Gå til innhold

Hvordan tine fryst morsmelk?


Darkannie

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke lenger å pumpe slik at jeg er ajour med melk til podens måltider, og er nødt å begynne å høste av fryselageret. Men hvordan tiner jeg frossen morsmelk? Gjør jeg det i varmt vannbad må den jo egentlig spises med engang i og med at oppvarmet morsmelk ikke skal varmes opp på nytt, og legger jeg den i rom temperatur vil den jo overgå holdbarheten i rom temp før den er helt tint...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar den fra fryseren og setter i kjøleskapet, hvis den ikke skal brukes med en gang.

(Da smeltes/tines/varmes den i vannbad.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge kan den stå i kjøleskapet?

Over natta, eller fra morgen til ettermiddag, ville jeg tro.

Om den var fersk da den ble fryst.

Ville ikke latt den stå flere dager, hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde MM kunne lagres i kjøleskap rundt 4 dager?

Holdbarhet

Ja, det gjelder for nylig pumpet melk. Men hva med mm som har vært fryst noen måneder?

EDIT, DER STO DET GITT!

Fersk morsmelk

Fersk morsmelk er holdbar i kjøleskap (4 grader) i 3-5 døgn. Dersom man ikke har tilgang til kjøleskap, kan fersk, ubehandlet morsmelk oppbevares i 6-8 timer i romtemperatur. Tint, tidligere frosset melk er holdbar i 24 timer i kjøleskap.

Endret av Darkannie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Lotten_*

Det beste er å tine den i kjøleskap. Ferdig opptint morsmelk kan oppbevares i inntil 24 timer i kjøleskap. Dvs i praksis bør melken brukbar i ca to døgn fra du starter å tine melken i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...