Dallandra Skrevet 6. mars #40081 Del Skrevet 6. mars Jeg sitter og ser på at en flatpakket stabel blir til kjøkkenoverskap og dører. En og annen gang reiser jeg meg, går bort, og løfter opp et eller annet før jeg går og setter meg igjen. Synes i grunnen det er ganske greit å montere kjøkken selv. Gleder meg til å ha litt mer enn ytterst begrenset med skapplass på kjøkkenet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 7. mars Forfatter #40082 Del Skrevet 7. mars -Jeg orker ikke sånne stafetter hver dag, tror jeg... Tv2s kommentator har em slitsom dsg på jobben Men det ble jo spennende på siste etappen, det var ikke hvilepuls her heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 7. mars Forfatter #40083 Del Skrevet 7. mars Dallandra skrev (18 timer siden): Jeg sitter og ser på at en flatpakket stabel blir til kjøkkenoverskap og dører. En og annen gang reiser jeg meg, går bort, og løfter opp et eller annet før jeg går og setter meg igjen. Synes i grunnen det er ganske greit å montere kjøkken selv. Det gjelder bare å finne den rette arbeidsmetoden...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dallandra Skrevet 7. mars #40084 Del Skrevet 7. mars Ja, eller den rette livsledsageren. 😌🤭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 7. mars Forfatter #40085 Del Skrevet 7. mars God langtidsplanlegging Men når man har lest litt for mange tråder på samlivsforumet, er det jo godt å bli minnet om at noen faktisk får det til... Min langtidsplanlegging er av det mindre omfattende slaget på de fleste områder, men selvtilfredsheten er likevel stor over at jeg da formen var bedre tidligere i vinter laget ekstra middagsporsjoner og puttet i fryseren, så jeg denne uka har kunne hente ut både pastasaus, pai og kyllinggrateng og fått hjemmelaget middag med minimalt forbruk av krefter. Jeg satser på at selvtilfredsheten også skal strømme på i mitt forsøk på følge Underbara Claras fastekalender - det er ikke så dumt å bli utfordret og inspirert på både store og små endringer og enkelthandlinger. Om det ikke nødvendigvis skjer så mye der og da, kan det sette igang tanker som blir til handling på sikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 7. mars Forfatter #40086 Del Skrevet 7. mars Daria skrev (23 timer siden): 06.03: Fire lest, ingen kjøpt. Stillesittende dag, som sagt... Det som bare er aske er Ulrik Farestads fjerde diktsamling, og i motsetning til mange andre nyere lyrikere skirver han enkeltdikt, uten noen rød tråd eller sammenhengende narrativ, og det er egentlig ganske deilig. Til dels gaske tradisjonelt og bundet i formen - det er ikke så mange som skriver sonetter lenger - men nåtidig i innhold. Her er ungdomsnostalgi og dagligliv, inkludert en overkjørt grevling, men også et langt minnedikt over en nylig avdød kunstner, klassiske referanser og noen gripende gimt fra nyfødtintensiven. Samt nyordet grottehimlingsroen - den man finner under motoveiviadukten... I Michaela Murgias Når tiden er inne befiner vi oss på Sardinia, en gang på 50-tallet (kvalifisert gjetning). Maria blir forsterbarn - sjelsbarn - hos en eldre. barnløs kvinne i landsbyen, som fortsatt er preget av tradisjenelt levesett. Marias fpstermor viser seg å inneha en helt spesiell rolle i denne tradisjonen, og det blir uunngåelig en kofrontasjon mellom gamle og nye tanker og skikker - men ikke nødvendigvis på den måten jeg hadde sett for meg. Boka har dessuten noen fantastiske formuleringer, som kvinnen som satt med samme ynde som et sammenrast steintårn... Når jeg først hadde funnet den, måtte jeg jo lese Fosse-boka også... Slik var det er en monolog på rundt 60 sider, hvor omtrent hver tredje linje står i kursiv og inneholder ordet pause... En døende mann snakker med seg selv om livet som har vært - om tro, om maling, om familien han ikke har kontakt med. Septologien i kortversjon, og jeg tenker igjen at det knapt er noen forfatter som er så gjenkjennelig som Fosse... 