Gå til innhold

Til dere som har prøvd hasj..

*Lillian*

Anbefalte innlegg

Og andre igjen sjikane. Jepp, skremmende verden.

Jepp, vi lever i et samfunn hvor kostnadene til "narkotikakontroller" overstiger kostnadene til å utdanne innsatte i norske fengsler.....

Waco

Jeg forstår ikke hva dere synes er så bra med konsekvensene av narkotikaforbudet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus
Jeg er en person som liker og tygge E en gang iblant og det må jeg få lov til uten slike "bedreweissere" som vil bestemme over mine tanker og ideer.

Heldigvis viser deg seg at ungdommen tar til fornuften og trekker seg unna det nå, men for all del, knips i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tina, kanskje kampen mot dopet hadde blitt litt lettere dersom du ikke hadde vært utsatt for straffeforfølging?

Jeg bare spør, men du er vel en som ikke er enig at det er narkotikamiljøet som er mange ganger farligere enn narkotikaen i seg selv.... (narkotika er bare vrangsiden av medisinen).

Tina, la meg bare si det en gang.

Jeg synes man burde argumentere mot narkotika med å bruke reelle argumenter, ikke STRAFF!!!!!!!!!!

Straff gjør vondt verre.

Straff er en vond lidelse som åpner for flere lidelser....

Hvorfor ikke hjelpe mennesker i stedet for å låse de inne?

Jeg finner det faktisk uakseptabelt at vi skal ha DOBBELT SÅ STRENGE STRAFFER FOR NARKOTIKA i norge i forhold til f eks danmark og sverige... (21 år i norge og 10 år i sverige danmark)

I 1964 kom de første legemiddelovene og da var max grensen 6 måneder straff i fengsel....

24 ganger har politikerne hevet denne maksimumsstraffen for narkotika til 21 år i 1984.

Idag er vi i 2004.

Når er nok nok?

Waco

26 000 arbeidsplasser er avhenginge av narkotikaforbudet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis viser deg seg at ungdommen tar til fornuften og trekker seg unna det nå, men for all del, knips i vei.

Takker. Men jeg vil gjerne betale 25 kroner til et apotek for at de kan sjekke styrkegraden av MDMA pillen jeg har kjøpt meg...... Regner med at slike "sikkerhetsforholdsregler" er tillat i dette land... hmm.....det er det visst ikke.

Vi bor faktisk i et samfunn hvor folkeflertallet faktisk ønsker å ulovliggjøre å teste sine egne varer!!!! De samme menneskene som lurer på hvorfor dette kan være risikofylt.

Waco

Rus er jo bare illusjoner som virkeligheten.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Tina, kanskje kampen mot dopet hadde blitt litt lettere dersom du ikke hadde vært utsatt for straffeforfølging?

Det er jeg ikke uenig i (selv om det ikke var adressert til meg), men dette er ikke det samme som legalisering. Snarere en tilnærming til Nederlands narkotikapolitikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Det tviler jeg på.. Jeg har aldri blitt tatt for noe og ikke har jeg vært redd for å blitt det heller.. Ønsket vel noen ganger at de skulle ta meg, før jeg tok livet av meg.. Levde veldig på grensen veldig lenge og taklet ikke å be om hjelp selv..

Men jeg tror nok ikke vi blir enige uansett :)

Som sagt er jeg for avkriminalisering av brukeren, men ikke mer enn det..

Vi får vel bare bli enige om å være uenige? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest sannsynlig har du klart og ikke ta livet av deg...

I agree Tina...ja la oss være enige om å være uenige..

men angsten og rustrangen har jo egentlig svært lite med narkotikaen og gjøre, - det er jo spenningen, humøret, miljøet, gjengen, folka, kjærestene, vennene, familien, selvtrivselsehet, gladhet, lykke, søkenhet, kreativitet, lyst og vilje som er utslagsgivende her....

Og menneskenes tankeflykt og friefantasi kan ingen lover hindre..... derfor er kampen mot narkotika mislykket....

Waco

Kanskje det hadde vært sånn at hvis narkotika hadde vært lovlig, så ville det vært som tidligere, dvs at vi ikke hadde noen narkotikaproblem...hadde Eva rett, smaker forbuden frukt best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La Flaca..la meg ta et lite innføring i biologi for deg...

For det første finnes narkotiske stoffer naturlig i kroppen. Det er på grunn av cannaboider i kroppen som gjør at vi f eks reagerer på cannabis.

Dopaminnivået i hjernet er det som avgjør hvor lykkelig man er.

Det jeg skal frem til er uansett hvor kunstig eller ekte rusen er, om du er avhenging av spilleautomater (noe som også utløser endrofiner) eller og ta amfetamin er jo ETT FETT!!!!!!!!

FAEN man må jo ikke STRAFFE FOLK BARE FORDI DE HAR DE HAR LYKKERUS??????

Greit nok at lykken blir utvannet etterhvert, men det er jo straffen for å ta dop, også påstår plutselig dere at det er smart og lurt og sette folk som ruser seg lykkeligere på celler??????

Ser at diskusjonen har tatt helt av her, så jeg velger bare å kommentere det innlegget som var rettet til meg:

Du blander begreper i skjønn forening når du sier at 'narkotiske stoffer' i seg selv finnes i kroppen. Med mindre du kaller dopamin et narkotisk stoff høres det ut som en pussig teori. Dopamin er et HORMON. Narkotiske stoffer fremkaller kjemiske reaksjoner i kroppen i form av økt hormonproduksjon. Jeg gjentar ikke meg selv utover det... :roll: Ikke at det har så mye med saken å gjøre heller.

"også påstår plutselig dere at det er smart og lurt og sette folk som ruser seg lykkeligere på celler??????"

Øh, hvor kom dette fra? Har jeg/ andre her diskutert hvorvidt bruk av narkotika bør være straffbart eller ei?

:ler: Tydelig at du har din egen lille personlige vendetta her. Kanskje du skal starte din egen tråd, i stedet for å prøve å legge ord i munnen på folk slik at du kan få drive propaganda?

Nå melder jeg meg ut av diskusjonen... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg du sikter til? Jeg er ikke sint i det hele tatt... Men orker liksom ikke diskutere når folk hele tiden skal komme med så mye usaklig. Blir for dumt for meg... Det hele startet jo med at jeg sa jeg angret på at jeg tok min første E, det må jeg få lov til å gjøre.

Jeg siktet ikke til noe spesielle, Tina.

Jeg er enig med deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Du blander begreper i skjønn forening når du sier at 'narkotiske stoffer' i seg selv finnes i kroppen. Med mindre du kaller dopamin et narkotisk stoff høres det ut som en pussig teori. Dopamin er et HORMON. Narkotiske stoffer fremkaller kjemiske reaksjoner i kroppen i form av økt hormonproduksjon. Jeg gjentar ikke meg selv utover det... :roll: Ikke at det har så mye med saken å gjøre heller.

Hrmf, dopamin er en neurotransmitter (NT), mer bestemt en av de monoamine. Slike NTs frigjøres fra og tas opp igjen i hjernecellenes synapser (den veldige enkle forklaringen). Kokain f.eks. blokkererer dette opptaket og dermed blir dopaminet svømmende fritt rundt omkring og er "aktiv" noe som fremmer dopaminets euforiske følelse, eller lykkefølelsen om du vil.

Ellers så funker dop (medisin og narkotika) på forskjellige måter: noen, som kokain, hemmer deaktiveringen av NTene, andre fremmer denne deaktiveringen. Derfor virker noe stimulerende mens annet beroligende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner det Tina' date=' det er bare syke mennesker som blir avhenginge av heroin. Av alle som forsøker heroin er det mindre enn 1 % som blir avhenginge, årsaken er at heroin som i likhet med morfin er svært kvalmende og meget ubehagelig med mindre man har store smerter....[/quote']

Det er feil. Det er 5% av de som prøver heroin som blir avhengige, det høyeste tallet for noe narkotisk stoff. I snitt så bruker man 6 måneder på å blir avhengig. Og man regner med at ett sted mellom 25 & 40% "bare" er psykisk avhengige.

Det er ikke "syke" mennesker som blir avhengige av heroin, men viljeløse egoister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Men jeg vil gjerne betale 25 kroner til et apotek for at de kan sjekke styrkegraden av MDMA pillen jeg har kjøpt meg...... Regner med at slike "sikkerhetsforholdsregler" er tillat i dette land... hmm.....det er det visst ikke.

Du får kjøpt sånne "testere" på internett og butikker som Scorpius, som du kan skjekke renheten på ulike stoffer med. (Bla MDMA og amfetamin.) Det er iallfall lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke "syke" mennesker som blir avhengige av heroin, men viljeløse egoister.

WOW det var en utrolig innsiktsfull kommentar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Og jeg har brukt pepper i kanskje 5 år..... men sluttet på dagen av egen fri vilje...

Hvem skal man tro på da? meg selv eller din venninne?

W

Finnes nok mer enn en sannhet, Waco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo?!? Det er noe av det tåpeligste jeg har hørt tror jeg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at du ikke har den helt store kunnskapen om virkeligheten, men det tyder jo på at du blindt spiser rått alle "forklaringer" behandlingsapperat har gitt sånne som deg...

La oss si hva VIRKELIGHETEN sier om narkomane som du mener rammer vilkårlig....

Thorvald Stoltenberg sa og skrev at narkomani er en sykdom som rammer hvem som helst, og mange medier slukte påstanden rått. Landsforeningen mot stoffmisbruk, som særlig drives av stoffmisbrukeres foreldre, hadde i fjor en vervekampanje under slagordet "Rus rammer tilfeldig". De kunne neppe valgt et mer misvisende slagord. Dette er data fra et stort materiale samlet av det statlige rusforskningsinstituttet:

Lære/atferdsproblemer i skolen 70 %

En eller begge foreldre alkoholproblemer 53 %

Foreldre skilt 46 %

Ikke vokst opp hos foreldre 33 %

Vært under barnevernet 29 %

Seksuelt misbrukt i familien 11 %

Seksuelt misbrukt utenfor familien 22 %

Mobbeoffer 38 %

Gj.sn.alder første arrestasjon 15,9 år

Narkomane er i hovedsak ungdom som har møtt mange nederlag i barndom og i skolesystemet. De har allerede i utgangspunktet har hatt store vansker med å hevde seg i utdannings- og yrkeslivet. De søker sammen i en avvikende, men kravløs kultur som byr på mange utfordringer, liknende utfordringer som de forretningsfolk har: Hverdagen er et stadig jag etter penger og varer, penger og varer.

De narkomane har stort sett de samme risikofaktorer som kriminelle alltid har hatt. Det er også samme risikofaktorer som de gamle gatealkoholikerne. Derfor kan en si at dagens gatenarkomane er gårsdagens gatealkoholikere. Det bostedsløse "filleproletariatet" i storbyene har gått over fra å mest bruke alkohol til mest å bruke ulovlige stoffer. Men det er en viktig forskjell: "I gamle dager" begynte arbeidslivet i 14-års-alderen og rusbruken i 18-årsalderen. Nå er det omvendt. Gatealkoholikerne hadde bak seg en periode hvor de hadde fungert i voksensamfunnet, gatenarkomane har sjelden hatt det. Derfor er veien fram til rehabilitering fryktelig lang.

Det gis ofte inntrykk av at problemet ved narkomani er å avvennes fra stoffene. Men de fleste narkomane har vært avvent mange ganger, frivillig eller ufrivillig, i eller utenfor institusjon eller fengsel. Det virkelige problemet er at de begynner igjen etter avvenning og uten abstinensplager.

Eir, din desinformasjon tar faktisk liv......

Les selv her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes nok mer enn en sannhet, Waco.

Du har nok rett i det poirot og den sannheten vi besitter nå er at vi straffer mennesker for deres rusbruk.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Du har nok rett i det poirot og den sannheten vi besitter nå er at vi straffer mennesker for deres rusbruk.

Waco

Som jeg sa: MER ENN EN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa: MER ENN EN.

Joda jeg skjønner hva du mener... mer enn en sannhet..joda...

Kanskje vi skal slutte å arrestere folk i påvente at det er flere sannheter...?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...