Gå til innhold

strøket mange ganger


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har hatt oppkjøring 4 ganger og strøket hver gang selv om jeg trodde jeg skulle bestå de to siste:( Hva skjer? Jeg blir gal og stressa, trenger lappen og er desperat, har kjørt sånn ellers med venner og familie og ser ikke noe feil.. Noen tips?

Eller hvor er det enkelt å ta lappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
Jeg har hatt oppkjøring 4 ganger og strøket hver gang selv om jeg trodde jeg skulle bestå de to siste:( Hva skjer? Jeg blir gal og stressa, trenger lappen og er desperat, har kjørt sånn ellers med venner og familie og ser ikke noe feil.. Noen tips?

Eller hvor er det enkelt å ta lappen?

Hva har du problemer med, størst problemer? Er det teorien, kjøreferdighetene? Hva sier kjørelæreren din om det? For å si det flåsete, det er ingen menneskerett å få førerkort. Kunnskapene må sitte forat du skal være en god bilfører. Når du stryker fire ganger, er det ikke snakk om bare nervøsitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du selv kan velge hvor du ønsker å kjøre opp, det var iallefall sånn da jeg tok lappen. En oppkjøring har minstekrav/en liste på ting du skal testes i, som f.eks å kjøre igjennom minst et lyskryss etc. Men om du sliter med å kjøre opp i en storby med mye trafikk og stress, kan du velge å kjøre opp på landet et sted. Lykke til!

Endret av lilla gumman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Tror du selv kan velge hvor du ønsker å kjøre opp, det var iallefall sånn da jeg tok lappen. En oppkjøring har minstekrav/en liste på ting du skal testes i, som f.eks å kjøre igjennom minst et lyskryss etc. Men om du sliter med å kjøre opp i en storby med mye trafikk og stress, kan du velge å kjøre opp på landet et sted. Lykke til!

Dette synes jeg var et dårlig råd. Det hjelper lite å kjøre opp til førerprøven i en bedagelig landsbygd hvor man kan ta det mer med ro, hvis man bor i en by og må kjøre der. Da blir det utrygt for flere enn bilføreren. Man må jo lære å mestre stressende trafikksituasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette synes jeg var et dårlig råd. Det hjelper lite å kjøre opp til førerprøven i en bedagelig landsbygd hvor man kan ta det mer med ro, hvis man bor i en by og må kjøre der. Da blir det utrygt for flere enn bilføreren. Man må jo lære å mestre stressende trafikksituasjoner.

jeg må si jeg er uenig med deg, det er ikke alle som kjører så mye det første året etter lappen. Uansett tar man det i eget tempo når man kjører alene uten andre i bilen. Noen blir rett og slett bare superstressa av å ha sensor tilstede.

Man blir som regel ikke sikker på kjøringen før det er gått et år eller så uansett. Var jeg trådstarter ville jeg kjørt opp på et lite sted, mye bedre! Man lærer seg uansett å bli trygg i trafikken mye senere alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
jeg må si jeg er uenig med deg, det er ikke alle som kjører så mye det første året etter lappen. Uansett tar man det i eget tempo når man kjører alene uten andre i bilen. Noen blir rett og slett bare superstressa av å ha sensor tilstede.

Man blir som regel ikke sikker på kjøringen før det er gått et år eller så uansett. Var jeg trådstarter ville jeg kjørt opp på et lite sted, mye bedre! Man lærer seg uansett å bli trygg i trafikken mye senere alikevel.

Det er greitt at du er uenig med meg :) . Jeg trodde noe av poenget med å få førerkort var at man kunne kjøre lovlig så ofte man hadde anledning og på den måten bli vant til trafikken og tryggere på seg selv. Det hjelper fint lite å ha greid å stå til førerprøven og sjelden kjøre etterpå. Jeg kjenner folk som har hatt førerkort i mange år, men som kjører sjelden. Slike tør ikke jeg sitte på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er så farlig å ikke kjøre opp i byen, burde det vel ikke være lov å kjøre opp på landet da? Man blir ikke nødvendigvis en dårligere sjåfør av å ta oppkjøringen i mer landlige strøk - man må jo likevel igjennom den samme "sjekklista" som en som kjører opp i byen. Grunnen til at jeg foreslo å kjøre opp på landet er at om man sliter med prestasjonsangst, eller har prøvd å kjøre opp 4 ganger (noe som koster en del penger) og er dermed redd for å stryke igjen, kan det hende at det å kjøre opp i et roligere strøk senker stressnivået og gjør at man kan konsentrere seg bedre. Etterhvert som man blir en erfaren sjåfør kan man venne seg til å kjøre i mer trafikkerte strøk til man føler seg trygg der også - men det er jo selvsagt valgfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra landet. Da jeg gikk på vgs kom det stadig vekk folk fra byen og skulle kjøre opp hos oss, siden de mente det var så mye enklere. Det viste seg gang på gang at disse hadde en utrolig mye høyere strykprosent enn vi som hadde lært å kjøre på samme sted, fordi de ikke var gode nok på landeveiskjøring og ikke kjente kjøremønsteret i området. Så jeg tror ikke jeg vil anbefale å kjøre opp et annet sted enn der man har hatt kjøretimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Susann_*

