Gå til innhold

..

Gjest Pharmadilla

Fremhevede innlegg

Gjest Pharmadilla
Skrevet (endret)

.

Endret av Pharmadilla
Videoannonse
Annonse
Skrevet

lite innspill selv om jeg ikke har unge. jeg ville holdt ut og gjennomført alle årene. man må tross alt sette seg inn i allt man har lært igjen etter man er ferdig med permisjonen. man bør ikke belage seg å leve på lånekassen når man får unge :) du er enda ung. husk det :)

Gjest Vilma
Skrevet

Alt hørtes vel og bra ut, helt til du skulle studere uten å ha barnet i barnehage. Hvordan skal du få til det?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis dere har ryddig og forutsigbar økonomi, er det etter min mening ingen grunn til å vente. Ideelt sett bør dere prøve å legge til side en del penger nå - både for å venne dere til å ha litt mindre å rutte med, og for å ha noe i bakhånd til senere.

Gjest Gjest
Skrevet

Angående tidspunkt ift studier: Det er i hvert fall bedre å få barn underveis i studiet, enn like etter. Det er en ulempe å gå rett ut i permisjon etter studiene. Etter et halvt til ett år hjemme med barn er det tungt å hente fram all kunnskap når det bare er studiet (og ikke noe jobberfaring) du har unnagjort før permen.

Gjest Pharmadilla
Skrevet (endret)

.

Endret av Pharmadilla
Gjest Gjest
Skrevet
vi har ingen obligatoriske forelesninger på skolen jeg går på, er det sannsynlig at jeg kommer til å klare å studere hjemmefra med et lite barn i huset?

Du må i så fall være forberedt på muligheten for at du ikke klarer det. Særlig ikke på "vanlig tid".

Jeg ville absolutt satset på å fullføre utdannelsen først -særlig siden dere har tenkt at du skal være hjemme litt.

Gjest Vilma
Skrevet

Jeg synes ikke det var noe problem og studere med et barn hjemme. Så lenge man er strukturert og ikke utsetter lesing til fordel for alt annet.

Det er ikke sikkert du trenger et års permisjon engang så lenge du ikke har obligatorisk oppmøte. Det spørs selvfølgelig på hvordan barnet blir og hvor strukturert du er.

Gjest Pharmadilla
Skrevet (endret)

.

Endret av Pharmadilla
Gjest Gjest
Skrevet

Er det ikke endel praksis i sykepleiestudiet? I de periodene kan det være nødvendig med barnehage eller annet barnepass, men mulig faren kan ta det som sin permisjon også.

Personlig synes jeg det virker mer gunstig enn mange tenker over å få barn underveis i studietida: lånet året etter fødselen blir gjort om til stipend (og en lever jo uansett relativt billig som student), og på endel studier er dagene såpass fleksible at man kan unngå å ha barnet 100% i barnehage fra det er 10 mnd. Dersom man har mulighet for å ta ekstra studiepoeng i tiden før man får barn, kan man også få fullt stipend selv om man velger å ta noen færre studiepoeng i semestrene etter permisjonen. Jeg vurderer dette selv - men jeg er i en annen situasjon da, er endel eldre og om vi venter til etter at jeg er ferdigutdannet OG har jobbet meg opp rett på fødselspenger, er jeg i eldste laget. Om man får barn rett etter studiene risikerer man å bare få engangsstønad, noe som ikke er store summen - i tillegg vil man miste den fordelen det kan være å gå rett fra utdanning til jobb (men som sykepleier får man jo jobb uansett).

En må uansett vurdere det utfra sin egen situasjon, det er jo forskjell på hva studiene krever av tid og hvilke andre muligheter man har.

Gjest Pharmadilla
Skrevet (endret)

-

Endret av Pharmadilla
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er med når far kan ta permisjon, men det er sikkert lett å finne ut. Forresten kom jeg til å tenke på en ting til, og det er at man kan jo ikke akkurat planlegge på måneden når ungen skal komme, slik at det er ikke nødvendigvis så lett å få fullført på normert eller planlagt tid. Selv om en blir gravid på første forsøk, kan det hende barnet blir født for tidlig osv. Så selv om en kan begynne å ta noen fag før permisjonen er ferdig, kan det hende man for eksempel går glipp av endel av det siste semesteret man hadde tenkt å fullføre.

Skrevet

Noen år siden jeg fikk barn midt i studieløpet. Økonomisk var det "ingen høydare!". Fikk vel utbetalt 6000,- i mnd - dvs studielånet, men som stipend. Hadde en mann som tjente såpass at det gikk rundt...;)

Så var planen at jeg skulle ta et ekstra fag mens jeg var hjemme - NOT!!! Nr 2 var ikke av den avslappende typen ;), han sov max 30 - 45 min av gangen!!! Slitsomt...han var av den sosiale typen! Skulle ikke ligge lenge alene.

Med min 1. hadde jeg kunnet lese 3 timer i strekk HVER dag - sovehjerte som han hadde...;)

Det jeg prøver å si er at det er vanskelig å forutse hvordan barnet ditt blir! Kanskje får du flerlinger, til og med? ;)

Du er ung og har mange år foran deg!! Om 5 år er du enda ung!!

Gjest Pharmadilla
Skrevet (endret)

.

Endret av Pharmadilla
Skrevet

jeg mener det er direkte uansvarlig å ta sykepleierstudiet for halv maskin.

man skal jo ha ansvar for andre menneskers liv, og det å være skoleflink er bare 10%, ja kanksje faktisk null prosent av hva som er viktig i sykepleie.

jeg har en søster som hadde barn mens hun gikk på sykepleie. h*n var i skolealder, og hadde tilbud om sfo.

hun holdt på å måtte droppe ut av studiet pga turnustiden på slutten.

grunnen til dette er at turnusplassen ikke tar hensyn til åpningstider i barnehage/sfo, sykt barn etc.

vi andre måtte sitte mye barnevakt både på dag og kveldstid. hun kunne begynne kl 06, og 07.30, og andre ganger på ettermiddagen.

turnusen er også ganske slitsomt - fordi man skal lære så mye på en gang.

jeg tror du helt sikkert blir en kjempeflink mor, men du har undervurdert studiesituasjonen kraftig.

jeg synes du skal ha tålmodighet til å vente, det vil kun gagne barnet. jo mer dere to kan sikre økonomien i fremtiden med jobb og ferdig utdannelse, jo bedre blir det for barnet dere ønsker.

husk at dette er den eneste gangen i ditt liv hvor du har sjangsen til å oppleve hvordan det er å være ung student, og til å være i et studiemiljø. for mange er jo dette et fantastisk flott opplevelse, og man får venner for livet.

du må også tenke på sjangsen for å få jobb etter studiene: det får du ikke ved å si at du har studert til sykepleier hjemmefra, og spesielt ikke når du er så ung.

bare tenk på alle som skal søke på samme jobber, som har tatt studiene seriøst, fulgt forelesninger, og jobbet ved siden av studiene relatert til sykepleie.

de som kan vise til at de har jobbet deltid på sykehjem/psykiatrisk/pleieboliger vil jo stille først i køen mens du faktisk stiller aller sist.....

tenk deg om - om ikke for din egen del, så for din fremtidige families del.

det er ikke gøy å være arbeidsledig småbarnsmamma......

Gjest Gjest
Skrevet

Studentbarnehage :)

http://www.sio.no/wps/portal/sio/barnehager?reset=true

Har ikke lest nøye nok, vet ikke hvor du kommer fra, men det er da mulig de har sånne ordninger andre steder og :)

Min mor studerte da jeg og min søster var små, hun sier det var helt kurant. Fikk også ikke store problemer med økonomi, siden hun var vant til lav inntekt. Flere andre har slitt med fødselspermisjon fordi de har hatt høy inntekt før.

Gjest CookieMonster
Skrevet

Jeg synes definitivt du burde vente til du er ferdig på skolen, du er veeeldig ung enda og det haster ikke med å få barn. Hvorfor ikke vente til du er ferdig med studiene og har fått deg fast jobb og tjent opp litt penger først?

Skrevet

har en god venninne som fikk to barn i løpet av tiden hun studerte til å bli lege. Bortsett fra permisjonene fullføret hun til normert tid, tror ikke det var noe problem for henne i det hele tatt...

Skrevet

Jeg fikk barn mellom 2. og 3. år (førskolelærerutdanningen)

Personlig syns jeg du burde vente. Det kommer jo helt ann på hva samboeren din tjener om du vil få noe ekstra av lånekasse. Jeg gjorde ikke det, fikk det vanlige stipendet på rundt 6000kr, men fikk jo flere utgifter med å ha et barn.

Jeg hadde heldigvis jobba litt vedsiden av skolen så jeg hadde jo krav på foreldrepenger.

Jeg fortsatte skolen som normalt, men hadde en samboer som kunne ta ut permisjon når det trengtes. Hadde fast to dager i uka der han var hjemme, og når vårlille var 7 mnd var han hjemme i 6 uker i strekk da jeg var ute i praksis.

Jeg er ikke sikker på hvordan dere kan fordele permisjon nå som permisjonsreglene er forandret etter at vi fikk barn. Men vi kunne dele permisjonen som vi ville (bortsett fra 6 uker etter fødsel forbeholdt mor) Så sånn sett var det veldig greit.

Men det var et tungt år selv om jeg bare var på skolen to dager i uka. Jeg sov mye mindre sammenhengende p.g.a amming, venne seg til dette å ha barn. Andre prioriteringer. Alt ble snudd, men det var bare godt, men veldig tungt med skolen.

Hadde det vært opp til meg hadde jeg venta (ikke helt planlagt), men du må jo bestemme selv. Det er absolutt ikke umulig, det kan funke helt fint :) Men jeg tror nok det beste er å vente.

Men jeg ville aldri valgt anderledes om jeg hadde fått valget ;)

Gjest Pharmadilla
Skrevet (endret)

.

Endret av Pharmadilla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...