Gå til innhold

Noen spørsmål ang. trening og kosthold


Gjest Mia88

Anbefalte innlegg

Som mange andre skal jeg virkelig gå inn for å føle meg konfortabel i bikini i sommer. Etter jul har jeg nesten ikke rørt sjokolade, og spist så sunt som aldri føR. Treningen har vært bra den også. Resultatene føler jeg ikke, men er mer motivert enn noen gang, fordi jeg føler meg bra og sunn.

Jeg har lagt på med en del fett rudt magen og lårene. Dette skal bort. Jeg vet det kommer til å ta lang tid, men må se bedre ut til sommeren. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre? Jeg trener fire ganger i uken. Kombinert styrke og gåing/jogging. Går en del i stigning i stedet for å jogge. Gir dette meg større lår? Jeg føler lårene mine har mer fett enn muskler, så tenker de skal bli mindre, men er redd de blir større.

Når det gjelder mat spiser føler jeg at jeg spiser sunt. Holder meg mett, og prøver å ikke spise så mye karbohydrater.

hovedspørsmålet er da egentlig om dere tror jeg har mulighet for å bli synbar strammere til slutten av juli? Eller må jeg da trene hver dag og spise minimalt? Men jeg prøver meg på en langvarig nedgang, så skjønner jo egentlig at det er slik det må gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lagt på med en del fett rudt magen og lårene. Dette skal bort.

Fettet på lårene er normalt det siste som forsvinner fra en kvinnekropp, så du har litt av en oppgave foran deg. Ikke sånn å forstå at alt annet fett forsvinner før det forsvinner fra lårene, men det forsvinner mye mindre fra lårene enn fra overkroppen.

Jeg vet det kommer til å ta lang tid, men må se bedre ut til sommeren. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre? Jeg trener fire ganger i uken. Kombinert styrke og gåing/jogging. Går en del i stigning i stedet for å jogge. Gir dette meg større lår? Jeg føler lårene mine har mer fett enn muskler, så tenker de skal bli mindre, men er redd de blir større.

Du har nok mer muskler enn fett på lårene, du skal ha mye fett der før det blir mer enn muskelmassen. For at du skal få noe særlig større muskler må en øvelse være så tung at du ikke klarer noe særlig mer enn 20 repitisjoner. Klarer du bare 40 skritt (20 på hvert bein) når du går i stigning? Jeg håper da ikke det. Jogging og selv motbakkeløp er utholdende øvelser, og du vil ikke få større lårmuskler av det.

Ellers er det utholdenhetstrening som forbrenner fett. Så lenge du holder deg under syregrensen vil du forbrenne for det meste fett og ikke så mye karbohydrater. Du forbrenner like mye om du jogger 5 km med puls på 130-150 som om du skulle ligge på 160-170, men i det siste tilfellet vil du ligge over syregrensen omtrent hele tiden, og forbrenne mest karbohydrater.

Arbeid per tid, altså det som i fysikke kalles effekt og måles i watt (W), blir selvsagt forskjellig i disse to tilfellene, men totalt arbeid, dvs. totalt forbruk av energi, vil være det samme.

hovedspørsmålet er da egentlig om dere tror jeg har mulighet for å bli synbar strammere til slutten av juli? Eller må jeg da trene hver dag og spise minimalt? Men jeg prøver meg på en langvarig nedgang, så skjønner jo egentlig at det er slik det må gjøres.

Det virker som om du var rimelig utrent før jul, så du bør ikke trene hver dag, da vil du bryte ned kroppen siden den ikke får nok restitusjon. Du skal ha trent veldig lenge før du kan trene hver dag. Derimot kan du godt trene styrke en dag og utholdenhet den neste. Jeg er overbevist om at du vil få lavere fettprosent med dette opplegget. Styrketreningen vil gjøre at du får mer muskelmasse i forhold til fettmassen, og du vil dermed se strammere ut selv om du ikke skulle gå så mye ned i total fettmengde.

Jeg synes bare det er litt synd at så mange kvinner trener for å bli slanke og ikke fordi treningen i seg selv er gøy. Jeg håper du liker treningen du driver med, hvis ikke kan det bli vanskelig å opprettholde dette regimet over tid. Det er bedre å finne en treningsform du liker enn å gjøre det du tror gir "best" resultater på kroppsfasongen. Så lenge du får opp pulsen kan det kalles trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pernille_*
Fettet på lårene er normalt det siste som forsvinner fra en kvinnekropp, så du har litt av en oppgave foran deg. Ikke sånn å forstå at alt annet fett forsvinner før det forsvinner fra lårene, men det forsvinner mye mindre fra lårene enn fra overkroppen.

Vi er også en haug med kvinner som mister fettet rundt magen sist. Akkurat nå går jeg rundt med supermodell-lår og lovehandles.

Uansett er det som sagt liten sannsynlighet for muskuløse lår av å gå i stignig, men jeg ville absolutt addert litt jogging. Hvis du ikke er komfortabel med det ville jeg i hvert fall kjørt noen lengre turer i fjell/bakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lance : Et spørsmål jeg lurer på. . Du skriver : Det virker som om du var rimelig utrent før jul, så du bør ikke trene hver dag, da vil du bryte ned kroppen siden den ikke får nok restitusjon. Du skal ha trent veldig lenge før du kan trene hver dag.

Jeg begynte med jogging ifjor vår og har holdt dette gående ca 3-4 ganger i uken frem til jul. Merker at formen har bedret seg betraktelig og kan jogge i en time i komfortabelt tempo, men kaller meg fremdeles utrent, siden jeg føler det er mye som skal til før man er "trent". Til jul investerte vi i en crosstrainer. Nå om dagen har jeg brukt denne 30-45 min per dag, og det føles greit. Mener du at det er for mye trening for en som er utrent ? Så fort det blir varmere blir det kombinasjon med å jogge ute igjen så det er ikke permanent dette med crosstrainere hver dag. Tenker da på det du nevnte, med restitusjon og eventuell belastning.

Ikke meningen å stjele tråden din Mia88, men syntes det passet godt inn under temaet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lance : Et spørsmål jeg lurer på. . Du skriver : Det virker som om du var rimelig utrent før jul, så du bør ikke trene hver dag, da vil du bryte ned kroppen siden den ikke får nok restitusjon. Du skal ha trent veldig lenge før du kan trene hver dag.

Jeg begynte med jogging ifjor vår og har holdt dette gående ca 3-4 ganger i uken frem til jul. Merker at formen har bedret seg betraktelig og kan jogge i en time i komfortabelt tempo, men kaller meg fremdeles utrent, siden jeg føler det er mye som skal til før man er "trent". Til jul investerte vi i en crosstrainer. Nå om dagen har jeg brukt denne 30-45 min per dag, og det føles greit. Mener du at det er for mye trening for en som er utrent ? Så fort det blir varmere blir det kombinasjon med å jogge ute igjen så det er ikke permanent dette med crosstrainere hver dag. Tenker da på det du nevnte, med restitusjon og eventuell belastning.

Ikke meningen å stjele tråden din Mia88, men syntes det passet godt inn under temaet ditt.

Da vil jeg kalle deg middels trent. Allikevel vil du nok ha godt av å ha 2-4 hviledager per uke. Det avhenger selvsagt av hvor harde økter du kjører. Om du kjenner det godt i beina dagen etter så bør du ta det rolig den dagen, om det kjennes ganske greit kan du ta en økt til.

Om sommeren trener jeg to eller tre hverdager, og så lørdag og søndag. På lørdagen tar jeg en ikke så veldig hard tur, 6-7 mil (jeg snakker om sykling, ikke løping), så tar jeg en ordentlig lang tur på 10-15 mil på søndag.

En helt annen ting er at jeg har vanskelig med å forstå hvordan noen orker å trene på tredemølle inne nå som det er så flott skiføre over nesten hele landet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok =) Får bare høre på kroppen og formen, jeg har kommet i en modus der det er som om jeg blir rastløs og ukonsentrert hvis jeg ikke går på maskinen så det er nok det som har drevet meg mest til den gode følelsen jeg får etter jeg har vært på den og kommet meg ut av dusjen.

Angående innetrening når man kan fyke avgårde på langrennskiene, så misunner jeg dere som kan gjøre det, men her nede i Nederland er det "dessverre" ingen snø men heller 10 grader og regn :/

Takker for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok =) Får bare høre på kroppen og formen, jeg har kommet i en modus der det er som om jeg blir rastløs og ukonsentrert hvis jeg ikke går på maskinen så det er nok det som har drevet meg mest til den gode følelsen jeg får etter jeg har vært på den og kommet meg ut av dusjen.

Angående innetrening når man kan fyke avgårde på langrennskiene, så misunner jeg dere som kan gjøre det, men her nede i Nederland er det "dessverre" ingen snø men heller 10 grader og regn :/

Takker for svaret!

Bra at det er 10 grader! Jeg antar at været ikke er så ulikt i Belgia, og det har vært litt usikkerhet om hvorvidt Omloop Het Nieuwsblad kan gå av stabelen som planlagt til søndagen. Thor Hushovd vant det i fjor, vi får se hvordan det går i år.

Jeg leste at Nick Nuyens (belgisk proffsyklist) syntes det hadde vært nok regn i år. Det ville vel blitt litt dårlige avlinger hvis det ikke kom noe mer regn i år, men jeg er enig i at det er deprimerende når det regner og regner i dagesvis i strekk. Snøvær flere dager i strekk derimot gjør meg ingenting, tvert i mot! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...