Gå til innhold

Åpen kjøkkenløsning eller kjøkken i eget rom?


Zzyzx

Anbefalte innlegg

Jeg leste i denne artikkelen at norske boligkjøpere nesten utelukkende vil ha åpen kjøkkenløsning. Stemmer egentlig det?

Det overrasker meg litt, siden jeg også lider av visse misoppfatninger om at min mening er den eneste riktige, og jeg vil altså ikke ha åpen kjøkkenløsning for alt i verden. ;)

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er godt kjent med begge deler, og jeg tror jeg liker en sånn halvveis-løsning ( :fnise: ) best, faktisk :) Altså at det kanskje er en stor åpning, ikke dør, mellom kjøkken og stue, slik at det er åpent, men ikke så veldig at det blir matlukt/os over HELE huset. Men det kommer jo veldig an på om det er ganger, åpne trapper osv. nær kjøkken/stue også da. Hadde jeg måtte valgt enten eller, hadde jeg valgt kjøkken i eget rom, men med mulighet for åpen dør mellom stue og kjøkken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det er veldig populært med åpne løsninger for tiden... Men selv syns jeg det er sinnsykt upraktisk! Matlukten er digg å slippe å sitte i utover kvelden, og hvis man har det litt rotete på kjøkkenet, trenger det ikke se rotete ut i hele stua!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker også eget rom. Åpen løsning er greit om det er en liten leilighet.

Her jeg bor nå har vi ikke dør inn til kjøkkenet, det er ikke plass. Skulle gjerne hatt det for å kunne forhindre matlukt i resten av leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt kjent med begge deler, og jeg tror jeg liker en sånn halvveis-løsning ( :fnise: ) best, faktisk :) Altså at det kanskje er en stor åpning, ikke dør, mellom kjøkken og stue, slik at det er åpent, men ikke så veldig at det blir matlukt/os over HELE huset.

Som om jeg skulle sagt det selv! Og det er akkurat sånn jeg har det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_rolf_*
Jeg leste i denne artikkelen at norske boligkjøpere nesten utelukkende vil ha åpen kjøkkenløsning. Stemmer egentlig det?

Det overrasker meg litt, siden jeg også lider av visse misoppfatninger om at min mening er den eneste riktige, og jeg vil altså ikke ha åpen kjøkkenløsning for alt i verden. ;)

Hva mener dere?

Er du en rotekopp som ikke har råd til ei skikkelig vifte er åpen løsning ikke noe for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal jo ha ny leilighet om en stund, og det er egentlig derfor jeg lurer. Jeg har vokst opp med kjøkken som et eget rom, gjerne med stor spiseplass slik at det blir et slags samlingssted.

Når jeg er på besøk hos folk med åpen kjøkkenløsning, så merker jeg veldig godt at det ikke er noe jeg ønsker selv. Ikke fordi jeg ikke er ryddig, eller fordi avtrekket ikke er godt nok, men det stemmer bare ikke.

Samboeren mener det samme, så vi vil jo i utgangspunktet ha leilighet med separat kjøkken. Vi kan også leve med en semiåpen løsning, der man ikke har innsyn på kjøkkenet fra sofakroken.

Jeg har også inntrykk av at mange foretrekker en lukket eller semiåpen løsning, men når påstanden om det motsatte kommer fra en eiendomsmegler, så begynner jeg å lure litt. Det helt ideelle ville jo vært om ingen ville ha lukket løsning, sånn at vi kunne få en kjempefin leilighet veldig billig pga det. :fnise:

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Milla_*

Jeg har nettopp flyttet inn i et flunkende nytt hus og en av de beste løsningene her er den halveis-åpne kjøkkenløsningen.

I det forrige huset hadde vi kjøkken i eget rom, men trives mye mer med en åpnere løsning. Nå er det gøy å lage mat, jeg koser meg på kjøkken mens jeg kan ha et øye på TV om jeg ønsker og ikke minst så kan jeg kommunisere med mannen om en av oss står på kjøkken.

Matlukt har aldri vært noe problem - kjøkkenviften er helt ny og veldig, veldig effektiv. Rot er heller ikke noe problem, jeg har fått et alldeles nydelig kjøkken med ekte granittplate på kjøkkenbenken og da har man bare lyst til å ha det rent og ryddig alltid. Så rot på kjøkken har heller aldri vært noe problem - det er rett og slett ikke-eksisterende, men så har vi alltid vært flinke til å rydde og vaske etterhvert når vi lager mat. Setter oss aldri til bords før kjøkkenet er ryddig.

Nei, kommer aldri til å ha kjøkken i eget rom igjen, men jeg ville heller ikke hatt helt åpen løsning .. Halvveisåpningen vi har nå er det ideelle, synes jeg.

Men heller helt åpen enn helt lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ostepop_*
Samboeren mener det samme, så vi vil jo i utgangspunktet ha leilighet med separat kjøkken.

Jammen kjære tid.

Hvis begge helt klart ønsker det, er jo saken klar.

Ingen vits i å høre på én enkelt megler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Nei, jeg gjorde jo ikke det, det bare fikk meg til å lure på hva folk egentlig mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestina

Vi har halvåpen løsning mellom stue og kjøkken i en liten leilighet. Jeg liker dette godt, kunne aldri bodd i en leilighet med helt åpen løsning. Synes kjøkkenet blir nærmest som en seksjon i stua, og ikke en egen avdeling.

Når vi nå skal bygge, vil jeg ha separat kjøkken med gigantisk spiseplass, slik at dette blir et allrom hvor dagens aktiviteter skal foregå. Stuen blir dermed relativt liten og lukket, med tv og gode sitteplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestina

Vi har halvåpen løsning mellom stue og kjøkken i en liten leilighet. Jeg liker dette godt, kunne aldri bodd i en leilighet med helt åpen løsning. Synes kjøkkenet blir nærmest som en seksjon i stua, og ikke en egen avdeling.

Når vi nå skal bygge, vil jeg ha separat kjøkken med gigantisk spiseplass, slik at dette blir et allrom hvor dagens aktiviteter skal foregå. Stuen blir dermed relativt liten og lukket, med tv og gode sitteplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Jeg har alltid trodd at det er fordi de aller fleste nybygde leiligheter er så "arealeffektive" (Meglerspråk. Les: litt for små) at de er bygget med åpen løsning. Dermed har jeg antatt at det bare er et salgsargument fra megler at "alle" vil ha det slik.

Jeg har "halvåpen" løsning idag, der både stue og kjøkken er store. For min del kunne løsningen gjerne vært enda mer lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også liker best at kjøkkenet er "for seg selv", men selv om vi har stor stue og stort kjøkken nå, så er det noe som ikke passer, hehe. Så nå skal vi skal rive veggen mellom stua og kjøkken (to bort veggen som holder skyvedøren) slik at vi kan ha et spisebord som står der istedenfor et kjøkkenbord og et spisebord. Det blir en slags halv vegg igjen fordet, så det blir jo bare at kjøkkenåpningen blir større! Jeg også er den personen som synes det er gøy å stå på kjøkken, og vil gjerne ha kontakt med gjestene mine hvis jeg må på kjøkken for og fikse noe :) Men når jeg skal bygge derimot, da skal jeg ha et så pass stort kjøkken at spisebordet skal passe inn der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter ny leilighet, og et absolutt "must" for meg er at kjøkkenet er i et eget rom. Kan til nød være halvveis åpent, men vil ikke ha kjøkkenet i stuen liksom.. Som f.eks. her link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er på jakt etter ny leilighet, og et absolutt "must" for meg er at kjøkkenet er i et eget rom. Kan til nød være halvveis åpent, men vil ikke ha kjøkkenet i stuen liksom.. Som f.eks. her link

Å herregud! Det var en FÆL løsning! :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter ny leilighet, og et absolutt "must" for meg er at kjøkkenet er i et eget rom. Kan til nød være halvveis åpent, men vil ikke ha kjøkkenet i stuen liksom.. Som f.eks. her link

Kjøkken med åpen stueløsning jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi nå skal bygge, vil jeg ha separat kjøkken med gigantisk spiseplass, slik at dette blir et allrom hvor dagens aktiviteter skal foregå. Stuen blir dermed relativt liten og lukket, med tv og gode sitteplasser.

Sånn vil jeg også ha det! *drømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...