Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Og nei igjen; èn gangs bruk (jeg antar du mener en brukerdose), har svært sjelden utløst en psykose. Disse psykosene folk ser ut til å være veldig opptatt av, er latente psykoser og andre sykdommer. Hasj aleine GIR deg ikke psykose. Den kan bli utløst av stoffet. Derfor; bedre opplysning i skolen uten skremselspropaganda med skikkelige fakta, så mennesker kan ta opplyste valg så mange av disse psykosene kunne vært unngått. Dealern på hjørnet spør ikke i hvilken psykisk form du er før han selger deg det du skal ha.

Det sier seg selv, en bør ikke innta NOE rusmiddel om en ikke føler seg på topp, ISÆR rusmidler som kan virke svakt psykedeliske, bl.a. nettopp cannabis.

Det er jo nettopp det jeg sier; at det kan utløse psykose. Og da kan en gang være nok.

Én gangs cannabisbruk kan faktisk være nok til å utløse en psykose.

For mange så sier det seg desverre ikke selv at de ikke bør innta rusmidler når de ikke føler seg på topp - det er jo gjerne nettopp da de som kan ta mest skade av rusen er mest tilbøyelig til å ruse seg. Som flukt, ikke som adspredelsen sterkere mennesker tar det som. Er man redd det skal gå galt på sikt, så mener jeg uansett at det er tryggest å holde seg unna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er min erfaring, er at cannabis også ofte befinner seg primært i "usunne" festemiljøer, hvor presset kan være stort og rusmidlene mange. Det er viktig å velge festen med omhu, og prøve det edru - spesielt hvis du gjør det for opplevelsen, og ikke for gruppepresset.

Har du drukket i forkant, er det mer sannsynlig at virkningen forsvinner (litt) i det faktum at du allerede er påvirket. Jeg skal ikke stikke under en stol at jeg syntes hasj var kjempegøy og deilig, men det beste var å røyke sammen med en venninne foran tv-spillet med en stor pose ostepop, ikke på fest. Så om du bestemmer deg for å prøve, så ikke bare hopp ut i det. Hvis du har tenkt å la det bli med den ene gangen, mener jeg. Og ikke overdriv! Hasjsløvhet er omtrent som fyllesløvhet, og da er det jo ikke verdt forsøket.

Skrevet (endret)

Jeg vil gjerne få presisere at grunnen til at de fleste tror cannabis er mest vanlig i "usunne" miljøer (og jeg er helt enig, de miljøene dere ser på ER uten tvil usunne), er på grunn av stoffets status som ulovlig.

Det vil si at de oppegående røkerne (hvor jeg blant annet plasserer meg selv) med et normalt a4-liv, skjuler bruken sin i frykt for reaksjoner og konsekvenser. Jeg mener ikke hasj er skadelig dersom en røyker en joint eller tre fredag kveld, men dersom det blir en daglig ting er det selvsagt ikke bra, og kan klassifiseres som misbruk.

TS: Dersom du vil prøve for å ha prøvd selve cannabisrusen, og ikke er nysgjerrig på andre stoffer, er sjansen minimal for å gå videre til andre stoffer, enten det er nikotin eller heroin.

Og PS. Hasj og pot er IKKE festdop. Det er sofadop.

Endret av ecureuil
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vil gjerne få presisere at grunnen til at de fleste tror cannabis er mest vanlig i "usunne" miljøer (og jeg er helt enig, de miljøene dere ser på ER uten tvil usunne), er på grunn av stoffets status som ulovlig.

Det vil si at de oppegående røkerne (hvor jeg blant annet plasserer meg selv) med et normalt a4-liv, skjuler bruken sin i frykt for reaksjoner og konsekvenser. Jeg mener ikke hasj er skadelig dersom en røyker en joint eller tre fredag kveld, men dersom det blir en daglig ting er det selvsagt ikke bra, og kan klassifiseres som misbruk.

TS: Dersom du vil prøve for å ha prøvd selve cannabisrusen, og ikke er nysgjerrig på andre stoffer, er sjansen minimal for å gå videre til andre stoffer, enten det er nikotin eller heroin.

Takk for klart og tydlig svar! :)

Skrevet

La meg presisere at de usunne festmiljøene jeg har opplevd hasj i, er noe annet enn vanlig fyllefester. Det er fester hvor folk har hatt mye ulikt stoff i omløp, og hvor folk oppfører seg atalt og med et visst preg av avhengighet. Dessuten har det forekommet både kniver og visstnok også skytevåpen på fester i dette miljøet.

Men - det skal sies at jeg ikke har røyka hasj på mange år, og ikke vet hva slags miljøer det forekommer i i dag. Da jeg gjorde det, var det ikke så vanlig å prøve det som det visst har blitt nå.

Skrevet

prøve er en ting, det er verre hvis du får mersmak og ender opp med å teste speed, kokain, LSD, valium osv osv fordi det er det som følger med miljøet som oftest og da er det lett å gå på trynet. Heldigvis er det nesten fremmedord for meg nå (de andre) selv om jeg tar en joint nå og da. Trenger ikke full baluba døgnet rundt!

Skrevet

Enig med deg!

Skrevet

hasj som festdop etter mengder alkohol kalles vel spydop? :D

Skrevet
hasj som festdop etter mengder alkohol kalles vel spydop? :D

:biggrin:

Trodde hasj var mer utbredt som "slappe av" dop, se på film og sånn...? :)

Skrevet

mesteparten av dem jeg kjenner røyker, så når det er fest er det alltid en som skal dra fram en joint så halve festen ligger og spyr. Lærer de aldri?

Gjest Gjest
Gjest Gjest
Skrevet

Men hjelper det ikke om man er helt sikkert på hva det er man vil? Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde gått over til noen sterkere stoffer. Har aldri i hele mitt liv røyka (altså vanlig røyk) eller snusa. Så gruppepress funker ikke på meg.

Skrevet
Hei!

Har en liten stund hatt lyst til å prøve hasj, rett å slett for opplevelsen sin skyld. Men er nervøs for om dette kan føre til flere ganger og til slutt andre og sterkere typer dop. Noen som har erfaringer med dette?

Har hørt at alkohol er farligere enn hasj, er dette tilfelle? (om man holder seg til hasj)

Litt nyskjerrig :)

Om du bestemmer deg 110% for å kun prøve dette en gang uansett hvor artig/deilig det er, skal det vel gå fint.

Jeg har hatt en kjæreste når jeg var yngre som røyket hasj i ny og ne. Jeg syntes det var greit da, men i ettertid ser jeg jo at det egentlig ikke er så greit. De bruker hasj når livet går dem i mot - akkurat som alkoholikere og andre rusmisbrukere. Eller når dem tar seg en fest. Eller før de skal sove, for å i det hele tatt få sove. Og ikke minst, dem gir rett og slett mer faen i ting når de røyker hasj! Bryr seg mindre om folk og ting rundt dem, hasjen er alt... Og som kjent er hasjen ofte bare startfase 1, før det går til sterkere ting.. Så personlig har jeg dårlige erfaringer med mennesker som røyker dette.

Jeg har prøvet hasj en gang. Det endte med fliring i ti minutter, der etter soving i et døgn.. Jeg ønsker ikke å prøve det igjen:)

Skrevet

Hvor gammel er du TS?

Å prøve hasj en gang, tviler jeg på fører til sterkere saker, særlig når ts bare har lyst å prøve, for å se hvordan det er...

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor gammel er du TS?

Å prøve hasj en gang, tviler jeg på fører til sterkere saker, særlig når ts bare har lyst å prøve, for å se hvordan det er...

Ja, det er det jeg tenker også. Jeg er 17år, så er ganske ung.

Skrevet
Ja, det er det jeg tenker også. Jeg er 17år, så er ganske ung.

Da synes jeg faktisk du burde vente, men det er hva jeg mener ;)

:)

Skrevet
e bruker hasj når livet går dem i mot - akkurat som alkoholikere og andre rusmisbrukere. Eller når dem tar seg en fest. Eller før de skal sove, for å i det hele tatt få sove. Og ikke minst, dem gir rett og slett mer faen i ting når de røyker hasj! lig har jeg dårlige erfaringer med mennesker som røyker dette.

Du beskriver rusmisbrukere. Selv om man bruker ulovlige rusmidler, kan man fortsatt bare være fornuftige, oppegående mennesker, en blir ikke automatisk destruktiv rusmisbruker av den grunn.

Og TS. Du er 17 år, og kan godt vente. På den annen side er det på en måte godt du har ventet så lenge, så du er moden nok til å søke etter informasjon og tolke denne, og selv ta en avgjørelse på bakgrunn av alt du har lest og hørt.

Å si at hasj magisk fører til sterkere stoffer er akkurat som å si at melk fører til sprit. Du får ikke lyst på, men du blir muligens tilbudt. Derav navnet gateway-drug.

Kikk litt på freakforum, norcan og erowid om du ikke allerede har gjort det. Der får du LITT mer nyansert informasjon enn hos nei til narkotika.

Skrevet
Du beskriver rusmisbrukere. Selv om man bruker ulovlige rusmidler, kan man fortsatt bare være fornuftige, oppegående mennesker, en blir ikke automatisk destruktiv rusmisbruker av den grunn.

Og TS. Du er 17 år, og kan godt vente. På den annen side er det på en måte godt du har ventet så lenge, så du er moden nok til å søke etter informasjon og tolke denne, og selv ta en avgjørelse på bakgrunn av alt du har lest og hørt.

Å si at hasj magisk fører til sterkere stoffer er akkurat som å si at melk fører til sprit. Du får ikke lyst på, men du blir muligens tilbudt. Derav navnet gateway-drug.

Kikk litt på freakforum, norcan og erowid om du ikke allerede har gjort det. Der får du LITT mer nyansert informasjon enn hos nei til narkotika.

Enig med deg.. Vet om fler som røyker i blant/eller på kvelden som har hus (kanskje fler), mann/kone, barn, flott bil, flott jobb, flotte venner, og er suksess rike personer. Jeg mener man må tenke på hvordan bruken er, som hos de jeg snakker om her har en kontrollert bruk vil jeg si, de kommer aldri til å gå over til sterkere saker, selvom de bruker hasjen ofte.

Med kontrollert bruk mener jeg for så vidt at de ikke lar hasjen gå utover noen elementer i livet sitt, går ikke utover kone/mann, barn, jobb eller noe. Det er mulig å være en bruker på den måten også :) (uten å være "narkoman")

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for gode svar! :) Du virker fornuftig.

Gjest Gjest
Skrevet
IKKE PRØV!!!!! Jeg har aldri prøvd og skal ALDRI prøve heller.

Blir så provosert over at det er så mange som prøver og røyker hasj og prøver andre narkotiske stoffer.

Jeg holder meg laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt unna alle som jeg vet driver og røyker hasj av og til eller tar andre narkotiske stoffer inni mellom. Har jeg mistanke holder jeg meg heller borte fra dem enn å prøve å bli venner med dem. Hva skal jeg ha slike venner for?

NEI TIL NARKOTIKA!!!

Kan ikke bare folk holde seg unna slikt dritt?

da regner jeg med at du holder deg unna folk som drikker alkohol også? Alkohol har en mye verre påvirkning på oppførselen til folk når man er i rusen enn hasj. Også mye mye mye fler langtidseffekter og bivirkninger av alkohol. Og til og med mer avhengighetsdannende. Hvorfor så fordomsfull?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...