Gå til innhold

Tante ødela dåpskjolen..


Gjest alene med no.1

Anbefalte innlegg

Gjest alene med no.1

Min mormor var en heklegud og heklet verdens fineste dåpskjole da min bror ble født for 41 år siden. Den har siden det gått i arv til mine fettere og kusiner, og så til deres barn. Min kusine var den siste som fikk baby og dåpskjolen ble sendt til dem.

Dette er en kjole som er laget med akrylgarn så "blomstene" som er heklet på skal ha litt volum. Den er helt fantastisk nydelig, egentlig.. Fikk min lille tulle for 27 dager siden og fikk dåpskjolen tilsendt fra tante i dag..

Oppi esken så ligger det rense instruksjoner, den må tørrenses og ikke damppresses (da "smelter" akrylen) Disse instruksjonene er tapet oppi lokket til esken, man kan ikke unngå å se dem..

Tror du ikke hun har fått den damppresset da? Alle blomstene er helt flate og kjolen er helt stiv og ekkel.. helt firkantet og helt uten fall.. Hva skal jeg gjøre nå? Kjenner frustrasjonen og sinne bobler, og jeg har så lyst til å ringe tante å fortelle henne eksakt hva jeg mener.. Hun har ikke engang sagt ifra om hva som skjedde.. Hun bare sendte kjolen helt uten noe form for beskjed..

Hva ville dere gjort? Sagt ifra? Bedt henne om å hekle en helt lik en? Bedt henne betale noen for å hekle en ny en? Krevd penger å fikset det selv?

FOOOOKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Tror jeg ville tatt den med til et renseri og gjort prosessen om igjen. Kan være den ikke er ødelagt.

Og jeg ville sagt fra at den var blitt vasket feil, og at det ikke bør gjenta seg. Kanskje du kan tilby deg å oppbevare den videre i fremtiden?

Vi har og en dåpskjole som går i arv. Det er min mor som oppbevarer den, men de som bruker den er ansvarlige for å betale for rens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må ha en heklet kjole må du jo bare kjøpe en. Hun kan jo hjelpe deg litt med pengene. Vet ikke hvor mye sånt koster jeg, men det er nå det som høres logisk ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en annen sa, prøv å ta den med til ett renseri og hør om det er noe de kan gjøre..

Eller kansje ta kontkat med ett husflidlag og høre om de har noen kjerringråd e.l, rart hvilke kunnskaper mange eldre sitter inne med :)

Håper det går i orden, er noe spesielt med dåpskjoler som går i arv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er ikke meningen å være krass, men jeg tror du må prøve å se situasjonen litt utenfra (med det blikket du har når du ikke er hormonell barselkvinne). Hvis kjolen er ødelagt, er det ikke noe å gjøre med det, da må det enten skaffes en ny, eller du må akseptere å bruke kjolen slik den er. Men selv om det er følelser knyttet til en gjenstand, er den fremdeles bare en gjenstand. Din søster er ikke bare din søster, hun er også ditt barns tante - vil du virkelig sette den relasjonen på spill bare på grunn av en ting?

Mitt råd: Snakk med søsteren din, spør hva som har skjedd. Hvis hun f.eks. leverte kjolen til rens og renseriet gjorde tabben, kan det være den bedriften som har ansvaret og eventuelt må ordne en ny kjole. Hvis hun har gjort det selv, må du prøve å si "uff, ja, sånt kan hende den beste", og gå videre. Relasjoner er så uendelig mye viktigere enn ting (selv om den tingen du sørger over nå, for deg er symbolet på relasjonen til din bestemor og resten av familien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hør med et renseri om ikke de kan få den fluffy igjen. Går det bra ville jeg bare latt saken ligge og instruere nøye neste gang den skal sendes videre. Hvis det viser seg at kjolen er ødelagt ville jeg hørt med en garnbutikk om ikke de kjenner noen som kan rekonstruere den, avtalt pris og tatt en tlf til tanta og bedt henne betale (kan sikkert bli opp i 1500-2000 kr). Er kjolen ødelagt må den selvfølgelig erstattes. Det er jo noe alle vet.

Det som er dumt her er jo at kjolen er et "arvestykke" og ikke noe nytt som enkelt kan erstattes. Samtidig er det ogsa en sak som virkelig kan skape uvennskap i en familie, så lykke til TS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Akrylgarn kan vaskes i maskin, så det er bare å vakse kjolen, så blir den bra igjen. Hvis du ikke liker den kjøper du ny, nok av heklede kjoler til salgs på nett. Personlig syns jeg satengkjoler er finere, men dersom kjolen må være heklet så er det ikke noe problem åf å tak i det. Dette er ikke verdens undergang, dersom du griner og lager oppstyr for en sånnsak, hva i all verden blir da det neste..

Skjerp deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest faerytale

Det er fantastisk hva de får til på et renseri altså :)

Når det gjelder å få laget en ny på en garnbutikk så er jeg redd for at det gjerne koster mer enn 2000,- ... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mormor var en heklegud og heklet verdens fineste dåpskjole da min bror ble født for 41 år siden. Den har siden det gått i arv til mine fettere og kusiner, og så til deres barn. Min kusine var den siste som fikk baby og dåpskjolen ble sendt til dem.

Dette er en kjole som er laget med akrylgarn så "blomstene" som er heklet på skal ha litt volum. Den er helt fantastisk nydelig, egentlig.. Fikk min lille tulle for 27 dager siden og fikk dåpskjolen tilsendt fra tante i dag..

Oppi esken så ligger det rense instruksjoner, den må tørrenses og ikke damppresses (da "smelter" akrylen) Disse instruksjonene er tapet oppi lokket til esken, man kan ikke unngå å se dem..

Tror du ikke hun har fått den damppresset da? Alle blomstene er helt flate og kjolen er helt stiv og ekkel.. helt firkantet og helt uten fall.. Hva skal jeg gjøre nå? Kjenner frustrasjonen og sinne bobler, og jeg har så lyst til å ringe tante å fortelle henne eksakt hva jeg mener.. Hun har ikke engang sagt ifra om hva som skjedde.. Hun bare sendte kjolen helt uten noe form for beskjed..

Hva ville dere gjort? Sagt ifra? Bedt henne om å hekle en helt lik en? Bedt henne betale noen for å hekle en ny en? Krevd penger å fikset det selv?

FOOOOKK!

Jeg hadde sagt fra til henen at renseriet hadde behandlet dåpskjolen feil, og at hun burde ta den med tilbake og klage.

Du kan godt gi henne litt kjeft for at hun glemte å sjekke den før hun sendte den videre.

Men ikke anta umiddelbart at hun har gjort det bevisst, eller med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier som flere her, ta den med til et renseri e.l og hør med dem.

Du kan godt gi beskjed til hun som har hatt den hva som har skjedd, det gjør da vel ingenting. Forøvrig skjønner jeg deg godt, det er noe helt spesielt med slike kjoler som går i arv. Vi har også en slik kjole i vår familie, og det ville vært forferdelig trist om den ble ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange sure damer som hører hjemme på kjærringguiden ja!

Skjønner godt at du er leideg, TS. Poenget er jo ikke at kjolen er heklet, med at en person du er glad i har laget den for mange tiår siden og at den har gått i arv. Arvestykker som er håndlaget har stooor affeksjonsverdi, så jeg skjønner veeeeeldig godt at du er både såret og skuffet.

Jeg ville ringt tanten min og forklart situasjonen, kanskje hun ikke er klar over feilen. Hvis du møter henne med spørrende forståelse i stemmen, så kanskje hun har en løsning på problemet selv. Hvis hun bare føyer det vekk, så ville jeg gjort som de sier over her, spurt folk med erfaring på vaskeri, garnbutikk ect, og høre om det er noe som kan ordnes, og spørre tanten din pent om hun kan ta ansvar for det økonomiske. Er det ikke det, så får du finne ut alternativer, ringe tanten din også finner dere en løsning :) Jeg regner med den har en viss affeksjonsverdi for henne også, og at hun klarer å innse at det var hennes ansvar. Hvis ikke har hun jo ødelagt for flere andre enn deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Get a grip

Herregud, snakk om storm i et vannglass... :rolleyes:

Litt fokus på de viktige tingene i livet er kanskje på sin plass?? :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, snakk om storm i et vannglass... :rolleyes:

Litt fokus på de viktige tingene i livet er kanskje på sin plass?? :nei:

Man kan vel godt irritere seg over at folk ikke eier respekt for ting de låner! Denne kjolen er tydeligvis viktig i TS liv, om ikke ditt.

Håper den kan fikses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg hadde gjort? Forsøkt å berge den ved å som mange allerede har sagt - hørt med et renseri. Dersom den ikke kan berges. Det er selvsagt trist, men jeg hadde da mistet helt fatningen av den grunn. Sikkert et dumt spørsmål (jeg er ingen hekleguru), men den er ikke bare strøket med masse stivelse da?

Vi har også en kjole i vår familie som jeg selvsagt ønsker å benytte når det blir aktuelt. Den er helt spesiell og jeg hadde blitt lei meg om den ble ødelagt. Jeg tror ingen i familien ville ødelagt den med vilje, så jeg hadde ikke lagd en stor sak av det og absolutt ikke bedt om noen erstatning. Jeg hadde ordnet opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man kan vel godt irritere seg over at folk ikke eier respekt for ting de låner! Denne kjolen er tydeligvis viktig i TS liv, om ikke ditt.

Håper den kan fikses!

Men tanten som brukte kjolen (eller, det var vel tantens barnebarn, men uansett), eier den jo like mye som TS gjør. Det er jo familiens arvedåpskjole. Og ja, det er klart man kan irritere seg. Men man kan også velge å la være. Og jeg vet hva jeg ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...