Gå til innhold

Hva er viktig å tenke over ved kjøp av vogn?


NenaT

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med å få oversikt over dette med vogn. Særlig fordi jeg er laaangt ut i utlandet og ikke får kikket i butikkene ennå, men jeg vil helst kjøpe brukt så jeg følger ivrig med på finn osv. for å se hva folk har å selge. Men jeg aner jo ikke hva jeg trenger å se etter. Det er jo forskjell på antall dekk, type dekk, noen ser ut som bare sportsvogner, andre ser mer ut som barnevogn til små nyfødte... Noen har barnet vendt mot den som triller, og andre har den forovervendt. Hva er mest praktisk? Kan noen erfarne vogn-brukere hjelpe meg?

Jeg får fortelle litt hva jeg trenger den til. Jeg har akkurat fått beskjed om at det er tvillinger vi skal ha, så jeg må jo ha en tvillingvogn da. Og så er det viktig at den kan brukes fom de er nyfødte til de ikke trenger vogn lenger (2-3 år????) En annen ting som er viktig er at den kan kjøre og manøvrere greit på skogsstier og i litt ulendt terreng. Også bør det helst gå an å ta av dekkene da jeg hører det er lurt å ta dem av før de sendes på fly... vet ikke om dette er "standard" eller om bare noen få vogner har denne muligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har TFK-twinner twist duo. Den brukes omtrent frem til 3 års-alderen, tenker jeg. Jeg har flydd med vogna et par ganger, og det går greit. Dekkene kan tas av hvis nødvendig. Sportsdelen kan også legges flat og bagene var fine så lenge jeg brukte dem. Vogna er solid og er en god turvogn, med lufthjul og svingbare forhjul.

Når du bruker bag-delen (frem til ca 5 mnders alder) så ligger ungene mot deg. Når du går over til sportsdelen så ligger ungene fra deg. Teutonia har en vogn hvor barna kan ligge mot deg også i sportsdelen og jeg angrer litt på at jeg ikke så nærmere på denne vogna.

Hvis du vil kjøpe brukt vogn, så gå på Handlegata på tvillingforumet Dobbel Glede. Masse vogner til salgs hele tiden.

Hadde jeg kjøpt om igjen, så hadde jeg nok sett nærmere på Teutonia Alu 4, evt Easywalker...

Jeg er forsovidt fornøyd med TFK-en, men har hatt mye problem med bremsene. Barnas Hus har fikset hver gang, heldigvis..

Jeg skal også kjøpe meg en tvillingtrille snart. Holder på å ta ryggen av å løfte TFK-en ut og inn av bilen...

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter selv og blar i brosjyrer, fortvilet over det store utvalget. Du som skal ha tvillingvogn er jo så "heldig" at du har litt mindre å velge mellom. Men litt erfaringer har jeg gjort.

Skal du ha vogn som kan brukes fra nyfødt frem til de går selv må du ha en duo- eller kombivogn. Der har du først en bag som babyen ligger i, og siden fjerner du baggen og har sittedel.

For å kunne bruke vognen litt off-road må du ha store, solide hjul. Hjul som svinger er behagelig på flatmark, men slitsomt i skogen. Mange av de svingbare hjulene kan låses, så da fikses jo det problemet.

Liggedelen er best å ha vendt mot seg, slik at man har full oversikt over babyen. Personlig liker jeg best å kunne ha sittedelen vendt mot meg slik at jag kan se babyen også senere, men det er mange vogner som bare har forovervendt sittedel.

Størelsen på liggebaggen kan variere. Kjøper du en med små bagger må du bytte til sittedel når vinteren kommer, for da blir det ikke plass til alt vintertøyet/vognposene samt babyene. Men tvillingvogner er som oftest brede nok i seg selv, og man ønsker ikke mer bredde en nødvendig. Husk også å sjekke vekten på vognene når du leter, særlig hvis du skal ha den inn og ut av bilen.

Jeg synes noen bagger er klumpete å bære, og hvis du har ambisjoner om å bære begge babyene opp trapper sammtidig kan det være lurt å sjekke dette.

Jeg anbefaler deg å prøvetrille vognen før du kjøper. Den bør helst være lett å svinge, stabil og ha gode bremser. Jeg liker også at de har lommer på lett tilgjengelige steder, og stor kurv under.

Det er ihvertfall noen av tankene jeg har gjort meg opp rundt vognvalg. Håper det hjelper deg litt på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tusen takk til begge to for omfangsrike og informative svar!! Føler jeg har litt mer amunisjon til å orientere meg med nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrsC-ii

Easy walker sine vogner er lette og gode vogner. Det kan være litt kludrete å få av bagene når du skal slå vogna sammen, men ellers er merket helt supert. Gode lufthjul som fungerer godt i by, på skogsvei og i mye snø som i år på østlandet.

Jeg har ei stor jente og brukte bagen til hun var ca 5 måneder og sportsvogna der etter. Nå er hun to år + og vogna er like bra og fin, selv om vi har spist mat i den og vært mye på tur. Trekkene kan kneppes av og vaskes, men vi har klart oss med en klut/ våtservietter og spyling av hjul og regntrekk.

Om du bor slik til at en sverigetur er mulig, vil jeg anbefale å ta turen til Happyland ved Svinesund. Kan virkelig spare noen kroner der. Godt utvalg og meget bra service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrsC-ii

Glemte å si at merket har både trehjuling (fast eller svingbart forhjul) og firehjuling. Jeg har en trehjuling med svingbart hjul og ville ikke byttet for alt i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Valget er ikke stort når du skal velge tvillingvogn, så du kan nesten gå inn på hjemmesidene til Barnas Hus, Babyshop eller Rudo for å se hva som finnes.

Du kan også kjøpe tvillingvogner over grensa. Der får du ikke tak i TFK sin, men jeg vet at du kan kjøpe Teutonia, OTH og Easy Walker til en grei pris på Svinesund.

Helt off topic: Kan jeg spørre om du skal bo i Norge etter at tvillingene er født, eller skal du fortsette å bo langt ut i utlandet (som du skriver)? Får du god oppfølging? Tvillingsvangerskap får kjempegod oppfølging her i Norge med mye UL og hyppige kontroller, men du skrev tidligere at det ikke fantes UL-muligheter der du bor (nå er jeg bare nyskjerrig :) )

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det viktig med en dobbelvogn som var lettest mulig i vekt (to barn vil jo veie en del etter hvert), og smal nok til å komme seg frem med i butikker o.l. Valget falt på Easywalker Duo, og vi har ikke angret (bortsett fra at den kom i ny og forbedret utgave like etter at vi kjøpte vår.)

PS: Jeg har også kjøpt singelvognen i ettertid, den bestilte jeg fra nettbutikken Babyjungle.nl i Nederland og sparte litt penger på det.

Endret av Chihiro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...