Roadrunner Skrevet 29. oktober #41341 Skrevet 29. oktober Daria skrev (12 minutter siden): Det nye psykologkontoret ligger i et bygg med låst hoveddør. Da jeg kom i dag, sto det en dame på innsiden - hun så meg, men å åpne døren var tydelig ikke aktuelt. Før jeg rakk å finne ringeklokken, kom imidlertid den hun ventet på og skulle åpne for, men da jeg gjorde tegn til å følge etter, så hun strengt på meg -Du kan bare komme inn hvis du har en avtale! Altså, jeg skjønner at døren er låst av en grunn, men det finnes jo bedre måter å snakke til andre på... En som legger til grunn at jeg er et voksent menneske med et ærend, heller enn en tvilsom tenåring med slette hensikter, som var det jeg følte meg som (og som sannsynligvis ble med meg inn i timen). Bygget huser psykologer og advokater, støttesentre og ulike nemnder - det er sannsynligvis ganske mange til dels sårbare mennesker som er innom der daglig. Da må man vel kunne forvente at de som jobber der ikke glefser til og mistenkeliggjør de besøkende...? Noen stod opp med feil fot i dag...
Daria Skrevet 29. oktober Forfatter #41342 Skrevet 29. oktober Jeg ble litt satt ut... Riktignok er jeg litt ekstra tynnhudet og skjør ti minutter før en time, men sånn ville jeg jo ikke snakket til elevene på jobben (hvis de ikke hadde gjort seg fortjent til det...), langt mindre til en ukjent, tilfeldig voksen.
Daria Skrevet 29. oktober Forfatter #41343 Skrevet 29. oktober Det ble en timrs utelesing på festningen - selv om sola kom og jeg hadde både sitteunderlag og varm te (og hadde kledd meg med omhu), ble jeg ganske frossen. Selv med pledd, sjal og mer te hjemme i sofaen henger det fortsatt i - det er definitivt et årstidsskifte på gang.
Sauen Shaun Skrevet 29. oktober #41344 Skrevet 29. oktober Daria skrev (På 27.10.2025 den 12.30): Den gikk i posten i dag, så i løpet av neste uke... *minnes den gang man kunne være nesten helt trygg på at den ville vært hos deg i morgen...* De sjokoladebitene som ligger igjen i skålen fra i går så da ensomme og forlatte ut... Lama kom fram i dag. Tusen takk Og tidligere i uka sørget gode venner for at jeg fikk adventskalender i gave. Puslespill-kalender. Det var så uventet og koselig, så jeg begynte nesten å grine.
Roadrunner Skrevet 29. oktober #41345 Skrevet 29. oktober Sauen Shaun skrev (4 minutter siden): Lama kom fram i dag. Tusen takk Og tidligere i uka sørget gode venner for at jeg fikk adventskalender i gave. Puslespill-kalender. Det var så uventet og koselig, så jeg begynte nesten å grine.
Daria Skrevet 29. oktober Forfatter #41346 Skrevet 29. oktober Sauen Shaun skrev (16 minutter siden): Lama kom fram i dag. Tusen takk Så bra! Posten hørte utfordringen og tok den
Sauen Shaun Skrevet 29. oktober #41347 Skrevet 29. oktober Daria skrev (55 minutter siden): Så bra! Posten hørte utfordringen og tok den Jepp! Hurra for Posten.
Daria Skrevet 30. oktober Forfatter #41348 Skrevet 30. oktober Tre menn med gigant-løvblåsere fyrte opp rett utenfor - fem minutter etter at jeg sto opp. Applaus for den timingen Motivasjonen for å komme meg ut steg også umiddelbart...
