Gå til innhold

Er det ok å spise 50 - 100 gram nøtter om dagen når man prøver å gå ned i vekt?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Leste dette i en artikkel på nettet:

"50 gram om dagen gir fra 200 til 350 kalorier avhengig av nøttetype, og 100 kalorier gir det dobbelte. For den kaloribevisste gjelder det altså å velge nøtter og mengde med omhu. Varier nøttene og gjør inntaket til et av dagens måltider, så går du ikke i kalorifellen."

Det sto også at folk som spiser mye nøtter, gjerne er mettere til måltidene og spiser mindre annen mat.

Jeg spiser ca 10 - 20 gram nøtter daglig, i musli, og har litt dårlig samvittighet for det, ettersom jeg prøver å unngå fet mat, men samtidig heter det seg jo at det er sunt fett. Kan man unne seg itt større mengder sunt fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt fett MÅ du ha, helst minst 25% av kcal bør komme fra fett. Da er det lurt å velge sunt fett, som f.eks. nøtter. Du skal ikke ha dårlig samvittighet, nøtter er et godt valg av fettkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er klart du må få i deg noe fett. Du vil ikke sulte organene dine, da lever du kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat gått på et Grete Roede kurs, og jeg bruker deres nettside www.vektklubben.no og loggfører det jeg spiser.

Når jeg skriver inn f.x. hasselnøttkjerner, så kommer det opp forslag om 1 porsjon, og det er 10 gram (10 stk). Dette gir 65 kcal. 10 gram skåldede mandler gir 62 kcal.

I margen kommer det opp et hjerte. Kurslederen fortalte at det var viktig å få i seg "2 hjerter" til dagen. Det andre hjertet får jeg når jeg smører Margarin Vita Hjertegod (light) på brødskiven.

Så nøtter er altså sunt fett som kroppen setter pris på i små doser :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Uten fett vil verken hjerte eller hjerne fungere optimalt. Det er faktisk livsfarlig å gå på en fullstendig fettfri diett. Ideellt sett burde man spise mye mer fett enn hva Grete Roede og andre kaloritellende dietter predikerer. Dersom man unngår karbohydratene er ikke mye fett noe problem for vekten overhodet, snarere tvert i mot.

Så spis nøtter du, bare pass på å hold deg unna de med mest karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...