Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Jeg er god på assosiasjoner - verden er full av obskure sammenhenger bare man leter med et åpent sinn :ler: 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Daria skrev:

Jeg er god på assosiasjoner - verden er full av obskure sammenhenger bare man leter med et åpent sinn :ler: 

I KNOW!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2019 den 14.46, Daria skrev:

Dagens gravsteintitler er båtsmann og hofjuveler - og agent, selv om jeg mistenker at det på 1800-tallet handlet mer om salg og eksport enn spionasje (selv om det sikkert var noen glidende overganger...). Dessuten fant jeg både tipp- og tipptippoldeforeldre - tipptipp sto som prokurator, en tittel omtrent like utdatert som disponent og gosserer. Det er ord med Oskar Braaten-assosiasjoner (en mann jeg forøvrig også hilste på i fobifarten)...

Jeg har en hel bok som heter noe sånt som "gravstenstitler" eller noe. Fikk den på et kurs i fjor. Der har forfatter samlet forskjellig gravstenstitler i hele landet og delt de opp i årsttall/epoker, den har også med masse historie om hva som var vanlig i de forskellige 10-årene rundt om kring. Den er faktisk ganske underholdende å sitte og bla i. (Selv om jeg kanskje er litt ekstra nerdete på dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2019 den 14.40, Daria skrev:

26.02: Ti lest, en kjøpt.

Jeg kan jo ikke gå en hel måned uten å kjøpe en eneste bok - det skulle tatt seg ut... Kom over en forfatter jeg har vært nysgjerrig på lenge på Fretex - til 39 kroner for innbundet og signert utgave med tiltalende omslag er det jo verdt et forsøk...

28.02: Elleve lest, en kjøpt.

Man må vel sies å ha en effektiv morgen med en ferdiglest bok fø klokka ti. Eventuelt var det ikke så mange sider igjen... :fnise: Jon McGegors Even the dogs forteller, med utgangspunkt i et dødsfall, om en gjeng narkomane og deres historier. Det mest spesielle med boka er fortellerformen - et udefinert og uavklart forteller-vi som kanskje og kanskje ikke er helt eller delvis fysisk til stede og  gjerne formulerer seg i avbrutte og ufullstendige setninger. Deres forhold til tid, rom og tegnsetting er også noe diffust....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Jerle skrev:

Jeg har en hel bok som heter noe sånt som "gravstenstitler" eller noe. Fikk den på et kurs i fjor. Der har forfatter samlet forskjellig gravstenstitler i hele landet og delt de opp i årsttall/epoker, den har også med masse historie om hva som var vanlig i de forskellige 10-årene rundt om kring. Den er faktisk ganske underholdende å sitte og bla i. (Selv om jeg kanskje er litt ekstra nerdete på dette)

Ooh, me want... Det er jo så fascinerende, jeg kan gå lenge på gravlunden og finne titler og dikte historier rundt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal se om jeg finner en kopi til deg, hvis ikke kan jeg sende min på hjembesøk til deg. :) Det er en god stund siden jeg har sett i den nå,håper jeg ikke gjorde den mer interessant enn den faktisk er. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal vel alltids klare å få tak i et eksemplar selv også - er det utgitt i Norge finnes den jo hos Nasjonalbiblioteket. Men jeg må helt klart ta en titt på den - jeg blir jo så nysgjerrig... :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på utflukt med søster i dag. Utstilling med russisk kunst på Munchmuseet, lunsj på kafeen i botanisk hage og en tur innom drivhusene. Nydelig vær ute - jeg vurderte å sette meg på balkongen da jeg kom hjem, men det er fortsatt februar i lufta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Skravla skrev:

Her har det vært en tårefyllt kveld. Sippet til medaljeutdeling og Lillehammer-OL 25 år etter med både 5mils-gullet til Smirre og 1000-meter gullet til Dan Jansen. 

Reprise nå - min tur til å snufse i sofaen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så mye spennende å finne - et liv sammenfattet i et (eller noen få ord). Tenk hvor tett knyttet du har vært til arbeidsplassen din (og hvor mange år du ha jobbet trofast der) når det på gravsteinen din står Stasjonsmester ved Oslo V, eller hvor høyt elsket du har vært av familiens yngste når du får tittelen Oldemor på graven. Tenåringssøstrene som døde med bare et par måneders mellomrom en gang på 1800-tallet, og professoren som fikk en støtte reist av sine elever - her ligger det jo historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller de to småguttene som lekte sammen og ble tatt av et jordskred og så ble gravlagt med felles støtte - og bilde på støtten :cry3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:trist: På graven ved siden av besteforeldrene mine er det en liten stein hvor det bare står Nurket og én dato. Den tar meg litt hver gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt å gå rundt på gravsteder, samme hvilket land jeg er i . Familien er blitt vant til at jeg vil stoppe og gå inn på et gravsted hver gang vi er ute og reiser. (dette skjedde også før jeg begnte å jobbe her jeg er nå) Og jeg liker å se både historie og titler, pluss at jeg liker å se hvordan gravplassenen er blitt laget til gjennom tidene. Jeg ble nesten litt tullete når jeg fant graver med norske navn fra 1800-tallet i Spania på en engelsk gravplass feks. Da måtte jeg undersøke litt nærmere.
Og alle de barnegravene man finnner, kanksje hele ungeflokker på 5-6 stk som er død på noen få år. Da kjenner jeg en skikkelig klump i halsen.

(Og jeg kunne sikkert snakket mye mer om dette, men slutter her. :fnise: Jeg synes også det er gøy at jeg ikke er helt alene om denne interessen)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fant en fantastisk liten landsbykirkegård i Skottland, med gamle keltiske steiner, mosegrodde murer og fullt av kirsebærtrær som akkurat da sto i full rosa blomst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Æ tænkt bærre æ skoill kødd litt...

Klæbo om det svært gjennomtenkte avgjørende rykket på stafetten... :fnise: Men hva Ustiugov tenkte og følte kan man jo bare lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hopprennet er jo helt absurd. Du skal ikke kunne hoppe deg opp fra 27. plass til seier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Daria skrev:

Dette hopprennet er jo helt absurd. Du skal ikke kunne hoppe deg opp fra 27. plass til seier...

Det er en temmelig heftig "opphenting". Burde ikke være mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...