07.03: Seks lest, ingen kjøpt. I Reading Genesis gjør Marilynne Robinson akkura det - hun nærleser Første Mosebok. Tilnærmingen hennes er både teologisk, hstorisk, litterær og troende; hun setter tekstene inn i en større sammenheng, analyserer litterære grep, hstoriske følger og religiøse tokninger og trekker opp de store linjene. Lettlest er det ikke, men veldig spennende og fascinerende, og det er nok en fordel å kunne sin bibelhistorie. Hun må gjerne gjøre en serie av dette... Janus Kramhøfts De nærmeste åpner med linjene Om sommeren var vi i huset ved havet. Vi elsket å være der. Vi var mer til stede, mer nærværende, mer oppmerksomme på oss selv og hverandre. Det føltes som om liver var mer ekte [...] og min første tanke er at her må det være opptil flere lag ironi involvert, det er så veldig klisjé, men det virker ikke sånn. Det kan selvfølgelig være et bevisst valg for å gi oss et inntrykk av jeg-fortelleren, men når hele boka er i samme stil blir effekten av det borte. Det blir platt, overfatisk, en litt refererende skolestil-tone som gjør at jeg aldri blir særlig engasjert - det er en historie jeg blir fortalt, ikke en jeg blir invitert til å leve meg inn i, alvorlige temaer som selvmord og alkoholisme til tross, og slutten matcher åpningen. Skolestil til G+. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 7. mars Forfatter #40087 Del Skrevet 7. mars Kommentatorene diskuterer før rennet: Burde egentlig Ingrid Landmark Tandrevold bare avslutte verdenscupsesongen nå og fokusere på neste sesong? Er det noe poeng å fortsette, sånn som det har utviklet seg? Ingrid Landmark Tandrevold: Vinner rennet. Jeg tror det kalles svar på tiltalte Med all den motgangen hun har hatt denne sesongen, er det vel ingen jeg unner det mer - og jeg tror kommentatorene sjelden har satt mer pris på å ta så feil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 7. mars Forfatter #40088 Del Skrevet 7. mars Kommentatorene diskuterer før rennet: Burde egentlig Ingrid Landmark Tandrevold bare avslutte verdenscupsesongen nå og fokusere på neste sesong? Er det noe poeng å fortsette, sånn som det har utviklet seg? Ingrid Landmark Tandrevold: Vinner rennet. Jeg tror det kalles svar på tiltalte Med all den motgangen hun har hatt denne sesongen, er det vel ingen jeg unner det mer - og jeg tror kommentatorene sjelden har satt mer pris på å ta så feil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 7. mars Forfatter #40089 Del Skrevet 7. mars Stavhopperen ikke bare rev, han knakk lista i fallet Det tror jeg ikke jeg har sett før... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 8. mars Forfatter #40090 Del Skrevet 8. mars Så nært storeslem for Marius Lindvik, men man skal ikke klage på sølv heller... Den uttellingen hopperne - begge kjønn - har hatt i vm er jo over all forventning. Dessuten sier det litt im hvor tett og godt samarbeidet de har med det amerikanske landslaget er når Tate Franz med største selvfølge er en del av den norske feiringen på sletta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dallandra Skrevet 8. mars #40091 Del Skrevet 8. mars Eller bare diska Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 8. mars Forfatter #40092 Del Skrevet 8. mars Det ble jo virkelig bare trist, på alle måter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 8. mars Forfatter #40093 Del Skrevet 8. mars Men oi, svenskene sender faktisk badstubadende finner til ESC-finalen i år. Dette kan bli interessant... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 9. mars Forfatter #40094 Del Skrevet 9. mars Dette som skjer i hopplandslaget nå er bare usigelig trist - jeg har vært over middels hoppinteressert i over 30 år og kan ikke huske at det har skjedd noe liknende. Hoppsjef Aalbu skal ha ros for å ikke prøve å unnskylde og bortforklare - han var mye tydeligere på pressekonferansen enn jeg egentlig forventet - men dette vil jo få følger lenge, for mange. Man lurer jo på hva utøverne har visst, og om det virkelig er et engangstilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 9. mars Forfatter #40095 Del Skrevet 9. mars Daria skrev (På 7.3.2025 den 18.54): 07.03: Seks lest, ingen kjøpt. 