Gå til innhold

Barnehage-plass spørsmål


Gjest Gjest_Usikker_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Usikker_*

Hei

Har termin i midten av september, og skal ha 1 års permisjon.

Hvordan er dette med barnehageplass egentlig?

Er det mulig for oss å søke plass fra 1. august 2011, evnt betale for plass frem til barnet begynner i september/oktober 2011? (Er villig til å betale selv om barnet ikke benytter plassen, om det går.)

Eller vil ikke barnet være med i opptaket overhodet?

Bor i Oslo, og ønsker (som alle andre) plass i bydelen vår..

Kan noen hjelpe meg? (Tidlig ute med mine beskymringer!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvordan det er i oslo nå,men jeg jobber i barnehage i en annen kommune,og der er alle barn født til og med 31.august garantert barnehageplass.

Om dere får barnehageplass er det fullt mulig å betale for plassen uten å bruke den noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å søke, men dere havner bakerst i køen. Barnet vil ikke ha rett på plass før det er nermere to år, desverre, men mest sannsynligvis får dere plass i god tid før det.

Du har nok størst sjanse til å få plass i en privat familiebarnehage. Utover våren ville jeg begynt å ringe rundt til de barnehagene som er i nærheten der du bor og høre hvilke som det er mest sannsynlig at du kan få plass på. De private barnehagene trenger ikke å følge opptakslistene like strengt, og hvis du ringer ofte kan det hende de husker navnet ditt og velger deg, selv om noen andre egentlig har førsteretten. Nå som alt er elektronisk er det mulig å endre søknaden sin mange ganger uten å miste plassen sin i køen. Sørg for å alltid ha de du tror mest sannsynligvis får ledig plass øverst på ønskelisten.

Ellers kan det være lurt å begynne å lete etter dagmamma i god tid før permisjonen er slutt. De er ikke så lette å finne de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de private barnehagene også med i det samlede opptaket, og det hjelper ikke å ringe de og snakke med de, de følger de samme reglene som de kommunale barnehagene (jeg ringte og forhørte meg i forbindelse med barnehagesøknaden, vi hadde en privat barnehage som førstevalg).

Og som andre sier, får man barn etter 31. august så har man ikke rett på barnehageplass før august året ETTER at barnet har blitt 1 år. Men stort sett så ordner det seg på et vis, du bør og sjekke ut reglene i Oslo, lurer på om det er noe med at man søker innad i bydelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre før meg sier mye fornuftig.

Til info har Oslo en regel om at man IKKE kan ha og betale for en plass man ikke bruker, så om du søker fra august, så må du også starte innkjøringen da.

(Evt. kan du søke med oppstart etter dette, men da faller dere uansett utenfor hovedopptaket. )

Dere vil jo havne bakerst i hovedopptaket da, siden dere ikke har rett på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bydeler har god dekning nå, og flere kommer til å få det innen dere kommer på banen. Så kanskje problemstillingen ikke blir så aktuell etterhvert.

Je lurte på et av rådene over her. Kan noen forklare?

Sørg for å alltid ha de du tror mest sannsynligvis får ledig plass øverst på ønskelisten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Vi sørget for å få barn før august (altså var bare prøver på tidspunkter som ville medføre barn på vår/sommer).

For å få det til å henge sammen skal vi ha ca 1 mnd ulønnet permisjon hver nå i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sørget for å få barn før august (altså var bare prøver på tidspunkter som ville medføre barn på vår/sommer).

Ser den...men som UFB i mange år går man fort over til å prøve hele året :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre før meg sier mye fornuftig.

Til info har Oslo en regel om at man IKKE kan ha og betale for en plass man ikke bruker, så om du søker fra august, så må du også starte innkjøringen da.

(Evt. kan du søke med oppstart etter dette, men da faller dere uansett utenfor hovedopptaket. )

Dere vil jo havne bakerst i hovedopptaket da, siden dere ikke har rett på plass.

NEIDA, Langt ifra, men man må benytte plassen fra ca en måneds tid etter at man har betalt for den. Ihvertfall i bydel Grünerløkka. Vi begynner ikke å bruke plassen før 6-7 uker etter at vi begynte å betale for den, og det var greit (men å vente lenger enn det, hadde nok ikke vært greit)

Ei jeg kjenner i bydel Ullern betalte for en plass fra september, og begynte å bruke den først i desember.

Så det så! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
NEIDA, Langt ifra, men man må benytte plassen fra ca en måneds tid etter at man har betalt for den. Ihvertfall i bydel Grünerløkka. Vi begynner ikke å bruke plassen før 6-7 uker etter at vi begynte å betale for den, og det var greit (men å vente lenger enn det, hadde nok ikke vært greit)

Ei jeg kjenner i bydel Ullern betalte for en plass fra september, og begynte å bruke den først i desember.

Så det så! :)

Så godt å høre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunen her må man ha fylt et år før første august, for å ha krav på bhg-plass.

Da bryter kommunen din Barnehageloven § 12a. Rett til plass i barnehage:

Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

hva med barn født i oktober..?venter nr to da,da vil h*n være rundt 10 mnd i august...vil det da gå greit å få plass,selv om ungen ikke er fylt et helt år? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med barn født i oktober..?venter nr to da,da vil h*n være rundt 10 mnd i august...vil det da gå greit å få plass,selv om ungen ikke er fylt et helt år? :klø:

Da er det vel flaksen som avgjør; om det finnes ledige plasser eller ikke. Du har ikke krav på plass før i august året etter, som allerede nevnt i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je lurte på et av rådene over her. Kan noen forklare?

Jeg er ikke helt sikker på hvordan fordelingen virker, men jeg tror det er slik at når de først fordeler til alle som har barnehagen på førsteplass, og så de som har på andre plass osv. Da jeg søkte om plass (og hadde rett på plass), så ringte jeg ihvertfall rundt til barnehagen hver uke, og fikk beskjed om at de hadde noen ledige plasser og hvis jeg hadde dem på første plass så var det mulig jeg kunne få en av dem.

Etter at alle barn som har rett på plass har fått plass, og resten av plassene skal fordelesså antar jeg at de som har den aktuelle barnehagen på førsteplass stiller forran i køen før de som har andre barnehager på sin søkeliste.

Men jeg er som sagt ikke helt sikker på dette...

hva med barn født i oktober..?venter nr to da,da vil h*n være rundt 10 mnd i august...vil det da gå greit å få plass,selv om ungen ikke er fylt et helt år? :klø:

Det kommer ann på hvor du bor. Du har ikke rett på plass, så alle eldre barn vil få tilbud om plass først. De ledige plassene som er igjen da vil bli fordelt, og har du flaks, er på rett sted til rett tid, så kan du få plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NEIDA,

JODA, men tolkningen varierer fra sted til sted, så det lønner seg å sjekke ut. Her vi bor er det ikke lov å bare betale for en plass som ikke blir brukt, når det gjelder kommunale barnehager (fremdeles i Oslo), noe jeg ikke egentlig ser problemet med. Det er jo bare å sørge for en lang, rolig innkjøring, det- kan jo ikke bli bedre enn det! :)

Til TS, så ville jeg uansett søkt til hovedopptaket og så sett resultatet av det. Får du plass, så går det sikkert an å avtale seg til en start noen uker senere (det er ofte maaange nye barn i august, så det kan godt hende de blir glade for at noen kan utsette litt), og så ta det rolig derfra. Og så ville jeg søkt først og fremst på de barnehagene som lå aller nærmest (hvis du ikke har andre preferanser eller erfaringer), men fylt opp lista med ønsker. Da tror jeg du skal ha god sjans jeg, for barnehagedekningen i Oslo er ikke så dårlig som den var- selv om den varierer veldig.

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. oktoberbarn: Det er forskjell fra bhg til bhg hvor små barn de tar inn. Hvis man har søsken, kan vel søskenprioritet spille positivt inn på om man får plass.

Jeg har også hørt rykter om en slik fordeling som Kara W beskriver, og tror det er sånn enkelte steder..? Men i bydelene i Oslo der vi søker har jeg blitt forsikret om at de ser alle søkere under ett. Altså når det blir ledig plass i en barnehage, vurderes alle som har denne barnehagen på lista. Den som har prioritet, evt. den eldste av barna, vil da få plassen (selv om man har denne bhg på 7. plass, mens andre har den på 1. plass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med barn født i oktober..?venter nr to da,da vil h*n være rundt 10 mnd i august...vil det da gå greit å få plass,selv om ungen ikke er fylt et helt år? :klø:

Barn født i oktober, eller en anne tid etter august, vil mest sannsynlig måtte gå i familiebarnehage eller hos dagmamma en liten periode før de får barnehageplass, med mindre man er heldig og får plass.

Vi hadde 6mnd i familiebarnehage for vårt desemberbarn, og har veldig god erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok veldig an på hvor man bor. Mange barnehager har f.eks opptak i januar også. Hvis man plusser på med litt ferie og kanskje litt ubetalt permisjon så kan man kanskje klare å vente til januar.

Det var ikke noe problem for oss å få plass til datteren vår, og hun begynte i mars :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...