Gå til innhold

Hva er galt eller hva kan vi gjøre?


Heritære

Anbefalte innlegg

Vi har 2 nydelige veldig spesielle tricolor tvilling hankatter. De er til våren 3 år gamle og ble svært tidlig renslig. Vi har kattedør i ytterdøren vår og i tillegg så har de alltid en god og varm gang de kan være på når vi er på jobb på dagtid. Der har de tilgang til teppe og mat.

De får mat til samme tid hver dag og hver kveld. De får for øyeblikket "slankemat" kjøpt på veterinærbutikken da de begge er litt kraftige. De har alltid vann i skålen som blir byttet ut flere ganger pr dag. Noen ganger så kan det selvsagt gå noen timer da vi jobber på dagtid.

De siste 4-5 mnd så har den ene katten (uviss hvem) begynt og tisse inne. Dessverre så har han skvettet stooore mengder borte ved reolene våre og den ene er nå ødelagt pga inntrukket kattepiss. Vi har prøvd alle råd med å vaske med salmiakk, spraye og ikke minst vaske godt rundt området. Vi har også fjernet den delen på reolen som var mest inntrukket med kattepiss for å være sikker på at vi har fjernet alt. Men, den har tisset på samme område gang på gang.

Nå igår så oppdaget vi at den andre katten (ihvertfall så tror vi den ene tisser inne og den andre har begynt og bæsje inne) har begynt og gjøre fra seg inne så nå er jeg rimelig drittlei begge kattene!!

De har fått tilbake kattekassen, men den går de elegant forbi. Vi har stukket nesen bortil der de har tisset og igår bæsjet og kjeftet på dem samtidig som vi har satt dem oppi kattakassen. De hopper elegant ut og legger seg på teppene sine.

Så noen som har forslag til tiltak vi kan gjøre for å få stoppet denne uvanen? Jeg kan ikke ha 2 steriliserte hannkatter som gjør fra seg inne og ødelegger møblene våres :(.

Endret av Heritære
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har 2 nydelige veldig spesielle tricolor tvilling hankatter. De er til våren 3 år gamle og ble svært tidlig renslig. Vi har kattedør i ytterdøren vår og i tillegg så har de alltid en god og varm gang de kan være på når vi er på jobb på dagtid. Der har de tilgang til teppe og mat.

De får mat til samme tid hver dag og hver kveld. De får for øyeblikket "slankemat" kjøpt på veterinærbutikken da de begge er litt kraftige. De har alltid vann i skålen som blir byttet ut flere ganger pr dag. Noen ganger så kan det selvsagt gå noen timer da vi jobber på dagtid.

De siste 4-5 mnd så har den ene katten (uviss hvem) begynt og tisse inne. Dessverre så har han skvettet stooore mengder borte ved reolene våre og den ene er nå ødelagt pga inntrukket kattepiss. Vi har prøvd alle råd med å vaske med salmiakk, spraye og ikke minst vaske godt rundt området. Vi har også fjernet den delen på reolen som var mest inntrukket med kattepiss for å være sikker på at vi har fjernet alt. Men, den har tisset på samme område gang på gang.

Nå igår så oppdaget vi at den andre katten (ihvertfall så tror vi den ene tisser inne og den andre har begynt og bæsje inne) har begynt og gjøre fra seg inne så nå er jeg rimelig drittlei begge kattene!!

De har fått tilbake kattekassen, men den går de elegant forbi. Vi har stukket nesen bortil der de har tisset og igår bæsjet og kjeftet på dem samtidig som vi har satt dem oppi kattakassen. De hopper elegant ut og legger seg på teppene sine.

Så noen som har forslag til tiltak vi kan gjøre for å få stoppet denne uvanen? Jeg kan ikke ha 2 steriliserte hannkatter som gjør fra seg inne og ødelegger møblene våres :(.

Ofte er slik urinering et tegn på at noe kan være galt med dem. UVI er en av mulighetene, men det finnes mange. Jeg ville ringt veterinær og forhørt meg - det å ikke bruke kattekassa og plutselig begynne å urinere / ha avføring på andre steder kan altså tyde på sykdom o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlive dem. Antagelig misstrivs de.

Min katt går ikke ut i kulde, snø eller regn. Derfor har han alltid hatt sandkasse inne, selv om han halve året gjør sitt fornødne ute.

Antar at det kan ha med all snøen og kulda å gjøre at de heller gjør fra seg inne. Hadde de vært vant til å bruke sandkasse (eller fått den tilbake tidligere i høst), så ville de brukt den. Det kan være vanskelig når de først har begynt å pisse et sted, for lukten sitter godt i. Lukten sitter vel også i gulvet, ikke bare i reolen? Kast hele reolen og vask området rundt godt, gå over med eddik-blandet vann etterpå (og bruk for all del ikke noe salmiakk-produkter).

Å dytte nesen i pisset gir en ekstremt dårlig læringseffekt. Eneste katten lærer er at matmor er hakke gal og ustabil. Dere må lære de å gå på kassen ved å ta de 'i øyeblikket'; altså sette katten i kassa når dere ser at den setter seg til. Eneste fornuftige måte, tror jeg.

Skjønner at det er frustrerende, men håper ikke dere går og avliver dem pga. dette. Om en liten stund er det vår og problemet løser seg da antagelig. Fortsett å ha kassen inne likevel, så kanskje slipper dere det samme problemet neste vinter. Good luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller mistrivsel, som en annen innlegger nevner.

Er kattene kastrerte? Mener du rød-sort-hvit når du sier tricolor? Jeg trodde det var kjettene som pleide å ha denne fargekombinasjonen, men kan jo ta feil.

Å vaske med salmiakk der katten har tisset er første fy-fy. Salmiakk og kattepiss inneholder samme duftkomponenter, og katten vil tisse samme sted igjen. Å stikke nesen borti er også fy-fy. Du må ta katten idet den gjør fra seg og sette den i kassen, men hvis de først mistrives er det slett ikke sikkert at det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er begge kastrerte. Vi har vært i kontakt med veterinær og mulig vår veterinær er hakke steike gale siden det var han som foreslo at vi skulle ta kattene bort hvor de hadde gjort fra seg og la de lukte på sin egen urin. Han sa dette var fordi de skulle kjenne igjen lukten i kattekassen. Vi har tilogmed dynket deres eget piss i papir og krystet det i kattekassen for at de skal kjenne igjen lukten.

Skrivefeil når jeg sa at vi hadde brukt salmiakk. Vi har brukt klorin, eddikk og sitron som midler rundt området der de har gjort fra seg.

Jeg vil ha meg frabedt og bli kalt både det ene og det andre. Jeg har hatt katter siden jeg har vært 16 år og ikke en eneste har noen sinne blitt avlivet eller vist noen form for mistrivsel. Mange katter stikker elegant av hvis de mistrives, sjeldent blir de værendes hvis de blir mishandlet eller ikke blir tatt godt vare på. Vil også si at hvis min intensjon hadde vært og avlivet dem så hadde jeg vel ikke hatt energi nok til å gidde og sitte her inne og høre på vrøvl.

Jeg legger inn innlegget her fordi jeg vil ha gode fornuftige forslag til hva som kan være problemet. Det vil aldri være ett alternativ og avlive dem. Før det skjer så legger jeg gulvfliser og anskaffer meg seksjoner med bein ^^.

Essi89, ett godt forslag du har der om å sjekke dem for UVI. Jeg skal ringe veterinæren vår imorgen og bestille time for en sjekk. Jeg har lest en del på nettet om problemet, så også biten der om UVI, men følte at symptomene passet ikke helt, men jeg skal få dem undersøkt uansett. Ellers så de skulle ikke være gamle nok til å ha fått aldersproblemer med urinering ihvertfall.

Tar fortsatt imot flere forslag hvis noen kan forholde seg objektiv nok til å svare.

NB! Mulig jeg tar feil når jeg kaller fargen deres tricolor, men de har 3 farger hvit, svart og grå og har striper som en bengalkatt. Ikke så lett og vite hva jeg skal kalle det. Men, uansett så er de svært like Bengalkattrasen.

Edit: skrivefeil + tillegg

Endret av Heritære
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er begge kastrerte. Vi har vært i kontakt med veterinær og mulig vår veterinær er hakke steike gale siden det var han som foreslo at vi skulle ta kattene bort hvor de hadde gjort fra seg og la de lukte på sin egen urin. Han sa dette var fordi de skulle kjenne igjen lukten i kattekassen. Vi har tilogmed dynket deres eget piss i papir og krystet det i kattekassen for at de skal kjenne igjen lukten.

Jeg vil ha meg frabedt og bli kalt både det ene og det andre. Jeg har hatt katter siden jeg har vært 16 år og ikke en eneste har noen sinne blitt avlivet eller vist noen form for mistrivsel. Mange katter stikker elegant av hvis de mistrives, sjeldent blir de værendes hvis de blir mishandlet eller ikke blir tatt godt vare på. Vil også si at hvis min intensjon hadde vært og avlivet dem så hadde jeg vel ikke hatt energi nok til å gidde og sitte her inne og høre på vrøvl.

Jeg legger inn innlegget her fordi jeg vil ha gode fornuftige forslag til hva som kan være problemet. Det vil aldri være ett alternativ og avlive dem. Før det skjer så legger jeg gulvfliser og anskaffer meg seksjoner med bein ^^.

Essi89, ett godt forslag du har der om å sjekke dem for UVI. Jeg skal ringe veterinæren vår imorgen og bestille time for en sjekk. Jeg har lest en del på nettet om problemet, så også biten der om UVI, men følte at symptomene passet ikke helt, men jeg skal få dem undersøkt uansett. Ellers så de skulle ikke være gamle nok til å ha fått aldersproblemer med urinering ihvertfall.

Tar fortsatt imot flere forslag hvis noen kan forholde seg objektiv nok til å svare.

Edit: skrivefeil

Jeg hadde det samme problemet med min hannkatt i fjor vinter. I løpet av en periode på 2-3 måneder gjorde han fra seg på samme plass inne. Jeg vasket nøye hver gang, men det samme gjentok seg like etter. Vet ikke hvorfor, men plutselig så sluttet han med å gjøre fra seg inne, å det siste året har det ikke vært noen problem med han.

Har altså ingen konkrete råd å gi deg. Men anbefaler deg å vente med eventuell avliving, kansje er dette noe som bare går over av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det samme problemet med min hannkatt i fjor vinter. I løpet av en periode på 2-3 måneder gjorde han fra seg på samme plass inne. Jeg vasket nøye hver gang, men det samme gjentok seg like etter. Vet ikke hvorfor, men plutselig så sluttet han med å gjøre fra seg inne, å det siste året har det ikke vært noen problem med han.

Har altså ingen konkrete råd å gi deg. Men anbefaler deg å vente med eventuell avliving, kansje er dette noe som bare går over av seg selv :)

Ja, det er det vi håper på også. Som sagt så er ikke avliving ett spørsmål da det er totalt uaktuelt. Trodde først det kanskje var pga kulden, men de gikk frivillig inn og ut av katteluka selv når det var -28. Så vi tenkte at det kanskje ga seg når det ble mildere igjen, men nei. Så kanskje er det pga kulden og uvanen med å tisse inne ikke helt har gitt seg, men det må kunne være en mulighet til og få dem til og slutte. Har ikke så god råd at jeg kan bytte ut alle møblene mine :). Men, som sagt jeg kan jo kjøpe metallbein og skru på siden mesteparten er IKEA møbler allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis begge gjør fra seg på samme sted, ville jeg prøvd å stenge av denne plassen fysisk for dem en stund (stenge av rommet eller sette noe slags gjerde over og rundt, f eks sånne kompostgjerder de har på Biltema). Da kanskje de heller går i kassa.

