Gå til innhold

Vikar og gravid


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei!

Er det noen som har vært i samme situasjon? Jeg oppfyller kravet om å ha vært i jobb minst 6 av de siste 10 mnd, men jeg blir gående 1 og 1/2 mnd uten lønn/inntekt. Går det ann å sykmelde seg (forutsetter at jeg faktisk er for dårlig til å jobbe)på slutten av vikariatet og frem til 3 uker før termin? Er jo veldig vanskelig å få ny jobb 5 uker før man skal ut i permisjon. Skal se om arbeidsgiver har mulighet til å forlenge vikariatet mitt en mnd, men ønsker ikke spørre om det før det er gått litt lenger tid.

Noen gode råd/tips? Man kan evt. begynne permisjonen tidligere, men da "mister" jeg tid med barnet etter at det er født. Og i min familie har man en tendens til å gå minimum to uker over tida, så føder kanskje ikke før slutten av november i stedet for starten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vilma

Ja, det kan du. Egentlig bør du det og, for melder du deg arbeidsledig går du ned i inntekt og får mindre utbetalt i foreldrepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du. Egentlig bør du det og, for melder du deg arbeidsledig går du ned i inntekt og får mindre utbetalt i foreldrepenger.

Ja, hvis du faktisk er syk så, men det kan du jo ikke vite allerde nå. Det er noe legen din må avgjøre når den tid kommer. Hvis den lønnen du har når du går ut i permisjon avviker veldig fra de siste 3 årene skal det regnes ut et gjennomsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vil tro det er sikrere for deg å starte permisjonen når vikariatet går ut. Du kan nemlig starte permisjonen opptil 12(?) uker før termin. Vet flere andre som gjør det som er i "din" situasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er sikrere for deg å starte permisjonen når vikariatet går ut. Du kan nemlig starte permisjonen opptil 12(?) uker før termin. Vet flere andre som gjør det som er i "din" situasjon :)

Jeg signerer denne. Ikke har jeg så mye erfaring med dette, men etter å ha lest det, så synes jeg dette er et veldig godt poeng.(Med mindre du faktisk er syk og kan få sykemelding) Sett deg ned og regnt ut hva som vil gi best avgkastning økonomisk, og hvis det betyr å begynne på svangerskapspermen tidligere, så er det kanskje en god ide? Du har nok rett i at det kan bli vanskelig å få en helt ny jobb så like oppunder fødsel. Men hvis du kan få forlenget vikariatet ditt, så hadde jo det vært kjempefint, da! Lykke til, uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...