Gå til innhold

The Daria diaries

Daria

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hun har både kveldens korteste kjole og mest åpenbare plagiat - av Hellas' svenske bidrag fra 2001...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Daria skrev:

Han har ikke bare én kjetting på buksa, han har en halv jernvarehandel... Men han er ung og kjekk og har et Måns-inspirert visuelt show, så det lukter vel finale.

*har nese for MGP-låter* :filer: :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg hører historier som jeg er forventet å reagere på på en spesiell måte, og så er min umiddelbare reaksjon helt motsatt. Som denne fra et intervju med Adelheid Seyfarth Gulbrandsen i Klassekampen (ikke åpent på nett, ergo ingen link):

Sitat

Gulbrandsen forteller en anekdote om hvordan ektemannen en gang møtte på stengte dører i Oslo. Til tross for sitt rojale navn trenger også Kristian IVs gate, som ligger midt i Oslo sentrum, vedlikehold av og til. For noen år siden var det en anleggsarbeider fra Finnskogen som la ny asfalt på gatestubben. Da anleggsarbeideren i den gule jakka måtte gjøre sitt fornødne, vandret blikket mot det fasjonable hotellet Bristol som også ligger i denne gata.

Han ble stoppet i døra. Porselenet på herretoalettene var nemlig forbeholdt gjestene i Bibliotekbaren.

– Han fikk rett og slett ikke lov til å gå inn og mige. Det er jo helt utrolig. Og det gjorde ekstra inntrykk, siden jeg alltid har kunnet forsere dørstokken på Bristol helt motstandsløst.

Det er mulig jeg er for langt inne i min privilegerte, urbane middelklasseboble, men altså. Stort sett alle spisesteder og hoteller i Oslo sentrum har toaletter kun for egne gjester, det er helt normalt. At en åpenbart arbeidskledd og sannsynligvis ikke akkurat nyvasket (asfaltlegging er ikke den reneste aktiviteten man kan bedrive) veiarbeider ikke blir mottatt med åpnet armer i strøkets mest fasjonable lokaler klarer jeg heller ikke reagere så voldsomt på. Derimot reagerer jeg litt på entreprenør/arbeidsgivers manglende ansvar her, det er vel strengt tatt de som skal sørge for at ansatte har tilgang på toalett når de er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daria skrev:

Det er mulig jeg er for langt inne i min privilegerte, urbane middelklasseboble, men altså. Stort sett alle spisesteder og hoteller i Oslo sentrum har toaletter kun for egne gjester, det er helt normalt.

Og bare sånn for folkeopplysningens skyld så er det ganske vanlig utenfor Oslo også. Selv den lokale Kina'en uti Gokk har et slikt skilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde egentlig det var tilfellet, så jeg synes det var merkelig å bli så overrasket. Jeg synes forsåvidt også det var litt pussig i en sånn situasjon å sikte seg inn på det mest fasjonable stedet i gata - Kaffebrenneriet et kvartal nedenfor ville vært mer naturlig. Jeg ville aldri tenkt på å stikke innom Bristol for å låne toalettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2020 den 21.30, Daria skrev:

21.02: Fem lest, tre kjøpt.

Kveldsøkt på hjemmekontoret med ungdomsboka Et hjerte i en kropp i verden. Annabelle bestemmer seg under et angstanfall for at hun skal løpe fra Seattle, hvor hun bor, til Washington DC - nå med en gang. Hun vil løpe fra minnene om tragedien som har skjedd, skyldfølelsen og sorgen og det som venter. Da er det jo kjekt at hun har en bestefar med bobil som uten forvarsel kan stille som følgebil i de fem månedene det tar, samt den ideelle kombinasjonen av venner og familie med alle de egenskapene som trengs for at ting skal gå glattest mulig. Kommer man over de åpenbare innvendingene (og ignorerer den litt for forutsigbare og obligatoriske forelskelsen) og kjøper konseptet, er det en sterk og viktig roman om å være kvinne i dag, om vold og våpenkontroll. Jeg gråter meg gjennom de siste par kapitlene. Dessuten vil jeg blir som Dawn Celeste når jeg blir gammel (men muligens uten bobilen...).

23.02: Seks lest, tre kjøpt.

Ny økt på hjemmekontoret, nå tror jeg at jeg har jobben inn fredagens arbeidstid med renter... Livet i ungdomsbokverdenen er som så ofte før ganske dystert. Hadley i Amy Giles Nå er alt har en far av det virkelig kalde og onde slaget, og historien er såpass mørk at det er en side med kontaktadresser til ymse hjelpeinstanser og -organisasjoner bakerst i boka. Når historien begynner er faren død, flyet har krasjet og Hadley er den eneste overlevende. Boka veksler mellom og da - Hadley etter ulykken og hva som skjedde de siste månedene før den. Det blir litt klisjé og stereotyp til tider, tenåringene er litt for flinke i replikkene (jeg nekter å tro at en 17-åring som aldri har datet før etter er par uker snakker helt uanstrengt med kjæresten om å skaffe p-piller og teste seg for kjønnssykdommer) og oversettelsen er litt slurvete, men det er likevel en historie som treffer i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forfallen russisk dekandanse på en søndagsettermiddag - Kirsebærhagen på Det Norske. Klemzermusikk og 500 lyspærer og en som alltid strålende Gjertrud Jynge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...90 profesjonelle musikere og en skjelven liten dirigent... :fnise: 

Nå er strengt tatt ikke Filharmonisk kor profesjonelle, men jeg skal ikke være vanskelig - han anerkjente jo tross at at Christian Eggen driver med "ekte saker" :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle gjerne vært på forelesning med hoveddommer. Han er god. 

Jeg lurte litt på hvor travel Eivind skulle være i helgen - turne i Usa er ikke lett  kombinere med Fornebu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sa forrige uke at han ikke skulle være der, ellers ville jeg også stusset litt over instagramoppdateringene til Tine Thing Helseth de siste dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Daria skrev:

De sa forrige uke at han ikke skulle være der, ellers ville jeg også stusset litt over instagramoppdateringene til Tine Thing Helseth de siste dagene...

Jeg så ikke forrige ukes, så jeg så bare insta-oppdateringene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...