Gå til innhold

Baby 8 mnd er så sutrete, er det vanlig?


Minnimusepus

Anbefalte innlegg

Ja, som tittelen sier har vi en gutt på snart 8 1/2 måned som er veeeldig sutrete. Han kan være blid og fornøyd rett etter han står opp, når han får mat og med en gang vi begynner å leke. Men så starter moroa og han bare sutrer og griner. Da er så og si ingenting godt nok med unntak av pupp. Men jeg er jo ikke noe maskin, så det blir jo tomt der også.

Han er også ekstremt mammadalt, og er ikke fullt så grinete når jeg er ute av synet, men fortsatt ganske sutrete.

Det høres kanskje litt ekstremt ut, men på de siste 4 månedene kan jeg huske 3 dager han var veldig snill og tålmodig, det var rett etter han fikk sin første tann. Har aldri sett en så blid og fornøyd gutt jeg.

Kan det være at han har ekstremt mye ubehag pga tennene? Ser han putter handa i munn og klør meg fingrene, men kan det vare såå lenge?

Er han bare veldig utålmodig? Har jeg skjemt han bort, isåfall skjønner jeg ikke hvordan? Han får masse kos og er en veldig kosegutt, kan det skjemme han bort?

Hvordan er/var ungene deres på denne alderen?

Får nesten litt dårlig samvittighet når jeg beskriver han sånn som jeg gjør, for han er virkelig min øyensten. Jeg blir bare så sliten når han bare sutrer.

Endret av Minnimusepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Smaragd

Kan vel vere mange ting.

Tenner som du sier, eller kanskje han er allergisk mot noe og har mye vondt i magen? (Hvordan er avføringen?)

Får han kun morsmelk, eller får han fast føde også?

Kanskje han reagerer om du har spist løk, kål eller kanskje om du har drukket brus?

Mange ting ammende ikke kan drikke/spise for barna reagerer.

Kanskje du må lage deg en liste med hva du spiser/drikker i løpet av en dag, og så prøve å kutte en og en ting og se om det blir bedre?

Jeg hadde også vert mye gretten om jeg hadde mye magevondter.

Lykke til - håper du finner en løsning :)

(Tror jeg ville tatt en tur til lege/helsesøster viss ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: man kan ikke skjemme bort et barn med kjærlighet og nærhet!

Deretter, det går i perioder, det kan godt være tennene som plager han, bare tenk hvor kjipt det er å få visdomsjeksler og når han i tillegg ikke skjønner hva det er så blir det nok ekstra plagsomt og vondt. Vi har hatt lange perioder, den lengste var vel en måned, hvor det har plaget henne veldig, og under den lengste perioden så kom det ikke en tann! Men så løsnet det heldigvis og hun fikk en haug med tenner på rad.

Ang. amming så er det slik at morsmelk virker "smertestillende" (utløser endorfiner), og dermed så vil barnet gjerne die mye i slike perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen tanker om grunner til at han kan være så sutrete.. Bare slenger ut noen forslag, jeg vet jo ikke noe om verkenn babyen eller deres hverdag.

Gutten min var veldig blid og fornøyd, men ca to uker før det kom en ny tann ble han utrolig sutrete og grinete. Jeg lurte nesten på om det fortsatt var min unge, han var nesten ikke tilå kjenne igjen. Kanskje det er det? Men synes kanskje det har vart litt lenge da...

Ellers tenker jeg at dersom han er blid og fornøyd på morgenen, men blir sutrete etter noen timer, så kanskje han er trøtt? At han trenger mere søvn?

Det tredje jeg tenker, er at hvis det er sånn at han får ekstra mye pupp når han sutrer, kan det kan virke som en belønning for ham at han får pupp når han sutrer. De forbinder det med noe positivt og vil derfor gjøre det mer. Kanskje han rett og slett har lyst på pupp (for kosen), og sutrer fordi han da vet at da får han det?

Nå vet jo ikke jeg hva dere gjør på dagene, men kanskje han kjeder seg? Hvis han ikke er så mye ute i andre miljøer, kan han bli understimulert. Prøv å dra litt andre steder og se om det hjelper. En tur ut, så han får krabbe litt i snøen, eller åpen barnehage, babysang, besøke andre e.l

Endret av Arielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel vere mange ting.

Tenner som du sier, eller kanskje han er allergisk mot noe og har mye vondt i magen? (Hvordan er avføringen?)

Får han kun morsmelk, eller får han fast føde også?

Kanskje han reagerer om du har spist løk, kål eller kanskje om du har drukket brus?

Mange ting ammende ikke kan drikke/spise for barna reagerer.

Kanskje du må lage deg en liste med hva du spiser/drikker i løpet av en dag, og så prøve å kutte en og en ting og se om det blir bedre?

Jeg hadde også vert mye gretten om jeg hadde mye magevondter.

Lykke til - håper du finner en løsning :)

(Tror jeg ville tatt en tur til lege/helsesøster viss ikke)

Han får fast føde i tillegg ja. Det er nok ikke noe jeg spiser, for han er jo sånn stort sett hele tiden. Det virker ikke som om han har vondt i magen eller ubehag heller.

Først: man kan ikke skjemme bort et barn med kjærlighet og nærhet!

Deretter, det går i perioder, det kan godt være tennene som plager han, bare tenk hvor kjipt det er å få visdomsjeksler og når han i tillegg ikke skjønner hva det er så blir det nok ekstra plagsomt og vondt. Vi har hatt lange perioder, den lengste var vel en måned, hvor det har plaget henne veldig, og under den lengste perioden så kom det ikke en tann! Men så løsnet det heldigvis og hun fikk en haug med tenner på rad.

Ang. amming så er det slik at morsmelk virker "smertestillende" (utløser endorfiner), og dermed så vil barnet gjerne die mye i slike perioder.

Ja, det er jo det første jeg tenker på. Samtidig blir jeg usikker når det skal holde på så lenge. Da håper jeg virkelig ikke han skal være slik med alle tennene. Hadde jo vært fint om vi fikk mange tenner på rad da, og bare ble ferdige med det.

Fikk noen tanker om grunner til at han kan være så sutrete.. Bare slenger ut noen forslag, jeg vet jo ikke noe om verkenn babyen eller deres hverdag.

Gutten min var veldig blid og fornøyd, men ca to uker før det kom en ny tann ble han utrolig sutrete og grinete. Jeg lurte nesten på om det fortsatt var min unge, han var nesten ikke tilå kjenne igjen. Kanskje det er det? Men synes kanskje det har vart litt lenge da...

Ellers tenker jeg at dersom han er blid og fornøyd på morgenen, men blir sutrete etter noen timer, så kanskje han er trøtt? At han trenger mere søvn?

Det tredje jeg tenker, er at hvis det er sånn at han får ekstra mye pupp når han sutrer, kan det kan virke som en belønning for ham at han får pupp når han sutrer. De forbinder det med noe positivt og vil derfor gjøre det mer. Kanskje han rett og slett har lyst på pupp (for kosen), og sutrer fordi han da vet at da får han det?

Nå vet jo ikke jeg hva dere gjør på dagene, men kanskje han kjeder seg? Hvis han ikke er så mye ute i andre miljøer, kan han bli understimulert. Prøv å dra litt andre steder og se om det hjelper. En tur ut, så han får krabbe litt i snøen, eller åpen barnehage, babysang, besøke andre e.l

Hos oss var det motsatt, han hadde 3 dager etter frembrudd hvor han var som en ny baby :fnise:

Har forsøkt å la han sove både 2 og 3 lurer, er ikke store forskjellen. Han får ikke pupp mer enn kanskje 4 ganger om dagen: morgen, 2 mellommåltider og før han legger seg, så han pleier ikke få det hver gang han griner. Har vært litt obs på ikke å gi han det, for da innbiller jeg meg det blir ett mare den dagen jeg slutter å amme.

Kan ikke skjønne at han skal kjede seg heller. Vi går på småbarnstreff (nesten som babysang), tur stort sett hver dag og på handleturer. Når vi er hjemme setter jeg meg på gulvet sammen med han å leker samt bader etc. Tingen er jo ofte at han kommer krabbende bort til meg og skal opp til meg istedet. Veldig mammadalt som sagt. Koselig, men utrolg slitsomt.

Endret av Minnimusepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så uvanlig, noen babyer er bare sånn. Det kommer garantert til å gå over, men det er slitsomt mens det står på. Kan du bære han litt rundt i sjal eller sele, så du får hendene litt fri?

Min 3-åring har hatt noen perioder opp gjennom årene hvor han har vært sutrete, for så å være strålende blid i perioder. Det går i faser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjeste

Det tredje jeg tenker, er at hvis det er sånn at han får ekstra mye pupp når han sutrer, kan det kan virke som en belønning for ham at han får pupp når han sutrer. De forbinder det med noe positivt og vil derfor gjøre det mer. Kanskje han rett og slett har lyst på pupp (for kosen), og sutrer fordi han da vet at da får han det?

Dette er ikke riktig. Babyer er ikke istand til å skjønne at en viss oppførsel skal føre til "belønning". Slik tillært adferd kommer ikke før i 3-4 års alderen (eller deromkring). Det eneste språket en baby har er å gråte, og de gråter for en grunn som vi er nødt til å finne ut av. Men de er ikke i stand til å tenke at "hvis jeg gråter nå så får jeg pupp". Gråten betyr mer sånn: "Sulten! Er det noen som kan hjelpe meg?", "Trenger kos! Vil jeg få kos av noen?", "Kjeder meg!", "Vondt i magen!" osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så uvanlig, noen babyer er bare sånn. Det kommer garantert til å gå over, men det er slitsomt mens det står på. Kan du bære han litt rundt i sjal eller sele, så du får hendene litt fri?

Min 3-åring har hatt noen perioder opp gjennom årene hvor han har vært sutrete, for så å være strålende blid i perioder. Det går i faser.

Det er jo godt å høre det da :) Jeg har desverre så vondt i skuldrene at jeg ikke klarer gå med sele. Har ikke prøvd sjal, men jeg vet nesten ikke om det er noe vits å prøve. Det skal ingenting til før skuldrene verker.

Dette er ikke riktig. Babyer er ikke istand til å skjønne at en viss oppførsel skal føre til "belønning". Slik tillært adferd kommer ikke før i 3-4 års alderen (eller deromkring). Det eneste språket en baby har er å gråte, og de gråter for en grunn som vi er nødt til å finne ut av. Men de er ikke i stand til å tenke at "hvis jeg gråter nå så får jeg pupp". Gråten betyr mer sånn: "Sulten! Er det noen som kan hjelpe meg?", "Trenger kos! Vil jeg få kos av noen?", "Kjeder meg!", "Vondt i magen!" osv..

Jeg har lest noe helt annet i spedbarnsboka. Leste at de allerede ved 3-mnd alder var i stand til å vite at en handling førte til en annen. Men når du skriver at gråt 'betyr kjeder meg', vil ikke ungen gjøre det igjen hvis han finner ut at han f.eks blir tatt opp hver gang? Velger å tro det som står i spedbarnsboka, med mindre du er fagkyndig på området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, som tittelen sier har vi en gutt på snart 8 1/2 måned som er veeeldig sutrete. Han kan være blid og fornøyd rett etter han står opp, når han får mat og med en gang vi begynner å leke. Men så starter moroa og han bare sutrer og griner. Da er så og si ingenting godt nok med unntak av pupp. Men jeg er jo ikke noe maskin, så det blir jo tomt der også.

Han er også ekstremt mammadalt, og er ikke fullt så grinete når jeg er ute av synet, men fortsatt ganske sutrete.

Det høres kanskje litt ekstremt ut, men på de siste 4 månedene kan jeg huske 3 dager han var veldig snill og tålmodig, det var rett etter han fikk sin første tann. Har aldri sett en så blid og fornøyd gutt jeg.

Kan det være at han har ekstremt mye ubehag pga tennene? Ser han putter handa i munn og klør meg fingrene, men kan det vare såå lenge?

Er han bare veldig utålmodig? Har jeg skjemt han bort, isåfall skjønner jeg ikke hvordan? Han får masse kos og er en veldig kosegutt, kan det skjemme han bort?

Hvordan er/var ungene deres på denne alderen?

Får nesten litt dårlig samvittighet når jeg beskriver han sånn som jeg gjør, for han er virkelig min øyensten. Jeg blir bare så sliten når han bare sutrer.

Min yngste baby var også EKSTREMT sutrete i 7-8 månedersalderen. Bare klenging, ingenting var bra nok, unntatt å gå rundt med henne i armene. Ville ikke ligge og sprelle for seg selv, og heller ikke sitte på fanget hvis en satt i sofaen. Vi tenkte også på tennene. Mulig det kan ha vært en kombinasjon av ting, såklart. Hun var ihvertfall den mest sutrete av alle mine barn, og jeg har 3 stk.

MEN

Så lærte hun å krabbe. Og det var en enorm forskjell. Mine foreldre har også bemerket at det var som å skru på en bryter med en gang hun ble i stand til å komme seg rundt for egen maskin. Jeg tror hun rett og slett kjedet seg før, men nå diller hun rundt, leker med lekene sine og traller og synger. Hun er 1 år nå.

(det hjalp forresten med en meitai i den sutrete perioden hennes, hun likte å sitte på ryggen og følge litt med på det jeg gjorde. Men bare hvis jeg gikk rundt. Hvis jeg sto stille f.eks over gryter/oppvask/pc eller lignende var det klaging med en gang)

Lykke til. Ting blir bedre og bedre etter hvert som de blir eldre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har altså pågått i 4 måneder?

Jeg tenker at når babyer gråter/sutrer så er det en grunn til det. Det er babyens måte å si ifra at han ikke har det bra, på en eller annen måte.

Kanskje er det nærkontakt han trenger, siden han kommer bort til deg og gjerne vil bli bært.

Syns absolutt du skal gi sjal ol. en sjangse. Sjal skal være MYE bedre for den som bærer enn seler.

Kan det være at han er sulten? At han trenger flere måltider i løpet av dagen enn han får nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjeste
Jeg har lest noe helt annet i spedbarnsboka. Leste at de allerede ved 3-mnd alder var i stand til å vite at en handling førte til en annen. Men når du skriver at gråt 'betyr kjeder meg', vil ikke ungen gjøre det igjen hvis han finner ut at han f.eks blir tatt opp hver gang? Velger å tro det som står i spedbarnsboka, med mindre du er fagkyndig på området :)

Hmm, kanskje jeg blandet år med måneder...og nå jeg klarer ikke å finne tilbake hvor jeg leste dette. Men poenget mitt er ihvertfall at det ikke går an å skjemme bort en baby. Det er vi sikkert enige om alle sammen! :)

Det står så fint i "Alt om barnet": "Vær glad og stolt over at hun (babyen) trenger deg slik. Hun er sannsynligvis den eneste i hele verden som vil elske deg fullt ut, uten forbehold eller kritikk. Gled deg over å være sammen med henne. Hun er sannsynligvis den eneste i hele verden som alltid har lyst til å være sammen med deg og som aldri vil foretrekke noen annen. Gjør livet godt for henne, så vil hun gjøre livet godt for deg. du har alt å vinne, ingenting å tape." :kgbaby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke akkurat hva du Gjest eller Minnimusepus har lest, men jeg tenker at det er stor forskjell på å forstå at "nå kommer mamma inn til meg for å gi meg melk,", og "hvis jeg gråter nå så får jeg melk av mamma". Hvis noen skjønte den?

Det er forskjell på å forstå at en handling fører til en annen, og å bevist gjøre noe (ikke innstinktivt, som gråt er for babyer) for å oppnå noe.

Men av erfaring fra blant annet arbeid med små barn kan jeg nok med ganske stor sikkerhet si at barn har forstått det siste før de er tre år i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sele er det du har prøvd, Minnie? Jeg har ikke hverken de beste skuldrene eller rygg selv, men både sjal, meitai og beco fungerer flott her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken sele er det du har prøvd, Minnie? Jeg har ikke hverken de beste skuldrene eller rygg selv, men både sjal, meitai og beco fungerer flott her.

Vi har en vi kjøpte fra parkjøp, så det er nok ikke den beste, men prøvde en babybjørn sele idag og det er ikke spesielt godt å ha den på altså. Dog er det nok en investering om han på lengre sikt skal fortsette slik. Går nok til innkjøp av sjal tenker jeg. Da får jeg vel fordelt tyngden litt?

Jeg skal nok klare en times tid innimellom, men da verker det godt. Har som sagt ikke forsøkt sjal :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut som gutten min når han hadde seperasjons angst... Men varte jo ikke så lenge da, kanskje en måned så var han tilbake til sitt normale igjen.

Er hun veldig mye på gulvet? Kan jo kanskje være at hun rett og slett vil opp i høyden slik at hun får bedre utsikt? Bare et lite forslag kastet ut i luften. Gutten min er veldig glad i å kunne se seg rundt. Lekegrinden hans står i et hjørne av stuen, og han gråt og sutret hver gang vi la han nedi, så flyttet vi den midt ut i stuen slik at han hadde full oversikt, og da var han kjempe blid. Når seperasjons angsten ga seg flyttet vi den tilbake til hjørnet. Han er ikke mye i grinda men han koste seg der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter med det samme for tiden... De siste to ukene har det ikke vært noe særlig koselig her.. Ikke vil hun holdes, ikke ligge på gulvet, hjelper bare i 10min hvis vi setter oss på gulvet sammen med hun.. Ingen ting er godt nok rett og slett..

Og ikke vil hun sove på dagen eller kvelden, selv om hun er stuptrøtt... Når hun er våken er hun bare sutrete og hyler (hun hyler noe helt grusomt, men dette har hun gjort hele livet..)

Men om kvelden er det hyling og grining, ikke vondt grining, bare "kom og hent meg" grining...

Hun har aldri vært sånn før...

Så jeg følger ivrig med på tips her.. Og jeg har forresten mei-tai, men hun liker ikke å være varm eller "bundet fast", så den er ikke brukt så veldig mye...

Lurer og håper på at det er tenner som er like før de kommer ut og at dette gir seg snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har en vi kjøpte fra parkjøp, så det er nok ikke den beste, men prøvde en babybjørn sele idag og det er ikke spesielt godt å ha den på altså. Dog er det nok en investering om han på lengre sikt skal fortsette slik. Går nok til innkjøp av sjal tenker jeg. Da får jeg vel fordelt tyngden litt?

Jeg skal nok klare en times tid innimellom, men da verker det godt. Har som sagt ikke forsøkt sjal :sjenert:

Sjal ol. er noe helt annet en babybjørn altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babybjørn er, unnskyld utrykket, noe helsikes skit. Dårlig for bærer. Dårlig for baby. Da er sjal og formsydde seler, samt asiatiske som meitai, MYE bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får tenner for tiden og sutrer ganske mye når de er på vei ut....

Snart er det vår og ungene kan sitte selv. Jeg tenker det blir deilig å kle på dem oljebukser eller lekedress og sitte litt ute i sandkassa. De blir sikkert litt mindre sutrete av å komme seg litt mer ut..

En annen ting som hjalp med min sønn når han sutret mye i den alderen, var å sette ham i vogna når han var våken, og trille tur. Kanskje de er litt slitne når de sutrer og det er deilig å sitte i vogna å se på verden. Det har jeg begynt å gjøre med tvillingene også, rett ut på tur hvis det blir mye sutring. De elsker å sitte å se når vi triller. Alt er spennende, ute på tur eller på butikker med masse folk :Nikke: (de er nå 9 mnd)

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som hjalp med min sønn når han sutret mye i den alderen, var å sette ham i vogna når han var våken, og trille tur. Kanskje de er litt slitne når de sutrer og det er deilig å sitte i vogna å se på verden. Det har jeg begynt å gjøre med tvillingene også, rett ut på tur hvis det blir mye sutring. De elsker å sitte å se når vi triller. Alt er spennende, ute på tur eller på butikker med masse folk :Nikke: (de er nå 9 mnd)

Jeg tenkte jeg skulle teste dette tipset i morgen :) Det er så dårlig vær her nå at vi ikke har kommet oss ut med hverken bil eller vogn, men satser på å komme oss ut i morgen og dra på butikken.. Så får vi se om det hjelper når kvelden kommer.. Om hun er litt mer utslitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...