Daria Skrevet 30. oktober Forfatter #41349 Skrevet 30. oktober (endret) Daria skrev (På 28.10.2025 den 15.33): Jeg tenker stadig litt på den jakken... Først og fremst fordi jeg ser at den ville være kjekk til fysiobruk nå - i tykk fleece som holder varmen en stund til, og i en fasong som ikke ser like unisex fritidsplagg ut son fleecejakker ofte gjør, så jeg fortsatt føler meg noenlunde presentabel. Kanskje jeg må på utflukt på torsdag - det kan jo være at å prøve den er nok til å legge tanken død... Den passet... Tvilen var stor i prøverommet - fleece (dvs 100% polyester) og en viss kjerringfaktor (dog underkategori fargerik kjerring (vi snakker bringebærrød med dekorbroderi og mansjetter og krage i mønsteret kontraststoff), og onde tunger vil vel uansett plassere mye av garderoben min der ), men den var god å ha på seg og fyller et savn i klesskapet (å kalle det behov vil vel være å overdrive...). Ikke minst vet jeg av erfaring at klær jeg kjøper med anvendelighet som tungtveiende argument ofte blir mer brukt enn de jeg umiddelbart forelsker meg i av rent estetiske grunner... Endret 30. oktober av Daria
Daria Skrevet 30. oktober Forfatter #41350 Skrevet 30. oktober Det er spindelvev i lysekronen - edderkoppen har tatt ansvar for å pynte til Halloween...
Roadrunner Skrevet 30. oktober #41351 Skrevet 30. oktober Daria skrev (5 timer siden): Det er spindelvev i lysekronen - edderkoppen har tatt ansvar for å pynte til Halloween...
Daria Skrevet 31. oktober Forfatter #41352 Skrevet 31. oktober (endret) Tenåringslivet, overhørt på trikken fredag morgen: -Jeg visste ikke at det var vurdering! -Han sa jo det... -Tror du jeg følger med i timen? -Det burde du åpenbart. Poeng til den unge mannen som fortsatt ventet på stemmeskiftet, for både høy sarkasmeføring og for å ha skjønt essensielle ting i livet... Ondskapsfulle poeng (det er jo dagen...) til de to som klarte å lure en tredje til å tro at de hadde prøve i første time Endret 31. oktober av Daria
Daria Skrevet 31. oktober Forfatter #41353 Skrevet 31. oktober (endret) Daria skrev (På 21.10.2025 den 13.53): 19.10: Ti lest, to kjøpt. Skjønnlitterære selvmord av psykolog Eivind Normann-Eide er selvmordet sett gjennom et skjønnlitterært prisme. Med utgangspunkt i et knippe relativt kjente romaner ser Normann-Eide på ulike typer selvmord, årsaker, tegn, følelser og bakgrunn - og hva som kan gjøres. Hvorfor hoppet Anna Karenina foran toget, mens Paasilinnas kollektve selvmordere ombestemte seg? Som så ofte er det en fordel, men ikke en nødvendighet, å ha lest bøkene som omtales. Selv om jeg rakk å fylle 45 før jeg lste den, har jeg vel sjelden vært mer i målgruppen for en bok enn Erlend Kaasas novellesamling (44), hvor alle hovedpersonene er nettopp 44 år gamle. De står ved veiskiller - eller burde kanskje gjøre det - mer eller mindre frivillig, enten de er etablerte i et mer eller mindre vellykket A4-liv er fortsatt bor hjemme på gutterommet. Sistnevnte er utgangspunktet for en av de tristene, men også egentlig fineste historiene - det ligger tross alt et skimmer av håp rundt den. 31.10: 11 lest, to kjøpt. Jeg måtte kontrollsjekke litt for å godta at jeg faktisk ikke har fullført en eneste bok på ti dager, men det sier vel først og fremst litt om hvor mange (og hvor store) som pågår parallelt... Iransk-kanadiske Nazanine Hozars debutroman Aria var et spontankjøp helt uten forkunnskaper for en stund siden, og lever ikke helt opp til forventningene. Den handler om hittebarnet Aria (det gjøres stadig et poeng av at hun er en jente med et guttenavn, men i mine norske ører er det helt åpenbart et feminint navn) som blir funnet på gaten i Teheran tidlig på 50-tallet. Omslaget - både baksidetekst og blurber - framhever at det handler om revolusjonen, men mesteparten av bokas drøyt 430 sider foregår tidligere. Når vi kommer dit, har boka nerve og spenning, men også litt mye melodrama og sammentreff - og når den kalles en iransk Doktor Zhivago (av Margaret Atwood, intet mindre) forventer jeg litt mer romatikk og lidenskap enn den lunkne og litt brå fra-barndomsvenn-til-ektemann-skiftet som ikke føles hverken troverdig eller viktig og nærmest skjer mellom to kapitler. Det er en litt typisk debutantbok - den vil så mye med så mange mennesker, den ville tjent på å være litt mer konsentert og fokusert. Endret 31. oktober av Daria
Daria Skrevet lørdag kl. 21:15 Forfatter #41354 Skrevet lørdag kl. 21:15 Når YouTube kommer med bakholdsangrep på tårekanaler og følelser...
Daria Skrevet søndag kl. 12:05 Forfatter #41355 Skrevet søndag kl. 12:05 Dagens oppdagelse: Allehelgensmesse er en av årets mest besøkte, jeg har knapt sett kirken så full utenom jul og påske (eller trippel dåp...). Det er også en lang messe (*sliten*), men med flere innslag av både kammerkor og strykekvartett - musikkopplevelse-bonus.
Daria Skrevet søndag kl. 15:06 Forfatter #41356 Skrevet søndag kl. 15:06 (endret) Jeg tok bussen begge veier (ett stopp, to minutter) i dag, men det var likevel en mer slitsom utflukt enn jeg trodde - kroppen insisterer på at den har hatt en slitsom dag, selv etter tre timer på sofaen. Kombinasjonen harde trebenker (rett rygg en uunngåelig selvfølge...), en del ståing (jeg kastet inn håndkleet og satt under sluttsalmen - det er bedre å sitte mens resten står enn å falle...) og kontinuerlig lyd, konsentrasjon og mye mennesker tett på. Ting tyder på at det blir frossenpizza til søndagsmiddag... Jeg ble minnet om noe jeg egentlig vet - Oslo Gospel Choirs store 90-tallshit (hvertfall i utvalgte miljøer. Jeg har fortsatt kornotene...) Your love (forøvrig å finne i den nye salmeboka) har tekst inspirert av en salme (139) i det gamle testamentert. To vers inn i bibelteksten, og assosiasjonshjernen våknet... Endret søndag kl. 15:07 av Daria
Daria Skrevet søndag kl. 18:16 Forfatter #41357 Skrevet søndag kl. 18:16 Disse som lager tråder om hvor slemme alle er mot hverandre på KG, skulle visst hvor mange ganger jeg lar være å skrive No shit, Sherlock! når noen starter en teåd for å dele selvfølgeligheter og tror de har funnet opp kruttet...
Skravla Skrevet søndag kl. 18:29 #41358 Skrevet søndag kl. 18:29 Daria skrev (12 minutter siden): Disse som lager tråder om hvor slemme alle er mot hverandre på KG, skulle visst hvor mange ganger jeg lar være å skrive No shit, Sherlock! når noen starter en teåd for å dele selvfølgeligheter og tror de har funnet opp kruttet... De fleste som synes alle er så slemme her inne skulle bare visst hvor ille vi ville vært uten sosialt filter.
Daria Skrevet søndag kl. 18:33 Forfatter #41359 Skrevet søndag kl. 18:33 Nemlig Det er mye sosial kompetanse, oppdragelse og folkeskikk i omløp her - samt utstrakt bruk av viljestyrke og selvkontroll...
Roadrunner Skrevet søndag kl. 18:34 #41360 Skrevet søndag kl. 18:34 (endret) Når du må lese innlegget 4 ganger før du innser at det ikke står: "Disse som lager låter om hvor slemme alle er mot hverandre på KG..." Jeg lurte fælt på hvilke artister som ga ut disse låtene... Endret søndag kl. 18:35 av Roadrunner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå