannen Seb reiser til Latvia for å grave i sin kones barndom og fortid, som det viser seg at han vet enda mindre om enn han trodde. Strange beating heart av Eli Goldstone er definitivt strange - en mørk og pussig historie som jeg mistenker er full av symbolisme og referanser (Leda og svanen er jo fra gresk mytologi) jeg ikke helt orker å lete etter, jeg har nok med å holde styr på og tolke det som ligger mer på overflaten.
Daria Skrevet 5. februar 2021 Forfatter #27636 Skrevet 5. februar 2021 (endret) Jeg må visst gi RR rett når det gjelder hinderløypens underholdningspotensiale - fysio fant ut at han skulle teste en runde mens jeg fant igjen pust og balanse... Han er jo - åpenbart og heldigvis - mye stødigere enn meg, men heller ikke han var fjellstø i de mest utfordrende øvelsene, og da kan jeg jo bare forestille meg hvordan jeg ser ut En optiker fortalte meg forresten en gang at han jevnlig gjennomgikk de testene han utsatte andre for, for at han ikke skulle glemme hvordan de kjentes ut - det er jo ikke så dumt, egentlig. Endret 5. februar 2021 av Daria
Daria Skrevet 5. februar 2021 Forfatter #27637 Skrevet 5. februar 2021 (endret) -Han får seg en skikkelig trøkk der - det er ikke en god trøkk... Hva er en god trøkk når du er utforkjører og går overende midt i et løp...? Endret 5. februar 2021 av Daria
Daria Skrevet 5. februar 2021 Forfatter #27638 Skrevet 5. februar 2021 Det sier jo litt om hoppmiljøet at når de norske jentene ikke fikk med seg skiene sine på flyet stiller både Østerrike, Frankrike og Tyskland med låneski.
Daria Skrevet 5. februar 2021 Forfatter #27639 Skrevet 5. februar 2021 Å gå ut en tur (med søpla? i butikken? rundt kvartalet?) eller bli inne, det er spørsmålet... *tar en kopp te til mens jeg funderer*
Roadrunner Skrevet 5. februar 2021 #27640 Skrevet 5. februar 2021 Daria skrev (6 timer siden): Jeg må visst gi RR rett når det gjelder hinderløypens underholdningspotensiale - fysio fant ut at han skulle teste en runde mens jeg fant igjen pust og balanse... Han er jo - åpenbart og heldigvis - mye stødigere enn meg, men heller ikke han var fjellstø i de mest utfordrende øvelsene, og da kan jeg jo bare forestille meg hvordan jeg ser ut En optiker fortalte meg forresten en gang at han jevnlig gjennomgikk de testene han utsatte andre for, for at han ikke skulle glemme hvordan de kjentes ut - det er jo ikke så dumt, egentlig. Told you!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå