Gå til innhold

veiavgift når jeg kjøpte bil i november


makkapakka

Anbefalte innlegg

Noen som vet om jeg må betale veiavgift for nov/des. når jeg kjøpte bilen i november?

jeg fikk ingen beskjed om det fra bilselger men de er jo så "lure" så og ikke så jeg det på "oppramsing" av utgifter i forhold til kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du betaler ikke veiavgift da det er ingenting som heter det.

Du må derimot betale årsavgiften som kommer nå i februar-mars. Den kommer bare en gang i året, og du vil nok ikke få "rabatt" fordi du kjøpte bilen sent på året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgiften som kommer nå må du betale, da disse betales på "forskudd". Du får nok ikke noe rabatt, de som eide bilen før deg, ha jo betalt årsavgift frem til feb/mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra vegvesen.no:

I disse dager sender Tollvesenet ut krav om årsavgift til 3,3 millioner kjøretøy. Årsavgiften forfaller 20. mars. [23.02.2009]

Hvem slipper å betale?

Leverte du inn skiltene til en trafikkstasjon innen 31.desember i fjor, skal du ikke betale årsavgift for 2009. Leverer du kjøretøyet til vraking hos en godkjent oppsamlingsplass eller bilopphuggeri tilknyttet vrakpantsystemet innen 20. mars, skal du heller ikke betale årsavgift.

Hvem er ansvarlig for avgiften?

Den som stod registrert i motorvognregisteret som eier av et kjøretøy 1. januar 2009, er ansvarlig for å betale kravet for i år.

Krav som ikke blir betalt blir innfordret, og innfordringskravet blir rettet mot registrert eier av kjøretøyet pr. 1. januar. Dette gjelder også for kjøretøy som er avskiltet etter 1. januar, og som ikke er levert til vraking innen 20. mars.

Selger du kjøretøyet ditt i perioden 1. januar til 20. mars, må du sørge for at årsavgiften blir betalt for kjøretøyet. Tidligere og ny eier er solidarisk ansvarlig for at kravet blir betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgiften som kommer nå må du betale, da disse betales på "forskudd". Du får nok ikke noe rabatt, de som eide bilen før deg, ha jo betalt årsavgift frem til feb/mars.

Forrige eier har IKKE betalt årsavgiften frem til feb/mars.

Årsavgiften følger kalenderåret, forrige eier har(skal ha) betalt avgiften for hele 2009, hvis bilen var registrert ved kjøpstidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg har ennå ikke fått regning om veiafgift i 2010 ennå. hva skal jeg gjør?

og hvor skal jeg ring og spør om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har ennå ikke fått regning om veiafgift i 2010 ennå. hva skal jeg gjør?

og hvor skal jeg ring og spør om det?

Ring Toll- og avgiftsdirektoratet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...