Gå til innhold

Gå ned når man spiser mye fett?


Gjest Gjest_lurer_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurer_*

Hvorfor går jeg ned når jeg spiser mye mettet fett? Jeg går ikke ned når jeg spiser sunt sånn som helsemyndighetene sier er sunt. Er det virkelig lav karbo som er sannheten? Er det som er sunt? Det er jo flere veldig overvektige folk som ikke har gått ned uansett hvor mye sunt de spiser og trener osv. men de går ned når de spiser hel ost, bacon osv. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du går sikker på en kur. Fedon eller Atkinson? Står jo mye om det på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lurer_*
Du går sikker på en kur. Fedon eller Atkinson? Står jo mye om det på nett.

Jeg går ikke på noe kur. Jeg spiser normalt og sunt. Men de gangene jeg ikke bryr meg om jeg spiser usunt går jeg ned i vekt. Ogjeg har jo hørt om de som går ned av å nesten bare spise fett. og jeg lurer på hvorfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir mettere av fett og spiser muligens mindre når du spiser mat med mye fett i.

Det er også slik at fett+karbohydrater sies å være den verste kombinasjonen, så man burde ikke spise mye av begge sammen. Vet ikke hvorfor lavkarbo virker, men jeg har ingen problemer med å forstå at det gjør det når så mange har effekt av et slikt kosthold.

Har prøvd å lese litt om lavkarbo og synes det er veldig interessant. Tenker jo at de som er overvektige spiser forferdelig mye karbohydrater, men det er alltid fettet som får skylda.

Bare tenk på alt sukkeret i brusen, og alle raske karbohydratene i kaker, boller, pizza, hamburgerbrød og alt slik mange overvektige spiser.

Man må bare finne ut hva som virker for sin egen kropp og livsstil og følge det. Vi er jo alle så forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare finne ut hva som virker for sin egen kropp og livsstil og følge det. Vi er jo alle så forskjellige.

Signerer på den :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må bare finne ut hva som virker for sin egen kropp og livsstil og følge det. Vi er jo alle så forskjellige.

Enig her også! Vi er alle forskjellige og det å finne hva som funker best for DEG og ikke bare følge "motens" dietter fordi de fungerer for andre, det finnes ikke ett kosthold som passer alle, det viktige er å selv finne kostholdet en liker og anser som sunt, variert og smakfult, en livsstil en kan leve med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, jeg er så lei av folk som tror at "sunt" betyr "lite kalorier" eller "noe man går ned i vekt av". Man kan spise sunt og fortsatt ikke gå ned i vekt, og omvendt. Mettet fett er usunt fordi det kan påvirke produksjonen av kolesterol i kroppen, og faren for hjerte- og karsykdommer og muligens også enkelte typer kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ mye fett!!!!

Ja, det er masse fett der, det vet jo alle, og det er derfor fettet får skylda. Jeg tenker som så at alle sier du må kutte fettet, det er derfor du er overvektig, men nesten ingen sier noe om alle karbohydratene.

Hvem er det som sier at det er fettet som har gjort deg overvektig og ikke karbohydratene?

Man får bare høre at det er lurt å ikke spise så mye raske karbohydrater pga blodsukkerstigning osv, ingen sier noe om hva karbohydratene ellers gjør med kroppen din.

Det er veldig mye å lese om for de som ønsker å leve lavkarbo, så jeg kan ikke så mye om det, men bare synes at det er interessant å se på ting fra en annen vinkel.

I bunn og grunn er det vel det å bruke mer energi/kcal/eller hva man skal kalle det, enn hva man får i seg, selv om noen sier at de spiser langt mer enn de forbruker og fortsatt går ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, jeg er så lei av folk som tror at "sunt" betyr "lite kalorier" eller "noe man går ned i vekt av". Man kan spise sunt og fortsatt ikke gå ned i vekt, og omvendt. Mettet fett er usunt fordi det kan påvirke produksjonen av kolesterol i kroppen, og faren for hjerte- og karsykdommer og muligens også enkelte typer kreft.

Kreft får man av alt tydeligvis, så det er ikke noe å bekymre seg over. Det som derimot er interessant, er at en del av de som går på lavkarbo med masse fett, både mettet, umettet og flerumettet fett har tatt tester før og etter, og kolesterolet har gått ned.

De som vil vite mer om et slikt kosthold får lese om det på forumet om lavkarbo. Er bare så utrolig mye å lese om at det er vanskelig å forklare filosofien bak en slik levemåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreft får man av alt tydeligvis

Kan du utdype det der? Gjerne med et par linker til relevant litteratur eller forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype det der? Gjerne med et par linker til relevant litteratur eller forskning.

Kan tenke meg at dette utsagnet bare var basert på at en dag går media ut med at en får kreft av noe, mens neste dag er det noe annet og det som var i går visstnok er supersunt.. Er jo ikke alltid helt lett å bli klok på infomasjonen som siler ut for tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvorfor går jeg ned når jeg spiser mye mettet fett? Jeg går ikke ned når jeg spiser sunt sånn som helsemyndighetene sier er sunt. Er det virkelig lav karbo som er sannheten? Er det som er sunt? Det er jo flere veldig overvektige folk som ikke har gått ned uansett hvor mye sunt de spiser og trener osv. men de går ned når de spiser hel ost, bacon osv. Hvorfor?

Ja.

Dette visste våre forfedre i flere titalls tusen år, før sukker, korn, poteter og annet tull ble innført i vår kost. Det kostholdet mennesket genetisk sett er tilpasset, består i all hovedsak av mettet fett. Myten om at denne type fett er farlig stammer fra useriøs og mangelfull forskning fra rundt 1970-tallet.

Det ironiske er at livsstilsykdommer som kreft, beinskjørhet, hjerte- og karsykdommer, diabetes osv har klart høyest forekomst i de landene der kostholdet er basert på mye karbohydrater. At ikke flere ser denne sammenhengen skyldes nok den sterke propagandaen man utsettes for via TV-reklamer, skolesystemet og ikke minst de patetiske damebladene (med høykarbobaserte sultekurer på den ene siden, og sukkerrike kakeoppskrifter på den andre :fnise: ).

Men sammenhengen mellom livsstilsykdommer og karbohydrater er der altså, klar og tydelig, bare man våger å tenke nytt og være åpen for nye ideer.

Ost, bacon og andre fettholdige matvarer er godt egnet for de som vil forbedre sin helse og oppnå naturlig normalvekt fordi det er dette som er sunt. Det er dette som er naturlig mat for mennesket.

Den type fett man virkelig bør unngå er den bearbeidede oksiderte typen som finnes i blant annet margarin og kjeks. Dette er "halvherdet" fett som er høyst ustabilt og usunt.

Mettet og umettet fett fra naturlige kilder derimot: Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet, jeg er så lei av folk som tror at "sunt" betyr "lite kalorier" eller "noe man går ned i vekt av". Man kan spise sunt og fortsatt ikke gå ned i vekt, og omvendt. Mettet fett er usunt fordi det kan påvirke produksjonen av kolesterol i kroppen, og faren for hjerte- og karsykdommer og muligens også enkelte typer kreft.

Det er vel hovedsakelig transfett som er farlig og ikke mettet fett. Skal se om jeg finner en kilde til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er vel hovedsakelig transfett som er farlig og ikke mettet fett. Skal se om jeg finner en kilde til dette.

Korrekt. Mettet fett er overhodet ikke farlig. Tvert i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere årsaker til at du går ned i vekt ved å legge om til fett og protein. Om det er sunt, og hvor lenge denne hypen varer, er andre spørsmål.....

De to første ukene så vil glykogenlagrene dine tappes, og det tapet, sammen med vann som binder seg naturlig til glykogenmolekylene, vil utgjøre ca tre-fem kg. Ikke noe hokuspokus, det har ingenting med magiske næringsstoffer eller superdietter å gjøre. Det er kroppens første respons når den blir fratatt karbohydrater og en forsvarsmekanisme som sådan. Pga de lave glykogennivåene så vil mange trene mindre og ha mindre å gå på i treningssammenheng.

These pilot data indicate that ketogenic, low-carbohydrate diets enhance fatigability and can reduce the desire to exercise in free-living individuals.

Kilde: Journal of the American Dietetic Association

Volume 107, Issue 10, October 2007, Pages 1792-1796

Ironien er at ketogene dietter appellerer til kvinner som ofte kun vil endre kosthold, istedenfor å sette igang med solide treningsopplegg som setter krav til energikilder og bygger opp muskulatur til å yte mer under harde økter.

Når du baserer kostholdet ditt på fett og protein, så vil matvareutvalget bli drastisk redusert. Det er begrenset hva du over tid kan lage av meieriprodukter, kjøtt og fett, samt en salat i ny og ne. Sammen med at protein har en høyere satieringseffekt, og fett reduserer tida det tar for magesekken å tømme innholdet forbi sfinkteren og over i tolvfingertarm (gastric emptying rate), så vil du føle deg mett over lengre tid. Men fordi fiberinntaket ditt er så vannvittig lavt, så reagerer veldig mange med forstoppelse, eller veldig løs avføring, fordi tarmene ikke har noe å jobbe med og bakteriekoloniene i tykktarm lider pga dette.

Mange sier at de føler seg mindre oppblåst og lettere de første ukene-månedene på en slik diett, men det er ikke noe magisk i dette heller. Enhver vektnedgang på noen kg vil få en overvektig kropp til å forbedre blodlipidprofiler, bedre insulinsensitivitet og stabilisere blodsukker, uavhengig om vekttapet skyldes trening, endret kosthold eller at man har ligget strak med influensa ei uke. Og det at man kutter ut fint kveitemjøl, pizza, kvit ris og fin pasta er bare suverent, og er matvarer som ingen bør leve på uansett. Men dette bør til en viss grad erstattes av gode fiberkilder og komplekse karbohydrater, og ikke kuttes ut pronto finale. Det er en direkte sammenheng mellom lave fiberinntak og magetarmkreft, og da hjelper det lite å si at man ihvertfall hadde verdens beste kolesterolverdier.....

Å kutte ned på karbohydratinntak, når kvaliteten på CHO er dass lell, er bare positivt og det er ingen som betviler det heller. Men erstatt ihvertfall noe av det med f&g, helkorn, linser, nøtter, bønner, quinoa, brun ris og tørka frukt.

Med unntak av ett eller to studier, så er det ingen som klarer å finne hold for at fett- og proteinrike dietter klarer å få folk til å vedlikeholde vektnedgang og endre livsstil permanent. De aller fleste klarer å holde seg til det begrensede matvareutvalget og kostholdet det første året, men etter 12-24 måneder så er det kun de som trener, men som spiser variert, sunt og kalorifattig, som unngår vektoppgang.

Two groups have reported longer-term randomised studies that compared instruction in the low-carbohydrate diet with a low-fat calorie-reduced diet in obese patients (N Engl J Med 2003; 348: 2082–90; Ann Intern Med 2004; 140: 778–85). Both trials showed better weight loss on the low-carbohydrate diet after 6 months, but no difference after 12 months.

The apparent paradox that ad-libitum intake of high-fat foods produces weight loss might be due to severe restriction of carbohydrate depleting glycogen stores, leading to excretion of bound water, the ketogenic nature of the diet being appetite suppressing, the high protein-content being highly satiating and reducing spontaneous food intake, or limited food choices leading to decreased energy intake. Long-term studies are needed to measure changes in nutritional status and body composition during the low-carbohydrate diet, and to assess fasting and postprandial cardiovascular risk factors and adverse effects. Without that information, low-carbohydrate diets cannot be recommended.

Kilde: The Lancet

Volume 364, Issue 9437, 4 September 2004-10 September 2004, Pages 897-899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er flere årsaker til at du går ned i vekt ved å legge om til fett og protein. Om det er sunt, og hvor lenge denne hypen varer, er andre spørsmål.....

De to første ukene så vil glykogenlagrene dine tappes, og det tapet, sammen med vann som binder seg naturlig til glykogenmolekylene, vil utgjøre ca tre-fem kg. Ikke noe hokuspokus, det har ingenting med magiske næringsstoffer eller superdietter å gjøre. Det er kroppens første respons når den blir fratatt karbohydrater og en forsvarsmekanisme som sådan. Pga de lave glykogennivåene så vil mange trene mindre og ha mindre å gå på i treningssammenheng.

These pilot data indicate that ketogenic, low-carbohydrate diets enhance fatigability and can reduce the desire to exercise in free-living individuals.

Kilde: Journal of the American Dietetic Association

Volume 107, Issue 10, October 2007, Pages 1792-1796

Ironien er at ketogene dietter appellerer til kvinner som ofte kun vil endre kosthold, istedenfor å sette igang med solide treningsopplegg som setter krav til energikilder og bygger opp muskulatur til å yte mer under harde økter.

Når du baserer kostholdet ditt på fett og protein, så vil matvareutvalget bli drastisk redusert. Det er begrenset hva du over tid kan lage av meieriprodukter, kjøtt og fett, samt en salat i ny og ne. Sammen med at protein har en høyere satieringseffekt, og fett reduserer tida det tar for magesekken å tømme innholdet forbi sfinkteren og over i tolvfingertarm (gastric emptying rate), så vil du føle deg mett over lengre tid. Men fordi fiberinntaket ditt er så vannvittig lavt, så reagerer veldig mange med forstoppelse, eller veldig løs avføring, fordi tarmene ikke har noe å jobbe med og bakteriekoloniene i tykktarm lider pga dette.

Mange sier at de føler seg mindre oppblåst og lettere de første ukene-månedene på en slik diett, men det er ikke noe magisk i dette heller. Enhver vektnedgang på noen kg vil få en overvektig kropp til å forbedre blodlipidprofiler, bedre insulinsensitivitet og stabilisere blodsukker, uavhengig om vekttapet skyldes trening, endret kosthold eller at man har ligget strak med influensa ei uke. Og det at man kutter ut fint kveitemjøl, pizza, kvit ris og fin pasta er bare suverent, og er matvarer som ingen bør leve på uansett. Men dette bør til en viss grad erstattes av gode fiberkilder og komplekse karbohydrater, og ikke kuttes ut pronto finale. Det er en direkte sammenheng mellom lave fiberinntak og magetarmkreft, og da hjelper det lite å si at man ihvertfall hadde verdens beste kolesterolverdier.....

Å kutte ned på karbohydratinntak, når kvaliteten på CHO er dass lell, er bare positivt og det er ingen som betviler det heller. Men erstatt ihvertfall noe av det med f&g, helkorn, linser, nøtter, bønner, quinoa, brun ris og tørka frukt.

Med unntak av ett eller to studier, så er det ingen som klarer å finne hold for at fett- og proteinrike dietter klarer å få folk til å vedlikeholde vektnedgang og endre livsstil permanent. De aller fleste klarer å holde seg til det begrensede matvareutvalget og kostholdet det første året, men etter 12-24 måneder så er det kun de som trener, men som spiser variert, sunt og kalorifattig, som unngår vektoppgang.

Two groups have reported longer-term randomised studies that compared instruction in the low-carbohydrate diet with a low-fat calorie-reduced diet in obese patients (N Engl J Med 2003; 348: 2082–90; Ann Intern Med 2004; 140: 778–85). Both trials showed better weight loss on the low-carbohydrate diet after 6 months, but no difference after 12 months.

The apparent paradox that ad-libitum intake of high-fat foods produces weight loss might be due to severe restriction of carbohydrate depleting glycogen stores, leading to excretion of bound water, the ketogenic nature of the diet being appetite suppressing, the high protein-content being highly satiating and reducing spontaneous food intake, or limited food choices leading to decreased energy intake. Long-term studies are needed to measure changes in nutritional status and body composition during the low-carbohydrate diet, and to assess fasting and postprandial cardiovascular risk factors and adverse effects. Without that information, low-carbohydrate diets cannot be recommended.

Kilde: The Lancet

Volume 364, Issue 9437, 4 September 2004-10 September 2004, Pages 897-899

:klø: Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For løs/hard avføring får man kun dersom man får i seg for lite (evt for mye, i sjeldne tilfeller) fett og/eller vann. Korrekt utført har man helt normal avføring på lavkarbo.

Og når det gjelder mat så er det MYE godt man kan lage! :) Man er på ingen måte begrenset til kjøtt og noen salater. Sjekk ut oppskriftsidene til www.lavkarbo.no , så finner du til og med kaker! ;) (Og ja, de er lavkarbo). For de som sverger til NULL karbohydrater derimot, blir det åpenbart noe mer begrenset. Men siden helseeffektene av mer moderat lavkarbo (under 72 g pr dag) også er svært store, er det dette de fleste velger å leve med som vedlikeholdskosthold. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...