Gå til innhold

Jentetur med mye usunn mat,snop og vin..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal på jentetur i helgen. Da blir det så klart endel alkohol,mye mat og mye snop!

I hverdagen min har jeg faste mat-rutiner og jeg er redd jeg går opp 5 kg denne helgen! Disse jentene er godt runde i kantene,(fleste av de), og bryr seg overhode ikke om kalorier.

Jeg vil ikke være super opptatt av kcal når jeg er på hyttetur med jentene for å kose meg, men denne kosen kan bli litt i overkant om dere skjønner.

Og jeg vil ikke bli sett rart på om jeg ikke forsyner meg 3 ganger eller om jeg ikke kaster meg over godteriet.

Har hørt før at jeg må spise,spør hvorfor jeg småspiser, og på en måte får "kjeft" og dette rundt mat og kropp kan bli ett stort tema!

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går nok greit med en slik helg en gang iblandt, med mindre du er på streng deff p.g.a konkurranse.

Spis det du har lyst på, og stopp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ikke opp 5 kilo på en helg. Sannsynligvis ingenting. Dersom man er flink ellers tilpasser kroppen seg raskt normalvekt igjen. Propper i meg god mat, vin og godteri hver jul, påske og ferie, men fyker rett ned til normalvekt med en gang hverdagen er tilbake. Er jo ikke slik at jeg legger på meg 2 kilo for hver ferie, selv om jeg skeier ut.

Kos deg. Spis god mat, drikk litt vin. Ha et avslappet forhold til maten og kosen. Dersom noen følger med i detalj på hvor mye du spiser og hvor ofte du forsyner deg er det de som har et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil spise snopet, og venninnene synes du er rar pga det, så har du noen merklige venninner.

Bare si at du føler deg uvel i kroppen av å innta store mengder snop. Det er helt vanlig når kroppen ikke er vandt med å få snop hver dag.

Du får ha med litt grønnsaker og dipp, eller hva enn du har som snackmat. Få de til å spise det, og kall dem rar om de ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på jentetur i helgen. Da blir det så klart endel alkohol,mye mat og mye snop!

I hverdagen min har jeg faste mat-rutiner og jeg er redd jeg går opp 5 kg denne helgen! Disse jentene er godt runde i kantene,(fleste av de), og bryr seg overhode ikke om kalorier.

Jeg vil ikke være super opptatt av kcal når jeg er på hyttetur med jentene for å kose meg, men denne kosen kan bli litt i overkant om dere skjønner.

Og jeg vil ikke bli sett rart på om jeg ikke forsyner meg 3 ganger eller om jeg ikke kaster meg over godteriet.

Har hørt før at jeg må spise,spør hvorfor jeg småspiser, og på en måte får "kjeft" og dette rundt mat og kropp kan bli ett stort tema!

Hva ville dere gjort?

Først og fremst. For å legge på seg ett kilo fett må man spise 7 000 ekstra kalorier. Så du legger garantert ikke på deg fem kilo i løpet av to dager, med mindre du har planer om å innta 17 500 ekstra kalorier per dag. ;)

Jeg synes du bør spise som du føler er riktig for deg. Det er din kropp og ditt velvære du må ta hensyn til. Selv hadde jeg bedt de holde kjeft hvis de begynte å kommentere, du kommenterer vel ikke hvor mye de spiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Spiser vennene dine sunt i ukedagene?

Hvis de ikke gjør det skjønner jeg at det kan bli en liten forventningsbarriere.

Kanskje de påpeker ditt mindre matinntak som en skjul misunnelse, at de egentlig skulle ønske at de var som deg.

Det er selvfølgelig vanskelig å si.

Jeg ville absolu tatt med stangselleri, oppkuttet gulrot og agurk og en god dip.

Kanskje du kan få dem på bedre tanker, OG kose deg?

Må forøvrig nevne at hvis du skeier ut denne helgen er ikke det farlig for vekt eller helse.

Det er på lang sikt slike utskeielser blir usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du skal slappe av og kose deg denne helgen. Ikke stess med hva som kan komme til å skje osv. Spis det du føler for og ikke hva du føler du må spise. Vær avslappet til det, så lenge du ikke nevner at du ikke spiser det ene eller andre, men i stillhet bare lar vær å forsyne deg med mengder så vil nok ingen merke det uansett. Om de så gjør så si du er mett, ikke har lyst på osv. Men du legger som over nevnt ikke på deg denne helgen. Skulle det gi utslag på vekten er det bare væskesamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar dere sammen og handler inn?

Jeg ville lagt inn noen GODE men også greie matvarer, kyllingfilet med grov pasta, grønnsaker og pesto, fisk og ovnsbakte poteter etc etc. Samt noe GODT pålegg i tillegg til det de evt kjøper som er utenfor det du spiser til vanlig.

også ville jeg kjøpt med MASSE frukt!! Frukt som skjæres opp, kanskje med vaniljedipp? er knallgodt og kan likes av alle, spises litt ved siden av snopet for alle, eller noe du kan fråtse i samtidig som du spiser det av godteri du har lyst på.

drikke, drikk det du har lyst på, men har du ikke lyst på masse av det de drikker, så kjøp med noen gode flasker juice på glassflasker, det er GODT, og jeg har flere ganger opplevd at folk jeg er sammen med har endt med å sitte å drikke av min juice istedenfor bare alkohol,fordi den er GOD.

Du trenger jo ikke å erstatte alt det usunne, bare sørge for at du også har sunnere alternativer, slik at du også kan spise når de spiser og kose deg uten at du faktisk blir dårlig av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hyttetur eller storbyweekend? Om det er hyttetur og dere handler inn felles kan du vel styre noe av shoppingen slik at det blir sunne alternativer til måltidene. Snack er vel opp til deg selv å styre unna ;) Går du på lavkarbo og skal/er i ketose ville jeg fortalt det til dem.

Er det storbytweekend bestemmer du vel selv hva du vil spise?

Ellers må jeg si - Kos deg :) Må være rom for å skeie ut og kose seg en helg i ny og ne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, ser jeg ikke leste innlegget ditt godt nok og at mye av dilemmaet er hvordan de andre vil reagere...det er aldri kjekt å komme i en slik konfliktsituasjon, men jeg ville prøvd å være ærlig ang dine valg om mat og vekt. Du kan feks si at det er da ikke mengden mat som avgjør om du koser deg, men at du er på tur med gode venner. har vært i slike situasjoner selv, og min erfaring er at slike kommenater som "gud, så småspist du er" eller "du skal vel jogge 20 ganger rundt hytta for hvert potetgull du spiser" er en slags måte å forsvare sitt eget inntak på, om du skjønner, og dermed rakker ned på den som skiller seg ut - men ofte ligger det en misunnelse og frustrasjon over sin egen resignasjon bak. For meg funket det hvertfall best å være ærlig men uten å gå i forsvar selv og ta ting med litt humor.

Endret av Xtra_lilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jomfrua_*
Jeg skal på jentetur i helgen. Da blir det så klart endel alkohol,mye mat og mye snop!

I hverdagen min har jeg faste mat-rutiner og jeg er redd jeg går opp 5 kg denne helgen! Disse jentene er godt runde i kantene,(fleste av de), og bryr seg overhode ikke om kalorier.

Jeg vil ikke være super opptatt av kcal når jeg er på hyttetur med jentene for å kose meg, men denne kosen kan bli litt i overkant om dere skjønner.

Og jeg vil ikke bli sett rart på om jeg ikke forsyner meg 3 ganger eller om jeg ikke kaster meg over godteriet.

Har hørt før at jeg må spise,spør hvorfor jeg småspiser, og på en måte får "kjeft" og dette rundt mat og kropp kan bli ett stort tema!

Hva ville dere gjort?

Jeg ville reist på hyttetur og gledet meg til samværet.

Jeg sendt kosthold/kalorier en tanke på en hyttetur med gode venner. Poenget er hvordan du gjør det til hverdag - ikke til fest. Nyt helgen!!

Du går ikke opp 5 kilo i løpet av en helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lagt om og følger en sunn livsstil, så merker jeg selv at jeg føler meg lettere uvel av mindre snop enn tidligere. Ta det slik kroppen føles, men jeg hadde ikke kuttet ut bare fordi du er redd for å gå opp litt. Selv er jeg sunn de fleste dager utenom fredag, halvveis lørdag, og da gafler jeg i meg en pose mnm fordelt på disse 2 dagene, pluss en deilig baguett med hvitløkssmør. Alt med god samvittighet. Er du flink ellers, som det høres ut som du er, så skal ikke dette ha noe særlig å si. Det som kommer fort på kommer ofte fort av igjen.

Nå har du jo allerede dratt på tur antar jeg, men noen ganger tror jeg ikke kroppen har vondt av litt "ulendt terreng" i matveien =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å ikke tenke så mye på om det blir en usunn helg. Ligger litt i bakholdet, men vet at det ikke gjør noe med en slik helg av og til.

Når hverdagen kommer igjen etter en usunn helg vet jeg også at jeg vil være veldig klar for sunn mat og trening, så innhenter meg nok rask igjen. Har jeg hatt en slik "frotse-helg" mister jeg lysten på usunn mat en periode fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri enkelt med slike helger, og jeg forstår så godt hvordan det føles i en slik situasjon. Det er nesten forbudt å ikke skeie ut i helgene dessverre.

Er ikke det at man nødvendigvis legger på seg 5kg fett i løpet av noen dager. Det man legger på seg, er nok mest vann som vil gå bort igjen noen dager etterpå. Problemet mitt med slike helger derimot er at alt i kroppen stopper opp.

Kroppen min eeeelsker faste matrutiner i hverdagen som gjør at den fungerer supert og kvitter seg med avfallsstoffer til faste tider i løpet av døgnet.

Etter en helg med store utskeielser blir det krøll i systemet, og det tar tid før kroppen kommer tilbake i normalen. Ikke føles kroppen bra heller når den er vant til sunnere mat og blir proppet med ikke fullt så sunne ting.

Jeg ville enten handlet sammen med dem og sørget for å få inn litt sunne ting, eller tatt med noe egen mat som kroppen setter pris på. Du må få lov til å spise den maten som holder kroppen din gående, men om du tar deg noen smakebiter av snacks, så holder vel det?

Du trenger ikke proppe deg full for å blidgjøre andre. Det er din kropp og du bestemmer hva du vil tilføre den.

Hvis kroppen din ikke går i stå med mye usunn mat, så ville jeg ikke tenkt så mye over det. Lever man sunt ellers, så blir du som sagt ikke å legge på deg 5kg fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...