Gå til innhold

Hva svarer dere når folk spør?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg lurer på hva dere sier når folk spør hvor langt dere er på vei? Sier dere antall uker eller antall måneder? Eller bare når dere har termin? Jeg er 27 uker på vei nå, og bruker å si antall uker, rett og slett fordi jeg ikke vet hvordan man regner antall måneder... Hvis jeg sier nesten 7 mnd (27 uker delt på 4 uker per mnd) tenker vel folk at jeg bare har to mnd igjen, men termin er ikke før om tre mnd... Ikke noe stort problem da, men begynte bare å lure på hva dere andre svarer når folk spør (og det gjør de jo ofte!)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest faerytale

Jeg sier uker av samme grunn som deg ;) Så hvis noen vet når man kan si man er 7 måneder på vei osv. så blir jeg glad for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en oversikt her for noen dager siden, om når man er fullgåtte måneder.

Jeg svarer stort sett i uker. Og noen ganger sier jeg når termin er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en oversikt etter et raskt søk :)

1 fullgått måned: 4+2

2 fullgåtte måneder: 8+4

3 fullgåtte måneder: 12+6

4 fullgåtte måneder: 17+1

5 fullgåtte måneder: 21+3

6 fullgåtte måneder: 25+5

7 fullgåtte måneder: 30+0

8 fullgåtte måneder: 34+2

9 fullgåtte måneder: 38+4

Frem til termin: 40+2 = 10. svangerskapsmåned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen tidligere gravide/mødre (evt. andre med peil) spør så svarer jeg i uker, men hvis den unge fyren på jobb eller den vanlige mann i gata spør så svarer jeg i måneder :) Forutintatt ja, men jeg har inntrykk av at de fleste ikke har et forhold til uker. Noen ganger tester jeg det ut, og sier "29 uker!", får jeg ofte flakkende blikk eller smale øyne og jeg ser at de tenker "okey..hvor langt er det?". Så følger jeg opp med "nesten 7 mnd!", etterfulgt av at personen svarer "ja.. nettopp, nettopp!". Ettersom de aller fleste vet at en graviditet er 9 mnd så er det lettere å foholde seg til måneder synes jeg. Det er vel ingen andre enn oss gravide som bryr seg så mye eller synes det er så stor forskjell på om man er 29 eller 31 uker på vei :fnise:

Om der blir noen dager feil bryr vel ingen seg om, de fleste som spør hvor langt man er på vei har glemt det igjen til neste gang og spør ofte igjen likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En enkel måte å regne ut måneder på er jo å bare trekkke fra tiden som er igjen. Jeg har termin 9. april og det er ca en måned til, derfor sier jeg "nesten åtte måneder". Jeg sa 7 måneder ca rundt 9. februar. Tror i hvertfall at det gir mest mening for folk flest.

Ellers så sier jeg også uker til småbarnsmødre, andre gravide og folk jeg vet forstår det, for det gir mest mening for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også det er lettere å se på de faktiske månedene som har gått siden siste mens eller hvor lenge det er igjen til termin, enn å forholde meg til en tabell. For min del var første dag i siste mens i slutten av september, og det er nå drøyt fem måneder siden. Altså er jeg fem måneder på vei, eller "gravid i sjette måned" som noen liker å si.

Jeg gjør som mange av de andre. Ser an personen som spør, og svarer i antall måneder eller antall uker alt ettersom. Eller begge deler bare for å helgardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vilma

Jeg sier enten antall uker på vei eller antall uker igjen.

Endret av Vilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sa alltid antall mnd på veg, eller termin. Å finne ut antall mnd ein er på veg, er jo berre å gå ut i frå termin. Har ein feks termin 1. mai, er ein 6 mnd på veg 1. februar (3 mnd igjen til termin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Sa alltid uker da jeg ikke hadde styr på månedene, i tillegg informerte jeg gjerne om terminen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller selv måneder, så det er det jeg svarer når andre spør. Nå som jeg begynner å nærme meg slutten svarer jeg som regel med hvor mange måneder jeg har igjen. Det hender at gravide og småbarnsmødre spør meg om uker, og da må jeg tenke nøye etter (har jo en tikker her som minner meg på det fra tid til annen :fnise: )

Endret av Kara W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det an ettersom hvem som spør. Til de som kan tenkes å ha peiling, f.eks. andre gravide, svarer jeg uker. Til de fleste svarer jeg i måneder, og regner da utifra hvor lenge jeg har igjen. Nå har jeg tre mnd igjen, og sier da at jeg er seks mnd på vei. De som spør, er jo bare ute etter et cirka-svar fordi de er nysgjerrige, og er ikke så nøye på om det er helt nøyaktig på dagen. Jeg har termin den 22. mai, så da sier jeg at jeg er 7 mnd på vei den 22. mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For å være ærlig tror jeg folk spør først og fremst for å være høfflige, og om du svarer i uker, måneder, år eller bare sier når terminen er går for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å være ærlig tror jeg folk spør først og fremst for å være høfflige, og om du svarer i uker, måneder, år eller bare sier når terminen er går for det samme.

Jeg regner med at de lurer på det når de spør, men de bryr seg nok ikke om man er 26 eller 29 uker på vei liksom. Jeg svarer i måneder som regel. Husker jeg spurte ei på jobben min hvor langt hun er på vei før jeg ble gravid selv. Hun svarte i uker, og det sa meg virkelig ingenting. Jeg ante jo ikke hvor mange uker et svangerskap var.

De fleste spør uansett oftest om når jeg har termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...