Daria Skrevet 23. april Forfatter #40421 Skrevet 23. april (endret) Satser heller på denne, tenker jeg Den mediterer for øvrig over hvor relativ tid er, særlig på et psykologkontor. Dagens time (i praksis 45 min) var ferdig overraskende fort og jeg syntes egentlig ikke vi hadde snakket om så mye, men det lå igjen et par velbrukte kleenex etter meg, så noe skjedde nok... Det ble te, rosinscone og bok på Halvorsens etterpå - og når jeg begynner på en bok med tittelen From the heart, er det jo helt naturlig at hjernen uten forvarsel graver fram denne: Endret 23. april av Daria
Daria Skrevet 23. april Forfatter #40422 Skrevet 23. april (endret) Daria skrev (På 20.4.2025 den 20.42): 20.04: Ni lest, en kjøpt. Samlingen med Sigrid Undsets litterære artikler og essays strekker seg over fire tiår og omfatter både korte anmeldelser og lange essays, inkludert det 80 sider lange essayet om søstrene Brontë - jeg har lest det før, men det tåler helt fint et gjensyn. Jeg sliter mer med samlingens nest lengste, om den danske forfatteren Steen Steensen Blicher - at jeg ikke har hørt om ham bidrar nok, men jeg mistenker også at det spiller inn at Undset skrev dette på engelsk og det senere ble oversatt til norsk av (så vidt jeg kan skjønne) hennes søster. Noe av det jeg vanligvi setter mest pris på hos Undset er språket, og det er ikke helt det samme her... Jeg er litt usikker på hva slags sjengerbetegnelse jeg skal sette på Ingrid Storholmens Tsjernobylfortellinger. Kortprosa? Kollektvroman? Det er som tittelen sier fortellinger fra og om mennesker som på ulikt vis er rammet av Tsjernobylulykken. Noen av dem har navn, de fleste er navnløse og dukker bare opp i noen få avsnitt. Tid og sted og synsvinkel skifter stadig, kronologien er fraværende, og det er ingen sammenheng eller rød tråd i handlingen utover den åpenbare fellesnevneren. Det gjør at det tar litt tid å helt få grep om hva jeg egentlig leser, men det er både gripende og lesverdig - og mer enn en smule skremmende... Boka med den selvforklarende tittelen Lærebok i psykiatri har undertittelen Basisversjon - hvilket vil si at den bare er på rundt 500 sider, der fullversjonen er på det dobbelte. Jeg oppdaget forskjellen i tide og fant ut at basisutgaven mer enn dekket mitt behov... Jeg skal ikke påstå at det er lettlest, men mye av det var lettere tilgengelig enn fryktet (og jeg hadde god nytte av sentralnervesystem-læreboka jeg etter et år snart har kommet meg gjennom...). Det skal også sies at selv om jeg teknisk sett leste hele, var det ikke alle kapitler som ble et like mye engasjement og dybdestudier - som det om medikamentbruk... 22.04: Ti lest, en kjøpt. Sylvia Townsend Warners The corner that held them fra 1948 åpner med et blodig og brutalt drap på 1100-tallet, men resten av romanen foregår i litt roligere former i et nonnekloster i England i annen halvdel av 1300-tallet, når svartedauden og en mann som strengt tatt ikke egentlig er den presten han noe spontant utgir seg for å være, ankommer klosteret omtrent samtidig. Den ene hendelsen får mer varige, om enn ikke så dramatiske følger, enn den andre. I et middelalderkloster skjer det mye og samtidig ingenting, og man må vel kunne si at boka speiler det - noen ganger går det unna, andre ganger går det i overkant langsomt, men kjedelig er det aldri. Endret 23. april av Daria
Daria Skrevet 23. april Forfatter #40423 Skrevet 23. april 2,5 timers møte i sameiet - en time mer enn jeg og kroppen var innstilt på. Det ksn nok være en fordel at morgendagen er planløs... Og det evige møtemysterium: Hvorfor er det alltid de samme menneskene som har spørsmål uansett, og i tillegg er de som får med seg minst i utgangspunktet? For det er ikke noen som trenger å få ting gjentatt og andre som har sterke meninger og/eller egne erfaringer/spørsmål som er relevante bare for dem - det er de samme 2-3 som bidrar i alle kategorier...
Roadrunner Skrevet 24. april #40424 Skrevet 24. april Daria skrev (11 timer siden): 2,5 timers møte i sameiet - en time mer enn jeg og kroppen var innstilt på. Det ksn nok være en fordel at morgendagen er planløs... Og det evige møtemysterium: Hvorfor er det alltid de samme menneskene som har spørsmål uansett, og i tillegg er de som får med seg minst i utgangspunktet? For det er ikke noen som trenger å få ting gjentatt og andre som har sterke meninger og/eller egne erfaringer/spørsmål som er relevante bare for dem - det er de samme 2-3 som bidrar i alle kategorier... Akkurat det samme her...
Daria Skrevet 24. april Forfatter #40425 Skrevet 24. april Man lurer jo litt på hvordan de er i andre sosiale sammenhenger - har de like stor tro på at alt de har å komme med er viktig, relevant og interessant for alle andre uansett situasjon? Mine teorier om dagens møtepregede form var ikke så langt unna realiteten... Jeg har en oppvask jeg burde gjøre noe med og et pågående årstidskifte i klesskapet (i gangen nå står det en kasse med vinterklær og en med sommersko...), kommer jeg i mål med begge deler før kvelden sksl jeg si meg fornøyd. Men først: Gårsdagens MC-episode. Og te. Jeg trenger te.
Daria Skrevet 24. april Forfatter #40426 Skrevet 24. april Sesongens første nonna... Men han skal ha for et hint av innsikt -I know there's a nonna in every season...
Daria Skrevet 24. april Forfatter #40427 Skrevet 24. april Jeg er skuffet over Crocodile Steve - du kan ikke komme her og være tøff bushmann og så grine ved første anledning fordi du så gjerne vil glede andre med maten din. Get a grip og kjenn din rolle. Jeg er også litt skuffet over at de lar så mange kofferter og tvilsomme dobbeltbetydninger gå ubemerket forbi. Forskjellen på MC og Bake-off - og briter og australiere, det kan jo ikke være tilfeldig at den eneste som innimellom anerkjenner mulighetene er Jamie
Daria Skrevet 24. april Forfatter #40428 Skrevet 24. april Når boka om sentralnervesystemet byr på ordet hippocampusformasjonen, er det jo helt naturlig at hodet mitt ser for seg dansende flodhester i formasjon.
Roadrunner Skrevet 24. april #40429 Skrevet 24. april Daria skrev (12 minutter siden): Når boka om sentralnervesystemet byr på ordet hippocampusformasjonen, er det jo helt naturlig at hodet mitt ser for seg dansende flodhester i formasjon. Selvfølgelig! Men har vi dansende flodhester i sentralnervesystemet? Så spennende!
Daria Skrevet 24. april Forfatter #40430 Skrevet 24. april Det er så mye rart i hjernen at det ville ikke overraske meg
Daria Skrevet 24. april Forfatter #40431 Skrevet 24. april En 16-åring - født i 2009 - har scoret hattrick for Bodø/Glimt i cupen. Jeg er med Aleksander Schou når det gjelder hvor gammel det får meg til å føle meg... Jeg kjenner forsåvidt også litt på alderen av at Ready spiller mot Kåffa på Gressbanen - det er så mange referanser til ungdomsårene mine i den setningen
Daria Skrevet 24. april Forfatter #40432 Skrevet 24. april 2. divisjonslaget Træff utligner mot Molde 7 minutter på overtid. Jeg har sagt at jeg elsker cupen?
Daria Skrevet 24. april Forfatter #40433 Skrevet 24. april Dette er den villeste straffekonkurransen jeg har sett - samtlige spillere på beggge lag har satt straffen sine, keeperne inkludert. Molde vinner 12-11 på straffer, det er et resultat for historiebøkene - og et resultat Træff strengt tatt kan være mest bekjent av...
