Gå til innhold

The Daria diaries

Daria

Anbefalte innlegg

Jeg er fortsatt nett- og tv-løs :sur: Og litt uventet planløs, jeg skulle egentlig treffe en venninne i ettermiddag. Synd, det er en stund siden sist og hadde vært veldig hyggelig, men samtidig har uka vært innholdsrik og krevende og jeg har litt uavklarte potensielle planer i morgen også. I går sov jeg klokka 22, det skjet ikke så ofte og sier litt om at det ikke var så mye igjen å gå på...

Sol ute, siden det ikke blir ettermiddagsutflukt burde man jo (dessuten trenger jeg brød)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brød :opplyser: Jeg har også kanelboller, smågodt og druer, og jeg har tømt ukas tredje teboks og ser en bestilling i min nære framtid...

Dessuten har jeg sett at Johannes Thingnes Bø skal legge opp etter sesongen, med omtrent samme begrunnelse som en Sp-politiker formulerte så fint i Vårt Land i dag - han var glad i familien sin og ønsket å tilbringe tid med dem også...

(Men jeg er fortsatt nett-løs og litt grinete med tanke på siste episode av en dokumentarserie jeg har sett på dansk tv de siste lørdagene :sur: )

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har lunsjet. Man har skravlet. Man har fortsatt ikke nett og tv...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten time etter en frustrerende melding fra nettselskapet om at feilsøkingen var utsatt til i morgen, la jeg tilfeldigvis merke til at modemet plutselig lyste som normalt. Jeg har nett igjen og stiller ingen spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 15.1.2025 den 14.13):

14.01: Ni lest, ingen kjøpt.

Jeg hadde en effektiv ettermiddag i går :fnise: 

Erik Falkums Hva er psykiatri? : Om fagets grunnlagsspørsmål er akkurat det - en innføring i psykiatrifaget før, nå og i framtiden, med vekt på idé- og verdigrunnlag mer enn det medisinskfaglige. Naturlig nok finner jeg kapittelet om psykoterapi både mer interessant og mer forståelig enn det om utiklingen av diagnosestandarder...

Lara Cordellas Jeg ville gå i bukser er en italiensk roman fra 1990, som jeg en gang plukket med meg i en kasseringsrunde uten å vite noe annet enn tittelen sm jo hinter om kvinner med meninger. Og det er det i og for seg - i en landsby på Sicilia på 70-tallet drømmer Anetta om å få gå i bukser. Det starter nokså lett og muntert, før det raser inn i vold og incest og en kvinneundertrykking som heldigvis har vært utdatert en god stund her på berget. Jeg sliter litt med å forene språk og tone og handling og utvikling her, det føles litt feil,

Lauvhytter i skogen er en referanse til et dikt om å skrive dikt av Olav H. Hauge, referert av Jon Fosse i sitt Nobelforedrag og derfor en helt åpenbart tittel på en praktbok som samler dikt av disse to og setter dem sammen med fotografier fra Hardanger. Ettersom fokuset er på dette landskaet de to har felles, blir det mye fjell og fjord og frukttrær (særlig pærer hos Fosse...) og et og annet naust, koblet sammen på en måte som framhever både likheter og forskjeller. Jeg tror nok ikke jeg hadde bommet på så mange om det ikke sto hvem som hadde skrevet hvilke dikt... En bok jeg har posjonert ut for å ikke bli ferdig for raskt.

20.01: 11 lest, to kjøpt.

Oppsummering av de nettløse dager (fordi det er begrenset hva jeg gidder å skrive på telefon...).

Jeg har, med fagfolks oppmuntring, lest et par av bøkene til Audun Myskja de siste årene, han er av de få som skriver i krysningspunktet helse/selvhjelp uten at jeg får atfor mye spader. Jeg sliter hakket mer med Meditasjon - den bikker litt for mye og ofte over i "dette er fantastisk og vil forandre livet ditt for alltid"-retorikken. I tillegg til at jeg får skeptisk eksem, blir det rett og slett litt for overveldende - jeg er ikke nødvendigvis motivert for eller interessert i så voldsomme livsendringer, jeg vil bare snuse på og lære litt om noe jeg kanskje er interessert i prøve litt. Han skal ha for at han også tar opp og imøtegår innvendinger og motforestillinger, men ting som at det er anbefalt å starte med en lærer og at det kan ta tid å komme inn i og etablere vaner og forståelse burde komme i starten av boken, ikke etter kapittel på kapittel med øvelser som får alt til å høres så enkelt og selvfølgelig ut uten at det er så åpenbart hvor og hva og hvordan man burde starte. 

Angela Carters Wise children er en roman om showbiz-tvillingene Dora og Nora, født under første verdenskrig som uekte barn av teateraristokrati. Her er intriger og familiedrama og kriger og glamour og magi og ikke minst et godt dryss av Shakespeare, både direkte og indirekte. Overdådig og usannsynlig og veldig underholdende og intelligent og godt fortalt.

Edit: Jeg glemte jo de to kjøpte... Fra Platekompaniets januarsalg: Hillary Clintns nye selvbiografiske (bind 4, jeg har og har lest de andre tre) og en ukjent roman (Gemma Reeves - Mamele) tilfeldig valgt fordi den hørtes interessant ut.

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kaker i ovnen :nigo: Hvorfor kaste bort uventet overskudd og inspirasjon på å gjøre nyttige ting som å rydde og vaske når man heller kan lage honningkaker... 🐝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honningkaker? Oppskrift? Jeg har masse honning og får liksom ikke brukt så mye…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:snomann:

Oppdagelse: Når fysikalskes nye (og fortsatt svært enkle) sykler ubedt opplyser om både fart og distanse, kan jeg plutselig sammenligne øktene på annet grunnlag enn egen oppfatning. Jeg har merket på styrkeapparatene at det å ha tall å se på og strekke seg etter kan være litt inspirerende (for flere enn meg, viser det seg - en av de andre fysioene bruker mine tall til å strekke seg etter :fnise: ) det kan vel fort bli det her også. Uansett er det jo et klart tegn (i tilfelle jeg var i tvil...) på at dagsformen er bedre når gjennomsnittsfarten er flere km/t høyere i dag enn på fredag, uten at jeg egentlig jobbet for det.

Det ble både Søstrene Grene (med unntak av en pose salt lakris bare ting jeg hadde planlagt og/eller faktisk trengte. Inkludert te til mine tomme bokser...), Espresso House (te, kardemommebolle og tre kapitler) og biblioteket (en ut, en inn - det var en hentefrist involvert). Nå tror jeg det snart blir lunsj...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

🎶 Jeg gikk en tur på Ark for å søke bokas ro 🎶

En helt naturlig reaksjon på krevende samvær med rogalendingen - litt vandring mellom bokhyller vrenger sjela tilbake på plass..

Prosjekt ryddig klesskap tok en uventet vending i morges, da jeg testet mulige topper til mitt nye skjørt. En antatt forvisning ble trukket tilbake og to ble litt overraskende henvist til nytt liv i innsamlingsboksen. Den ene synes jeg egentlig er veldig fin i teorien, men både passform og materiale føles litt feil på. I tilegg til at morgenkåpe-assosiasjoner aldri bidrar til at man føler seg lekker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 20.1.2025 den 11.49):

20.01: 11 lest, to kjøpt.

22.01: 12 lest, fire kjøpt.

Barn, tannlegetime, plastleke. Voksen, intens psykologtime, bøker. (Men jeg må kjøpe dem selv - jeg får ikke plukke fra bokhyllen på kontoret :fnise: )

En ukjent diktsamling fra salgsbordet (Emely Benedicte Kahrs - Mor når hun vinker fra toget) og en sakprosabok om kvinnelig, rojal 1500-tallshistorie (Leah Redmond Chang - Young Queens) - nærmere bestemt Catherine de Medici, Elisabeth de Valois og Mary queen of Scots. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige innkjøp! Postkassa mi i dag bar preg av en krevende start på året: ei bok, et par sko, og diverse annet småtteri hadde funnet veien til meg, og i tillegg et par brev! 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kanskje ikke kjøpe seg lykke, men litt bedre humør kan være ganske billig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Jeg har allerede danset lykkelig rundt i stua iført én ny sko (behøvde ikke prøve mer enn en for å konkludere med at DE PASSER! Jeg er jo litt lengdeutfordret både hva gjelder høyde og skolengde, så gleden over lekre (behagelige og knall grønne!) sko som er små nok er  stor!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo den hellige gral - sko som er både behagelige, lekre og i farger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Spesielt når man inntil nylig har trodd at minste størrelse er for stor, og så dukker det opp en som er enda mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dallandra skrev (17 timer siden):

Ja! Spesielt når man inntil nylig har trodd at minste størrelse er for stor, og så dukker det opp en som er enda mindre!

Og for noen som sliter med samme problem hadde det vært veldig kjekt med en link. :jepp: For å finne små nok sko er vanskelig… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte på tise, så ingen link å dele, dessverre, det var et engangstilfelle…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøvær ute, avtalefri sløvedag inne - men jeg var påkledd før 12 :ler: Det har vært te, det har vært bøker, det har vært tilløp til huslighet og ikke minst er det trøtthet takket være noen timers søvnløshet (som jeg mistenker at gårsdagens sjelevrenging bidro til). I morgen venter fysio før daggry, fortrinnsvis med litt mer søvn også før 05...

Kveldens spørsmål er hvor mage sjanser man skal gi en bok. Når jeg er omtrent halvveis og ikke klarer å oppdrive så mye engasjement for hverken historien eller karaktererne, har jeg jo alternativer som frister mer... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 22.1.2025 den 13.53):

22.01: 12 lest, fire kjøpt.

Barn, tannlegetime, plastleke. Voksen, intens psykologtime, bøker. (Men jeg må kjøpe dem selv - jeg får ikke plukke fra bokhyllen på kontoret :fnise: )

En ukjent diktsamling fra salgsbordet (Emely Benedicte Kahrs - Mor når hun vinker fra toget) og en sakprosabok om kvinnelig, rojal 1500-tallshistorie (Leah Redmond Chang - Young Queens) - nærmere bestemt Catherine de Medici, Elisabeth de Valois og Mary queen of Scots. 

23.01: 13 lest, fire kjøpt.

Jeg tror ikke vi skal gå i detaljer om når jeg egentlig begynte på Jon Fosses samledes essays, bare konstatere at det har vært et av-og-på-langtidsprosjekt, før jeg fant ut at det var på tide å legge ned litt målrettet innsats og faktisk bli ferdig... Det er en fellesutgave av to tidligere utgivelser, en fra 1989 og en fra 1999 - og etter det har Fosse stort sett holdt seg til det skjønnlitterære. Her er alt fra faglige essays og tidsskriftartikler, bokanmeldelser, tkster til teaterprogram og utstillingskataloger og personlige betraktninger. Det må være lov å si at 80-tallsessayene har et snev av pretensiøs litteraturvitenskapstudent - her er mye teori og komplisert tankegang som kan vre utfordrende for oss uten så mye bakgrunnskunnskap. Den andre samlingen er mer variert, og det som nå er Fosses karakteristiske stemme blir mer synlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om jeg skal være skuffet eller lettet når nyhetsbrevet fra Black Cat med overskriften "Nytt år og nye saker" viser seg å handle om kaffe... :fnise: En liknende ambivalens når jeg sier at jeg ikke hadde sett for meg de resultatene jeg har oppnådd på styrketreningen da jeg begynte og fysio sier at det hadde vel ikke så mange sett for seg for meg - skal jeg være snurt over manglende tiltro eller fornøyd med å ha overgått alle forventninger...? :ler: 

Prosjekt rydde klesskap fortsetter - bunken med plagg som skal testbrukes for en endelig bruk-eller-kast-avgjørelse vokser. Dagens testobjekt er en kjole som faller litt mellom alle stoler - kombinasjonen lengde, fasong og materiale er hverken helt hverdag eller fest, særlig ikke i kombinasjon med min alder, høyde og fasong. Hadde jeg vært 25 og langbeint ville det vært noe annet... Men den har potensiale som hjemmekjole - det er jo bedre enn å ligge i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...