Gå til innhold

strøket mange ganger


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjesten_*
Jeg blir skremt jeg av alle dere som har strøket en masse ganger, også skal dere ut på veien etterpå!

Jeg mener oppriktig at det burde være et tak på antall forsøk, og ts er farlig nær. Har du strøket 4 ganger, så er du virkelig ikke god nok, og det burde seriøst brenne et blått lys for din videre karriere bak et ratt.

Jeg kan ikke fri meg fra tanken på hva som skjer dersom du er heldig neste gang, og faktisk består - du blir jo selvfølgelig ikke en bedre sjåfør bare fordi du består oppkjøring. Hva om du kjører over en unge, eller krasjer med en hel familie?

Det er ingen menneskerett (gud, som jeg hater det ordet i denne sammenhengen) å kunne kjøre bil, og det er av hensyn til oss andre at du sterkt bør vurdere en fremtid som kollektivt reisende - da sparer du jo miljøet også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, jeg synes det skal være lov å kjøre opp på landet - men i så fall burde du får et kryss i sertifikatet om at du ikke får kjøre i by, på samme måte som man får kryss om at man skal bruke briller.

Det viktige her er selvfølgelig definisjonen av by, og i dette tilfellet snakker vi utelukkende om de 3-4 største byene i Norge - altså i de byene hvor det virkelig forekommer rushtrafikk. Alle med "land-lappen" må gjerne kjøre i "byer" (Finsnes, Sortland, Drøbak, Risør etc), men de er ikke sertifisert for Oslo, Bergen, Trondheim og evt noen få andre byer.

Har man tatt lappen på landet, så kan man bestå en enklere bykjøring, og dermed få godkjent lappen for bykjøring. Men dette skal da selvfølgelig gjøres midt i rushtrafikken.

Hvis man ønsker en slags "rettferdighet" i dette, så la det gjerne være slik at de som kjører opp i byen må ta et land-tillegg, dog er dette noe alle selvfølgelig vil gjøre umiddelbart ettersom man ellers måtte holde seg innenfor bygrensen...

Det er mange som har kjørt opp "på landet" som er gode sjåfører i byene. F.eks. er Drøbak bare et steinkast fra Oslo, og de fleste kjøreskoler i det området (og andre steder rundt Oslo) bryker Oslo når de har bykjøring.

Forøvrig syns jeg det var en dårlig idé at man må lære å kjøre i rushtrafikken for å kunne kjøre i by. Da står man stille i alle fall, og hva i alle dager skal man lære av dét? :klø:

Det vil koste både vegvesenet og den enkelte masse ressurser ved enda et slikt ekstratillegg. Nå ligger både bykjøring og landeveiskjøring innunder kjøreopplæringen. Hvorfor gjøre det mer komplisert enn som så? Bykjøring er jo bare "vanlig" kjøring med enveiskjørte gater, trafikklys og fler mennesker i miljøet rundt.

TS: Som mange her har sagt er det ingen menneskerett å få lappen. Dersom du virkelig mener at du er skikket for å sitte bak rattet, og at du ikke kommer til å være nervøs når du ikke har sensor ved siden av det, da er det bare en ting å gjøre: Overse sensor. Dersom du tror det hjelper har du også lov til å ha kjørelærer i baksetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har hatt oppkjøring 4 ganger og strøket hver gang selv om jeg trodde jeg skulle bestå de to siste:( Hva skjer? Jeg blir gal og stressa, trenger lappen og er desperat, har kjørt sånn ellers med venner og familie og ser ikke noe feil.. Noen tips?

Eller hvor er det enkelt å ta lappen?

Skremmende innlegg. Det skal ikke være enkelt å ta lappen. Kanskje du må forbedre enten kjøreferdigheter eller faktisk ferdigheter når det gjelder oppmerksomhet, koordinasjon etc.

Eller siste opsjon: kanskje du faktisk ikke passer til å kjøre. Det er ikke alle som gjør det, og det er det ikke noe galt i.

Prøv å bruk tid på å finne ut av hva du har problemer med og ta tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest farge

Kjær uten lappen da vel, har funket fint for meg de siste to årene. Har ikke råd til å ta lappen som mange andre, disse kjøreskolene driver jo folk konkurs mon tro. Og jeg blir ingen dårlig sjåfør av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest farge
Kjær uten lappen da vel, har funket fint for meg de siste to årene. Har ikke råd til å ta lappen som mange andre, disse kjøreskolene driver jo folk konkurs mon tro. Og jeg blir ingen dårlig sjåfør av den grunn.

mente kjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg synes det skal være lov å kjøre opp på landet - men i så fall burde du får et kryss i sertifikatet om at du ikke får kjøre i by, på samme måte som man får kryss om at man skal bruke briller.

Det viktige her er selvfølgelig definisjonen av by, og i dette tilfellet snakker vi utelukkende om de 3-4 største byene i Norge - altså i de byene hvor det virkelig forekommer rushtrafikk. Alle med "land-lappen" må gjerne kjøre i "byer" (Finsnes, Sortland, Drøbak, Risør etc), men de er ikke sertifisert for Oslo, Bergen, Trondheim og evt noen få andre byer.

Har man tatt lappen på landet, så kan man bestå en enklere bykjøring, og dermed få godkjent lappen for bykjøring. Men dette skal da selvfølgelig gjøres midt i rushtrafikken.

Hvis man ønsker en slags "rettferdighet" i dette, så la det gjerne være slik at de som kjører opp i byen må ta et land-tillegg, dog er dette noe alle selvfølgelig vil gjøre umiddelbart ettersom man ellers måtte holde seg innenfor bygrensen...

Det der er noe av det mest tåpelige jeg har hørt. Jeg selv hadde kjøreopplæring og oppkjøring på landet, milevis fra tofeltsveier og lyskryss, men jeg klarer meg veldig bra likevel. Mange av mine kamerater som har kjørt opp i storby sliter ofte når de kommer og skal kjøre på steder der trafikken ikke er like tilrettelagt som i byene. Det å kjøre i by er egentlig lekende lett så lenge man vet hvor man skal. Det er tydelige signaler om hvor man skal plassere seg, man får beskjed om når man skal kjøre osv. Veiene er "alltid" brøytet, og som regel er de våte. Det å kjøre i slike omgivelser er ingen problemer gitt at man ikke blir stresset av trafikk. Det å kjøre opp om vinteren på landet på dårlig brøyta veier der man sjelden kan passere to biler, det er litt værre. Sensor stryker deg lett om du kjører litt for fort mot en sving osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt oppkjøring 4 ganger og strøket hver gang selv om jeg trodde jeg skulle bestå de to siste:( Hva skjer? Jeg blir gal og stressa, trenger lappen og er desperat, har kjørt sånn ellers med venner og familie og ser ikke noe feil.. Noen tips?

Eller hvor er det enkelt å ta lappen?

Ikke noen av disse feilene. Sensor sier at jeg er litt usikker, men det kommer av jeg blir sååååååå nervøs at hjertet hopper i halsen :( Hva skal jeg gjøre? Har kastet bort flere tusen kroner, er rett og slett blitt fattig pga. førerkortet. Jeg skal bruke bilen til jobben som ikke ligger i byen, men et rolig sted med lite trafikk. Hvor i landet er det landeveier og rolig? Og hvorfor er sensorene så stive?

Jeg sliter mest med teorien, men jeg kjenner igjen den nervøsiteten du har. Hva sier kjørelæreren din om kjøringen din da? Hvis h*n mener du er god nok til oppkjøringen og du har strøket så mange ganger, ville jeg vurdert ny trafikkskole hvor du får ORDENTLIG hjelp og opplæring! Det skal ikke være vanskelig å ta lappen dersom opplæringen (innlæringen ;) ) er god nok.

Husk på at venner og familie kan synes du er god nok, men de har muligens lært deg uvaner som sensor legger godt merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det er egentlig ikke vannskelig ta lappen. alt du skal gjør er å kjøre noenlunde trygt og uten å bryte for mange trafikkregler og håndtere kjøretøyet noenlunde ok i 45minutter.

Jeg tror de fleste av oss kan være uheldige å stryke en gang har du strøket 4 begynner det å bli et problem. ca10% stryker på oppkjøring vi sier at alle som tar oppkjøring egnetlig har et nivå som gjør at de bør kunne klare det blir det jo 1/10000 i ods for at du har vært "uheldig" vil da si at det er sansynlig at du ikke er god nok og et det trolig er du som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det er egentlig ikke vannskelig ta lappen. alt du skal gjør er å kjøre noenlunde trygt og uten å bryte for mange trafikkregler og håndtere kjøretøyet noenlunde ok i 45minutter.

Jeg tror de fleste av oss kan være uheldige å stryke en gang har du strøket 4 begynner det å bli et problem. ca10% stryker på oppkjøring vi sier at alle som tar oppkjøring egnetlig har et nivå som gjør at de bør kunne klare det blir det jo 1/10000 i ods for at du har vært "uheldig" vil da si at det er sansynlig at du ikke er god nok og et det trolig er du som er problemet.

Innlegget ditt henger ikke på greip. :klø:

For det første skal du ikke kjøre trafikksikkert og holde flest mulig trafikkregler i løpet av 45 minutter. Du skal være en så trygg og erfaren sjåfør som overhode mulig før du tar oppkjøring. Det er ikke slik at du skal "skjerpe deg" fra 10-1045 på en mandags formiddag. Du skal være skjerpet i hvert eneste øyeblikk du sitter bak rattet, både før, under og etter oppkjøring.

Strykprosenten for praktisk førerprøve var i 2009 23 % (Kilde). Det vil si at godt oppimot en fjerdedel av alle kandidater stryker på førerprøven. Det står ikke noe om hvor mange forsøk hver kandidat har brukt i gjennomsnitt, det kunne også vært interessant å se.

Og når ble 10 % det samme som 1/10 000?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har hatt oppkjøring 4 ganger og strøket hver gang selv om jeg trodde jeg skulle bestå de to siste:( Hva skjer? Jeg blir gal og stressa, trenger lappen og er desperat, har kjørt sånn ellers med venner og familie og ser ikke noe feil.. Noen tips?

Eller hvor er det enkelt å ta lappen?

Du ser ikke hva du gjør galt. Der har du hva som er galt. Slapp av, se på sensor som din bestevenn. Han/hun analyserer ikke alt du gjør, men følger med på at du gjør det riktige.

Det er ikke enkelt å ta lappen for de som aldri er ment for å være bak rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Jeg har hatt oppkjøring 4 ganger og strøket hver gang selv om jeg trodde jeg skulle bestå de to siste:( Hva skjer? Jeg blir gal og stressa, trenger lappen og er desperat, har kjørt sånn ellers med venner og familie og ser ikke noe feil.. Noen tips?

Har du prøvd å kjøre med en annen lærer? Jeg strøk på første oppkjøring, og hverken jeg eller kjørelæreren min skjønte hvorfor, selv ikke etter at han snakka med sensor. Og da sørget min kjørelærer for at jeg fikk en dobbeltime med ny lærer. Han fikk da satt fingeren på ett par ting som jeg øvde videre på frem til oppkjøring, og på neste forsøk sto jeg.

Så det kan være så enkelt som at kjørelæreren din har sett seg blind på ett eller annet du gjør galt. Og det eneste som kan hjelpe deg å finne ut hva det er vil være å prøve å kjøre med en annen. Så snakk med kjærelæreren din, si at det åpenbart er noe du gjør galt som ingen av dere ser, siden han har sendt deg til oppkjøring så mange ganger, og spør om du kan kjøre en time eller to med en annen lærer på kjøreskolen, for å se om det hjelper.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lise_*

Hei!

Som du skriver i første innlegg, har du strøket 4 ganger på oppkjøringen..Du sier at dette er fordi du er nervøs/stresset...Kanskje du skulle ha meldt deg på et kurs som omhandler å stresse ned, lære ulike teknikker som kan hjelpe deg slik at du ikke blir så nervøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Silje_*

Til trådstarter:

Husk, det er ikke alle som bør kjøre bil. En person får lappen fordi vedkommende er trygg i trafikken og fordi man ikke er en potensiell fare for andre trafikkanter. Trafikkregler og skilter må du kunne , samt å ha en god vurderingsevne , for du vet aldri hvilke situasjoner du kan møte på.

Nervøse trafikkanter er noe av det jeg ikke liker å møte på i trafikken.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fort gjort å bli stresset og få prestasjongsangst. Når jeg strøk på min oppkjøring hadde jeg 3 "3-er feil"(altså stryk) de første 10 minuttene, jeg hadde aldri kjørt så dårlig i hele mitt liv.

Og i følge kjørelæreren min hadde jeg vært klar for oppkjøring i 2 måneder da.

At jeg strøk var en mental set-back, så jeg brukte evigheter på å komme meg opp igjen.

Andre gangen forklarte jeg sensor hvor nervøs jeg var og at det var min andre oppkjøring.

Denne sensoren var et trivelig vesen som gjorde at jeg glemte hva som egentlig skjedde. Og jeg sto.

Men de første månedene tenkte jeg tilbake på oppkjøringene med gru.

Det jeg egentlig mener er at du er ikke nødvendigvis en dårlig sjåfør selv om du stryker, og kjørelærerne sier tross alt at det er først når du får sertifikatet av du lærer deg å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du sliter med oppkjøringsnerver. Du er god nok i massevis , men du er ikke avslappet.

Løsning: Slapp av, så får du lappen.

Det hjelper også å kjøre mye. Få noen tusen kilometer bak rattet. Alle bevegelser automatiseres, og alt handler da egentlig om å slappe av, kose seg og kjøre bil , og se langt fram.

Når du ser langt fram, så kommer du aldri i trøbbel. Du ser ting før det skjer.

Jeg driver å trener min kjære om dagen, hun hadde faktisk litt problemer med koordinasjon pga angst. Men målet mitt var da selvfølgelig å lage ett avslappet miljø i bilen. Nå lærer hun hurtig. Det skjedde ikke med proff kjørelærer fordi han var redd, og da ble det spent i bilen, og alt gikk på tverke.

Jeg anbefalte forøvrig min sønn å kjøre på en slik måte at sensor kunne sitte med et breddfullt champagneglass i bilen uten å søle når han skulle kjøre opp. Sensor hadde ingen champagne, men vi kunne sprette en når gutten kom hjem.

Altså. Kjør så mye du kan med foreldre, naboer ,unkler og sånt. Ha med deg L-lappen og L-speilet i veska, slik at du er forberedt til å kjøre med hvem som helst hvor som helst. Den dagen du slapper av og koser deg i bilen, da er du klar. Nesten.

Den gangen du koser deg med en stressfaktorperson i sensorklassen, da er du absolutt klar. Kanskje du har en engstelig og hylete svigermor som du kan bruke for å bekrefte at du slapper av med stressperson ved siden av.

En siste ting. Når du kjører opp så skal du tenke at det ikke betyr noe som helst om du består eller stryker. Bare slapp av og gled deg til en fin tur i en god bil. Må-klare-det-tanker er strengt forbudt, og er bare stressbygging på toppen som du ikke skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt oppkjøring 4 ganger og strøket hver gang selv om jeg trodde jeg skulle bestå de to siste:( Hva skjer? Jeg blir gal og stressa, trenger lappen og er desperat, har kjørt sånn ellers med venner og familie og ser ikke noe feil.. Noen tips?

Eller hvor er det enkelt å ta lappen?

Hei.

Det er og skal være vanskelig å få lappen. Det er

noen grunn prinsipper som er super viktige.

F.eks:

Biltilsynet bryr seg lite om du bruker 5 sek eller 5 min på å lukeparkere.

Men å overholde vikeplikt , riktig fart i forhold til føre, barn osv. Mye å tenke på.

Hvis du mener selv du kjører bra nok til å få lappen?

Da syns jeg du bør kjøre med minst to venner el familie helst flere.

Få andres mening om din kjøring. Hva de mener er grunnen til du stryker.

Be de lære deg det de mener du gjør feil.

Lykke til.

Man tror " jeg " klarer aldri å ta lappen. Men det klarer du den dagen du kjører trygt nok for deg selv og alle oss andre.

Rett opp de feilene du har. Du virker litt umoden og brå kjekk tar lett på det lissom.

Alt for mange ulykker i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Joda, jeg synes det skal være lov å kjøre opp på landet - men i så fall burde du får et kryss i sertifikatet om at du ikke får kjøre i by, på samme måte som man får kryss om at man skal bruke briller.

Det viktige her er selvfølgelig definisjonen av by, og i dette tilfellet snakker vi utelukkende om de 3-4 største byene i Norge - altså i de byene hvor det virkelig forekommer rushtrafikk. Alle med "land-lappen" må gjerne kjøre i "byer" (Finsnes, Sortland, Drøbak, Risør etc), men de er ikke sertifisert for Oslo, Bergen, Trondheim og evt noen få andre byer.

Har man tatt lappen på landet, så kan man bestå en enklere bykjøring, og dermed få godkjent lappen for bykjøring. Men dette skal da selvfølgelig gjøres midt i rushtrafikken.

Hvis man ønsker en slags "rettferdighet" i dette, så la det gjerne være slik at de som kjører opp i byen må ta et land-tillegg, dog er dette noe alle selvfølgelig vil gjøre umiddelbart ettersom man ellers måtte holde seg innenfor bygrensen...

:ler: Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. :fnise:

Jeg tok lappen "på landet", men vi hadde faktisk bykjøring som en del av kjøreopplæringen. (er Drammen "by" nok for deg?) Det største problemet i byer er ikke trafikken, men å vite hvor man skal! Hvor går forresten grensene for "by"? Ved bygrensen, ved et visst antall biler i døgnet i en gate eller ved kommunegrensen (Oslo)? Det fins veier i Norge med stor trafikk uten at de er i en storby. Rushtiden i Arendal er nok ikke så veldig annerledes Bergen, når man vet hvor man skal.

Jeg bruker forøvrig briller også, men sertifikatet mitt sier ingenting om dette. Hverken Biltilsynet, optiker eller lege har nevnt at jeg MÅ bruke brillene når jeg kjører. Men jeg skjønnerjo at det er til mitt og andre medbilisters beste. :fnise:

Folk stryker på de merkeligste grunner, ei vennine av meg strøk fordi "hun virket så nervøs". Ikke en feil på oppkjøringen, men en dritt av en sensor. Han ble forøvrig sagt opp ikke lenge etterpå.

Man er da virkelig ikke ferdig utlært selv om man har klart en oppkjøring. Men man har grunnleggende kunnskaper om bil og trafikk, og disse bruker man for å få erfaringer på veien som gjør man til en bedre sjåfør. Og hva man opplever som "krevende" kjøring varierer jo fra person til person. Jeg har null problemer med bykjøring, og syns det er mye verre med smale og svingete veier med mye møtende trafikk. Til tross for at jeg har mestedelen av min kjørebakgrunn på slike veier. Kanskje dette heller skulle krysses av for på sertifikatet mitt? :ler: "Personen må holde seg unna smale veier"!

Nei, jeg tar forslaget ditt som en aprilspøk! God helg! :klem:

Lykke til TS!

Endret av naerin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Har man tatt lappen på landet, så kan man bestå en enklere bykjøring, og dermed få godkjent lappen for bykjøring. Men dette skal da selvfølgelig gjøres midt i rushtrafikken.

Hva er det du mener man lærer av å stå og stampe i kø i rushet? Å bruke clutch? Det lærte jeg da vi puslet rundt i byggefelt og øvde på bakkestart i de første av kjøretimene mine...

Jeg kjørte opp i en mindre by, og har flytta til Oslo etterpå, og det har ikke vært noe problem. De fleste byer i Norge har ett veinett som bruker alle trafikkreglene. Det er det samme prinsippet når man bytter fil på flerfeltsvei, som når man kjører på en motorvei, og lyskryss, rundkjøringer og vikeplikt er også det samme overalt. Det eneste som er så spesielt for Oslo er vikeplikt for trikken, og det ble nevnt både i teoriboka og av kjørelæreren min.

De fleste kjøreskoler på små steder kjører også til nærmeste større by og har en del kjøretimer der, min kjøreskole hadde også langkjøringa til Oslo, hvor man kjørte noen timer der, før man returnerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kjørelæreren sier du ikke er klar, så ja, enig.

Men jeg er ganske uenig i mange tilfeller. Dersom kjørelæreren din er god, og han/hun sier du trolig hadde stått på en oppkjøring er man mest sannsynlig akkurat det, og det kan være nervøsiteten under oppkjøring som ødelegger. Det er mange som har hatt det på samme måten, og når de har stått har de aldri vært nervøs etter oppkjøring, fordi de nettopp kan kjøre mer avslappet og rolig når man ikke har noen i setet siden av som skal se etter feil/bedømme hele tiden.

For øvrig mener jeg at man ikke er en god/utlært sjåfør selv om man har stått, spesielt ikke i bykjøring. Unngår faktisk å sitte på med noen som nettopp har fått lappen i byen, fordi det å kjøre med flyt, bedømme avstander i bybildet er noe som gjerne krever litt trening.

Jesus folkens...dere slakter jo stakkaren, for det første nei man kan ikke bare velge hvor man kjører opp, for det andre...noen kjørelærere kan faktisk pushe litt på selv om man ikke føler seg klar for oppkjøring, og dessuten noen ting kan krasje..fordi kjørelæreren mener noe og har lært deg det, mens sensor kan mene noe annet...har selv opplevd at kjørelæreren min sier at eg må kjøre sakte og påpasselig i noen veier, mens sensor mente at jeg kjørte for tregt og ville hindre trafikken bak meg...når det ikke var trafikk bak meg...

Til trådstarteren, det er veldig tungt å føle seg som en sinke...føler med deg altså...men slapp av og ta oppkjøring..når DU føler deg klar, d hjelper ikke å være desperat...

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta nå å registrer dere, klarte ikke å følge med på hvem av Gjest som er trådstarter =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...