Meaty Skrevet 12. mars 2010 #1 Del Skrevet 12. mars 2010 VG har i dag en guide til hva man kan gjøre dersom man kjører en Toyota Prius, (se klipp) og gasspedalen henger seg opp. Dette skjedde med en norsk mann nå nylig, og han hadde kjørt i autovernet for å stoppe bilen. Men hva er beste måten å stoppe en vanlig, bensindrevet bil med manuelt gir dersom gasspedalen skulle henge seg opp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #2 Del Skrevet 12. mars 2010 eh... sett den i fri å tramp bremspedalen i bunn?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 12. mars 2010 #3 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg har en Golf 2 som hele tiden henger seg opp (unntaket er når den ikke har hengt seg opp faktisk), og det er da ikke akkurat vanskelig å stoppe bilen... Jeg har ikke automat, så jeg trykker inn clutchen og bremser med bremsen, eller jeg skrur av tenningen eller jeg setter bilen i "fri". Vet man litt om hvordan en bil funker, så burde man vite at dette er mulige løsninger!!! Jeg er jente og visste dette da jeg var 18. Synes menn i 40åra burde vite dette også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 12. mars 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 12. mars 2010 Ok, så er jeg dum da. Har aldri prøvd å tråkke inn clutchen når turtallet er på topp, visste ikke om det var lurt, eller om det var en bedre måte å gjøre det på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #5 Del Skrevet 12. mars 2010 Er bare å trå inn clutchen, bremse, skru av tenninga. I den rekkefølgen. Trenger ikke slå av tenninga for å få stoppa bilen, men da risikerer du hvertfall ikke å skamruse bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 12. mars 2010 #6 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg har en Golf 2 som hele tiden henger seg opp (unntaket er når den ikke har hengt seg opp faktisk), og det er da ikke akkurat vanskelig å stoppe bilen... Jeg har ikke automat, så jeg trykker inn clutchen og bremser med bremsen, eller jeg skrur av tenningen eller jeg setter bilen i "fri". Vet man litt om hvordan en bil funker, så burde man vite at dette er mulige løsninger!!! Jeg er jente og visste dette da jeg var 18. Synes menn i 40åra burde vite dette også! Da vet du kanskje også at bilen "mannen i 40åra" kjørte var en hybrid med automatgir? ;9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mathilda_* Skrevet 12. mars 2010 #7 Del Skrevet 12. mars 2010 Da vet du kanskje også at bilen "mannen i 40åra" kjørte var en hybrid med automatgir? ;9 Det spiller vel ingen rolle ... det er "fri" på automatgirte biler også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 12. mars 2010 #8 Del Skrevet 12. mars 2010 Da vet du kanskje også at bilen "mannen i 40åra" kjørte var en hybrid med automatgir? ;9 Les innlegget mitt en gang til du... Det er en grunn til at jeg presiserte at jeg ikke har automat. Og som en annen sa; det spiller ikke egentlig noen rolle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 12. mars 2010 #9 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg skjønner ikke hva problemet med de gasspedalene er. De som klarer å få en Prius opp i 176 km/t uten å komme på at det bare er å flytte girspaken ett hakk fremover i N kan umulig kjenne bilen sin særlig godt. 176 km/t i en Prius som har toppfart på 180 km/t er faktisk en aldri så liten prestasjon, spør du meg. Den må ha hengt en stund... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 12. mars 2010 #10 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg har ikke automat, så jeg trykker inn clutchen og bremser med bremsen, eller jeg skrur av tenningen eller jeg setter bilen i "fri". Ikke skru av tenningen i fart. Du mister bremsekraft, og rattlåsen kan låse seg. Veldig viktig å huske, for det kan fort bli farlig. Sett den i fri, eller bare klem inn clutchen, og brems. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 12. mars 2010 #11 Del Skrevet 12. mars 2010 skru av tenningen i fart!???! Tror du må være gal jeg. Da blir jo de fleste biler tungstyrte som faen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #12 Del Skrevet 12. mars 2010 Ikke skru av tenningen i fart. Du mister bremsekraft, og rattlåsen kan låse seg. Veldig viktig å huske, for det kan fort bli farlig. Sett den i fri, eller bare klem inn clutchen, og brems. Jeg er ikke så sikker på at det der er helt riktig. Tror ikke rattlåsen blokkerer før nøkkelen blir tatt ut, og bremsekraftforsterkeren virker minst én gang etter at tenningen er slått av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 12. mars 2010 #13 Del Skrevet 12. mars 2010 Håper virkelig ikke jeg er på samme sted som deg om du er nødt for å gjøre noe slikt, ei heller barn eller andre mennesker ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 12. mars 2010 #14 Del Skrevet 12. mars 2010 Jeg er ikke så sikker på at det der er helt riktig. Tror ikke rattlåsen blokkerer før nøkkelen blir tatt ut, og bremsekraftforsterkeren virker minst én gang etter at tenningen er slått av. Mulig det med rattlåsen, men bremsekraftforsterkeren virker IKKE minst 1 gang. Den slutter umiddelbart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrthel Skrevet 12. mars 2010 #15 Del Skrevet 12. mars 2010 Mulig det med rattlåsen, men bremsekraftforsterkeren virker IKKE minst 1 gang. Den slutter umiddelbart. Det er ikke sååå tungt å bremse ned en bil uten at br.kr. forst. virker, så det burde ikke vært noe problem... Problemet oppstår hvis nøkkelen trekkes UT - for da går rattlåsen på ved første vridnig...(har opplevd det selv i fart, ved at en kompis "på gøy" skulle slå av tenninga mens vi kjørte....) Det gikk heldigvis bra, men vi havnet i feil kjørebane - og det var en grusom følelse når rattet låste seg... Men hvorfor ikke bare trykke inn clutchen, eller putte girspaken i N?? og så bremse........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 12. mars 2010 #16 Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) skru av tenningen i fart!???! Tror du må være gal jeg. Da blir jo de fleste biler tungstyrte som faen. Du mister bare servoen, og den er uansett mest nyttig i lave hastigheter. Største problemet med å skru av tenningen er at du mister bremsekraftforsterkeren, men man vil fortsatt klare å bremse, i tillegg til at bilen vil miste fart med en gang motoren stopper. Og når alternativet er å ryke i autovernet i 176 km/t velger jeg heller en litt "tungstyrt" bil. Endret 12. mars 2010 av Glør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 12. mars 2010 #17 Del Skrevet 12. mars 2010 Haha, jeg slipper å bry meg om å miste servo da jeg ikke har det til å begynne med. Og rattlåsen har aldri skrudd seg på sålenge nøkkelen fortsatt står i, og det gjør den jo mens bilen er i fart. Og det å bremse uten "hjelp" fra bilen er null problem for friske mennesker som er sterke nok i beina til å stå og gå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth199 Skrevet 12. mars 2010 #18 Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) Det er aldri heldig for bilen å ruse seg på fullt turtall. Hvis alternativet er å kjøre i 180kmt og dø, så velger jeg heller å slite på motoren til bilen ved å sette den i fri, bråbremse og så vri om tenninga. Tror at du kan bli handlingslammet når du sitter i en bil som skyter fart fra 80-180kmt, men hva vet vel jeg. Må oppleves først. Endret 12. mars 2010 av Kenneth199 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 12. mars 2010 #19 Del Skrevet 12. mars 2010 Med en Prius har du riktignok ganske god tid før du nærmer deg 180... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 13. mars 2010 #20 Del Skrevet 13. mars 2010 Jeg skjønner ikke hva problemet med de gasspedalene er. 176 km/t i en Prius som har toppfart på 180 km/t er faktisk en aldri så liten prestasjon, spør du meg. Den må ha hengt en stund... Akkurat det jeg tenker også... Erfaringsmessig er det ingen ting som skal tilsi panikkanfall fordi gasspedalen henger seg opp. Det skal gå ganske lang tid fra du kjører i 100 til 150+ med en vanlig bil. Til TS: Henger gasspedalen seg opp bremser du for harde livet mens motoren er i gang. Når motoren går har du bremsekfraftforsterker som gjør at det er lettere for deg bremse med fullt utslag. Dersom bilen din skulle ha elektroniske bremser og det slutter å virke samtidig som bilen gir full gass kan du skru av motoren og dra i brekket forsiktig. Kjører du manuell kan du også tvinge bilen til å slakke av til topphastigheten på 1. gir ved å gire ned. Du herper både girkasse og motor, men det er bedre enn å kjøre ned noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå