Gå til innhold

Hvordan er/var søvnen deres som gravide?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har et veldig urolig søvnmønster som jeg begynner å bli veldig sliten av. Jobber 100% og er i uke 28.

Jeg legger meg tidlig (mellom 19 og 21) og sover i sammenhengende økter 1-3 timer natta gjennom. Jeg har vært våken i snitt 4-5 ganger hver natt siden jeg ble gravid. Før var det bare tørste/hunger som vekte meg, nå våkner jeg fordi jeg er tørst/sulten/må tisse/har vondt i bekkenet og må opp og strekke meg.

Jeg har tidligere vært stolt over at jeg har taklet den avbrutte søvnen så bra, men nå må jeg innrømme at det går ut over psyken, og jeg er sliten og stresset både på jobb og ellers, og jeg føler jeg ikke er helt tilstede noen plasser, jeg tenker for mye på alt jeg ikke orker/rekker, og nå vurderer jeg delvis sykemelding for å få hentet inn meg selv.

Har alle gravide det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Mim*

Jeg vet ikke om alle gravide har det sånn, men jeg sov betydelig mindre sammenhengende da jeg var gravid, ja. Avbrutt søvn både på grunn av sure oppstøt, dobesøk, ukomfortable liggestillinger, kortpustethet og ikke minst på grunn av de livlige drømmene! Det går heldigvis over, men det kan jo være en mager trøst når man står midt oppi det og er utslitt av lite søvn. For meg hjalp det å sove litt på dag eller ettermiddag - sov nesten bedre da, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover ikke noe godt, jeg drømmer og er veldig urolig om natta, og så er jeg oppe og tisser en hel del. men nå er jeg ganske vant til det i og med at vi har en liten tass som aldri har sovet noe særlig om natta, så det gjør meg ikke så mye foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arhirwen

Er med i klubben jeg også. Helt siden jeg var rundt 20 uker, har jeg våknet hver natt, en eller flere ganger. I starten var det bare drømmene som vekte meg, og så ble jeg liggende å se i taket før jeg sovnet igjen. Dette var egentlig ikke noe problem.

Men så kom halsbrannen i tillegg, og da måtte jeg stå opp for å få bukt med det. Og da var det ikke alltid like enkelt å sovne igjen.

Jeg ble totalt utslitt av dette (det tok ikke mange ukene), for jeg var i full jobb, men ble sinnsykt stresset av å våkne om natta. Første tanke var at "åh, nå er det 3 timer til jeg skal på jobb".. Eller "nå må jeg få sovet litt til sånn at jeg holder ut en hel dag på jobb med gåing og diverse".

Til slutt orket jeg ikke mer, og gikk ned i 50% stilling. Dette fungerte fint i et par uker fordi jeg da klarte å hente inn søvnbehovet ved å ta en "middagslur" etter jobb før kvelden kom.

Men fant fort ut at jeg egentlig gjorde full jobb på 50% stilling, og det er ikke særlig gunstig. Så det tappet meg helt, og nå er jeg 100% sykmeldt. Dtete fungerer helt flott for meg.

Anbefaler deg å prøve en redusert stilling for å se om det fungerer. :happy:

Det er ikke gunstig for hverken deg eller jobben, hvis du ikke fungerer i full stilling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lille my_*

Vet ikke om det kan sammenliknes, men jeg er 5+6 i dag, og den siste uken har jeg sovet dårlig. Våkner i løpet av natta. Men det mest plagsomme er egentlig alle marerittene, og drømmene. Er helt sliten når jeg våkner om morran. Jeg bare håper jeg ikke skal ha det sånn de neste 9 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sliter med det samme. Er kjempesliten hele tiden, og sover dårlig om natten av samme grunner som dere andre.

Er i uke 29 og gleder meg sykt til å få "tilbake" kroppen min selv om jeg vet at jeg ikke kommer til å sove så fantastisk når babyen kommer heller.

Har allerede en liten gutt som våkner hver natt og vil ligge i sengen med mamma og pappa...

