Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #21 Del Skrevet 13. mars 2010 Jeg skjønner ikke hva problemet med de gasspedalene er. De som klarer å få en Prius opp i 176 km/t uten å komme på at det bare er å flytte girspaken ett hakk fremover i N kan umulig kjenne bilen sin særlig godt. 176 km/t i en Prius som har toppfart på 180 km/t er faktisk en aldri så liten prestasjon, spør du meg. Den må ha hengt en stund... Det er jo ikke alltid ting er så svart/hvitt.. Det var en i Australia som kjørte automatgir hvor gasspedalen hang seg opp. Hans autamatgir ble fysisk umulig å flytte til N eller til det hakket hvor man girer selv (han kjørte med cruisekontroll, som gjorde at bilen akselererte opp igjen hver gang han bremset ned). Det er godt mulig det samme har skjedd i andre tilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 13. mars 2010 #22 Del Skrevet 13. mars 2010 (endret) Hans bil må det ha vært noe teknisk galt med. Det er nettopp det som er poenget med at man skal kunne sette i N, i tilfelle det skulle skje noe slik at du trenger frikobling. Kjører man bakhjulstrekk på vinterføre kan dette til tider være hendig... Man har jo hørt flere historier om biler der CCen har låst seg, og bilen har vært umulig å stoppe, selv om jeg er skeptisk til slike historier også, spesielt siden jeg mener å huske det var snakk om manuelt girte biler også... Endret 13. mars 2010 av aluminium Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #23 Del Skrevet 13. mars 2010 Det virker som de fleste ikke har fått med seg at problemet med Prius er mer en at gassen henger seg opp, det virkelige problemet er antageligt relatert til motorstyring og bremser. I USA skrives det mye om en override switch og endring av bremsesystemet, etter som førerne som har opplevd dette problemet har rapportert at de sto på bremsen, og brukte parkeringsbremsen tyder det på dette problemet innvirker på bremsekraften, kanskje en sammenhen ved at bremsekraften på Prius reguleres for at bremsing skal lade batteriene. Så spørrs det om det er muligt å sette en Prius i fri når dette problemet oppstår,og teoretisk kan det oppstå feil i styringsystemet slik at selv ikke teningsbryteren fungerer. Prius er ikke som andre biler med direkte koblinger mellom alle funksjoner, her styrer elektronikk og data mye mer en i biler med vanlig motor og drivsystem. Søk på nettet på: Prius brake failure. Fra CNN: "Prius hybrid cars coming off Toyota's assembly line in Japan have had an improved version of the software used to control the cars' brakes since Januar" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #24 Del Skrevet 13. mars 2010 Hvis gassen henger på fullt på en bensinbil virker jo ikke bremsekraftforsterkeren uansett, siden man ikke har vakuum når gasspjeldet står helt åpent. Dieselbiler har egen vekuumpumpe og ofte også vakuumtank, så der virker den uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #25 Del Skrevet 13. mars 2010 Jeg vil takke dem som kom med ordentlige svar på spørsmålet mitt, spesielt Gjest @18:18 , Kenneth199 og Max Magnus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-Per (den ekte) Skrevet 14. mars 2010 #26 Del Skrevet 14. mars 2010 Akkurat det jeg tenker også... Erfaringsmessig er det ingen ting som skal tilsi panikkanfall fordi gasspedalen henger seg opp. Det skal gå ganske lang tid fra du kjører i 100 til 150+ med en vanlig bil. Til TS: Henger gasspedalen seg opp bremser du for harde livet mens motoren er i gang. Når motoren går har du bremsekfraftforsterker som gjør at det er lettere for deg bremse med fullt utslag. Dersom bilen din skulle ha elektroniske bremser og det slutter å virke samtidig som bilen gir full gass kan du skru av motoren og dra i brekket forsiktig. Kjører du manuell kan du også tvinge bilen til å slakke av til topphastigheten på 1. gir ved å gire ned. Du herper både girkasse og motor, men det er bedre enn å kjøre ned noen. Ang. det siste du skriver. Skal man bremse bilen ned på girene, så bør nok dette gjøres trinnvis, et gir i gangen. Legger man bilen direkte i 1'ste fra over 100 km/t i 5'te, så har dette samme effekt som å låse drivhjulene. Ang. bremsekraftforsterker og servostyring. Når man først har trykket koplingen ogned bremsen kan man slå av tenningen. Lar motoren seg stoppe, vil det å kople til drivverket igjen før til at man kan bremse på motoren, og da går også servopumpa rundt. Samme oppbygning av vakuum. Men som oftest går det greit å holde nede bremsen, inntil bilen stopper helt opp. Styringen blir ikke SÅ tung, selv om det er en betraktelig forskjell med og uten servo-assistanse. Men her er det snakk om å stoppe, og da skal det ikke så store rattutslag til. Men på biler som Toyota Prius og andre med automatgir,kan det være systemer som hindrer at bilen kan settes i Nøytral, eller at motoren stopper når kjøretøyet er i fart. Spesielt på biler med "Miljø- Teknologi", er det systemer som faktisk stopper forbrenningsmotoren ved eksempelvis stopp i kryss og ved lyssignaler. Så starter faktisk biles motor opp igjen ved en liten berøring på gasspedalen. Dette kanfaktisk føre med seg at man får stoppet bilen, men at den starter opp igjen "av seg selv". En effektiv stopper for slikt (både på den ene og andre måten) er faktisk manuell Hovedstrømbryter på batteriet/-ene. Når batteriets strømkrets er brutt, får ikke startemotor og styreelektronikk strøm lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #27 Del Skrevet 14. mars 2010 Se på denne videon så får en et klarere bilde på hvor galt dette egentlig er, og at det er snakk om mer en løse matter og tåpelige førerfeil. (Lexus er og et Toyota produkt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 17. mars 2010 #28 Del Skrevet 17. mars 2010 <!--quoteo(post=7902642:date=13.03.2010 (03:41) :name=Max Magnus)--><div class='quotetop'>SITER(Max Magnus @ 13.03.2010 (03:41) ) ←</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Akkurat det jeg tenker også... Erfaringsmessig er det ingen ting som skal tilsi panikkanfall fordi gasspedalen henger seg opp. Det skal gå ganske lang tid fra du kjører i 100 til 150+ med en vanlig bil. Til TS: Henger gasspedalen seg opp bremser du for harde livet mens motoren er i gang. Når motoren går har du bremsekfraftforsterker som gjør at det er lettere for deg bremse med fullt utslag. Dersom bilen din skulle ha elektroniske bremser og det slutter å virke samtidig som bilen gir full gass kan du skru av motoren og dra i brekket forsiktig. <b>Kjører du manuell kan du også tvinge bilen til å slakke av til topphastigheten på 1. gir ved å gire ned. Du herper både girkasse og motor, men det er bedre enn å kjøre ned noen.</b><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd--> Ang. det siste du skriver. Skal man bremse bilen ned på girene, så bør nok dette gjøres trinnvis, et gir i gangen. Var det jeg mente, selv om det kanskje var litt utydelig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå