Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mot meg på fortauet kom det en gardist marsjerende, taktfast og stramt. Faktisk så taktfast og disiplinert at jeg bare var et par meter unna før jeg så at de faktisk var to på rekke... :fnise: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
På 7.9.2020 den 15.56, Daria skrev:

07.09: En lest, ingen kjøpt.

Livet etterpå av Katie Ganshert handler om ettervirkningene av en terrorbombe på et tog, nærmere bestemt om en kvinne som overlevde og familien til en annen kvinne som ikke gjorde det. Jeg hadde ikke de største forventningene, både fordi den hadde potensiale til å ramle ut i alle underholdningsromanfallgrubene og fordi det står på at den har vunnet en pris fra Evangelical Christian Publishers Association. At en bok har et religiøst aspekt trenger ikke være noe problem - se bare på Marilynne Robinson og Edvard Hoem - men amerikanerne pleier jo ikke være de mest subtile på det området... Jeg ble positivt overrasket på begge fronter - boka er en godt skrevet og kompleks historie (selv om det flørter litt med klisjeene innimellom) og religionen er ikke mer påtrengende enn det som føles naturlig i et amerikansk hverdagsliv (selv om en innbitt ateist sikkert vil synes det er i overkant). Jeg stusser litt på at omstendighetene rundt selve terrohandlingen - hvem, hva, hvordan og hvorfor - henvises til noen bisetninger, men samtidig er det egentlig ikke relevant for historien, det er bare katalysatoren.

08.09: To lest, ingen kjøpt (men en haug i bestilling...).

Undset, Hamsun og krigen burde egentlig hete Undset, Hamsun og Sverige - det er der (den svenske) forfatterens fokus ligger. Krigen er en løs ramme rundt det som i praksis er ganske Sverige-sentrerte biografier om de to - turer de gjorde, svensker de brevvekslet med. Rotete og ukronologisk med en sitatbruk og kildeliste som ikke hadde blitt godkjent på noe akademisk nivå og ikke minst lider den under av at Undset og Hamsun ikke hadde noe med hverandre å gjøre under krigen (eller i særlig grad ellers, for den saks skyld) - det finnes ikke noe grunnlag her for én felles og sammenhengende historie. Forsøkene på å binde det sammen føles påklistrede og litt hjelpeløse, at de begge hadde spasert på Brooklyn Bridge med 60 års mellomrom er jo ikke relevant for noe som helst.

Endret av Daria
Skrevet (endret)

Fortsatt 08.09: Tre lest, ingen kjøpt.

Toni Morrisons Beloved er brutal og sterk - en bok om slaver og eks-slaver i USA i tiden rundt borgerkrigen vil jo ikke være hyggelesing - og mer enn en smule merkelig. Realismen og det overnaturlige går hånd i hånd, og etter å ha lest hele er jeg fortsatt ikke helt sikker på hvordan jeg egentlig skal tolke det og hvor bokstavelig det skal leses.

Endret av Daria
Skrevet

Fru Amundsen, Fru Tybring-Gjedde, ex-fru Sandberg og en representant fra Human Righs Service - her snakker vi støttegruppe... Jeg har sjelden hatt så mye medlidenhet med en FrP-politiker som jeg har med Tor Mikkel Wara i disse dager, for ikke å snakke om hvor vondt jeg har av ungene hans. Håper de har gode voksne rundt seg som kan skjerme dem mot det verste.

Skrevet

Snapchat er ufin igjen :jolie: Jeg skrev Jeg er og den foreslår i bokhandelen...

Skrevet
13 minutter siden, Daria skrev:

Snapchat er ufin igjen :jolie: Jeg skrev Jeg er og den foreslår i bokhandelen...

:skratte:

Høres ut som en meget klok og lærevillig funksjon

Skrevet

Forslagene hvis jeg skriver jeg har er en plante og en bok. Den kjenner meg for godt...

Skrevet
43 minutter siden, Daria skrev:

Godt den ikke foreslo "havren".....

Skrevet

Min har ikke så gode forslag..... "jeg er....ikke" og "jeg har...allerede" :ler: 

Skrevet

Jeg er havren, hvilket nek er du...? :fnise: 

Skrevet
2 minutter siden, Daria skrev:

Jeg er havren, hvilket nek er du...? :fnise: 

Noe sånn..... :fnise:

Skrevet
På 8.9.2020 den 22.42, Daria skrev:

Fortsatt 08.09: Tre lest, ingen kjøpt.

Toni Morrisons Beloved er brutal og sterk - en bok om slaver og eks-slaver i USA i tiden rundt borgerkrigen vil jo ikke være hyggelesing - og mer enn en smule merkelig. Realismen og det overnaturlige går hånd i hånd, og etter å ha lest hele er jeg fortsatt ikke helt sikker på hvordan jeg egentlig skal tolke det og hvor bokstavelig det skal leses.