Sykemeldt 40%..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt vrangsøvd som gravid. Jeg er ikke av dem som må opp veldig mange ganger i løpet av natta (1-2 ganger er normalt for meg), men jeg får bare ikke sove skikkelig. Våkner mye, er urolig og synes det er vanskelig å finne gode sovestillinger. Jenta i magen er også ekstremt aktiv nattestid, og selv om det er koselig med spark og bevegelse, holder det meg ofte våken. Jeg sov stort sett godt i første trimester og store deler av andre trimester, men fra omtrent i midt i svangerskapet har det vært dårlig med nattesøvn.

:Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har sovet hele natta gjennom en eneste gang side jeg var 4-5 uker på vei. Første tre månedene var det opp på do hele tiden, nå i andre trimester er det bare to doturer hver natt, men jeg strever med å finne god liggestilling og får ikke sove så godt som jeg ellers gjør. Søvn er kjempeviktig! :natti: Det er ikke noe rart i det hele tatt at mangel på det kan gå ut over psyken og humøret, og evnen til å få gjort noe på jobb. Syns du skal snakke med legen din om dette, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne passet fint her i dag siden jeg nylig skrev et skikkelig klageinnlegg i dagboken min om hvor lei jeg er ...

Jeg sover fryktelig dårlig !!!

Kramper i bena, kynnere, dobesøk, halsbrann m.m.. ja, det føles ut som det ikke tar slutt og jeg er riiiiimelig lei. Gleder meg bare til å bli ferdig med graviditeten.. Da skal det være en glede å stå opp for å mate og stelle lille :babysmokk: sålenge jeg slipper å ligge våken av andre grunner liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23 uker på vei og sover ganske godt. Jeg våkner oftere enn før, og går på do tre-fire ganger hver natt, men jeg sovner heldigvis fort igjen. Jeg blir mer trøtt og sliten enn før, men det går stort sett greit hvis jeg kommer meg i seng i 21-tiden. Passer også på å slappe av litt i løpet av dagen. Er i full jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov veldig dårlig som gravid. Usammenhengende ja, men det verste var at jeg ikke klarte å sovne om kvelden. Følte meg lys våken og litt "giret". Forsøkte å ta igjen med å sove en lur på dagen/ettermidagen.

Men jeg sov nok likevel både mer og bedre enn jeg har gjort dette året som snart har gått siden lillegutt ble født. ;)

Endret av Soul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snart 25 uker og sover veldig lett om man kan kalle det det..

Drømmer forferdelig mye og våkner av veldig lite. Og når jeg først har våknet må jeg opp å tisse evt drikke noe.. :filer:

Jeg er mye varmere også så jeg kan våkne av at jeg er klam og varm og det blir ubehagelig... Den varmen har kommet de siste ukene.

Endret av dinedama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest faerytale

Jeg sover utrolig dårlig i forhold til normalen... er oppe på do ca. 4 ganger hver natt (mellom 23 og 6), bruker noen timer for å få til å sovne når vi legger oss og våkner nesten hver gang jeg snur meg. Så sånn sett er jeg glad jeg er sykmeldt slik at jeg kan sove godt mellom 8 og 11 iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tok jeg abort i uke 7-8, så jeg vet ikke helt hvordan det kunne blitt utover i svangerskapet, men.. Jeg sov i alle fall mye, var trøtt konstant. Kunne lett sove 15 + timer i døgnet. Sov stort sett sammenhengende, men hadde mange mareritt. En kort periode var jeg så trøtt at jeg bestemte meg for å bare sove til jeg ikke var trøtt lengre - det endte med at jeg sov i 32 timer, men var like trøtt etterpå. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 29 uker på vei, og melder meg inn i klubben. Sover urolig, og våkner ørti ganger hver natt. Men stort sett er jeg bare oppe og tisser 1 gang pr natt, det er ikke verst. Men jeg våkner jo hver gang jeg har lyst å snu meg, for å snu seg er jo et helt prosjekt...

Men jeg "trøster" meg med at det blir enda verre når mini kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov dårlig/ usammenhengende store deler av svangerskapet. I starten og slutten av svangerskapet var jeg mye oppe på do om natten. I tredje trimester sov jeg generelt dårlig. Slet med å finne god liggestilling, sov litt på dagtid etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg sov litt dårlegare enn vanleg fordi eg måtte ofte opp og tisse. Dessutan drømte eg masse bisarre drømmar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...