Gå til innhold

Jeg er redd for å bli sulten! Spiser hele dagen! Hjelp!


Gjest gjestina

Anbefalte innlegg

Gjest gjestina

Jeg har innsett at jeg er redd for å bli sulten. Jeg kan faktisk ikke huske sist gang jeg følte meg sulten, altså at det gnog litt i tarmene. Jeg har slitt litt med svimmelhet om det går for lenge mellom hvert måltid, så nå spiser jeg hver gang jeg ikke lenger føler meg mett. Jeg hater den vonde følelsen av sult.

Jeg har alltid med meg noe i veska, feks en banan, selv om jeg bare skal på biblioteket i 2 timer. Som oftest spiser jeg den ikke, men den MÅ være med, ellers blir jeg alltid svimmel og kvalm etter en stund.

Jeg er hjemme med barnet mitt, og da blir det til at jeg spiser når hun er sulten, selv om jeg egentlig ikke er sulten ennå. Føler det er viktig at hun opplever å dele et måltid, og ikke bare blir kikket på mens hun spiser. Å spise noe annet enn henne fungerer sjelden bra, for da vil hun ha min mat istedet. Dessuten blir jeg i allefall sulten om jeg skal spise gulrøtter, og hun brødskiver.

En vanlig dag er ca sånn

- 2 skiver til frokost, ca 07.30

- (alene, mens jeg leser pensum og barnet sover) 2 skiver/3 knekkebrød, ca 11.00

- (pga barnet) Havregrynsgrøt og frukt til lunsj, kl 13-14

- Middag, ofte en full tallerken, ca 1/3 grønnsaker, ca 17

- (pga barnet, hennes kveldsmat) 1-2 skiver ca 19

- (egen kveldsmat om jeg er sulten) 1-2 skiver ca 21-22

Jeg spiser altfor mye brød, ofte 6 skiver i løpet av en dag. I tillegg kommer altså frukt og havregrynsgrøt (med havrekli og 1-2 teskjeer sukker og kanel) og middag. Middagene er stort sett sunne, alt er laget fra bunnen (fisker selv), det varierer fra fiskeboller til hjemmelaget pizza (grov bunn, tomatsaus av tomater, masse grønnsaker+litt kjøttdeig).

Jeg prøver å bytte ut hvertfall 2 av skivene (når jeg spiser alene kl 11) med grønnsaker, men da er jeg like sulten en time senere. Havregrynsgrøten føler jeg meg heller ikke mett av. Det må brød eller middag til! Og da spiser jeg mye, ofte nesten like mye som min mann (som er 185 cm og 85 kg), spesielt om det er snadder ala nachos e.l. Da føler jeg meg stappa, og synes det er ekkelt, men 3 timer senere er jeg like sulten.

Jeg er 164 cm og 67 kg, og vil forøvrig ned 4-5 kg innen september (pga ønsket graviditet). Hovedmålet mitt er imidlertid å komme i bedre form, og ha et balansert kosthold.

Men; er det skadelig/dumt på noe vis å spise så ofte som det jeg gjør? Vet jo at det er lurt å spise ofte pga forbrenning og blodsukker, men det blir kanskje vel ofte?

Bør en være sulten innimellom? Hva kan være årsaken til at jeg ikke blir mett av det jeg spiser, er det bare psykologisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du spiser bra jeg. At du ønsker bytte ut noen skivemåltider for å gå litt ned i vekt er helt greit, det finnes masser av alternativer til både frokost, lunsj, kvelds og mellommåltider som ikke består av bare brødmat. Synes ikke du skal henge deg opp i dette med sult og metthet. du spiser antall måltider som er normalt om en ønsker jevnlig påfyll med energi.

Om du ikke trener per i dag så begynn med det før du reduserer noe på matinntaket, varier bare litt. Salater/fruktsalater/knekkebrød/yoghurt osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestina trådstarter
Synes du spiser bra jeg. At du ønsker bytte ut noen skivemåltider for å gå litt ned i vekt er helt greit, det finnes masser av alternativer til både frokost, lunsj, kvelds og mellommåltider som ikke består av bare brødmat. Synes ikke du skal henge deg opp i dette med sult og metthet. du spiser antall måltider som er normalt om en ønsker jevnlig påfyll med energi.

Om du ikke trener per i dag så begynn med det før du reduserer noe på matinntaket, varier bare litt. Salater/fruktsalater/knekkebrød/yoghurt osv..

Tusen takk for beroligende svar!

Jeg trener step&styrke 1 gang i uka, og prøver ellers å være så aktiv som mulig. Litt vanskelig nå som det er så kaldt, da jeg er mye alene med barnet vårt. Jeg har jo imidlertid et ganske langsiktig mål, minus 5 kg på 7 mnd må jo være gjennomførbart, så etterhvert som treningsmulighetene utendørs blir større, regner jeg med at det går fint.

Det er som sagt uansett ikke vektnedgangen som er viktigst, men at kroppen er sterk og sunn til et eventuelt neste svangerskap.

Jeg spiser ganske mye salat, men jeg føler at den tradisjonelle salaten bare er liksom-sunn. Agurk, kinakål og mais er jo ikke veldig innholdsrikt av noe som helst, men paprika og tomat er jo bra da.

Noen forslag til en alternativ salat, uten at den mister salat-preget?

Vi bruker nevnte type salat til kyllingretter og pastaretter, og gulrot&brokkoli&potet til fiskeretter. I wok/pastasauser og gratenger bruker vi sopp, squash, paprika, brokkoli, mais, frosset spinat, løk og purre, og noen ganger aubergine. Tips til andre ting det går ann å putte oppi? Vi har en ganske enkel nærbutikk, så "fancy" avokadoer og diverse er det lite av her. Er også opptatt av at maten skal være rimelig.

Jeg skal prøve å bytte ut et brødmåltid med noe annet, og se om det metter. Merkelig at samme volum av andre matvarer ikke godtas av kroppen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var som deg før. Nå spiser jeg omtrent bare rett før og etter trening. Spiser ikke før i to-tre-tida på dagen, og middag i sju-åttetida. Og det går helt fint.

Hvis du har lyst til å bli mett kan du prøve å spise sjeldnere. Tre ganger om dagen, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Tusen takk for svar! De salatoppskriftene skal testes!

Ellers stekte jeg noen merkelige knekkebrød i går, som bestod av masse ulike frø og korn + vann. De mettet godt, så de skal jeg la erstatte brød en stund.

Å spise 3 ganger om dagen tror jeg ikke at jeg klarer. Barnet mitt spiser 4-5 ganger om dagen, og jeg ønsker å spise sammen med henne.

Så da må jeg heller prøve å erstatte det usunne med det sunne (og varierte!) og håpe på at dette øker metthetsfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å spise 5 ganger om dagen er bra. Mengden man spiser ved disse måltidene bør likevel variere.

Det høres ut som om mye av dette sitter psykisk hos deg. Du beskriver også en del kvalme og smimmelhet mellom måltider dersom du ikke spiser hyppig. Jeg tenker dette henger sammen med fall i blodsukkeret fordi du spiser for mye karbohydrater. Fall i blodsukker gir slik følelse, og den følelsen er veldig ubehagelig.

Jeg ville lakt om kostholdet til å inneholde mer porteiner og fett i stedet for karbohydrater. Det leder til bedre metthetsfølelse, er bedre i forhold til stabilt blodsukker (slik at du slipper den ekle følelsen av veldig lavt blodsukker slik det høres ut som om du har nå). Jeg har ei skjei med olje i min havregrøt og en del frø/solsikkekjerner. Dette hjelper noe voldsomt på metthetsfølelsen. Jeg spiser også en del egg (gjerne bare eggehviter) for protein og det hjelper også.

Kanskje er du som meg som sliter veldig med dette med flukturerende blodsukker. Før jeg la om kostholdet mitt til mer mat, mer fett og mer proteiner var jeg svimmel, trett, kvalm etc. store deler av dagen selv om jeg siste sundt og greit. Nøtter er også lurt. Når du kan kjenne sult uten å få en slik svimmelhet og kvalme er sulten mye lettere å takle. Selv syntes jeg nå at det er godt å kjenne at jeg er litt sulten, for da gleder jeg meg litt ekstra til mat. Før var jeg ofte fryktelig dårlig før neste måltid (om det ikke kom kjappt nok) fordi jeg ble så svimmel, kjennte prikking i lipper og fingre, ble blodfattig i ansiktet etc.

Når du får et annet forhold til dette med sult (når du slipper så lavt blodsukker) så vil det ikke lenger være skummelt å være sulten. Du må nok jobbe litt med tankene dine. Det høres litt slitsomt ut å hele tiden MÅTTE ha mat og adlri få være sulten og glede seg til neste måltid. Det virker også slitsomt å bli sulten av maten til andre om den er bedre enn din. Du blir ikke mett av bare grønnskaer eller frukt. Du bruker brød/middag for å bli mett men om du får inn proteiner og litt fett så kan du bli mett på en sunnere måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise 3 ganger om dagen tror jeg ikke at jeg klarer. Barnet mitt spiser 4-5 ganger om dagen, og jeg ønsker å spise sammen med henne.

Så da må jeg heller prøve å erstatte det usunne med det sunne (og varierte!) og håpe på at dette øker metthetsfølelsen.

Ser ingen grunn til at du ikke skal kunne spise 4-5 ganger om dagen, normalt det vel! Spiser selv 5-6 jeg :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...