Gå til innhold

Engelsk


ism85

Anbefalte innlegg

Tv og film er helt uproblematisk forstår mer enn 99% av ordene og så å si alle setninger. bøker og nettsider går også rimelig greit men noe mer problemer der.

Men om jeg feks skal snakke med engelsk språklige koleger både fag og hverdags prat blir det ofte vannskelig både å finne de rette ordene få til ok gramatikk og utale det greit. flere som har det sånn? noen tips til å bli bedre uten å bruke for mye tid på å øve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker mye engelsk, og det hender jeg får det sånn jeg også, hvis jeg er sliten eller anspent. Det som funker for meg er rett og slett å bare slappe helt av, så kommer det av seg selv.

Vil anbefale deg å se alle filmer uten tekst, og faktisk å skrive engelsk med folk på nett. Slik fikk jeg et mer nyansert språk, i hvert fall.

Så kan det hjelpe å bestemme seg for en dialekt, eventuelt om man skal snakke britisk eller amerikansk, og øve på dette. Når man blander disse blir det ofte litt krøkkete og vrient å formulere seg.

Håper det kunne hjelpe litt...! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anna_*

Du må bygge opp ordforådet ditt!

Les bøker på engelsk eller hør lydbøker. Kan også anbefale deg en word of the day calendar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv studerer jeg engelsk, og må si meg enig med Pernille her, jeg tror at det er viktig at man ikke ser film med f.eks teksting, og at man også velger f.eks om man vil snakke britisk engelsk eller amerikansk engelsk, eller australsk engelsk for den saks skyld. Grammatikken og ordbruk varierer faktisk noe, og jeg tror at det å også titte gjennom litt mer avanserte bøker enn videregående nivå kan hjelpe. Forøvrig anbefaler jeg Rediscover Grammar av David Crystal, en meget fin bok for de som vil friske opp kunnskapene - og ikke minst øke den. Har også mange andre bøker å anbefale, men vil tro den kan være et fint verktøy for deg.

Og generelt benytt deg av f.eks chatteprogrammer og snakk med mennesker i utlandet på engelsk, selv om dette skjer skriftlig, så vil det hjelpe deg til å respondere raskere. Lær deg tekster og dikt utenatt, studér hvordan man bruker språket, både skriftlig og muntlig. Selv skriver jeg alltid ned nye og interessante ord, og studerer disse ordene for å kunne bruke dem. Det er faktisk veldig artig. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia_*

Me too! Åhh, kjenner meg igjen der ja, jeg kan snakke med en arbeidskollega, og det er flytende engelsk, så møter jeg en annen kollega på vei inn til min kontor, så krøkker jeg meg igjennom engelsken, jeg føler meg så dum avogtil! Jeg vet ikke hva som skjer, for jeg vet jeg kan, og oftest kan jeg, men avogtil alså, hehe, da går det galt :-)Til lengre den samtalen blir, dess dårligere selvtillit får jeg, og må bare avslutte samtalen før engelsken forsvinner helt for meg! ;-) Litt overdrevet da!

Det er øvelse, øvelse og atter øvelse, jeg ser filmer uten tekst, leser nyheter på nett, theguardianweekly, SPIEGEL online, BBC news, og har ofte AL Jazeera livestation på pc`en min, og ser ofte BBC news på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smaragd

Er en ting å utale ordene inne hodet, men når tungen og munnen faktisk skal uttale ordene, så krøller det seg :)

Så les engelsk høyt for deg selv så ofte du kan, så vil du etterhvert bli vandt med å uttale ordene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Du må bygge opp ordforådet ditt!

Les bøker på engelsk eller hør lydbøker. Kan også anbefale deg en word of the day calendar :)

Enig!

Hvis bøker på engelsk virker voldsomt, kjøp gjerne engelskspråklige magasiner og blader. Jeg var fast leser av Cosmopolitan, British edition i årevis. Det gav meg god kompetanse på småprat-engelsk. (Siden du er mann er det sikkert andre blader som passer bedre ;) Kun ment som eksempel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena

Jeg har alltid sett filmer uten teksting, lest engelske aviser, blogger, nettsider og sånt. Problemet mitt er at det muntlige språket mitt og forståelsen min av engelsk er langt bedre enn min skriftlige engelsk. Vanskelig å forklare; jeg kan lese en engelsk avisartikkel og forstå språket, men jeg klarer ikke selv å bruke språket like godt skulle jeg skrevet det selv.

