Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Og, jeg vet at om man bare røyker hasj en gang eller tusen ganger så ligger det litt hasj i hjernen/hodet for ALLTID, absolutt alt forsvinner ikke fra kroppen, litt blir liggene resten av livet.

Hehe, fysisk umulig! I løpet av omtrent en seks-syv års periode er alle cellene i kroppen skiftet ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd cannabis to ganger. Begge på coffee shop i Amsterdam, altså under lovlige omstendigheter.

Til dere som sier dere har hørt at de fleste ikke merker noe den første gangen, så skal dere vite at dette ikke nødvendigvis stemmer! Jeg fikk helt klart den sterkeste rusen den første gangen.

Jeg tror grensen mellom den gode og den jævlige rusen er hårfin. Jeg var med to gode venner, følte meg avslappet og trygg, og derfor ble opplevelsen positiv, selv om jeg faktisk ble paranoid, trodde alle på gaten stirret på meg, og i tillegg hørte ting som åpenbart ikke ble sagt. Jeg kunne helt sikkert ha blitt livredd under andre omstendigheter. I tillegg er det veldig stor forskjell på stoffene som er i omløp. Tror ikke hasj i form av brune klumper her hjemme er det helt store.

Har ikke hatt noen trang til å fortsette med cannabis i ettertid, og det kunne aldri falt meg inn å prøve noe sterkere.

Alt i alt er det ikke det helt store å trakte etter, og i mine øyne ikke verd å gjøre her hjemme, med tanke på at det alltid vil være en risiko for å bli tatt. I tillegg er du bare 17 år.

Gjest Gjest_Razakel_*
Skrevet

Prøv hvis du vil. For å ta overdose av hasj må du røyke 1000 ganger dosen som tilser å bli high, sammenlignet med alkohol, hvor 4 ganger dosen for å bli full kan være fatal. Med andre ord umulig i praksis, og alkohol er langt farligere.

Bare ikke misbruk, de fleste ting kan misbrukes i for store mengder.

Skrevet

Trodde hasj bedøvet hjernecellene, mens alkoholen drepte?

Så i forhold til å prøve en gang, så er hasj mindre "farlig"?

Skrevet

Min oppfatning er at hasj i seg selv ikke er spesielt mye farligere enn røyking og drikking.

Ja, klart det har mulige bivirkninger og risikoer, men også alkohol og sigaretter har mange bivirkninger som de fleste ikke snakker/vet om.

Gjest Gjest
Skrevet
da regner jeg med at du holder deg unna folk som drikker alkohol også? Alkohol har en mye verre påvirkning på oppførselen til folk når man er i rusen enn hasj. Også mye mye mye fler langtidseffekter og bivirkninger av alkohol. Og til og med mer avhengighetsdannende. Hvorfor så fordomsfull?

Fordi at jeg er 100% i mot narkotika. Blir så provosert over denne tråden. Så gidder ikke svare mer. Ingen hører på meg likevel :( Jeg håpet jeg skulle få noen til å innse at hasj/narkotika er noe dritt, og ALDRI prøve det.

Jeg vet det er noe dritt, for det har folk sagt til meg som har røykt/røyker hasj eller gått på andre narkotiske stoffer, folk som har noen i familien som gjør det. Har lest om det og sett på tv.

Jeg synes også det høres gøy ut å prøve, hadde jo vært gøy å sett hvordan det er, men hallo, jeg har så pass vett i skallen at jeg holder meg, miiiiiiiiiiiiiiilelangt unna.

Selvfølgelig har jeg venner som drikker alkohol, hadde jeg ikke hatt det, ja da hadde jeg ikke hatt noen venner i det hele tatt da.

Jeg prøver bare å advare, men det virker til å være til ingen nytte :(

Snakk om kontrast. Barn lærer om rett og galt, men i voksenlivet er det ofte motsatt enn hva barn lærer seg at det skal være.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet det er noe dritt, for det har folk sagt til meg som har røykt/røyker hasj eller gått på andre narkotiske stoffer, folk som har noen i familien som gjør det. Har lest om det og sett på tv.

Jeg kan fortelle det akkurat det samme om alkohol. Drapstrusler, ambulanse, ødelagte ekteskap. Hold deg unna alkoholen sier nå jeg!!

Gjest kjemiker-jens
Skrevet
Trodde hasj bedøvet hjernecellene, mens alkoholen drepte?

Så i forhold til å prøve en gang, så er hasj mindre "farlig"?

Vet ikke om alkohol dreper eller bedøver hjernecellene, men alkohol (etanol) skader lever og nyrer. I kroppen vår dannes det bl.a. små mengder hydrogenperoksid (samme som hårblekningsmiddel) pluss andre stoffer. Dette skjer naturlig i kroppen, og noe av levrens oppgave er å omdanne dette til vann og andre ufarlige forbindelser. Med mye og jevnt alkoholinntak kan disse funksjonene reduseres slik at de farlige/reaktive/etsende stoffene kommer ut i kroppen og skader vevet. Øker sjansen for kreft mm.

Men alkohol er vannløselig og skilles derfor fort ut av kroppen gjennom urin og svette.

I canabis er det fettløselige stoffer, altså motsatt av vannløselig, og disse vil i noen grad "feste seg" (tas opp) i cellemembranene på bl.a. hjernecellene. Alle cellene er omgitt av membraner som er bygd opp av lipider (fettstoffer). Litt på samme måte som at vann ikke løser seg i olje, men man kan få løst opp oljesøl på fingrene om man gnir seg med smør. Alkofol løser altså ikke opp eller fester seg ikke på cellemembranene, men cannabis gjør det.

I cannabis er det et virkestoff som kalles THC (tetrahydrocannabinol)som står for den "råeste" rusen i hasj og pot. Dette er et fettløselig stoff som hefter ved kroppens celler (blir værende der) i en drøy måned eller noe etter at man har røkt skikkelig en gang. Sikkert avhengig av mengden selvsagt. Så det blir på en måte som å pensle hjernecellene utenpå, og røyker man på ny innen denne tiden vil et nytt "lag" legge seg oppå det som var der fra før.

Hjernecellene kommuniserer med hverandre ved å sende ut signalmolekyler som går fra en celle til neste, den neste sender ut signalstoff til neste etc. En kjedereaksjon. Disse signalmolekylene har "fester" i membranen på utsiden av cellene. Så derfor kan denne mottakeligheten for signalmolekyler bli redusert pga at det sitter fettløselige stoffer fra cannabisrøyking der fra før, og signalmolekylet fester seg ikke pga at plassen er "okkupert" av THC for å forenkle det noe. Det er dette som er årsak til at man kan bli sløv eller tenke/ressonere saktere etter mye cannabisrøyking.

Jeg er ingen ekspert men totalt sett vil jeg tro at alkohol og cannabis er på samme nivå innen rusmidler. Skader litt ulikt men omtrent like stor eller lav styrke som rusmiddel.

Klart det er skadelig å røyke hasj flere ganger i uka, men det er det med alkohol også, soling, bruk av insektmiddel (myggmiddel) på huden, osv osv.

Man skal røyke mye og ofte før cannabis skader deg vesentlig.

Men det er nok ikke å anbefale om man har angstproblemer/psykiske problemer fra før, har jeg hørt.

Skrevet
Vet ikke om alkohol dreper eller bedøver hjernecellene, men alkohol (etanol) skader lever og nyrer. I kroppen vår dannes det bl.a. små mengder hydrogenperoksid (samme som hårblekningsmiddel) pluss andre stoffer. Dette skjer naturlig i kroppen, og noe av levrens oppgave er å omdanne dette til vann og andre ufarlige forbindelser. Med mye og jevnt alkoholinntak kan disse funksjonene reduseres slik at de farlige/reaktive/etsende stoffene kommer ut i kroppen og skader vevet. Øker sjansen for kreft mm.

Men alkohol er vannløselig og skilles derfor fort ut av kroppen gjennom urin og svette.

I canabis er det fettløselige stoffer, altså motsatt av vannløselig, og disse vil i noen grad "feste seg" (tas opp) i cellemembranene på bl.a. hjernecellene. Alle cellene er omgitt av membraner som er bygd opp av lipider (fettstoffer). Litt på samme måte som at vann ikke løser seg i olje, men man kan få løst opp oljesøl på fingrene om man gnir seg med smør. Alkofol løser altså ikke opp eller fester seg ikke på cellemembranene, men cannabis gjør det.

I cannabis er det et virkestoff som kalles THC (tetrahydrocannabinol)som står for den "råeste" rusen i hasj og pot. Dette er et fettløselig stoff som hefter ved kroppens celler (blir værende der) i en drøy måned eller noe etter at man har røkt skikkelig en gang. Sikkert avhengig av mengden selvsagt. Så det blir på en måte som å pensle hjernecellene utenpå, og røyker man på ny innen denne tiden vil et nytt "lag" legge seg oppå det som var der fra før.

Hjernecellene kommuniserer med hverandre ved å sende ut signalmolekyler som går fra en celle til neste, den neste sender ut signalstoff til neste etc. En kjedereaksjon. Disse signalmolekylene har "fester" i membranen på utsiden av cellene. Så derfor kan denne mottakeligheten for signalmolekyler bli redusert pga at det sitter fettløselige stoffer fra cannabisrøyking der fra før, og signalmolekylet fester seg ikke pga at plassen er "okkupert" av THC for å forenkle det noe. Det er dette som er årsak til at man kan bli sløv eller tenke/ressonere saktere etter mye cannabisrøyking.

Jeg er ingen ekspert men totalt sett vil jeg tro at alkohol og cannabis er på samme nivå innen rusmidler. Skader litt ulikt men omtrent like stor eller lav styrke som rusmiddel.

Klart det er skadelig å røyke hasj flere ganger i uka, men det er det med alkohol også, soling, bruk av insektmiddel (myggmiddel) på huden, osv osv.

Men det er nok ikke å anbefale om man har angstproblemer/psykiske problemer fra før, har jeg hørt.

Interessant. Hva med tobakk? Hvordan tas det opp i kroppen, og hvordan kvitter evt. kroppen seg med giftstoffene?

Skrevet

Holder for meg ;)

:enig:

Gjest Huffsa
Skrevet

Til TS: Helt greit at du vil prøve, det er forståelig, men vent et par år er du grei, til du er litt mer "livserfaren". Er lett som 17åring å skli feil vei og havne i feil kjørebane hvis du skjønner.. Mens det er lettere for en 22-23åring å ta seg en joint med 3 veninner/kompisser den ène gangen for å teste det ut.

Jeg er en av de som syntes det er helt på trynet at alkohol er ulovelig men ikke hasj. Folk drikker seg ihjel hver dag, har ikke hørt om èn som har "hasjet seg ihjel" (:fnise:).

Gjest kjemiker-jens
Skrevet
Interessant. Hva med tobakk? Hvordan tas det opp i kroppen, og hvordan kvitter evt. kroppen seg med giftstoffene?

All rus skyldes at de stoffene man inntar (og som kommer i blodet) påvirker kommunikasjonen mellom hjernecellene. Det er det som skjer i hjernen som gjør at man kan oppleve rus. Russtoffene/molekylene påvirker og forandrer den utvekslingen av signalmolekyler (kommunikasjonen mellom hjernecellene) som naturlig skjer i hjernen. Dette blir plundret opp av de narkotiske stoffene, nikotin eller hva det måtte være, som kommer til hjernecellene via blodet og fester seg på hjernecellemembranene.

Det er dette som gjør at man kan føle en salig rus, sveve liksom og ha en god følelse, men det kan også gi økt angstfølelse, paranoia, hallusinasjoner mm., alså vonde opplevelser. LSD mm.

I tobakk er det tusenvis av stoffer, mange av dem er tilsatt hos produsentene, og det kjenner jeg ikke mye til.

Men det avhengighetsdannende stoffet er som kjent nikotin. Det er dette som er direkte og indirekte årsak til tobakksrusen.

Nikotin kommer fra røyken og over i blodet i lungene. Men det er mye mer nikotin i tobakken (uforbrent) enn det som blir med over i røyken vi puster inn, heldigvis kanskje, mener 3 sigaretter inneholder nok nikotin til å kunne gi dødelig dose om det hadde blitt overført 100% til røyken. Etter bare 10-15 sekunders røyking har det nådd hjernen og man kan kjenne virkningen. Nikotinens rus skyldes direkte (primært) at den fester seg på acetylkolinreseptorer ("fester") på hjernecellene, og indirekte (sekundært) ved at dette igjen fører til frigivelse av ulike signalmolekyler (som naturlig sitter på hjernecellene fra før) i hjernen. Både i og utenfor sentralnervesystemet.

Dette gir en viss stemningsøkende effekt/følelse, avslappende mm.

Nikotin har en halveringstid på ca 1 time. Det betyr at om man har inhalert 1 mg nikotin vil det etter 6 timer kun være igjen 0,016 mg.

Nikotin nedbrytes hovedsaklig av leveren (ca 80% av inntatt mengde), men også nyrene omdanner noe, og litt blir også omdannet i lungene ved at det reagerer med oksygen i lufta vi puster i oss. Tror litt av det spaltes på en fjerde måte også.

Men tobakksrøyk inneholder som sagt mange andre stoffer også, CO (kullos) og tjære, formaldehyd (metanal), HCl mm. Tjære alene inneholder sikkert mange ulike organiske stoffer osv.

Tror det er 3-4000 ulike kjemiske forbindelser i tobakksrøyk, og ca 50 av disse er kreftfremkallende.

Skrevet
Til TS: Helt greit at du vil prøve, det er forståelig, men vent et par år er du grei, til du er litt mer "livserfaren". Er lett som 17åring å skli feil vei og havne i feil kjørebane hvis du skjønner.. Mens det er lettere for en 22-23åring å ta seg en joint med 3 veninner/kompisser den ène gangen for å teste det ut.

Jeg er en av de som syntes det er helt på trynet at alkohol er ulovelig men ikke hasj. Folk drikker seg ihjel hver dag, har ikke hørt om èn som har "hasjet seg ihjel" (:fnise:).

Veldig enig i dette i forhold til alderen din, TS :)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for mange gode svar! Skal huske på dette. Venter nok et par år, så får jeg se det ann :) Igjen: Tusen takk!

Skrevet
Takk for mange gode svar! Skal huske på dette. Venter nok et par år, så får jeg se det ann :) Igjen: Tusen takk!

Du virker hvertfall utrolig oppegående, så dette blir nok aldrinoe problem for deg :)

Skrevet

Jeg ventet til jeg ble 20. Heller gammel og dum enn ung og dum! Da har man iallfall blitt "voksen" nok til å ta egne beslutninger. Men husk at det kan være vanskelig å si nei etter "den ene ganga" uansett om du er 17 eller 20... Siste uken har vi hatt ett renn på døra med hasjrøykere hver dag og da blir det til at jeg røyker selv. Da de var her i går, sa jeg at nå er jeg drittlei av at de kommer uanmeldt (de er kompiser av samboer, så at de kommer inn i stua mi når han er ute, synes jeg ikke er akseptabelt) rekende inn i stua uten å ringe på først. De kalte meg en dårlig vert uten gjestfrihet, men jeg sa det gir jeg faen i, så jeg tror min hostilitet jaget dem bort for en stund. Ser fram til en litt mer oppegående dag/uke osv for å si det sånt, hasj er digg avogtil, men SLØVT!!

Gjest Old man
Skrevet
Jeg ventet til jeg ble 20. Heller gammel og dum enn ung og dum! Da har man iallfall blitt "voksen" nok til å ta egne beslutninger. Men husk at det kan være vanskelig å si nei etter "den ene ganga" uansett om du er 17 eller 20... Siste uken har vi hatt ett renn på døra med hasjrøykere hver dag og da blir det til at jeg røyker selv. Da de var her i går, sa jeg at nå er jeg drittlei av at de kommer uanmeldt (de er kompiser av samboer, så at de kommer inn i stua mi når han er ute, synes jeg ikke er akseptabelt) rekende inn i stua uten å ringe på først. De kalte meg en dårlig vert uten gjestfrihet, men jeg sa det gir jeg faen i, så jeg tror min hostilitet jaget dem bort for en stund. Ser fram til en litt mer oppegående dag/uke osv for å si det sånt, hasj er digg avogtil, men SLØVT!!

Jeg ventet til jeg var 37....litt patetisk sikkert å prøve pot da, når jeg ikke har prøvd det før kunne jeg vel hoppe over helt vil sikkert mange tenke.

Men jeg og en jevnaldrende bestemte oss for å prøve ut cannabisrusen i edru tilstand, og gjorde det.

Røyker ikke fast.

Skrevet (endret)

Det er ikke noe farlig å prøve en gang. Men sjansene for å prøve "bare en gang til" blir jo mye større. Har prøvd selv i yngre dager og syns ikke det er noe annet enn sofadop som noen kalte det for her.

Etter jeg har blitt voksen, fått barn og livet er forandret så kunne jeg aldri hatt en omgangskrets der det ble røykt hasj. Hadde ikke orket det og syns ikke det er ok å bryte loven på den måten. Holder meg unna ALT som har med narkotika å gjøre, og hadde nok kuttet rett over et vennskap om jeg visste dette foregikk. Jeg er totalt imot dop og ville ikke gitt min beste venninne en sjans engang. Har for ikke så mange år siden kuttet rett over kontakten med et familiemedlem pga narkotika, og personen har ikke sjans å komme innom døren her engang.

Heldigvis har jeg et bra nettverk der ikke narkotika forekommer. Det er ikke noe å trakte etter å oppleve. Dessuten kan du bli forferdelig dårlig første gangene. Håper du tenker deg om.

Endret av Beauté
Skrevet

Jeg har lyst til å prøve. Skulle kanskje til Amsterdam i påsken blir ikke noe av da, men de jeg skulle reise med sa at hvis jeg skulle være med fikk jeg ikke eksprimentere md noe slikt. Og det respekterer jeg men den ene vennen min var super teit om det. Han har ikke noe narkis problemer i familien eller noe. Om det var tilfellet hadde jeg skjønt oppførselen. Men da han hør at jeg hadde lyst til å prøve hasj eller pot en gang bare for å ha prøvd det. Sa han at han nektet å være med om jeg skulle gjøre det og bitchet om at det var så teit kjempe lenge. Nesten som om at han prøvde å gi meg dårlig samvittighet bare for å tenke tanken. Jeg er et voksent menneske og om jeg vil prøve det bare for å vite hvordan det føles så gjør jeg det. Det er ikke akkurat et dop en blir avhengig av etter en gang.

Gjest Gjest
Skrevet
Du virker hvertfall utrolig oppegående, så dette blir nok aldrinoe problem for deg :)

Setter jeg pris på at du sier! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...