Til trådstarter: Hva er det du har strøket på? brudd på vikeplikten? brudd på høyreregel? kjørt feil i enveiskjørte gater?

Uansett hva det er, så er det viktig at du øver ekstra på det, enten det er trafikkregler, skilter, kjøring i trafikken osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Til trådstarter: Hva er det du har strøket på? brudd på vikeplikten? brudd på høyreregel? kjørt feil i enveiskjørte gater?

Uansett hva det er, så er det viktig at du øver ekstra på det, enten det er trafikkregler, skilter, kjøring i trafikken osv..

Ikke noen av disse feilene. Sensor sier at jeg er litt usikker, men det kommer av jeg blir sååååååå nervøs at hjertet hopper i halsen :( Hva skal jeg gjøre? Har kastet bort flere tusen kroner, er rett og slett blitt fattig pga. førerkortet. Jeg skal bruke bilen til jobben som ikke ligger i byen, men et rolig sted med lite trafikk. Hvor i landet er det landeveier og rolig? Og hvorfor er sensorene så stive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nina_*

Om du har strøket 4 ganger, er du ikke flink nok!

Øvelse gjør mester vet du, og jeg synes ikke det er noe god ide å ta oppkjøringen enn roligere plass.

Jeg blir skremt jeg av alle dere som har strøket en masse ganger, også skal dere ut på veien etterpå! Alle har ikke annlegg/evne til å kjøre bil på en god og forsvarlig måte. Overnervøse jenter i bil er ikke noe jeg ønsker å treffe i en travel traffik.

Nei, øvelse gjør mester, og du vet det at kan du stoffet, er du ikke nervøs. Du må øve mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann_*
Ikke noen av disse feilene. Sensor sier at jeg er litt usikker, men det kommer av jeg blir sååååååå nervøs at hjertet hopper i halsen :( Hva skal jeg gjøre? Har kastet bort flere tusen kroner, er rett og slett blitt fattig pga. førerkortet. Jeg skal bruke bilen til jobben som ikke ligger i byen, men et rolig sted med lite trafikk. Hvor i landet er det landeveier og rolig? Og hvorfor er sensorene så stive?

Dersom du ikke gjør noen store feil underveis kan det hende at det er nervøsiteten din som ødelegger for deg, men spør kjørelæreren din underveis. Hvordan mener kjørelæreren din at du kjører? Når du spør han rett ut, mener han at du er klar for oppkjøring basert på inntrykket han/hun har fått? Hvis svaret er ja her, er det meget mulig det kun er nervøsiteten din du må jobbe med.

Det kan også hende at det vil være hensitksmessig for deg å ta en time eller to med en kjørelærer som også har vært/er sensor, noen av dem tar sensoroppdrag for statens veiveisen i tillegg, og vil være bra å spørre om man hadde stått dersom timen du hadde var en oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis du har strøket 4 ganger og leter etter en lettere måte å få lappen på er jeg glad at du ikke har fått den og håper du aldri får den. Bare det at du leter etter en måte å få den lettere på viser lite ansvarsfølelse noe som i seg selv gjør at du er uegnet i trafikken.

Når du stryker er det fordi du ikke er egnet til å kjøre i trafikken og selv om det er mange andre som er det betyr ikke det at det er ønskelig med flere slike.

Ta bussen, øv mer, få deg ny jobb eller noe annet, men for all sett ikke andres liv i fare for at du skal få ett enklere liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_mann_*
Om du har strøket 4 ganger, er du ikke flink nok!

Øvelse gjør mester vet du, og jeg synes ikke det er noe god ide å ta oppkjøringen enn roligere plass.

Jeg blir skremt jeg av alle dere som har strøket en masse ganger, også skal dere ut på veien etterpå! Alle har ikke annlegg/evne til å kjøre bil på en god og forsvarlig måte. Overnervøse jenter i bil er ikke noe jeg ønsker å treffe i en travel traffik.

Nei, øvelse gjør mester, og du vet det at kan du stoffet, er du ikke nervøs. Du må øve mer!

Om kjørelæreren sier du ikke er klar, så ja, enig.

Men jeg er ganske uenig i mange tilfeller. Dersom kjørelæreren din er god, og han/hun sier du trolig hadde stått på en oppkjøring er man mest sannsynlig akkurat det, og det kan være nervøsiteten under oppkjøring som ødelegger. Det er mange som har hatt det på samme måten, og når de har stått har de aldri vært nervøs etter oppkjøring, fordi de nettopp kan kjøre mer avslappet og rolig når man ikke har noen i setet siden av som skal se etter feil/bedømme hele tiden.

For øvrig mener jeg at man ikke er en god/utlært sjåfør selv om man har stått, spesielt ikke i bykjøring. Unngår faktisk å sitte på med noen som nettopp har fått lappen i byen, fordi det å kjøre med flyt, bedømme avstander i bybildet er noe som gjerne krever litt trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er en av de som sto på 4 forsøk.

1 gang var jeg vel rett og slett ikke klar (selv om det var kjørelærer som mente det var påtide at jeg bestilte oppkjøring..)

2 gang hadde jeg en sensor om var borti bremsen (=stryk) fordi jeg sneglet meg litt lenger ut i en rundkjøring for å se om jeg kunne kjøre (jeg skulle til høgre, og det stod en stor trailer vedsiden av meg som skulle til venstre - jeg mener fortsatt at jeg ikke trenger like lang tid rundkjøring når jeg skal til høgre og står i høgre felt enn en stor trailer som skal helt rundt runkjøringen...)

3 gang hadde jeg et strykebrett av en sensor (hadde vel latt sin prosentdel av oppkjørere stå den dagen jeg var der (var sikkert noen små ting hun tok meg på - var VELDIG nervøs, og ble bare mer nervøs når jeg fikk strykebrettet de har på biltisynet..

4 gang fikk jeg en sensor som kom i sivile klær, noe som jeg tror hjalp veldig på nærvøsiteten. Nå har jeg hatt "lappen" i 7,5 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kick ass!

Tenk nytt! Snakk med lege/ psykolog om hva du kan gjøre når du føler deg usikker i en situasjon. Evt. ta noe reseptfritt beroligende (naturmedisin). Da jeg skulle kjøre opp på nytt byttet jeg ut linsene med briller, gikk ikke på do før førerprøven, (1.gangen fikk jeg sikkert 3 ganger rett før oppkjøring). Du har ingen ting å tape på å prøve noe annerledes. Husk at du kan snakke eller la være å snakke med sensor under oppkjøring, høre på favorittcd. Husk at du ikke får bruke (glatte) skinnhansker, fordel med lave sko som sitter godt på foten. Sov og spis godt! Dette klarer du, men ikke heng deg opp i at det var urettferdig at du har strøket så mye, men heller hva du kan lære av det, hva tilbakemelding fikk du, og hva kan du gjøre for å bli bedre på dette?

Hvis du var usikker; fortsett å kjøre, vær bestemt, få opp selvskikkerheten med å trene (sport), og du trenger ikke fortelle sensor at du er nervøs, det vet de allerede at de fleste som kjører opp er, så gå videre til neste punkt og konsentrer deg om kjøringen.

Forresten, det at du har strøket betyr ikke at du kommer til å være svak i trafikken i framtiden, hev deg over slike kommentarer fra folk som tok lappen tidligere, da det ble stilt andre krav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Ikke noen av disse feilene. Sensor sier at jeg er litt usikker, men det kommer av jeg blir sååååååå nervøs at hjertet hopper i halsen :( Hva skal jeg gjøre? Har kastet bort flere tusen kroner, er rett og slett blitt fattig pga. førerkortet. Jeg skal bruke bilen til jobben som ikke ligger i byen, men et rolig sted med lite trafikk. Hvor i landet er det landeveier og rolig? Og hvorfor er sensorene så stive?

I Kragerø er det fint å kjøre opp, ikke trafikklys og generelt lite trafikk(i alle fall på vinteren). Tror det er en eller to rundkjøringer der eller noe. Mye landeveiskjøring med høy fartsgrense da,endel kryss(høyreregel) i tillegg kan man komme til å måtte kjøre på E 18, men det er ikke så farlig, lite trafikk. :) Det kan være litt glatt og gatene i byen er veldig trange noen steder, men tar man ett par kjøretimer går det greit vil jeg tro.

Istedet for å bli nervøs av en stiv sensor, snakk i vei hvis du greier dette mens du kjører, det kan lette på nervene- da får man i alle fall utløp for adrenalinet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kjøre opp på en plass der man aldri har kjørt før er ikke noe godt triks, da er det fort man gjør feil man ikke hadde gjort ellers, som å glemme et fotgjengerfelt etc.

Mitt beste tips er å kjøre mye og lære seg det tekniske helt til fingerspissene. Dersom du sliter med bakkestart og sluring, lær deg å starte bilen i 2. eller 3. gir, da lærer du virkelig å slure bilen i gang, og en bakkestart vil ikke være noe problem. Ellers er det bare mengdetrening som skal til, slik at alt sitter til fingerspissene og at du ikke føler at det er noe som du ikke kan. Jeg selv bruker før eksamener osv. å gjøre oppgaver som jeg selv vet jeg ikke takler for å lære meg disse, og på denne måten vet jeg at jeg vil gjøre det mye bedre om jeg skulle få noe lignende, eller lettere. Overlæring er en fin ting på eksamen/oppkjøring...

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg skjønner godt hvordan du har det! Selv strøk jeg to ganger, og dette var grunnet nervøsitet. Jeg har vanvittig prestasjonsangst (begynte å gråte under første oppkjøring), og uansett hvor godt jeg kjørte med kjørelærer, ble alt helt skeis når jeg visste at jeg skulle bli bedømt på kjøringen.

Det løsnet tredje gangen, da fikk jeg en sto bamsete kar i vanlige klær, som tulla og lo med meg. Før vi begynte fortalte jeg om situasjonen, og han beroliget meg litt, sa at han ikke var ute etter å "ta" meg, og skulle jeg få helt panikk var det bedre at jeg kjørte inn til siden og hentet inn pusten igjen. Han pratet i ett kjør hele veien, og gjorde meg rett og slett så avslappet at jeg ikke tenkte over alt jeg kunne gjøre feil, og jeg bestod uten en enste feil eller kommentar! Hadde jeg ikke fått han som sensor hadde jeg sikkert fortsatt ikke hatt lappen... :fnise:

Så jeg synes du skal fortsette å prøve, og forklar situasjonen! Husk at du kan spørre om kjørelærer kan være med, da sitter han i baksete på bilen. Kan være litt tryggere i og med at du ikke blir helt alene på en måte, pluss at han kan fortelle litt mer om hva som ble gjort feil, og hjelpe deg med å øve mer spesifikt etterpå.

Lykke til ihvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjesten_*
Hvis det er så farlig å ikke kjøre opp i byen, burde det vel ikke være lov å kjøre opp på landet da?

Joda, jeg synes det skal være lov å kjøre opp på landet - men i så fall burde du får et kryss i sertifikatet om at du ikke får kjøre i by, på samme måte som man får kryss om at man skal bruke briller.

Det viktige her er selvfølgelig definisjonen av by, og i dette tilfellet snakker vi utelukkende om de 3-4 største byene i Norge - altså i de byene hvor det virkelig forekommer rushtrafikk. Alle med "land-lappen" må gjerne kjøre i "byer" (Finsnes, Sortland, Drøbak, Risør etc), men de er ikke sertifisert for Oslo, Bergen, Trondheim og evt noen få andre byer.

Har man tatt lappen på landet, så kan man bestå en enklere bykjøring, og dermed få godkjent lappen for bykjøring. Men dette skal da selvfølgelig gjøres midt i rushtrafikken.

Hvis man ønsker en slags "rettferdighet" i dette, så la det gjerne være slik at de som kjører opp i byen må ta et land-tillegg, dog er dette noe alle selvfølgelig vil gjøre umiddelbart ettersom man ellers måtte holde seg innenfor bygrensen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...