Gjest Squill Skrevet 7. mars 2010 #1 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg har diskutert dette med flere, og veldig mange lærte på skolen at det er 52 stater i USA. Jeg kan ikke fatte hvordan dette har skjedd, og hvordan slik vranglære har klart å snike seg inn i norsk skole i så stor skala? Her om dagen kranglet jeg faktisk med en venninne som var helt overbevist om at det var 52 stater. Hun ga seg ikke før hun hadde telt alle statene på kartet Alaska og Hawaii ble amerikanske stater i 1959 og 1960, og ble dermed stat nummer 49 og 50. Men av en eller annen grunn tror altså mange at de ble stat nummer 51 og 52. Hvorfor?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #2 Del Skrevet 7. mars 2010 Er ikke helt sikker, men kanskje det har noe med at "alle" sier at det er 50 stater samtidig som alle vet om Hawaii og Alaska og da tror det er 52 totalt? Ja, jeg lærte også på skola at det var 52 stater. Husker vi hadde en prøve på ungdommskola og alle som skrev 50 fikk feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 7. mars 2010 #3 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg har også rodd at det er 52. siden vi er mange som har trodd det så må vi vel ha lært det en gang. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trajan Skrevet 7. mars 2010 #4 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg tror det kommer av at noen tar med District of Columbia og Porto Rico som stater i USA. Grunen at noen kanskje tar med Porto Rico er sikkert fordi øya er et selvstyrt område i samvelde med USA. Det er grunnen tror jeg at folk sier 52 stater når det egentlig er 50. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #5 Del Skrevet 7. mars 2010 Er ikke helt sikker, men kanskje det har noe med at "alle" sier at det er 50 stater samtidig som alle vet om Hawaii og Alaska og da tror det er 52 totalt? Ja, jeg lærte også på skola at det var 52 stater. Husker vi hadde en prøve på ungdommskola og alle som skrev 50 fikk feil. Hææ? Hva gjorde dere da? Visste riktignok at det har vært lave opptakskrav til lærerhøyskolene, men?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #6 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg har aldri hørt om noen som tror dette, men folk tror nå så mangt. Feks at det heter "ressisjør". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katee Skrevet 7. mars 2010 #7 Del Skrevet 7. mars 2010 Har hørt at det var en skrivefeil i noen lærebøker for flere år siden slik at flere kull lærte at det var 52 stater og ikke 50... Men om det er sant er jo en annen ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #8 Del Skrevet 7. mars 2010 Er ikke helt sikker, men kanskje det har noe med at "alle" sier at det er 50 stater samtidig som alle vet om Hawaii og Alaska og da tror det er 52 totalt? Ja, jeg lærte også på skola at det var 52 stater. Husker vi hadde en prøve på ungdommskola og alle som skrev 50 fikk feil. Jeg lærte også på skolen at det er 52 stater i USA. Historieboken vår var eldre enn 1957, fordi det sto at Kong Haakon var konge av Norge. Der sto det at USA hadde 50 stater, og læreren fortalte at det var feil, fordi det hadde kommet til to nye stater etter at historieboken kom ut. Altså at det var 52 stater. Hvorfor vi lærte dette aner jeg ikke, men jeg var godt voksen før jeg skjønte at det var feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 7. mars 2010 #9 Del Skrevet 7. mars 2010 når jeg gikk på skolen lærte vi at det var 50 stater. MEN at mange trodde det var 52 for det en periode ble diskutert om de skulle dele ett par av statene(husker ikke hvilke). er ikke sikker på om dette ble gjennomført eller hvordan det var, men det var i hvertfall en periode der folk lærte at det var 52 stater pga at det var det "nye". åsså gikk de tilbake til 50 stater igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 7. mars 2010 #10 Del Skrevet 7. mars 2010 Vi lærte at det amerikanske flagget hadde 50 stjerner fordi det var 50 stater da flagget ble til, men at det var 52 da vi lærte det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #11 Del Skrevet 7. mars 2010 Når jeg tenker etter så mener jeg å huske at noen har sagt at det var 53 også, men er ikke helt sikker på det bare er jeg som fantaserer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Squill Skrevet 7. mars 2010 #12 Del Skrevet 7. mars 2010 Vi lærte at det amerikanske flagget hadde 50 stjerner fordi det var 50 stater da flagget ble til, men at det var 52 da vi lærte det. Ganske morsomt, når flagget hadde 48 stjerner mellom 1912 og 1959.... http://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_the_United_States Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 7. mars 2010 #13 Del Skrevet 7. mars 2010 Når jeg tenker etter så mener jeg å huske at noen har sagt at det var 53 også, men er ikke helt sikker på det bare er jeg som fantaserer. jeg har hørt snakk om det jeg også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 7. mars 2010 #14 Del Skrevet 7. mars 2010 Det ble visst diskutert i 2005 også. Da var det til og med en som hadde lært det da h*n bodde i Texas. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=119793 :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #15 Del Skrevet 7. mars 2010 Det ble visst diskutert i 2005 også. Da var det til og med en som hadde lært det da h*n bodde i Texas. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=119793 :klø: Så besynderlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 7. mars 2010 #16 Del Skrevet 7. mars 2010 Oi oi... Jeg trodde også det var 52 stater. Det lærte vi på skolen, og vi måtte i tillegg kunne navna på alle og hvor de lå, så det var 52, men det er godt mulig de hadde tatt med 2 som egentlig ikke var stater :klø: Skal se om jeg klarer å rote frem prøven vi hadde, neste gang jeg er på loftet hos mamma. Statene var nummerert på kartet, og vi måtte fylle inn navn på alle 52. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 7. mars 2010 #17 Del Skrevet 7. mars 2010 http://www.usa-flag-site.org/forum/were-th...states-860.html Det er tydelig mange som har lært 52. Man får mange treff i google på folk som tror det er 52. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vilma Skrevet 7. mars 2010 #18 Del Skrevet 7. mars 2010 Vi lærte og at det var 52 stater i usa. Ganske besynderlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Squill Skrevet 7. mars 2010 #19 Del Skrevet 7. mars 2010 Oi oi... Jeg trodde også det var 52 stater. Det lærte vi på skolen, og vi måtte i tillegg kunne navna på alle og hvor de lå, så det var 52, men det er godt mulig de hadde tatt med 2 som egentlig ikke var stater :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #20 Del Skrevet 7. mars 2010 Det som er virkelig besynderlig er at noen fortsatt tror det er 52? Jeg mener, selv om man av en uforståelig grunn skulle ha lært dette på skolen, så finner man jo ut ganske fort at man tar feil? Og hvilken verden lever disse lærerne i som sprer denne informasjonen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå