Gå til innhold

Overprisede klær

Fremhevede innlegg

Skrevet

Si meg, kjenner dere noen som kjøper f.eks en kåpe til 6000 kr, eller jeans til 3000?? Skjønner ikke hvorfor de har side opp og side ned med bilder av slike klær når det er så få som har råd til dem.. Personlig tror jeg ingen slike klær er verdt det, de er ikke gullbelagt også går jo mange av dem ut av mote etter kort tid. Ikke alltid kvaliteten er så god som prisen tilsier heller. Dessuten er klærne ofte laget på fabrikker i u-land av barn eller underbetalte kvinner.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_shoppeholiker_*
Skrevet
Si meg, kjenner dere noen som kjøper f.eks en kåpe til 6000 kr, eller jeans til 3000?? Skjønner ikke hvorfor de har side opp og side ned med bilder av slike klær når det er så få som har råd til dem.. Personlig tror jeg ingen slike klær er verdt det, de er ikke gullbelagt også går jo mange av dem ut av mote etter kort tid. Ikke alltid kvaliteten er så god som prisen tilsier heller. Dessuten er klærne ofte laget på fabrikker i u-land av barn eller underbetalte kvinner.

Tror dette er feilt sted å spørre om akkurat det,da det mange ganger er snakket her inne om at de har vesker til 3000-4000kr :S

Men jeg er enig med deg at klærene i norge er overpriset!

En varm dunjakke koster jo opp til 7000-8000kr å det er for gale!

Hadde hatt råd til å betale det,men nekter å bruke så mye på bare en jakke! Det er jo helt galskap spør du meg!

Skrevet

For noen år siden arvet jeg en del penger. Kunne aldri falt meg inn å kjøpt en veske til 4000 for det. Jeg personlig ser sjelden forskjell på dyre og billige klær heller. Det er helheten som teller, hvis man KAN kle seg blir det bra uansett pris. Hadde jeg kjøpt en dyr bukse hadde jeg gått og irritert meg over at det fantes lignende bukser i butikkene til en brøkdel av prisen. En dunjakke til 8000 er jo sykt, kunne kjøpt ny sofa istedet liksom..

Skrevet

Det er å lyve å si at klær fra dyrere merker ikke er av mye bedre kvalitet enn klær fra kjedebutikker. Snittet og stoffet er alltid av en annen klasse, og du kan være sikker på at en bukse til 1500kr kommer til å sitte finere lengre enn en til 200.

Det er nok i første grad de med litt ekstra penger på konto som kjøper trendplagg som er dyrere, men jeg syns alle burde legge litt ekstra i litt dyrere basisplagg, om det så måtte være en blazer med et litt kult snitt og en fantastisk passform, eller et par bukser som sitter som støpt.

Dog, det skal sies at mye er overpriset i forhold til hva du får. Mens du som regel får hva du betaler for, er det diverse merker som ikke byr på superkvalitet. Der betaler du kun for merket, og dét skal jeg være enig i er en dum ting.

For folk som bruker mye tid på klær, er det forholdsvis lett å se, og ikke minst kjenne, forskjellen på dyre og billige klær. Sømmene, knappene, lommene; de små detaljene. Passformen, snittet, stoffet, designet; også de større tingene. For en person som ikke er mer interessert i klær enn gjennomsnittet er det neppe av interesse i å betale store summer for plagg, sko og tilbehør, men for en "kjenner", er det noe helt annet å sprade rundt i sko fra Christian Louboutin enn et par fra Din Sko.

Med de dyre dunjakkene er vel mesteparten av prisforskjellen grunnet fyllet. I billige dunjakker er fyllet syntetisk, mens i de dyrere variantene er det som regel ekte dun, hvis er adskillig mye varmere. Her skal det riktignok igjen sies at mange skor seg på merkenavnet, og ikke kun kvaliteten.

Du virker nesten provosert over dette, og det skjønner jeg ikke helt. Der noen velger å investere i klær, velger andre elektronikk, interiør, bil, ferieturer, dyr mat og drikke, osv.

• Liker 1
Skrevet

Blir provosert fordi jeg synes de er litt dumme som lar seg lure. Betale mest for merket osv.. Men det har vel mest med mine fordommer å gjøre. Startet tråden for å finne ut om det var noen der ute som brukte 6000,- på en helt vanlig beige klassisk kåpe, eller 3000 på en helt vanlig stor sort veske uten detaljer. Jeg kjenner ingen.

Skrevet (endret)

Som jeg skrev mange ganger i forrige innlegg, er det som regel ikke merket som presser prisen opp, men den utmerkede kvaliteten. Som student har jeg ikke råd til designerklær, men jeg har investert i noen plagg, og det har jeg aldri angret på. Visst kunne jeg fått ti kåper på H&M til samme pris, men ikke søren om kvaliteten, designet og følelsen kan sammenlignes. Jeg føler meg rett og slett mye bedre når jeg ikler meg disse plaggene som jeg har lagt mye penger i. Dessuten kommer de til å vare i mange år, noe som gjør at jeg sparer inn mye sammenlignet med om jeg skulle måtte kjøpe en ny kåpe hos kjedebutikkene hvert år.

Det er ærlig talt ikke noe å la seg provosere av. Jeg skjønner poenget ditt med å kaste ut uhorvelig mye penger på klær fra supertrendy merker som skor seg på navnet sitt, men det er rett og slett urimelig å la seg provosere av investeringer i klær. Man kan også si at det er temmelig dumt å betale 5 mill for en liten leilighet på Aker Brygge når man kunne fått et hus til halve prisen i utkanten av byen.

Endret av phronima
  • Liker 1
Skrevet

Jo skjønner deg til et visst punkt. Men det er tøybiter som er sydd sammen uten gulltråder eller diamantstøv! Kan være snitt og kvalitet er bedre.. men likevel når man legger sammen prisen på et helt antrekk i en motereportasje i f.eks Henne og hele rukla kommer på godt og vel en månedslønn..nei det skjønner jeg ikke..men designere vet å sko seg og klærne blir jo solgt uansett..

Gjest strykebrett
Skrevet
Med de dyre dunjakkene er vel mesteparten av prisforskjellen grunnet fyllet. I billige dunjakker er fyllet syntetisk, mens i de dyrere variantene er det som regel ekte dun, hvis er adskillig mye varmere. Her skal det riktignok igjen sies at mange skor seg på merkenavnet, og ikke kun kvaliteten.

Men, en deilig dundyne med ekte dun, av god kvalitet koster jo ikke mer enn 2000kr, og det må jo være mye mere fyll i den..?

Jeg syns det er greit å ha litt billigere klær, er somregel lei av dem lenge før de er utslitt, så jeg trenger i grunn ikke noe bedre kvalitet enn det er på de billigere klærne. Hvis alle klærne mine skulle ha vart i 20 år hadde jeg nok blitt litt lei av garderoben min tror jeg.

Skrevet

Men, en deilig dundyne med ekte dun, av god kvalitet koster jo ikke mer enn 2000kr, og det må jo være mye mere fyll i den..?

Bra svar, hehe. Betaler nok en 3-4 tusen for bare merket på jakka ja..

Skrevet

Nå er en dyne og en ytterjakke to forskjellige ting, da (selv om jeg syns dynejakker ser ufattelig teite ut uansett). Å sy en jakke er mer arbeid enn å sy en dyne, prisen måles ikke utelukkende ut fra antall meter av et stoff som blir brukt... :P

Gjest strykebrett
Skrevet
Nå er en dyne og en ytterjakke to forskjellige ting, da (selv om jeg syns dynejakker ser ufattelig teite ut uansett).

Enig! Kan ikke noen finne opp en jakke som er like varm som en dunjakke, men pen i tillegg. Den tror jeg nok jeg gladelig ville betalt mange tusen kroner for :)

Nå det gjelder alle de dyre klærne det alltid er bilde av i blader og artikler på nett så kjenner jeg ingen som handler så dyre klær, i alle fall ikke ofte. Men det er gøy å se på bildene likevel, man blir jo inspirert og får kanskje noen nye ideer om hva men vil (eller absolutt ikke vil) ha på seg.

Skrevet (endret)

Jakker som de fra h og m og fra bergans er sydd på samme type fabrikk ofte av barn. De får like dårlig betalt uansett hvilken jakke de syr.

Endret av Vinnie
Skrevet
Enig! Kan ikke noen finne opp en jakke som er like varm som en dunjakke, men pen i tillegg. Den tror jeg nok jeg gladelig ville betalt mange tusen kroner for :)

Nå det gjelder alle de dyre klærne det alltid er bilde av i blader og artikler på nett så kjenner jeg ingen som handler så dyre klær, i alle fall ikke ofte. Men det er gøy å se på bildene likevel, man blir jo inspirert og får kanskje noen nye ideer om hva men vil (eller absolutt ikke vil) ha på seg.

Kjøp deg en kasjmirkåpe! Dette må du ut med en del penger for, men tro meg: Det er verdt det. Gå for en enkel stil du vet du ikke vil bli lei av de neste årene.

Dyre klær i blader er som regel der for WOW-faktoren og som inspirasjon, ikke nødvendigvis fordi de forventer at leseren skal ha råd til alt. En skulpturell jakke til 10 000kr gjør seg mye bedre i en inspirerende editorial enn en basic polyesterjakke fra Gina Tricot. Ikke at motebladene ikke anvender seg av klær som ikke dreper budsjettet, men det gir et mer lukseriøst og esklusivt preg ved å nytte seg av dyre klær fra catwalken. Det fine med noen blader nå er jo at de etter hver moteserie poster forslag til lignende plagg til en brøkdel av prisen for de som ønsker stilen, men ikke bryr seg så mye om kvaliteten, stoffet, osv.

Bare for å si det, så er jeg ikke imot klær fra billigkjeder, men jeg hadde nok brukt mesteparten av pengene mine på designerklær om jeg hadde hatt råd. Jeg syns det er strålende at billigkjedene produserer varer i samme stil som du finner hos de store merkene og catwalktrendene, men det er en udiskutabel kvalitetsforskjell, og det er det jeg for nte gang peser på, i tillegg til den lille ekstra boosten jeg, og mange andre, føler når man ikler seg et designerplagg.

Vinnie, har du sikre kilder på dette? H&M er strenge på at det ikke er barnearbeid. Hva Bergans driver med har jeg ingen anelse om. Nå var det forøvrig ikke Bergans jeg har misjonert for heller, men de større merkene som er av høyere rang. Selvfølgelig er det ulumskheter hos noen, men det blir feil å generalisere til slik en grad som at alt produseres på samme fabrikk av samme arbeidere - uansett om det er Lanvin eller Cubus det er snakk om.

Gjest Gjest_shoppeholiker_*
Skrevet

Kjøpte en North face parka dunjakke til 3000kr å hadde regnet med at den skulle være ganske varm siden den var såpass dyr..

Ett å ha prøvd den fant jeg ut at bik bok jakken min til 400kr var minst like varm!

Så ble retur på den merkejakken ja!

Greit at den satt utrolig fint på meg,men likevel ikke verdt så mye penger.

Så eneste grunnen til at den var så dyr var nok pga av at det var ett kjent merke..

Skrevet

Jeg syns klær generelt er ganske billig, alt for billig, tenker jeg ofte. Jeg syns det er så mye dårlig kvalitet der ute, og man kjøper klær i kjedebutikkene som bare holder én sesong før de nupper eller går opp i sømmene. Dessuten har vi i dag blitt vant til å unne oss det ene og det andre, og vi føler vi stadig må ha noe nytt. Det blir det mye bruk og kast av.

Jeg syns derfor det er lurt å tenke mer gjennom kleskjøpene man gjør, og heller legge litt penger i kvalitet. Plaggene jeg har av god kvalitet, har jeg gjerne tenkt ekstra over før jeg kjøpte dem, sånn at jeg kjøpte ting jeg virkelig ville ha og som jeg mest sannsynlig ikke vil gå lei av med det første. Dessuten blir jeg ikke så fort lei av klærne mine. Fordi jeg liker å kombinere plagg på ulike måter, sånn at jeg kan få flere ulike antrekk ut av et plagg. Og så kan man gjøre mye med tilbehør.

Men ellers vil jeg legge til at jeg aldri har kjøpt kåpe til 6000,- eller veske til 3000,- Man kan få kvalitet for lavere priser enn det. Men det må være opp til folk om de ønsker å bruke penger på den måten, og jeg skjønner ikke hvordan noen kan la seg provosere av det.

• Liker 1
Gjest Katrine O.
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er blant de som kjøper klær o.l i den prisklassen, og det gjør jeg fordi jeg synes kvaliteten på klærne er mye bedre. Klær som er billige, har mye dårligere kvalitet, og jeg vil heller bruke penger på ting som jeg vet jeg kan ha i mange år, samt at kvaliteten holder. Jeg ser her at folk har ulik oppfatning om det å bruke mye/lite penger på klær, og det respekterer jeg...Men det bør da være opp til hver enkelt? Noen velger å bruker ekstra penger på klær, andre kan bruke det på reiser, elektronikk osv...

Det er du selv som velger hva du vil bruke pengene dine på:)

Skrevet

Og dyre jeans tåler visst ikke å bli vasket.

Lo godt og lenge da dama på Carlings fortalte meg det.

Gjest Distiller
Skrevet
Det er du selv som velger hva du vil bruke pengene dine på:)

Godt poeng. Det handler vel ganske enkelt om ulike prioriteringer.

Gjest Gjest_Emma_*
Skrevet

Jeg kan fort finne på å bruke såpass på klær. Jeg er opptatt av merker og kvalitet, men mest opptatt av stil. Jeg kjøper også en del fra HM og Zara.

Bukser bruker jeg nesten alltid 1000-3000 på. Ytterjakker raskt 5-6000. Sko ligger jeg nok på 2000-4000. Har mine favorittmerker som koster litt... Men styrer godt unna logoklær og de mest prangende merkene.

Hvorfor ikke? Jeg tjener veldig bra, mannen tjener enda bedre, og vi har arvet en flott enebolig. Hva skal vi bruke pengene på? Vi har hver vår bil vi er fornøyd med, hus og hage er sånn vi vil ha det, vi tar en utenlandstur så snart vi har mulighet for å ta fri fra jobb, og overfører betydelige summer til flere frivillige organisasjoner i måneden.

Skrevet

Jeg kjøper aldri så dyre klær! Det er det ikke verdt altså.

Og det er mange ganger prisen ikke samsvarer med kvalitet.

Jeg har hatt merkeklær som ikke har holdt jeg. Og billig dritt som heller ikke har holdt.

Jeg tror egentlig det tryggeste er å finne en egen stil, og holde seg til den. Så får det ikke hjelpe om det ikke er mest "in" akkurat i det øyeblikket.

Jeg kjøper aldri klær som er veldig "in", for det er som du skriver, ikke lenge de er "in". Og hva gjør man med klærne når de ikke er in lenger? Bruker dem ikke. Det var de pengene, rett ut av vinduet.

Men folk får velge selv hva de vil bruke opp pengene sine på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...