Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #21 Skrevet 2. mars 2010 Vel, når du begynner å banne i en helt vanlig diskusjon, så trekker jeg meg stille ut. Enig, hva var poenget med det?
Gjest gjestdeluxe Skrevet 2. mars 2010 #22 Skrevet 2. mars 2010 Denne debatten deler jeg i to. Om spm. er om det er en jobb i betydningen av at det er like verdifult for familien som å være ansatt et sted, så er det en jobb. Altså, den i ekteskapet som velger å være hjemme med barna mens den andre jobber, gjør en like verdifull jobb som den andre. I betydningen av jobb som i at man bør få lønn fra staten for det, er det selvsagt ikke en jobb. Da kan man jo f.eks. si: Jeg vil male huset mitt selv i stedet for å betale noen for det, og da vil jeg ha lønn fra staten for den jobben jeg gjør. Eksemplene på hva man kan kreve betalt for er uendelige da, og slik fungerer ikke samfunnet. Vel, da kan staten si: - Vi synes det er samfunnsøkonomisk nyttig på lang sikt å sponse foreldre som er hjemme med barna over en viss periode, men vi synes ikke det gavner samfunnet å lønne folk for å male huset sitt selv. Dermed blir det statens motiver bak en handling som blir bestemmende: hva staten ønsker og synes er formålstjenelig. Det blir et filosofisk, politisk prinsipeielt, økonomisk og juridisk spørsmål.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #23 Skrevet 2. mars 2010 Som jeg skrev i en annen tråd her; jeg er også husmor. Jeg lager middag, vasker, hjelper til med lekser, baker kaker, stopper sokker - you name it. Dette gjør jeg i tillegg til full jobb. Skal jeg dakreve å få betalt for dette i tillegg til den lønna jeg får fra jobben min?
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #24 Skrevet 2. mars 2010 Da jeg var arbeidsledig og gikk på dagpenger fikk jeg vite følgende i forbindelse med en veiledning i utfylling av meldekort: Hvis du f.eks. hjelper noen med å male huset eller å bytte kjøkkeninnredning da dette er tjenester de kunne leid inn noen til å gjøre mot betaling. Det skal føres på meldekortet som arbeid og man blir trekt i dagpenger, selv om man ikke har fått betalt for jobben. Utrolig naivt av NAV å tro at folk melder inn ubetalte vennetjenester som arbeid, men det er en annen diskusjon...
Gjest husmor/ansatt Skrevet 2. mars 2010 #26 Skrevet 2. mars 2010 Som jeg skrev i en annen tråd her; jeg er også husmor. Jeg lager middag, vasker, hjelper til med lekser, baker kaker, stopper sokker - you name it. Dette gjør jeg i tillegg til full jobb. Skal jeg dakreve å få betalt for dette i tillegg til den lønna jeg får fra jobben min? Samme her. Jeg gjør det samme hjemmearbeidet nå mens jeg er i full jobb som da jeg var hjemme i ulønnet permisjon med ungene. Så husmorrollen min forsvinner ikke fordi om jeg går ut i jobb, baker like mye, hjelper like mye til med lekser, vasker like mye gulv og klær osv.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 2. mars 2010 #27 Skrevet 2. mars 2010 Samme her. Jeg gjør det samme hjemmearbeidet nå mens jeg er i full jobb som da jeg var hjemme i ulønnet permisjon med ungene. Så husmorrollen min forsvinner ikke fordi om jeg går ut i jobb, baker like mye, hjelper like mye til med lekser, vasker like mye gulv og klær osv. -Og det forstår jeg, jeg har prøvd begge deler selv også. Men klesvask eller å male vinduskarmer er da like fullt en jobb, er det ikke? Det må gjøres, og hvis du ikke gjør det selv må du betale noen for å gjøre det. Det blir da ikke plutselig en jobb om noen andre gjør det?
Gjest husmor/ansatt Skrevet 2. mars 2010 #28 Skrevet 2. mars 2010 -Og det forstår jeg, jeg har prøvd begge deler selv også. Men klesvask eller å male vinduskarmer er da like fullt en jobb, er det ikke? Det må gjøres, og hvis du ikke gjør det selv må du betale noen for å gjøre det. Det blir da ikke plutselig en jobb om noen andre gjør det? Men skal jeg ha betalt for begge mine jobber?
Gjest Wolfmoon Skrevet 2. mars 2010 #29 Skrevet 2. mars 2010 Jeg lurer litt på hvorfor man må definere alt, som å lage mat, male vinduer, vaske gulv etc som jobb. Får det mer verdi av å defineres som jobb? Alle ser vel verdien at mat blir laget, huset blir vasket etc, men jeg ser ikke at slike oppgaver får mer eller mindre verdi om det blir definert som arbeid eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #30 Skrevet 2. mars 2010 Alt nyttig man gjør kan defineres som en arbeidsoppgave og noen kan ha det som "jobben sin". Men når vi gjør slike oppgaver hjemme i tillegg til "jobben vår" (evt uten å ha en "jobb") blir det vel fremdeles merkelig å kalle det "jobb".
Gjest Gjest_P_* Skrevet 2. mars 2010 #31 Skrevet 2. mars 2010 Men skal jeg ha betalt for begge mine jobber? Det blir en helt annen sak! Jeg mener altså at en arbeidsoppgave er en jobb selv om man ikke får betalt for den.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 2. mars 2010 #32 Skrevet 2. mars 2010 Jeg lurer litt på hvorfor man må definere alt, som å lage mat, male vinduer, vaske gulv etc som jobb. Får det mer verdi av å defineres som jobb? Alle ser vel verdien at mat blir laget, huset blir vasket etc, men jeg ser ikke at slike oppgaver får mer eller mindre verdi om det blir definert som arbeid eller ikke. Arbeidet får ikke større verdi om man kaller det jobb, nei. Det er heller motsatt, at det får mindre verdi dersom man nekter for at det er jobb. For hva er det hvis det ikke er jobb? Lediggang? Hobby? Fritid? Og jeg tar med denne også i samme slengen: Alt nyttig man gjør kan defineres som en arbeidsoppgave og noen kan ha det som "jobben sin". Men når vi gjør slike oppgaver hjemme i tillegg til "jobben vår" (evt uten å ha en "jobb") blir det vel fremdeles merkelig å kalle det "jobb". Der er ikke for ingenting at begrepet "dobbeltarbeidende" dukket opp. En annen ting er at de fleste yrkesaktive i dag neppe lever opp til standarden for en husmor. Hva er igjen av husmorarbeidet når man har vaskehjelp, barnehage og ferdigmat? Kanskje de som er fulltids husmor gjør noen av de tingene som yrkesaktive ikke har tid til?
Brunhilde Skrevet 2. mars 2010 #33 Skrevet 2. mars 2010 Det blir en helt annen sak! Jeg mener altså at en arbeidsoppgave er en jobb selv om man ikke får betalt for den. Men hele poenget i debatten om kontantstøtte er at ts mener hun skal ha den som lønn for den jobben hun gjør når hun er hjemme med eget barn.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 2. mars 2010 #34 Skrevet 2. mars 2010 Det blir en helt annen sak! Jeg mener altså at en arbeidsoppgave er en jobb selv om man ikke får betalt for den. Det er jeg enig i. Vi har alle nok av arbeidsoppgaver, selvpålagte eller delegert fra andre. Selv om man ikke får betalt synes jeg de like fullt ut kan defineres som arbeidsoppgaver.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 2. mars 2010 #35 Skrevet 2. mars 2010 Men hele poenget i debatten om kontantstøtte er at ts mener hun skal ha den som lønn for den jobben hun gjør når hun er hjemme med eget barn. Det må hun like så gjerne få lov til å mene. Det avgjørende blir, tror jeg, om dette vil lønne seg for staten på sikt. Om politikerne mener at det gjør det, og at dette er en samfunnsnyttig oppgave som bør betales fra fellesskapets inntekter, så kan det bli definert som lønnet arbeid - under visse forutsetninger. Jeg synes Norge på mange måter kan minne om en sosialistisk stat (uten at jeg liker det...) og derfor er det ikke overraskende om det snart vil skje, at hjemmeværende med barn som tar seg av barna på fulltid mottar lønn fra staten.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 2. mars 2010 #36 Skrevet 2. mars 2010 Men hele poenget i debatten om kontantstøtte er at ts mener hun skal ha den som lønn for den jobben hun gjør når hun er hjemme med eget barn. Det må hun så gjerne mene, men det forandrer ikke det faktum at kontantstøtten er definert som støtte til betaling av barnepass, ikke som lønn. I denne tråden tenker jeg ikke på kontantstøtten spesielt, men nedvurderingen av husmoryrket og husmorarbeidet ved at det ikke er "jobb". Såvidt jeg forstår er innvendingene mot å kalle ubetalt arbeid for jobb at det ikke er betalt, og at folk i betalt arbeid gjør det, eller noe av det, i tillegg til sin betalte jobb.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 2. mars 2010 #37 Skrevet 2. mars 2010 Det må hun like så gjerne få lov til å mene. Det avgjørende blir, tror jeg, om dette vil lønne seg for staten på sikt. Om politikerne mener at det gjør det, og at dette er en samfunnsnyttig oppgave som bør betales fra fellesskapets inntekter, så kan det bli definert som lønnet arbeid - under visse forutsetninger. Jeg synes Norge på mange måter kan minne om en sosialistisk stat (uten at jeg liker det...) og derfor er det ikke overraskende om det snart vil skje, at hjemmeværende med barn som tar seg av barna på fulltid mottar lønn fra staten. Norge er en sosialistisk stat. Det morsomme er jo at det var en borgerlig regjering som innførte kontantstøtten.
Brunhilde Skrevet 3. mars 2010 #38 Skrevet 3. mars 2010 Det må hun så gjerne mene, men det forandrer ikke det faktum at kontantstøtten er definert som støtte til betaling av barnepass, ikke som lønn. I denne tråden tenker jeg ikke på kontantstøtten spesielt, men nedvurderingen av husmoryrket og husmorarbeidet ved at det ikke er "jobb". Såvidt jeg forstår er innvendingene mot å kalle ubetalt arbeid for jobb at det ikke er betalt, og at folk i betalt arbeid gjør det, eller noe av det, i tillegg til sin betalte jobb. Det blir mye begrepsforvirring her - og bare så det er klart: Jeg mener at en husmor utfører et viktig arbeid, men at at hun ikke skal ha statslønn for å utføre dette arbeidet. I den tråden denne diskusjonen springer ut av, sa jeg at ts ikke gjør en jobb (slik hun definerer det) ved å passe eget barn. Det står jeg for. Det å ta vare på et barn man har født går ikke inn under kategorien jobb for meg.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 3. mars 2010 #39 Skrevet 3. mars 2010 Det blir mye begrepsforvirring her - og bare så det er klart: Jeg mener at en husmor utfører et viktig arbeid, men at at hun ikke skal ha statslønn for å utføre dette arbeidet. I den tråden denne diskusjonen springer ut av, sa jeg at ts ikke gjør en jobb (slik hun definerer det) ved å passe eget barn. Det står jeg for. Det å ta vare på et barn man har født går ikke inn under kategorien jobb for meg. Jeg skjønner det, og jeg krangler ikke på det heller, bare forundrer meg over at det plutselig blir en jobb når noen andre gjør det.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #40 Skrevet 3. mars 2010 Jeg skjønner det, og jeg krangler ikke på det heller, bare forundrer meg over at det plutselig blir en jobb når noen andre gjør det. Det er da mye som ikke er "jobb" når man gjør det selv. Vasker du ditt eget golv anser du vel ikke det som "jobb", men hvis du leier noen til å gjøre det så er det jobb for dem. Klippe ditt eget hår = ikke jobb, få noen til å klippe det = jobb for dem. Passe ditt eget barn = ikke jobb, få noen til å passe det = jobb for dem. Selve arbeidsoppgaven er den samme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå