Gå til innhold

Kostholdsdilemma


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg sliter i matveien.. Jeg er karbo/sukkeravhengig, og tror ikke kroppen min tåler alle karbohydratene særlig godt. Jeg er normalvektig da jeg teller kalorier, men hadde kroppen min fått viljen sin hadde jeg stappet innpå med karbs hele dagen. Jeg har en del fett på magen til tross for at jeg er normalvektig, og mistenker at det er alle karbohydratene som har skylda.. Nå er det sikkert mange av dere som tenker at jeg bare burde gå over til lavkabo, men problemet er at jeg ikke er spesielt glad i egg og kjøtt! Jeg klarer å spise det, men blir litt småkvalm etterpå, spesielt etter egg.. Jeg må jo trives med kostholdet også! Hva søren gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å tenke så mye. Høres ut som du har laget deg et stort problem ut av ingenting. Bare spis det du liker og ha det bra. Du sier jo selv at du er normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sier i startinnlegget så har jeg en del fett på magen. Og nei, it's not all in my head. Det er fullt mulig å være normaltvektig og samtidig ha for mye fett på magen. Hadde det ikke vært for det hadde jeg "slappet av", og bare fortsatt som før. Men jeg vil gjerne bli kvitt magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det trenes, enkelt og greit, men det krever dedikasjon, disiplin og innsats fra deg over tid.

Ingen kostholdsplan kan hjelpe deg med det, men vekter, stabilitetstrening, og et par doser kardio vil mest sannsynlig gjøre ganske mye sus.

Med riktig og god trening så vil du merke at behovet ditt for enkelte matvarer endres i takt med kroppen. Les deg opp om hva kroppen trenger, fra nøytrale hold, og lær deg å lage masse god mat.

Lykke til :)

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greia er at selv om jeg trener, både styrke og kardio, så slipper ikke magefettet =/ Derfor jeg lurer på om det kan være karbohydratene som er problemet.. Selv om jeg ikke håper det, da det ikke samsvarer med mine matvaner at all.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har vondt av å kutte ut enkle karbohydratkilder med mer fiberrike og komplekse matvarer, bare så det er sagt. Å bestemme seg for å være positiv til nye ting er halve nøkkelen. Det finnes mye mer der ute enn egg og biff.

Jeg har foreløpig ikke vært borti en mer effektiv trening enn stabilitetstrening (core balance) når man ønsker en sterkere, friskere og mer tonet midtdel. Gjerne delta på kurs/timer i dette, være seg redcord/MTT, stabilitetsball og /eller bosuball. Vanlige situps (som 99 % av oss utfører feil) og rygghev gjør ikke helt susen, og er dessuten dønn kjedelige øvelser for min del. Men fordi det er en del teknikker som bør innøves, og gradering av vanskelighet som kan justeres, så anbefaler jeg noen timer på et senter/med veileder før man setter igang på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii

Et forslag er at du kjøper deg en kokebok med lavkarbo-oppskrifter. Da vil du finne ut at du kan spise mye mer enn kjøtt og egg :fnise: Fisk f.eks, og grønnsaker, og mye mer. Personlig så liker jeg kokebøker, så jeg har flere. Gir mye inspirasjon!

Rent bortsett fra at jeg har en del kilo for mye, så har jeg også problemer med mage. legger jeg på meg, så setter det seg der. For min del så er det sånn at når jeg spiser lavkarbo, så blir også magen mindre. Jeg merker at magefettet forsvinner (og jada - nå blir jeg helt sikkert fortalt at det ikke er sant av anti-lavkarbomenneskene her inne - men det får gå :gjeiper: )

Trening hjelper selvsagt og, for å stramme opp så alt ikke henger og slenger. Men jeg tror at om du kombinerer treningen med mindre karbohydrater, så vil du merke forskjell mye raskere. Men sett deg inn i hva slags mat det er lurt å spise, for hvis du tvinger deg til ting du ikke liker, så funker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du i løpet av en vanlig dag og hvordan trener du i løpet av en uke?

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg vet at jeg kan spise mer enn kjøtt og egg :ler: Frukt, grønnsaker, fisk, cottacge cheese osv. Men jeg kan ikke se for meg mer enn ett kjøtt/fisk måltid per dag.. Mer enn det orker jeg ikke. Hva med frokost, lunsj, kvelds og mellommåltider? Liker cottage cheese, men er avhengig av litt syltetøy på.. Bare bær funker ikke. Men syltetøy = masse sukker.. Har kjøpt inn sukkerfritt men det smaker ikke noe godt.. Bah. Frukt skal man vel ikke spise mer enn maks 2 frukter per dag. Blir ikke mett av bare grønnsaker. Ikke lett med lavkarbo med dette utgangspunktet!

I går fikk jeg ikke i meg mer enn i underkant av 1000 kcal :sukk: 60 g karbohydrater.. Spise slik:

Frokost: skyr, en gulrot, 20 g mandler

Lunsj: omelett av 3 egg og 100 g grønnsaker (kvalm lenge etterpå)

Middag: 2 knekkebrød med skinke og avocado og en yoplai 0,1 %

Kvelds: 1 knekkebrød med cottage cheese og sukkerfritt syltetøly og 5 mandler

Ble som sagt 60 g karbohydrater. Hadde maks vondt i hodet i går ja :P Har vel ligget på 300-400 g før om jeg skal tippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Coarvi_*

Det er en kjent sak at punktslanking ikke går an. Vil du slanke magen, så må du slanke hele kroppen. Lavkarbo vil ikke fjerne magefett noe mer eller mindre enn lavkalori, og siden du ikke er motivert for lavkarbo gjør du nok lurt i å droppe den ideen. Lavkarbo er dessuten veldig bra for de som skal slanke seg mye (mer enn 10kg), og du er jo som du sier normalvektig...

Jeg er enig med første taler; slapp av! Spis sunt, tren og ha det godt med deg selv. Å bli opphengt i hvor mange karbs du får i deg kan da umulig være motiverende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii

Den dietten du beskrev høres mer ut som lavkalori enn lavkarbo. At du får vondt i hodet av en dagsdiett som beskrevet syns jeg høres helt logisk ut!

jeg spiser nokså lavkarbo - og spiser bla. mye mer fett enn deg i løpet av en dag.

- mandler/nøtter (10-15 stk)

- ost (vanlig norvegia/jarlsberg, kansje 100 - 150 g)

- smør (steker egg i smør bl.a)

- olje (salatdressing/matlaging)

- rømme (når jeg woker grønnsaker til middag f.eks., fordi da blir det mye mer mettende)

Hva er det i ditt kosthold du mener er så fullt av karbohydrater at det må fjernes/byttes ut? Og hva skal det evt. erstattes med siden du egentlig ikke trenger å ta av?

Hvis du spiser kaker, sjokolade, loff ol. hver dag - så bør det definitivt endres på. Men det betyr ikke at du IKKE skal spise noe som helst!

Dessuten: hvorfor spiser du ikke middag? feks. grillet laks med fullkornpasta og grønnsaker? Eller grillet kylling? eller diverse kjøttsausvarianter? eller wok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bli opphengt i hvor mange karbs du får i deg kan da umulig være motiverende?

Nei det er ikke motiverende, men når alt annet er prøvd.. Jeg er 1.70 høy og veier 58 kg, så vil ikke gå ned mer i vekt! Men jeg vil bli kvitt magefettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dietten du beskrev høres mer ut som lavkalori enn lavkarbo.

Er ikke 60 g karbo om dagen lavkarbo? :klø: Før spiste jeg sikkert 300-400 g..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Coarvi_*
Nei det er ikke motiverende, men når alt annet er prøvd.. Jeg er 1.70 høy og veier 58 kg, så vil ikke gå ned mer i vekt! Men jeg vil bli kvitt magefettet..

Vel, som sagt, da er ikke lavkarbo veien å gå, da punktslanking ikke er mulig...;) Begynner du på lavkarbo vil du gå mer ned i vekt, men det er ikke sikkert det er magen som minker.

Hvordan er kostholdet ditt når du IKKE fokuserer på karbohydrater?

Noen ganger må man nesten bare innse at alt ikke kan endres på, og magen din trives vel kanskje godt der den er...;)

Hva slags styrke trener du forøvrig? Øker du vektene nok, tar du hardt nok i, eller gjør du bare enkle styrkeøvelser av plikt? Skal du miste magefettet må du som sagt "slanke" deg (du er jo allerede slank), og da kan skikkelig styrketrening være veien å gå, s.a. du ikke nødvendigvis mister så mye vekt, og bare gjør kroppen mer definert.

Et annet alternativ er så klart å bare akseptere magen som den er, det er jo ikke sikkert den er så veldig stor som du vil ha den til? Jeg forstår så klart at det er frustrerende når en del av kroppen ikke vil oppføre seg helt slik som du vil, men av og til kan man bli mer fornøyd av å bare godta at kroppen er slik den er, i stedetfor å justere på alt annet rart i livet og ende opp med en fin mage men et kjipt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest regine ii
Er ikke 60 g karbo om dagen lavkarbo? :klø: Før spiste jeg sikkert 300-400 g..

Godt mulig den er det - men det er allikevel ALTFOR lite mat! Du kan ikke BÅDE kutte ut alt av karbohydrater (eller det meste) samtidgi som du kutter i alt annet! Lavkarbo betyr mer proteiner og mer fett, ikke BÅDE få karber, lite fett og proteiner!

Du vil ikke ned i vekt - neivel -men da må du SPISE da! knekkebrød med cottage cheese er ikke "mat" i den forstand (det er selvsagt det, men da må du i tillegg spise en del annet!)

Virker som du ser deg blind på antallet karbohydrater i stedenfor å fokusere på at du skal ha et ok kosthold.

Hvis du vil endre kosthold i mer lavkarboretning, så vil jeg faktisk anbefale deg (igjen!) å skaffe deg kokebøker. I noen av de jeg har står det f.eks. dagsmenyer når man skal holde vekta - og da får du tips og innspill til både hva du kan spise, og sammensetning over en hel dag. Da vil du se at en diett bestående av knekkebrød og cottage cheese ikke akkkurat er det beste.

dersom du ikke syns lavkarbo er noe særlig - så sjekk feks. sidene til grete roede - der mener jeg også å huske at de har "dagsmeny" forslag også for dem som skal holde vekta/ikke mer ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Coarvi_*
Er ikke 60 g karbo om dagen lavkarbo? :klø: Før spiste jeg sikkert 300-400 g..

Lavkarbo kan være alt fra nesten ingen karber (5-10g) til 100-150g om dagen. Du kan ikke bare gå over på lavkarbo ved å kutte ut karbohydratene uten å kompensere med noe annet (fett!). Når du bare får i deg 1000 kalorier på en lavkarbo"diett" tyder det på at du gjør noe ganske feil, spesielt når du trener i tillegg. Det var jo altfor lite mat du fikk i deg, selv om det var "lavkarbo." For å si det slik - om det eneste du spiser en dag er en gulrot så får du jo i deg minimalt med karber, men det kan fortsatt ikke kalles lavkarbo (eller lavkalori). Det kalles sulting... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo kan være alt fra nesten ingen karber (5-10g) til 100-150g om dagen. Du kan ikke bare gå over på lavkarbo ved å kutte ut karbohydratene uten å kompensere med noe annet (fett!). Når du bare får i deg 1000 kalorier på en lavkarbo"diett" tyder det på at du gjør noe ganske feil, spesielt når du trener i tillegg. Det var jo altfor lite mat du fikk i deg, selv om det var "lavkarbo." For å si det slik - om det eneste du spiser en dag er en gulrot så får du jo i deg minimalt med karber, men det kan fortsatt ikke kalles lavkarbo (eller lavkalori). Det kalles sulting... ;)

Jeg har ikke planer om å leve på 1000 kcal, det bare ble sånn i går pga dårlig allmenntilstand :P Trener ikke per nå forresten..

Men hvorfor MÅ jeg spise masse fett på lavkarbo? Jeg er jo ikke så glad i fett :snurt: Men skal begynne å spise laks/kylling m/grønnsaker til middag da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jomfrua_*
Nei det er ikke motiverende, men når alt annet er prøvd.. Jeg er 1.70 høy og veier 58 kg, så vil ikke gå ned mer i vekt! Men jeg vil bli kvitt magefettet..

Du har ikke noe problem. Men du skaper ett problem i hodet ditt av ingenting. Det er fysisk umulig at magen din er stor. Flytt fokuset ditt til noe annet. Sørg for å bli fornøyd med hvordan du er skapt og engasjer deg i noe mer meningsfyllt enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...