Anbefal gjerne grammatikk bøker som går an å laste ned som e bøker

Endret av Serena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også oppleve det samme -men det kommer så mye an på hvem jeg snakker med og i hvilken situasjon.

Jeg prater i utgangspunktet amerikansk og ikke britisk-engelsk (hadde en barneskolelærer som pratet amerikansk fra første stund da vi småttisene egentlig skulle lære britisk) ;)

Prater jeg med andre som har engelsk som 2.språk så kan jeg fort bli "dårligere" selv, både når det gjelder aksent og det med å "glemme" ord og utrykk. (F.eks. samtaler med både norske og utenlandske der de har en sterk aksent basert på hvor de kommer fra) Men har jeg i utgangspunktet mye bedre/mer riktig språk enn denne personen så er jeg igjen tilnærmet flytende.

Snakker jeg derimot med en person som har engelsk som 1.språk så har jeg ingen problemer! Det noen evt. ville reagere på er at jeg ikke snakker med ren amerikansk/britisk/australsk osv. aksent, men alikevel så er det altså flytende. Er heldigvis sånn for meg at jeg automatisk ikke bruker f.eks. engelske utrykk når jeg har en samtale med en amerikaner, legger også fort om tonefallet og dialekten etter den andre personens språk.

Ser forøvrig sjelden på filmer som er tekstet, leser mye engelsk (skjønnlitteratur, fagbøker, på nett osv.) og har både venner og "familie" med engelsk som 1.språk, så jeg får nok trent "språk-muskelen" mer enn mange.

Skriftlig er jeg god -men ikke god nok i følge meg selv, jeg mangler "det lille ekstra" i ordforrådet mitt, men det gjelder mest "slang" og faguttrykk føler jeg. Men da tar jeg også en "Yvonne" ;), -slår opp ord jeg lurer på, skriver dem ned og sørger for å bruke dem mer enn en gang når jeg først har lært. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det helt likt! I hodet mitt kan jeg få frem kompliserte ord og si dem helt rent. Men når det kommer til å faktisk snakke,så kommer det ut helt feil,jeg står fast,å jeg føler jeg snakker skikkelig "barnslig" engelsk. Jeg blir bare stående å føle meg dum tilslutt og melder meg ut av samtalen.

Men tror det eneste som hjelper er å snakke høyt for segselv. Eller få med en venn som er god i engelsk,å øve på samtaler.

Lese engelske bøker er jo også bra. Men slik jeg forstår det,så er det ikke det at du ikke kan ordene,men de bare forsvinner ut av hodet når du skal snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Man må rett og slett trene på å snakke! Jeg vet ikke om det finnes der du bor, men jeg har hørt om språk-caféer der man møtes for å snakke engelsk sammen, f.eks. en bestemt dag i uka.

Eller kanskje det er et engelsk-kurs du kan ta? Det viktigste er ihvertfall å få øvelse i å bruke språket aktivt, og snakke masse! Gå på irsk eller engelsk pub, der er det ofte utlendinger.

Jeg har bodd i England i flere år, og jobber på engelsk. Jeg er stort sett flytende, men det hender det er ord jeg kommer over som jeg enten ikke vet hvordan skal uttales, eller jeg glemmer hvilket ord jeg bør bruke (gjerne hvis det er i en ny sammenheng).

F.eks. sa jeg til noen kolleger her om dagen at jeg hadde lett etter en trenchcoat - men det var visst helt feil, for det vi mener med trenchcoat på norsk heter mack på engelsk, og det husket jeg ikke i farten.

Jeg har det også sånn som Colargol, at jeg speiler hvordan folk snakker. Når jeg snakker med Amerikanere på telefonen, går jeg automatisk mer mot amerikansk aksent, mens hvis noen har veldig britisk aksent, går jeg mer mot britisk også. Snakker jeg med folk som ikke har engelsk som førstespråk, blir det også enklere engelsk - både for å hjelpe dem med å forstå, og litt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...