Gå til innhold

Hvor mye skal til før du ringer politet?


Gjest Huffsa

Anbefalte innlegg

Gjest Huffsa

Hvor mye/lite skal til før du ringer politiet når du er ute å kjører? Ang andre bilister. Situasjoner du har ringt politiet i? Hvilke situasjoner ville du latt vær å ringe, selv om du tenker på det? Hvilke situasjoner ville du ringt øyeblikkelig på?

Er litt nyskjerrig hva andre tenker om dette.

Ringte idag politiet da bilen forran meg og min kjære vinglet EKSTREMT mye fram og tilbake. Han sto på bremsen flere ganger på e18 og vi vekslet mellom 50 og 100 i 90sonen. Bilisten var også ofte over stripa til høyre og nesten i grøfta. Var også i motsatt kjørefelt så bilistene imot måtte i "grøfta". Og når vi skulle ta avkjørselen vår, lå han i midten mellom avkjørselfeltet og e18-feltet helt til han på sekundet greide å hive bilen tilbake på e18feltet for å ikke smelle i "midtdeleren".

Typen syntes utrolig nok at det var unødvendig å ringe, og jeg ringte etter kanskje 5 minutter med slik kjøring..

Endret av Huffsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv opplevd å komme kjørende og få en bil sidelengs mot oss i en sving uten oversikt. Den andre sjåføren klarte akkurat å rette opp bilen før han smalt i oss. Det var tydelig at sjåføren selv valgte å ligge bredt, og at det ikke var snakk om å miste kontroll.

Vi ringte politiet.

Og jeg syns det var riktig av deg å ringe.

De skaper alt for mange farlige situasjoner. Og jeg ville aldri hatt samvittighet til ikke å si ifra. Hva om uskyldige liv går tapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan noen mene at det er unødvendig å ringe politiet i en slik situasjon? Jøss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjertesukka i.i.

Jeg hadde helt klart ringt i denne situasjon. For da har man iallefall tid å notere bilnummeret.

Enkelte ganger har jeg observert grisekjøring inne på parkeringsplasser/hus, men da har jeg vært alene i bilen og de er forsvunnet før man får sukk for seg. Så hva skal man gjøre, egentlig?

Synd å la det passere, for jeg tenker med skrekk og gru på at et barn kan komme løpende ut mellom biler, slik barn av og til gjør. Jeg vet at de fleste passer godt på barna sine, men noen ganger kan det skje uhell. Man er opptatt av nøkler og poser, og i et ubevokta øyeblikk kan det skje. Jeg grøsser ved tanken.

Selv kjører jeg alltid veldig oppmerksomt i parkeringshus o.l.,men så har man altså disse sjåførene som aldri skulle hatt lappen.

Tror det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite i slike tilfeller. Også ved såkalt vinglekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Hadde ringt, uten tvil. Har faktisk ringt på lignende. Du gjorde med andre ord det riktige, mens typen din trenger en runde med ansvarsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Syrin_Ulven

Eg hadde ringt i den situasjonen, sjåføren må ha hatt noen problemer (full, dopa, overtrøtt, snakka i tlf uten handsfree...), og det hadde alt for lett enda med ei ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huffsa

Jeg lurte egentlig på hvilke situasjoner dere ville ha ringt i, ikke om det var riktig i denne situasjonen :sjenert:

For jeg begynner jo å tenke om jeg burde ha ringt den og den gangen osv.

Så da vil jeg gjerne vite hva dere ringer for og eksempler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I situasjoner som likner den du beskriver ville jeg også ringt. Andre krystallklare ringesituasjoner er f.eks hvis jeg observerer noen i feil retning på motorvei, hvis jeg ser en tydelig beruset person sette seg i førersetet og kjøre avgårde, eller hvis jeg ser en bilfører drikke alkohol mens han kjører.

En situasjon jeg var i tvil om, der jeg ikke ringte politiet, var en gang jeg ble forbikjørt på motorvei på en strekning med dobbelt sperrelinje. Veien hadde ett felt i den retningen jeg kjørte, og to felt i motsatt retning. Jeg holdt god hastighet selv (lå 10-15% over fartsgrensen), men det var tydeligvis ikke raskt nok for den som var bak meg. Fordi det ikke kom noen i motsatt retning, og fordi strekningen var oversiktlig, valgte jeg den gangen å unnlate å ringe. Det var m.a.o. ingen som ble utsatt for fare der og da.

Er neimen ikke sikker på om jeg ville gjort det samme i dag.

Jeg ser mange som snakker i mobiltelefon uten handsfree under bilkjøring. De har jeg så langt ikke vurdert å ringe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

Det skal ikke mye til for at jeg eller samboeren min ringer politiet.

Andre kalle oss sære på dette området og at vi må la andre få gjøre som dem vil - men jeg mener at dersom jeg ser noen som KAN være en fare for andre eller seg selv så syns jeg det er bedre å ringe politiet en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal lite til. Opplevde å bli forbikjørt på liten vei med dobbel sperrelinje (null sikt rundt en sving), tok nummeret og ringte politiet da jeg så at han/hun kjørte forbi en annen bil på en total uaktsom måte i høy fart, også rundt en sving.

Er ikke redd for å advare mot at det er selvmordskandidater ute på veiene... Ta heller en telefon for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Skal lite til. Opplevde å bli forbikjørt på liten vei med dobbel sperrelinje (null sikt rundt en sving), tok nummeret og ringte politiet da jeg så at han/hun kjørte forbi en annen bil på en total uaktsom måte i høy fart, også rundt en sving.

Er ikke redd for å advare mot at det er selvmordskandidater ute på veiene... Ta heller en telefon for mye.

Så da snakket du i mobilen men du kjørte for å rapportere dette?

Slike selvmordskandidater, hvordan gjenkjenner du dem? På nesa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo
Så da snakket du i mobilen men du kjørte for å rapportere dette?

Slike selvmordskandidater, hvordan gjenkjenner du dem? På nesa?

Det finne noe som heter handsfree, just a tip ;)

Også finnes det noe som heter bilmerke, skilt etc som gjør at en patrulje som legger seg på samme strekning lett kan finne dem igjen og ikke minst observere, stoppe og undersøke.

Dersom det har vært GROVT uaktsom kjøring, så holder det også med vitner kun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så da snakket du i mobilen men du kjørte for å rapportere dette?

Slike selvmordskandidater, hvordan gjenkjenner du dem? På nesa?

Jeg ventet til jeg var hjemme 5 minutter senere.

Jeg vil kalle det selvmordskandidater når de kjører slik som nevnte kjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal lite til. Opplevde å bli forbikjørt på liten vei med dobbel sperrelinje (null sikt rundt en sving), tok nummeret og ringte politiet da jeg så at han/hun kjørte forbi en annen bil på en total uaktsom måte i høy fart, også rundt en sving.

Er ikke redd for å advare mot at det er selvmordskandidater ute på veiene... Ta heller en telefon for mye.

Vi opplevde det samme i fjor påske.. Jeg ringte politiet, men det var nok for sent for 20 min senere så vi bilen igjen - den hadde kræsjet med en møtende bil... sjåføren av den møtende bilen omkom.

Blir irritert på folk som på død å liv må kjøre forbi andre når det er 1000000 andre biler foran... Man rekker jo ikke å kjøre forbi alle så jeg ser ikke helt poenget med det, vil man ikke kjøre i kø får man holde seg hjemme i påsken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange situasjoner hatt lyst å ringe politiet på strekninger der forbikjøringer har vært uansvarlig, snakking i mobiltelefon gjør at billister kjører uaktsomt både på landevei og bykjøring. MEN få tak i nummeret på bilen når jeg kjører selv og få tak i politi i de situasjonene og bruke all energi på forklaringer osv.. ja det hadde lønnt seg, men jeg "har ikke tid"..dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Paprika_*

Jeg har ringt til politiet i følgende situasjoner:

- En tydelig ustabil mann (mest sannsynlig ruset) vandret rundt midt på veien med en lang planke i armene. Det var bare 60 km/t der og lite trafikk (på natta), men likevel farlig både for mannen selv og for bilister som kom forbi. En stund etterpå fikk jeg vite at flere hadde ringt politiet om samme mann, for han hadde også kastet planker og steiner etter biler.

- En bil kjørte veldig vinglete over ei bro der det ikke er bredt nok til å vingle uten å havne over i motsatt kjørebane. Det var tydelig at føreren av bilen drev å bøyde seg etter noe på passasjersiden, og han/hun kjørte til tider godt over i motsatt kjørebane og klarte bare såvidt å svinge tilbake uten å treffe andre biler. Jeg ga politiet registreringsnummer, beskrivelse av bilen og beskrivelse av hvor bilen kjørte. Vet ikke hva som skjedde videre.

For ordens skyld: I situasjonen med plankemannen kjørte jeg til siden og stoppet når jeg var i trygg avstand fra han. Med vinglebilen var det ikke jeg som kjørte bilen, derfor ringte jeg fra bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringer når sjåfører kjører vinglete, veksler mye i fart uten noen åpenbar grunn, ligger i feil kjørefelt o.l.

Har til nå ringt politiet 4 ganger, og 1 av gangene var det en som kjørte med promille.

Det er bedre å ringe én gang for mye, enn å ikke ringe og da risikere at sjåføren forårsaker ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ringt der jeg har mistanke om promille ved flere anledninger. også ringt flere ganger om 100år gamle sjåfører som kjører ekstremt sakte og vingler ol. har ringt da en bil kom i 100 fullgass mot meg på et fortau og hoppet ut på veien 10m forran meg. prøver å ringe når jeg anser noe for å være farlig!

ville ikke ringt på såkalt "grisekjøring" med mindre jeg anser det som å være til fare for andre enn dem som bedriver det.

Har vurdert å ringe å sladre på min 80 år gamle bestemor som ikke lenger er helt stabil i trafikken, kjører inn og ut av feks parkerings hus ol. uavhengig av stopskilt. kjører tidvis for fort og tidvis for sakte. men har ikke ringt enda.

har også selv blitt ringt om en gang. lå på motorveien og forran lå det en bil i venstre felt side om side med en annen bil disse lå litt under fartsgrensen og jeg ville for bi. de lå sånn lenge og når jeg endelig kom forbi var jeg så irritert at jeg la meg forran denne bilen og bremsett opp, ikke sånn at det var farlig men først forsiktig så hardere slik at han måtte bremse og kanskje skule lære. vel mannen klikket i vinkel og va 1m unda rompa på bilen min blinket med lysene og opp på siden å rakk finger og tydligvis ringt han også politiet, for de ringte meg like etterpå. svært ubehagelig og man kan trygt si at jeg har lært at det gjør jeg ikke igjen uansett hvor mye idiotene som ikke vet at det er forbudt å ligge i venstre felt irriterer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt politiet en gang.

Det var da ute på landevei i 80 sone, jeg er selv litt hard på høyrefoten og lå i en marsjfart på va 100-105.

Plutselig er det en annen bil oppi baken som ligger å presser på, den kom seg til slutt forbi. Den rykka fort i fra for å si det sånn.

Da så jeg at det satt 2 voksne og 2 barn i baksetet.

Ba da passasjeren min ta skiltnr og vi ringte politiet.

5-6 mil lenger framme så vi at bilen var stoppa.

Fint å se at det hjelper å ringe inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...