Sauen Shaun Skrevet 25. april #40434 Skrevet 25. april Daria skrev (På 23.4.2025 den 21.02): 2,5 timers møte i sameiet - en time mer enn jeg og kroppen var innstilt på. Det ksn nok være en fordel at morgendagen er planløs... Og det evige møtemysterium: Hvorfor er det alltid de samme menneskene som har spørsmål uansett, og i tillegg er de som får med seg minst i utgangspunktet? For det er ikke noen som trenger å få ting gjentatt og andre som har sterke meninger og/eller egne erfaringer/spørsmål som er relevante bare for dem - det er de samme 2-3 som bidrar i alle kategorier... Jeg tror det er sånn i de fleste møter. Man finner de personene i borettslag, menighetsråd og idrettslag… Og de er like frustrerende over alt… Daria skrev (14 timer siden): Dette er den villeste straffekonkurransen jeg har sett - samtlige spillere på beggge lag har satt straffen sine, keeperne inkludert. Molde vinner 12-11 på straffer, det er et resultat for historiebøkene - og et resultat Træff strengt tatt kan være mest bekjent av... Det var helt vilt… Og jeg håpte i det lengste at Træff skulle vinne…
Daria Skrevet 25. april Forfatter #40435 Skrevet 25. april Jeg ser meg opp på gårsdagens MC-episode (det var fem timer direkte-fortball å prioritere i går...), hvor de har valget mellom mye tid og få ingredienser eller hlavparten så mye tid og flere ingredienser. Men de som velger det siste har jo en kjempefordel i at de i praksis får 45 minutter til å planlegge mens de venter, mens de andre må begynne umiddelbart. Det ville vært mer rettferdig om alle begynte samtidig og hadde forskjellig slutttid, men det er vel ikke like tv-vennlig... I dag hadde jeg en av de fysiotimene som starter dårlig (når ergometersykkelen føles som om den går i oppoverbakke...), men snur underveis, så jeg i praksis føler meg bedre etter trening enn før. Det varte helt til biblioteket, hvor det plutselig var nok. Ikke "klarer ikke stå på beina og må sette meg NÅ"-stopp, men "dra hjem NÅ (og la den boka som står i andre enden av biblioteket vente til neste gang)"-stopp. Jeg har kontroll, men ikke noe ekstra, og enhver tanke jeg hadde om kafe og/eller Fretex er umiddelbart uaktuell.
Daria Skrevet 25. april Forfatter #40436 Skrevet 25. april (endret) Sauen Shaun skrev (3 timer siden): Det var helt vilt… Og jeg håpte i det lengste at Træff skulle vinne… Jeg håpet også på Træff - både fordi det er gøy med cupbomber generelt og litt ekstra gøy når det går ut over Molde... Men Mjøndalen tok Godset på straffer, der var det så mye glede og følelser i omløp at jeg ble litt rørt. Endret 25. april av Daria
Daria Skrevet 25. april Forfatter #40437 Skrevet 25. april Det renskes med hard hånd i skosamlingen, både til gjenbruksboksen og til søppelkassen. Jeg har andre behov og begrensninger nå, det er bare å innse - det hjelper ikke hvor fine de er når de reduserer heller enn bidrar til balanse og stødighet Men det er jo en unnskyldning for å kjøpe nye... Jeg fikk dessuten et lekkert par av mamma forleden - hun har bittelitt større føtter enn meg, så hennes feilkjøp blir gjerne til min fordel. Denne gangen i form av mørkerøde rieker-sko som jeg helt fint kunne kjøpt selv, jeg har flere liknende par og bruker dem masse.
Daria Skrevet 25. april Forfatter #40438 Skrevet 25. april Gresskarsuppe med sjokoladekrem. Dette har potensiale til å bli en episk minneverdig MC-rett - med positivt eller negativt fortegn...
Daria Skrevet 25. april Forfatter #40439 Skrevet 25. april Når Poh sier til en av deltakerne at "you're mad!", er jo min første tanke at it takes one to know one...
Daria Skrevet 26. april Forfatter #40440 Skrevet 26. april Pavebegravelse. Garantert fylt til randen av symboler, betydninger og detaljer som er åpenbare for enhver katolikk, men som går meg hus forbi. Bare en sånn ting som hva de forskjellige antrekkene og hodeplaggene sier om stilling, funksjon og tilhørighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå