Gå til innhold

The Daria diaries

Daria

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Klesvask i maskinen - et viktig skritt på vei mot dagens mål. Et annet er å bli ferdig med et par biblioteksbøker - når ketchupeffekten slår til for fullt og jeg plutselig har fire bøker til henting, er det greit å kunne sørge for litt balanse i regnskapet...

:leselusa: :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fysiotimen varer knapt 20 min totalt, inkludert 10 min oppvarming, føles det jo litt symbolsk (i gode perioder strekker de seg forbi 45). På den annen side  oppleves 2×12x beinpress med 113 kg på vekta som særdeles konkret...

Alle dagens mål er oppnådd, jeg er nydusjet og teen er varm - og Erika Fatlands nye er i hus. Ingen grunn til å reise seg de neste timene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liv i stilaset - og hovedfartsåren går tydeligvis rett forbi kjøkkenvinduet mitt. Jeg tuslet ut i nattkjole i 7-tida for å se hva alle lydene var og så en rad menn i arbeidsklær klatre forbi, inkludert en iført hjelm med hodelykt. Hi-ho, hi-ho, it's off to work we go... :fnise: Når de først haddr passert, var ikke lydnivået verre enn at jeg sov en stund til. Tre timers søvn natt i går, ni timer i natt. Et helt akseptabelt snitt...

Uintendert litteraturformidling hos rogalendingen, samt den mer forventede kombinasjonen av kleenex, ladet stillhet og avbrutte setninger. Kroppen var ikke i humør til noe som helst annet enn å dra hjem til sofa, bøker og tekanne etterpå; forhandlinger om kveldens konsert vil nok pågå en stund til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (På 24.11.2024 den 16.31):

24.11: 11 lest, tre kjøpt.

Jeg var skeptisk til Katherine Mays Wintering - den ga litt selvhjelpsvibber (forsideblurben Truly a beautiful book fra Elizabeth Gilbert (hun med Eat. Pray. Love.) hjalp jo ikke), men samtidig kunne en bok om å komme seg gjennom mer eller mindre metaforiske vintere ha potensiale - det kunne jo være både praktiske råd og inspirasjon å plukke opp (og den kostet meg uansett bare noen tiere på Fretex). Dessverre veltet den rett ned i selvhjelpsgrøften så selvfølgeligheter og navlelo spurtet, godt krydret med svadasetninger som we live through a thousand winters in our lives - some big, some small. Innimellom dette skriver May om vinter i naturen, kulturen og tradisjonen -noe interessant, mye velkjent (eventuelt barneskolepensum) og aldri særlig i dybden. Jeg går fra irritert til provosert når hun trekker inn sønnens skolevegring og hvor sevfølgelig det var for henne å umiddelbart ta ham ut av skolen og vie sin tid til ham, uten å et øyeblikk reflektere hverken over den navngitte 6-åringens rett på privatliv og skjerming eller hvor priveligert hun er som kunne ta det valget (selv ikke når hun senere snakker om sin egen visstnok trange økonomi). Eksotiseringen av det nordiske er ganske underholdende, da - jeg lurer litt på hva tromsøværingene mener om den antydede dårlige tilgangen på friske grønnsaker vinterstid...

Love is blind av William Boyd er en roman om en skotsk pianostemmer på kontinentet rundt forrige århundreskiftet - et relatvt originalt utgangspunkt, selv om ikke alt rundt bokas store kjærlighetsdrama-nav er like nyskapende. Jeg liker mye av historien, men en del av de store vendingene blir litt forutsigbare, samtidig som det ligger mange løse tråder og ubesvarte spørsmål igjen underveis. Dessuten måtte det da gått an å finne en litt mindre klisjéfylt tittel (og omslag) - det var bare så vidt jeg kunne være bekjent av å lese den offentlig...

30.11: 12 lest, tre kjøpt.

Tanker for en søndag av Paul Leer-Salvesen er en andakstbok med en tekst for hver søndag i kirkeåret og har dermed vært et årsprosjekt. Moem av tekstene bærer litt preg av at boka er 15 år gammel - nåtidseksemplene føles ikke lenger så nåtid - men poenget med bøker som dette er vel så mye hva de vekker av tenker og refleksjoner i leseren. Den teksten som har festet seg mest handlet om den unge vikarfengselpresten som på julaften besøker en varetektsfange (etter sistnevntes ønske) og får klar beskjed når han prøver å si noe -Presten skal holde kjeft og lese juleevangeliget. Presten fikk også synge en julesalme og lyse velsignelsen, og så skulle han gå hjem. En leksjon i taushetens, men også tilstedeværelsens, betydning...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

04.12: Tre lest, ingen kjøpt (men Bokklubben hadde 25% på alt på mandag... :plystre: )

The Rushdie File er i praksis en utklippssbok om hva som skjedde det første drøye halvåret etter at Salman Rushides Sataniske vers ble utgitt. Her er anmeldelser og avisartikler, leserinnlegg og intervjuer, brev, foredrag og taler fra alle sider - fra støtteerklæringer til en transkipsjon av talen hvor fatwaen ble annonsert. Boka er fra 1989, da alt var ferskt og aktuelt og uavklart og er et interessant tillegg til Rushdies bok av i år - ikke minst for meg som var for ung til å få med meg hva som skjedde da (attentatet mot William Nygaard skjedde jo flere år senere - det fikk jeg med meg). Jeg fikk også mer innsyn i og forståelse for hva det var så mange muslimer faktisk reagerte på - det er ikke veldig åpenbart for en vestlig leser - og fikk det satt i sammenheng både med islamsk historie og tradisjoner og med romanens stilling i en del muslimske land. 

Rakel Liehus Helene er en biografisk roman om den finlandssvenske maleren Helene Schjerfbeck. Den tar utgangspunkt i hennes siste leveår i Sverige mot slutten av annen verdenskrig og forteler i førsteperson om liv og kunstnerskap, i en svært fragmentarisk og ukronologisk form. Det hoppes mye og ofte i tid og stede - gjerne flere ganger på en side - og selv om det ofte er overskrfter som forteller hvor og når vi befinner oss, er det krevende å henge med og holde oversikt. En bok det tar tid å komme inn i, men det var verdt det (selv om jeg på et tidlig tidspunkt vurderte å gi opp..). 

Nina Drolsum Kroglunds Min sønn rabbineren er noe av det mest interessante og lærerike jeg har lest i år. Som tittelen sier, forteller Kroglund historien om sin halvt israelske sønn som endte som ortodoks rabbiner i Israel, men hun makter kunsttykket å gi en privat historie en allmenn og spennende ramme og sette den inn i en større sammenheng. Hun er historiker med flere bøker bak seg (det merkes at hun er vant til å skrive sakprosa), er interessert i og ikke minst vet å bruke kilder av alle slag og forteller en kompleks og sammensatt historie om Israles fortid og nåtid, med utgangspunkt i sønnens familie. Samtidig er både hun og sønnen åpne om sine tanker og følelser, noe som gir en helt spesiell innsikt i det for nordmenn ukjente livet sønnen faktisk lever. Boka var tilnærmet ferdigskrevet rett før Hamas' angrep og har fått et eget etterord for hun adresserer sine egne og sønnens tanker rundt krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den tiden på året hvor jeg lurer på hvorfor så mange tror at insta-følgerne deres er interessert i Spotify-statistikken deres...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (7 minutter siden):

Det er den tiden på året hvor jeg lurer på hvorfor så mange tror at insta-følgerne deres er interessert i Spotify-statistikken deres...

Nemlig... Ingen bryr seg så de bør la være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukas siste plikter er unnagjort (eller forskjøvet...), mentale og symbolske roser og kaktus fordelt (de første til trikkeføreren og han i kassa på Rema, den siste til mannen som bare måtte passere meg akkurat det fortauet var smalt, ujevnt og delvis blokkert) og foran meg ligger fire planløse dager. Hode, kropp, tanker og følelser er usedvanlig samstemte om at det er en god ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg humrer en liten smule over at et kapittel i Erika Fatlands nye bok heter Salme ved språkets slutt? Vel... :fnise: (Den som vet osv...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, Sunniva Gylver blir ny biskop i Oslo - jeg var sikker på at det ville bli Sturla Stålsett. Spennende - og litt absurd for meg som husker henne som fersk ungdomsprest for relativt mange år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vask i maskinen, te i kannen, ski på tv. Tema for dagen er satt...

Posten melder at pakken som skulle leveres i pakkeboks rett oppe i veien kan hentes - på postkontoret et godt stykke unna. Nå har jeg uansett en annen pakke å hente der, så planen om en tur dit mandag er allerede lagt (siden den opprinnelige planen om å gjøre det i går utgikk), men pakkeboksen skulle jo være min motivasjon for å komme meg ut i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nesten ligne på det. 

jeg skulle vært på julebord nå. Istedenfor har jeg akkurat vært med til butikken og det kjennes ut som en ishavsekspedisjon. Tilbake til horisontalen og snart klar for neste dose Ibux og nesespray. 

eneste jeg har orket de siste dagene er å lese dårlige damejuleromaner. Konklusjonen så langt: vinter, slott og skotter. Altså. Det får jo tiden til å gå, men… «Damen som gikk inn i dører» av Roddy Doyle ligger og venter, men frister ikke helt… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...