Gå til innhold

Spinning og lårene mine


LukaFrost

Anbefalte innlegg

Jeg har trent spinning noen måneder nå og for tiden svir det skikkelig i lårene dagen etter trening. Er det fordi jeg holder på å få muskler, preser jeg meg for mye, trener jeg feil, strekker jeg for lite ut etter trening eller er det noe annet? Noen som har gode råd for å ikke bli så sur i lårene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har trent spinning noen måneder nå og for tiden svir det skikkelig i lårene dagen etter trening. Er det fordi jeg holder på å få muskler, preser jeg meg for mye, trener jeg feil, strekker jeg for lite ut etter trening eller er det noe annet? Noen som har gode råd for å ikke bli så sur i lårene?

Det svir fordi du trener så hardt at du bygger opp mye melkesyre. Det er hovedsakelig to forskjellige skoler innenfor utholdenhetstrening: De som er tilhenger av å nærmest bare trene intervaller, og de som mener man bør kjøre 80% rolige langturer og 20% hard intervalltrening. Johan Kaggestad er en av de fremste talsmenn for sistnevnte treningsform i Norge, han trente som kjent Ingrid Kristiansen til VM-gull og verdensrekord.

Så godt som alle utøvere på høyt nivå innenfor utholdenhetsidrett ligger omtrent på 80/20 med rolig/hardt. Så kan det selvsagt diskuteres om mosjonister vil få høyere utbytte av å ha en høyere andel intervalltrening. Selv trener jeg 12-15 timer per uke i konkurransesesongen (sykkel) og ligger for det aller meste på rolig langkjøring, med gode resultater.

Når jeg tenker meg om så sier du at det svir etter treningen. Merker du ingenting mens du holder på? Jeg tror uansett at du holder litt for høy intensitet. Noen har den uvanen å ta ut alt til slutt. Da bygger man opp maksimalt med melkesyre uten noe restitusjonstrening, det er ikke spesielt lurt. Etter at du er ferdig med siste drag/intervall bør du ta 10-15 minutter der pulsen ligger på rundt 50% av makspulsen, da vil melkesyren bli transportert ut av kroppen mer effektivt enn om du setter deg ned i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig sliten i beina rett etter trening, men det er gjerne dagen etter (eller senere på dagen når jeg trener før frokost) jeg blir skikkelig sur (er ikke helt sikker på om det er den beste beskrivelsen)i lårene. Når jeg tenker meg om var det ikke sånn før jeg begynte med intervalltrening. 2 av 3 timer er for tiden intervallsykling. Jeg kjenner melkesyra komme når jeg står og sykler, men klarer ikke presse meg så langt at jeg får melkesyre helt og stivner. Da setter jeg meg ned og skrur ned motstanden endel og etter noen tråkk kan jeg skru lit topp igjen. Jeg står gjerne 2-3 ganger i løpet av et 4 min intervall, klarer ikke stå hele.

En spinningtime sett under ett: jeg sparer meg ikke til slutt. Tror jeg. Jeg liker å holde det jevnt gående. Vil heller klare hele timen enn å stivne under vegs. Jeg er ikke av de som presser seg maks og besvimer og spyr. Etter siste intervall bruker vi ca 15 min på å sykle oss ned. Jeg har ikke helt kontroll på % og makspuls siden jeg ikke har pulsklokke enda. Det spørs om jeg skal ta det litt roligere heretter og se an kroppen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig sliten i beina rett etter trening, men det er gjerne dagen etter (eller senere på dagen når jeg trener før frokost) jeg blir skikkelig sur (er ikke helt sikker på om det er den beste beskrivelsen)i lårene. Når jeg tenker meg om var det ikke sånn før jeg begynte med intervalltrening. 2 av 3 timer er for tiden intervallsykling. Jeg kjenner melkesyra komme når jeg står og sykler, men klarer ikke presse meg så langt at jeg får melkesyre helt og stivner. Da setter jeg meg ned og skrur ned motstanden endel og etter noen tråkk kan jeg skru lit topp igjen. Jeg står gjerne 2-3 ganger i løpet av et 4 min intervall, klarer ikke stå hele.

En spinningtime sett under ett: jeg sparer meg ikke til slutt. Tror jeg. Jeg liker å holde det jevnt gående. Vil heller klare hele timen enn å stivne under vegs. Jeg er ikke av de som presser seg maks og besvimer og spyr. Etter siste intervall bruker vi ca 15 min på å sykle oss ned. Jeg har ikke helt kontroll på % og makspuls siden jeg ikke har pulsklokke enda. Det spørs om jeg skal ta det litt roligere heretter og se an kroppen litt.

Det høres absolutt ut som om du bør kjøre færre og kortere intervaller. 4 minutter er lenge. Når jeg sykler utendørs lar jeg de korte motbakkene som det fins tusenvis av her på Østlandet være intervallene; jeg gir gass rett før jeg begynner på bakken og tråkker til det jeg har til jeg kommer på toppen. Det varer gjerne 30-50 sekunder.

Du burde absolutt kjøpe deg en pulsklokke. Det er ikke bare viktig for å se hva pulsen er når du kjører intervaller, men også for å se at du får pulsen ned godt under terskel i god tid før neste intervall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Det blir nok pulsklokke på meg etter hvert. Jeg ville se om spinning er noe jeg kom til å fortsette med før jeg investerte i klokke. Har du noen anbefalinger i den retning kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pulsklokke vil du kunne ha nytte av i stort sett alle former for utholdenhetstrening, så det vil ikke være en bortkastet investering, med mindre du slutter å trene utholdenhet da...

Du kan få så fancy pulsklokker du bare vil; det fins klokker som lagrer pulsen din underveis i treningsøkten, etterpå kan du laste det opp på PC-en og se hvordan pulsen varierte underveis. Så kan du sammenligne med tidligere økter og se eventuell fremgang. For min egen del så merker jeg fremgangen fysisk og ser den på tiden, jeg trenger ikke se på noe puls/tid-diagram.

Polar er den mest kjente produsenten av pulsklokker. De sponset den siste Hulk-filmen der Bruce Banner brukte en Polar-klokke for å se at ikke pulsen ble for høy, slik at han ble til Hulk. Det som var litt pussig var at han ikke hadde på seg sensoren rundt brystet.

Polar har klokker i de fleste prisklasser, fra de enkleste til de mest fancy. Hvis du finner et annet merke som er myyyye billigere ville jeg kanskje blitt mistenksom. Jeg kjøpte i hvertfall en gang en forholdsvis billig sykkelcomputer med pulsfunksjon, den holdt én sesong, neste sesong klarte den ikke beregne pulsen selv om jeg skiftet batteri i sensorbeltet, muligens var det noe som hadde rustet i sensoren i løpet av vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir nok pulsklokke etter hvert. Skal kikke litt rundt og se hva som passer mitt behov. Tror neppe jeg trenger den mest fancy utgaven. Jeg skal komme i form, ikke sykle løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...