10.09: Tre lest, fem kjøpt.

Deler av forlagssalg-resultatet lå på dørstokken i dag tidlig, en bokklubbestilling ble personlig overlevert fra postmannen. Jeg hadde nemlig flaks og kom tilbake fra tur akkurat da han sto i gangen med pakke som var for stor for postkassen - det sparte ham for å ta den med tilbake og meg fra å måtte hente den på posten tidligere - vinn-vinn :nigo: To romaner, en bok om kvinnebevegelsen på 70-tallet, en far-sønn-og-Odysseen- memoar og siste bind av Hillary Clintons selvbiografi.

Skrevet

Risikoen med å følge Touren-sending med et halvt øre er jeg ikke h\vet hvem kommentatorene egentlig snakker om når jeg plutselig oppfatter ordene kjøttfull bakpart - var det rettet mot en av syklistene eller mot kuene de syklet forbi...? :fnise: :

Skrevet
20 timer siden, Daria skrev:

10.09: Tre lest, fem kjøpt.

Deler av forlagssalg-resultatet lå på dørstokken i dag tidlig, en bokklubbestilling ble personlig overlevert fra postmannen. Jeg hadde nemlig flaks og kom tilbake fra tur akkurat da han sto i gangen med pakke som var for stor for postkassen - det sparte ham for å ta den med tilbake og meg fra å måtte hente den på posten tidligere - vinn-vinn :nigo: To romaner, en bok om kvinnebevegelsen på 70-tallet, en far-sønn-og-Odysseen- memoar og siste bind av Hillary Clintons selvbiografi.

11.09: Tre lest, syv kjøpt.

Ny dag, ny forlagssalg-bokpakke (og det kommer fortsatt mer...). En japansk roman om en portugisk prest på 1660-tallet, og Mormomonologene, med livserfaring fra bestemorgenerasjonen (og ja, jeg kjøpte en til forveksling lik svensk bok nylig...).

Skrevet

Skatere er ikke de rebellene de en gang var. Rykende ferske observasjoner:

1)Mann på elektrisk skateboard (med baklys) med trillekoffert på slep, i retning Kielferga.

2)Ung mann på skateboard bortover Aker brygge, med to tallerkener med gulrotkake (tror jeg. Det kan selvfølgelig ha vært sjokoladekake med hvit sjokoladekrem) i hånda.

Livin' la vida loca... 🛹

Skrevet

Jeg har hatt celebert selskap i kveld - Maggie Smith, Judi Dench, Eileen Atkins og Joan Plowright i Nothing like a Dame. Champagne, høreapparater og skarpe replikker - disse damene klarer seg fint uten manus :ler: 

Skrevet

Han er jo ingen operasanger (ei heller Idina Menzel :fnise: ), men han kan godt få synge litt Puccini for meg likevel... 🕯️

Skrevet
22 timer siden, Daria skrev:

11.09: Tre lest, syv kjøpt.

Ny dag, ny forlagssalg-bokpakke (og det kommer fortsatt mer...). En japansk roman om en portugisk prest på 1660-tallet, og Mormomonologene, med livserfaring fra bestemorgenerasjonen (og ja, jeg kjøpte en til forveksling lik svensk bok nylig...).

12.09: Tre lest, ti kjøpt.

Jeg mistenker at jeg ikke har vært avisbudets favoritt denne uka, men nå bør det ikke komme flere bokpakker på en stund... En islandsk roman og to bind om minneverdige briter (jeg trodde det var små pocketbøker, det viste seg å være 2x400 innbundne sider...).

Skrevet

Som regel når jeg leser en restaurant-anmeldelse med terningkast seks, er mitt første innfall at Dit vil jeg! (Om jeg faktisk kommer meg dit er jo en annen sak, men jeg gjør så godt jeg kan...). Min umiddelbare tanke da jeg leste denne var mer i retning av stress!. 18 retter på 4 timer er under et kvarter pr rett i utgangspunktet, så skal man trekke fra det som tydeligvis er ganske omfattende presentasjoner av retter og råvarer, og det klages likevel over en del venting. Med andre ord får du en munnfull som må spises umiddelbart fordi temperaturforskjellen er så viktig, og bruke resten av tiden på sitte og dingle langs en bardisk sammen med de øvrige gjestene. Tror jeg står over denne...

Skrevet

En danske leder TdF-etappen under en kilometer fra mål - plutselig ble det liv i de danske kommentatorene :fnise: 

-Det er en dejlig lørdag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...