08.03: Syv lest, ingen kjøpt (fordi jeg ikke har giddet å hente de to posten meldte fra at de la i postkassen min i går, etter at jeg hadde vært ute...) Bära og brista : Andra Monikabok er (åpenbart) Sara Lövestams andre bok om Monika, som nå har innsett at hun vil forbli barnløs. Etter en liten episode i den forbindelse (jeg, og sikkert mange andre, applauderer...) får hun permisjon fra jobben og reiser på skrivekurs for å fortsette å forske på og skrive om sine forfedre og -mødre. Boka veksler mellom Monikas nåtid og det hun skriver om slekta, og det siste er igrunnen det mest interessante. Skrivekurset og ikke minst deltakerne der blir i overkant spesielle og funksjonelle for historien - det blir morsomt, men litt overtydelig - mens livet i Norrland på 18- og 1900-tallet er mer engasjerende og hele mennesker. Det er midtboken i en trilogi, de er sjelden trilogiens beste... Jeg har også avbrutt en bok i dag - en jeg har stått på venteliste på og har hatt lyst til å lese lenge. George Saunders A swim in a pond in the rain er en bok om lesing, skriving og litteraturanalyse, med utgangspunkt i syv russiske noveller. Deter interessant, det er velskrevet, men det blir, som i selvhjelpsbøker, altfor mye du'ïng og vi'ing som jeg ikke vil inkluderes i og påstander jeg vil diskutere. Hvordan man leser og oppfatter en tekst handler så mye om kontekst - både leserens og tekstens - jeg savner det perspektivet (som er nokså åpenbart for alle andre enn godt voksne hvite menn...). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dallandra Skrevet 9. mars #40096 Del Skrevet 9. mars Jeg er sjokkert over dagens avsløringer, og applauderer Aalbus måte å gå inn i saken på så langt. Som deg er jeg spent på hvor mye annet som vil komme opp, og på hvor lenge det eventuelt har pågått. Samtidig synes jeg detaljstyringen i regelverket er helt utrolig, nesten litt for mye. Jeg har begynt på to bøker denne helga, og er så langt begeistret for begge to. Den ene på lydbok, fint for sånne som sliter med nattesøvn, den andre i papirform og på originalspråket engelsk. Så sliten og opptatt av flyttekaos, jobb og en uke preget av migrene er jeg at jeg helt glemte at jeg hadde tenkt å se femmila, både i går og i dag. Selv om jeg er veldig fornøyd med at helsa igjen tillater full jobb, så er det en og annen sjelden uke hvor jeg gjerne skulle jobbet 60%, slik jeg gjorde for noen år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 9. mars Forfatter #40097 Del Skrevet 9. mars Om det kommer noe godt ut av dette, må det være at man kan tenke nytt rundt utstyr - både regelverk og utstyrsfokus har blitt helt vanvittig. 5-milene utgikk her også, men i likhet med Aftenpostens reporter lurer jeg jo på om Johaug synes satsningen var verdt resultatet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 9. mars #40098 Del Skrevet 9. mars Daria skrev (3 timer siden): Dette som skjer i hopplandslaget nå er bare usigelig trist - jeg har vært over middels hoppinteressert i over 30 år og kan ikke huske at det har skjedd noe liknende. Hoppsjef Aalbu skal ha ros for å ikke prøve å unnskylde og bortforklare - han var mye tydeligere på pressekonferansen enn jeg egentlig forventet - men dette vil jo få følger lenge, for mange. Man lurer jo på hva utøverne har visst, og om det virkelig er et engangstilfelle. Det er bare trist, og så utrolig unødvendig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 9. mars Forfatter #40099 Del Skrevet 9. mars I følge Johan Remen Evensen hadde det ikke engang noen sikker eller nevneverdig effekt - det gir jo ikke mening på noe nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 9. mars #40100 Del Skrevet 9. mars Daria skrev (56 minutter siden): I følge Johan Remen Evensen hadde det ikke engang noen sikker eller nevneverdig effekt - det gir jo ikke mening på noe nivå. Ser de to hopperne nå uttaler at de ikke visste og ikke ville brukt dresser det var tukla med... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå