makkapakka Skrevet 18. februar 2010 #1 Del Skrevet 18. februar 2010 Stoppet for en liten gutt som skulle over veien i går. Han sto vel og lenge på kanten før han var sikker på at min bil sto i ro. halvveis over veien på fotgjengerfelt (som ja er vanskelig å se på halvveis snødekt vei) kom det kjørende en eldre dame og hun stoppet ikke, bare tråkka på gasspedalen så ungen måtte ta 3 skritt tilbake.. nå gikk det bra denne gangen... men fy så ekkelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 18. februar 2010 #2 Del Skrevet 18. februar 2010 Stoppet for en liten gutt som skulle over veien i går. Han sto vel og lenge på kanten før han var sikker på at min bil sto i ro. halvveis over veien på fotgjengerfelt (som ja er vanskelig å se på halvveis snødekt vei) kom det kjørende en eldre dame og hun stoppet ikke, bare tråkka på gasspedalen så ungen måtte ta 3 skritt tilbake.. nå gikk det bra denne gangen... men fy så ekkelt Skummelt... Var det satt opp fotgjengerfelt-skilt der? Det er veldig viktig å huske på at om det ikke er skiltet er det kun de lokale som vil huske at man skal stoppe der nå på vinteren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. februar 2010 #3 Del Skrevet 18. februar 2010 Skummelt... Var det satt opp fotgjengerfelt-skilt der? Det er veldig viktig å huske på at om det ikke er skiltet er det kun de lokale som vil huske at man skal stoppe der nå på vinteren. Det kan du ha rett i, men uansett må man som bilfører følge med og ha vett til å stoppe når det er folk i veibanen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 18. februar 2010 #4 Del Skrevet 18. februar 2010 Det kan du ha rett i, men uansett må man som bilfører følge med og ha vett til å stoppe når det er folk i veibanen. Selvsagt Men så hun ikke noe skilt ville hun ikke forventet at noen bare skulle gå over veien der. Det burde være en selvfølge at bilførerne må forholde seg til at barn kan hoppe ut i veien, folk kan skli på glatt fortau og havne i veibanen, osv. Man må kjøre etter forholdene, og ikke forholde seg blindt til fartsgrense. Men - noe som er minst like viktig er at vi fotgjengere og syklister tenker på om vi er godt synlige i trafikken, at det kan være mangelfull skilting, at man ikke skal gå over veien uten å sjekke at det er trygt. Vi skal ikke gjøre dette bare for å ta hensyn til de som kjører bil, vi skal gjøre det for å redusere sjansene for ulykker. Uansett om bilføreren får skylda er det vi som risikerer livet. Det er tross alt lettere å se til høyre og venstre en ekstra gang enn det er for en bilfører å skulle stoppe på holka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. februar 2010 #5 Del Skrevet 18. februar 2010 Selvsagt Men så hun ikke noe skilt ville hun ikke forventet at noen bare skulle gå over veien der. Det burde være en selvfølge at bilførerne må forholde seg til at barn kan hoppe ut i veien, folk kan skli på glatt fortau og havne i veibanen, osv. Man må kjøre etter forholdene, og ikke forholde seg blindt til fartsgrense. Men - noe som er minst like viktig er at vi fotgjengere og syklister tenker på om vi er godt synlige i trafikken, at det kan være mangelfull skilting, at man ikke skal gå over veien uten å sjekke at det er trygt. Vi skal ikke gjøre dette bare for å ta hensyn til de som kjører bil, vi skal gjøre det for å redusere sjansene for ulykker. Uansett om bilføreren får skylda er det vi som risikerer livet. Det er tross alt lettere å se til høyre og venstre en ekstra gang enn det er for en bilfører å skulle stoppe på holka. Du har selvfølgelig rett i alt dette. Mitt poeng var at denne gutten allerede var halvveis over veien, bilisten som hadde stoppet for ham, stod kanskje fremdeles stille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Klara_* Skrevet 18. februar 2010 #6 Del Skrevet 18. februar 2010 Stoppet for en liten gutt som skulle over veien i går. Han sto vel og lenge på kanten før han var sikker på at min bil sto i ro. halvveis over veien på fotgjengerfelt (som ja er vanskelig å se på halvveis snødekt vei) kom det kjørende en eldre dame og hun stoppet ikke, bare tråkka på gasspedalen så ungen måtte ta 3 skritt tilbake.. nå gikk det bra denne gangen... men fy så ekkelt Det der opplever jeg rett som det er her jeg bor, selv om jeg går på godt merkede fotgjengeroverganger. På Oslo Vest er det nok av folk som bare skal bruse forbi uten tanke på om de kjører ned noen eller ikke. "Unna vei, her kommer jeg!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå