Gå til innhold

trening med høy puls


Gjest Gjest_stjerne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_stjerne_*

hei

jeg løper en times tid flere dager i uken, står opp 06.50 og er ute av døra ca 07.15

jeg løper i et passe tempo til formen (som er ganske bra)

men, jeg løper med puls på mellom 175-182, men jeg er ikke sliten.. regner med at pulsen er så høy pga at det er tidlig og kroppen må få i gang alt, MEN man forbrenner jo lite fett på så høy puls..

og jeg er ute etter å gå ned i vekt.

men en time med løping er jo fortsatt en time med løping, eller?

det er kanskje et teit spørsmål, men jeg blir glad om det er noen som kan dette som vil svare meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

jeg løper en times tid flere dager i uken, står opp 06.50 og er ute av døra ca 07.15

jeg løper i et passe tempo til formen (som er ganske bra)

men, jeg løper med puls på mellom 175-182, men jeg er ikke sliten.. regner med at pulsen er så høy pga at det er tidlig og kroppen må få i gang alt, MEN man forbrenner jo lite fett på så høy puls..

og jeg er ute etter å gå ned i vekt.

men en time med løping er jo fortsatt en time med løping, eller?

det er kanskje et teit spørsmål, men jeg blir glad om det er noen som kan dette som vil svare meg!

En time løping er ikke nødvendigvis det samme som en time løping. Hvis du holder så høy intensitet som du bare klarer i denne timen vil du forbrenne mer energi enn om du holder lav intensitet. Ved høy intensitet vil selvsagt det meste av det du forbrenner være karbohydrater.

5 km (eller et annet tall) løping er imidlertid alltid 5 km løping mht forbrenning, hvis du da ikke skulle klare å løpe så fort at luftmotstanden blir signifikant (over ca. 20 km/t).

Har du sjekket makspulsen din? Kanskje den er veldig høy, og du løper med riktig puls. Hvis pusten din ikke er alt for tung mens du holder på, dvs. at du forholdsvis uanstrengt kunne ha snakket med en treningspartner, så holder du passe intensitet.

Hvordan ser dagene dine ut mellom kl 16 og 20? Det er det tidspunktet kroppen er på topp, og du vil få best utbytte av trening på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg løper en times tid flere dager i uken, står opp 06.50 og er ute av døra ca 07.15

jeg løper i et passe tempo til formen (som er ganske bra)

men, jeg løper med puls på mellom 175-182, men jeg er ikke sliten.. regner med at pulsen er så høy pga at det er tidlig og kroppen må få i gang alt, MEN man forbrenner jo lite fett på så høy puls..

og jeg er ute etter å gå ned i vekt.

men en time med løping er jo fortsatt en time med løping, eller?

det er kanskje et teit spørsmål, men jeg blir glad om det er noen som kan dette som vil svare meg!

Er det slik at man brenner mer fett etter treninga, når man har brukt mye karbohydrater først? Når musklaturen er varm og klør av melkesyre, brenner man mer fett der man sitter på kontorpulten, enn hvis man ikke har trent?

Det året jeg syklet mest til jobben gikk jeg ned i vekt, og jeg ga nesten alt jeg hadde, nesten hver dag. Da brente jeg nok karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at man brenner mer fett etter treninga, når man har brukt mye karbohydrater først? Når musklaturen er varm og klør av melkesyre, brenner man mer fett der man sitter på kontorpulten, enn hvis man ikke har trent?

Det året jeg syklet mest til jobben gikk jeg ned i vekt, og jeg ga nesten alt jeg hadde, nesten hver dag. Da brente jeg nok karbohydrater.

Vel, det du bruker proporsjonalt mer fett som energikilde ved lavere intensitet og puls, men du vil alltid i tilegg til dette også bruke glykogen (lagrede karbohydrater primært i muskulatur) og noe protein (i form av aminosyrer) vil brukes. Jo høyere puls og hardere intensitet, jo mer glykogen vil du forbruke, samt amonisyrer. men det er aldri slik at ta du kun vil bruke en av energikildene, de er avhengig av hverandre.

Det som er hovedpoenget er dog at treningsmessig (kardioprotektivt, oksygenopptak, omregulering av fettvev) så vil du få mer utbytte av å trene med høyere puls og intensitet over tid enn det å sluntre avgårde i marsjfart over samme tid. Du vil forbruke mer energi og tømme glykogenlagre (dvs de blir aldri helt skrapa). Det at du bruker glykogenlagrene vil få musklene til å bli mr effektive i at de lagrer mer tilgjengelig fett ved siden av mitokondriene i cellene, og dette fettet omdirigeres fra andre steder på kroppen. Både overvektige og idrettsutøvere har store mngder fett lagret i muskulaturen, men på helt forskjellige grunnlag og formål.

Det kalles "the athlete paradox" og er et uhyre interessant fenomen. Idrettsutøvere lagrer intramuskulært fett slik at det kan bidra under hardt fysisk arbeid over tid, slik at glykogenlagre kan spares til f.eks lengre ut i 3-mila og at de har mer å gå på på oppløpet. Overvektige lagrer fett i muskulaturen fordi det er et så stort overskudd som må lagres et eller annet sted. Men det intramuskulære fettet her bidrar kun til cellene taper seg i funskjon og insulinsensitiviteten senkes, da det ofte legger seg i membraner og på overflaten.

I de neste 24-48 timene etter en hard økt så vil kroppen gjøre det den kan for å ersatte gykogenet og bygge opp lagrene igjen. Endel vil det hente fra maten, men kroppen vil også bruke fra sine fettlagre fra andre steder i kroppen fordi den er litt i underskudd og må prioritere å bygge seg opp til neste økt. Denne effekten blir ikke like sto når det trenes lav intensitet og puls. Så dette med såkalt fat burning exercises blir endel vann som preller av på gåsa hvis målet er å komme seg i form og samtidig skifte fettlagre. Når det er sagt så er all aktivitet 100 % bedre enn ingen aktivitet, og alle bør begynne litt forsiktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans, dette var ett veldig godt og fyldig svar, men jeg er bare nesten oppe på et slikt vitenskapelig språknivå.

Er det greit å konkludere med at det er bare å trå til, jo mer power du putter på, desto slankere blir du. Kan man populærupresist si at jo flere kilowattimer med arbeid du utfører, desto mer forbrenner du, og desto tynnere blir du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_stjerne_*

takk for svar!

jeg kan fint snakke når jeg løper. Men kan jo være at jeg har høyere makspuls.... sjekke ut!

skal også ta et "testløp" mellom 16 og 20 for å se om pulsen er anerledes.

Men jeg kommer til å fortsette med morgentrening, da dette passer godt for meg!

uansett når og hvordan er jeg jo i hvert fall i god form og aktivitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bergans, dette var ett veldig godt og fyldig svar, men jeg er bare nesten oppe på et slikt vitenskapelig språknivå.

Er det greit å konkludere med at det er bare å trå til, jo mer power du putter på, desto slankere blir du. Kan man populærupresist si at jo flere kilowattimer med arbeid du utfører, desto mer forbrenner du, og desto tynnere blir du?

Min utheving: Ja, kokt ned så er det slik. Vil man ned i vekt så er det om å gjøre å forbruke mest energi så ofte man kan. Og slik sett så er slanking dermed veldig enkelt (teoretisk sett, I know). Men det er viktig at å understreke at dette først og fremst er en handlingsplan hvis man godt overvektig (og opp mot morbid overvektig). Sammen med kostholdsendring, oppfølging og livsstilsendring så klart.

Dette er ikke en taktikk for normalvektige individer (spesielt jenter som idiotisk nok får det for seg at de må bare ned x antall kg når de egentlig ikke bør miste noe i det hele tatt) som vil toppe formen, forbedre prestasjoner, konkurrere osv. Da blir dette bildet for svart-hvitt, og det kan oppstå skader, overtrening og andre komplikasjoner. En mye mer nyansert holdning, samt variert trening med ekte fridager må innkorporeres.

Men er målet å gå seriøst ned i vekt, så er det om å gjøre å bruke så mye energi man kan når ma først er i bevegelse (igjen, fyfy for friske, normale jenter som har et selvbildeproblemer, og ikke vektproblemer).

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en taktikk for normalvektige individer (spesielt jenter som idiotisk nok får det for seg at de må bare ned x antall kg når de egentlig ikke bør miste noe i det hele tatt) som vil toppe formen, forbedre prestasjoner, konkurrere osv. Da blir dette bildet for svart-hvitt, og det kan oppstå skader, overtrening og andre komplikasjoner.og ikke vektproblemer).

Fint at du advarer mot for stor innsats. Jeg har observert hvor fort det er for overivrige å få leddhinnebettennelse(litt usikker på hva den diagnosen het), og plutselig så blir man pga skade enda mer stillesittende enn før treningsprogrammet begynte, og vekt og form går feil vei.

Er det slik at hvis man passer på å være absolutt uthvilt minst en gang i uka, så er risikoen for belastningsskade kraftig redusert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...