Brunhilde Skrevet 3. mars 2010 #41 Skrevet 3. mars 2010 Jeg skjønner det, og jeg krangler ikke på det heller, bare forundrer meg over at det plutselig blir en jobb når noen andre gjør det. Forundrer du deg over forskjellen mellom betalt og ubetalt arbeid, altså?
Gjest Gjest_P_* Skrevet 3. mars 2010 #42 Skrevet 3. mars 2010 Det er da mye som ikke er "jobb" når man gjør det selv. Vasker du ditt eget golv anser du vel ikke det som "jobb", men hvis du leier noen til å gjøre det så er det jobb for dem. Klippe ditt eget hår = ikke jobb, få noen til å klippe det = jobb for dem. Passe ditt eget barn = ikke jobb, få noen til å passe det = jobb for dem. Selve arbeidsoppgaven er den samme. Og det er dette jeg ikke forstår. Jobben er da den samme uansett hvem som gjør den? Om jeg vasker mitt eget golv eller naboens så er det like mye jobb. Når jeg maler mine vinduskarmer er det nøyaktig det samme som et malerfirma gjør når de maler vinduskarmene, og ergo samme jobben. Jeg forundrer meg ganske enkelt over at arbeid ikke lenger er arbeid hvis det ikke er betalt. Er det slik at dere definerer jobb som "ansettelsesforhold" mens jeg definerer jobb som "arbeid"? For sikkerhets skyld sjekket jeg bokmålsordboka, og fant: jobb m1 (eng. job) stilling, arbeid; arbeidssted få (seg) j- / skifte j- / gå på j-en / jeg har glemt veska mi på j-en / oppgave, strev det er din j- / gjøre en god j- / det ble litt av en j- / få j-en med å rydde opp Det ser altså ut som begge definisjonene er riktig.
Bernardette Skrevet 3. mars 2010 #43 Skrevet 3. mars 2010 Men det er ikke ditt problem om naboen ikke gidder å vaske sitt eget hus og sørge for å ha reine klær. Når man velger å leve i denne verden har man visse ansvar, både for seg selv og for andre. Å kreve betaling for dette er nesten komisk. Dette med barnehageplass er noe annet, og det burde ikke bli slik at de som faktisk ikke får plass dermed får økonomiske problemer fordi de må ta enda et år hjemme. Og en siste "note", mange mødre føler at jobben de gjør hjemme ikke blir verdsatt fordi de ikke får betalt for det. Mannen kan komme med argumenter som "Jeg er den eneste som jobber og derfor den eneste som burde få sove i helgene" m.m. Igjen, en annen debatt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå