Gå til innhold

hvor stor sjanse for at man blir gravid når man har eggløsning?


Gjest Gjest_håpefull_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_håpefull_*

Det har sikkert blitt spurt om før, men nettet mitt er så treit at det ikke funka å søke.

Jeg lurer på hvor stor sjanse det er for at man blir gravid hvis man har sex samme dag som man har eggløsning. Jeg og kjæresten hadde nemlig sex på morgenen når jeg kjente at jeg hadde eggløsning. Er det noen vits å håpe på at det sitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TikiWonTiki

kan man kjenne eggløsning??

må spørre for jeg har aldri kjent eggløsning, men nå går jeg på p-piller. kan likevel ikke huske at verken utfloden eller noe sånt var andreledes uten p-pillen. har brukt det bare i 7-8 måneder.

men er det annerledes med p-pille, og hvordan kjennes eggløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kjenner ikke noe til EL i det hele tatt, noen får ubehag/stikkingen/murringer under EL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_håpefull_*

Jeg kjenner EL hver gang. Det er en slags dump murring i nedre del av magen som bytter side hver måned så jeg går ut i fra at det er EL siden det som kommer på dagen når beregnet EL er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Sjansen er ca 20% dersom man treffer EL. :)

20%??? så lite? huff, jeg har slutte på p piller for ca et år siden, men vi har vært forsiktige pga vi vil vente litt med å få barn. men tiden er snart inne... mener du da at det kan ta lang tid før man blir gravd SELVOM man har sex når man har eggløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20%??? så lite? huff, jeg har slutte på p piller for ca et år siden, men vi har vært forsiktige pga vi vil vente litt med å få barn. men tiden er snart inne... mener du da at det kan ta lang tid før man blir gravd SELVOM man har sex når man har eggløsning?

Det kan ta tid ja, men 77% som prøver blir gravid i løpet av 6 mnd, og 87% innen ett år. Etter 1 år så bør man gå til legen for utredning om man ikke har blitt gravid.

Det er også større sjangse for å bli gravid hvis man har sex FØR eggløsning, i det rette miljø så kan sædcellene overleve i opptil 5 dager. Her er en liten graf over når man har størst sannsynlighet for å bli gravid i forhold til EL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 20% sjanse for å bli gravid hver syklus, da omfatter det alle par i fruktbar alder og med diverse lidelser. Derfor vil sjansen for noen være høyere enn dette, og for andre lavere. Alder, helse og livsstil hos begge parter spiller inn og man kan gjøre grep for å øke fruktbarheten ved å leve sunt og sørge for å ha god helse, ikke røyke osv. Og de 20% gjelder hele syklusen, og det er opptil 20% som faktisk bommer på EL mens de prøver.

Så ikke mist motet. 20% er et gjennomsnitt, og tallet kan være høyere (eller lavere) for akkurat deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 20% sjanse for å bli gravid hver syklus, da omfatter det alle par i fruktbar alder og med diverse lidelser. Derfor vil sjansen for noen være høyere enn dette, og for andre lavere. Alder, helse og livsstil hos begge parter spiller inn og man kan gjøre grep for å øke fruktbarheten ved å leve sunt og sørge for å ha god helse, ikke røyke osv. Og de 20% gjelder hele syklusen, og det er opptil 20% som faktisk bommer på EL mens de prøver.

Så ikke mist motet. 20% er et gjennomsnitt, og tallet kan være høyere (eller lavere) for akkurat deg :)

De 20% gjelder dersom du treffer EL, det er ikke medregnet alle som bommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 20% gjelder dersom du treffer EL, det er ikke medregnet alle som bommer..

Okei, det kan godt hende. Men poenget var at det uansett er et gjennomsnittstall, og f eks yngre kvinner vil ha høyere sjanse enn eldre, de med god helse høyere enn de med dårlig, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...