Ellers sjekk dem for sykdom, og enig med de andre i at det å dytte nesa deres i pisset nok ikke fungerer - grunnen til at de går på do der gjentatte ganger, er gjerne at de allerede kjenner lukta og har bestemt at dette er en fin do. Og som straff fungerer det heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det vi håper på også. Som sagt så er ikke avliving ett spørsmål da det er totalt uaktuelt. Trodde først det kanskje var pga kulden, men de gikk frivillig inn og ut av katteluka selv når det var -28. Så vi tenkte at det kanskje ga seg når det ble mildere igjen, men nei. Så kanskje er det pga kulden og uvanen med å tisse inne ikke helt har gitt seg, men det må kunne være en mulighet til og få dem til og slutte. Har ikke så god råd at jeg kan bytte ut alle møblene mine :). Men, som sagt jeg kan jo kjøpe metallbein og skru på siden mesteparten er IKEA møbler allikevel :)

Selv om de går ut kan det hende de synes det er ubehagelig å gå på do ute i snøen, i hvert fall hvis de ikke har noe tak å gå under (garasje, carport, stabbur...). Det er rart at de har begynt å tisse inne i utgangspunktet, men når grensen først er brutt og det er vinter er det ikke fullt så rart at de fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de går ut kan det hende de synes det er ubehagelig å gå på do ute i snøen, i hvert fall hvis de ikke har noe tak å gå under (garasje, carport, stabbur...). Det er rart at de har begynt å tisse inne i utgangspunktet, men når grensen først er brutt og det er vinter er det ikke fullt så rart at de fortsetter.

Ja, det er de vi har trodd også at selv om de går ut så er det kanskje for galt og gjøre fra seg ute. Men, de har tilgang til carporter og andre bygninger rett utenfor døren så....men, men. Tror også at når først de har brutt grensen og har ett sted i stua som lukter deres egen lukt så er det vel lett og gå tilbake der :(. Bare så synd det går utover møblene. Hadde de gjort fra seg på ganggulvet som er flislagt så hadde jeg ikke brydd meg og sett det som en ugangsperiode pga kulden.

Skal ringe veterinæren imorgen og høre om han har noen gode råd selv om det er samme person som anbefalte meg og la de lukte på sitt eget piss og sette dem i kassen etterpå. Men, jeg tror som flere her at dette startet pga ekstrem kulde (som er første vinter de opplever) og nå en uvane med å fortsette og tisse inne :(. Får håpe de slutter når våren kommer :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest30

Dersom man har flere katter i samme hushold anbefales det at man alltid har 1 kasse pr katt + 1 (altså 3 kasser i ditt tilfelle). Dette er fordi at noen katter ikke liker å gå i samme kasse. Det kan da være smart å i en periode sette en kasse der hvor kattene gjør fra seg.

Kattesanden kan også spille en stor rolle. Noen katter er veldig kresen på hvilken sand de vil gå i. Dessuten er det viktig at mat og kasse ikke står i nærheten av hverandre.

Dette vil selvfølgelig ikke ha noen effekt dersom kattene har noen form for urinveislidelser. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være UVI som mange har nevnt, ellers så er det jo mulig de har andre urin/nyreproblemer siden kastrerte hannkatter gjerne ofte får krystaller i urinen.

Utover det, har du prøvd å flytte kassen? De kan være misfornøyde med stedet den står eller typen sand du bruker. Det kan også være at de mistrives med det kalde været som gjør at de er mer inne = mindre terretorium, noe som kan føre til mer rangkonflikt kattene imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...