Gå til innhold

Selge leilighet - fikse småting eller selge som den er?


Gjest gjestina

Anbefalte innlegg

Gjest gjestina

ViVi kjøpte denne leiligheten for 1,275 i jan 07, prisantydning da var på 1,18 mill (var mange som var med på budgivninga i begynnelsen).

Nå ønsker vi å forberede oss på salg, helst neste vinter, og vi er veldig redde for å ikke få igjen det vi ga, ettersom at vi kjøpte så langt over prisantydning, på den tiden da boligprisene var på topp.

Vi bor på et lite tettsted i Midt-Norge, hvor jeg tror prisene har holdt seg ganske stabile gjennom finansvinden, men en kan jo aldri vite! Jeg forsøker å sammenlikne m2-pris med andre leiligheter i området, men vår leilighet likner ikke på noen andre som er til salgs, spesielt ettersom at vår har bedre beliggenhet og henvender seg stort sett til eldre, samt førstegangskjøpende par/1-barnsforeldre. Verken bad eller soverom er trange, moderne bøttekott, men har god plass til stellebord og sprinkelseng. Det er kun halvåpen løsning mellom kjøkken og stue. Super planløsning. Det er heller ingen fellesutg, noe de fleste andre leil i området har. En beskjeden pris/m2-sammenlikning foreslår 1,2-1,22 mill, men det er som sagt mye som skiller sammenlikningsobjektene.

Info om leiligheten: 67m2 + garasje, ingen bodplass (det rommet brukes vi som barnerom, er akkurat stort nok til å betegnes som det), 4-mannsbolig fra 1992, vi bor i 1. etasje, handicapvennlig. Dette er en typisk 90-tallsleilighet med opprinnerlig hvit kjøkkeninnredning med trehvite lister, og trehvite lister og vinduer er gjennomgående i leiligheten. Vi har malt alle lister/vindu osv hvite, så dette preget er heldigvis borte, og leiligheten er nå helt lys. Både kjøkken og bad er fra 1992, men vi har byttet benkeplate på kjøkken, samt baderomsinnredning (innredningen ble kjøpt brukt, men er mye større og penere enn den som var). Satt inn badekar (vanlig type) istedet for dusjkabinett. Vi har også byttet gulv i hele leiligheten, minus kjøkken og stue, hvor det var parkett da vi flyttet inn. Altså en rekke små og rimelige løsninger, som vi synes har gjort leiligheten mye finere (badekar pga at vi har barn, dette er jo ikke mer praktisk for voksne nødvendigvis).

Dette lurer vi på å eventuelt forbedre før vi skal selge:

- pusse ned og lakke parketten på nytt. Den er ikke ekstremt stygg, men har tydelige hakk etter barnet vårt.

- vi har lagt flis på badegulvet, og dette ble ikke helt vellykket. De er tydelig skjeve. Dette er billig flis, men det er jo noe herk å fjerne! Bør vi selge som det er, eller evt legge over gulvbelegg?

- varmvannstanken er fra 1992. Den fungerer helt fint, men vil jo ikke ha veldig mye lengre levetid. Bytte, eller droppe det?

- det er varmekabler i alle gulv minus soverom, og de fungerer fint, med unntak av på badet. Termostaten hopper litt, noen ganger blir det kaldt på gulvet, andre ganger veldig varmt. Men stort sett står den på det vi skrudde den på. Bytte dingsen på veggen, eller droppe det?

Dette ble laaangt, men jeg håper på konstruktive svar! Vi er nesten avhengig av å få igjen litt mer enn det lånet vårt er på nå (1,22) for å få egenkapital til å kjøpe nytt, men jeg frykter at det blir vanskelig. Noen tips/synspunkter? Bør vi kanskje kontakte taktsmann, for å få dom og kanskje tips til småting som kan forbedres? Hva koster en sånn befaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjestepesten

Jeg tenker at siden dere fremdeles har lån som ligger over prisantydning da dere kjøpte i 07, ville jeg vært forsiktig med å legge mer penger i den før dere skal selge.

Det er mye som kan gjøres for å løfte helhetsinntrykket uten at det trenger å koste så mye. Når dere flytter møbler og "tømmer" rommene, hvordan ser de ut da? Er det merker på veggene der det har stått møbler, er malingen slitt av noen steder? I så tilfelle- spander et malingsstrøk. Er alle lister ferdigstilt? Det kan fort se "halvveis" ut dersom det mangler en list her og der, eller er dårlige avslutninger. Gulvene er jeg usikker på om jeg ville ha kastet meg uti. Det avhenger jo litt av hvor lang tid dere har på dere, og om dere er fingerferdige nok til å få til et godt resultat. Det koster jo ikke så mye, nødvendigvis, så hvis dere er sikker på å få det til, og har tid til det,- så kjør på! Det vil utvilsomt løfte rommet.

Når det gjelder varmtvannstanken, ville jeg ikke ha gjort noe uten å hatt megler på befaring først, og eventuelt rådsøkt meg hos ham. Det er jo en litt større utgift, som ikke nødvendigvis betaler seg. Det samme gjelder badet. Jeg tenker at det avhenger litt av hvor stygt badegulvet er, hva som er lurt å gjøre. Det jeg IKKE under noen omstendighet ville gjort, er å ligge gulvbelegg over et ujevnt fliseunderlag. Hvis noe skal gjøres her, må nok flisene opp. Skal dere gjøre det selv, risikerer dere å ødelegge både støp og membran, og må ha fagfolk til å få det i orden igjen, så det kommer til å koste en del.

Alt i alt tror jeg nok at takstmann eller megler vil være stedet å begynne, og la dem råde dere i prosessen videre. Noen meglere har gratis befaring. Takstmann er jeg usikker på, men mener jeg betalte ca 3000 da jeg solgte huset mitt privat for et par år siden. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Takk for svar! Per i dag har vi endel møbler, spesielt bokhyller, som tar mye plass. Innen vi skal legge ut leiligheten for salg skal vi ommøblere og fjerne mye unødvendige møbler, slik at det blir mer luftig. Alle spikerhull skal sparkles og males, samt alle lister/lave vindusposter hvr vår lille hund har skrapt litt. Det mangler lister rundt en bjelke, alt dette skal fikses. Eldre og barn med baby er o spesielt lite interessert i å dra fram malekosten, så vi skal sørge for at alle overflater (minus gulv eventuelt) er prikkfrie. Men det er altså disse litt større forbedringene jeg er usikker på. Skjevheten i flisene vises dessverre ganske godt. Huff, angrer sånn på at vi bega oss ut på det på egenhånd! Ikke mye å gjøre med det nå da, så vi må vel bare kontakte takstmann.

Men, om vi får en evaluering nå, og utbedrer feks gulvet, og får ny vurdering, vil også den gamle vurderingen gjøres tilgjengelig for kjøper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestepesten

Nei, det er selvsagt den nye taksten og vurderingen som vil være gjeldende. Men i den vil det opplyses om når det er foretatt større arbeider. Det vil for eksempel opplyses av baderomsgulvet er fikset i 2010, dersom dere bestemmer dere for å gjøre noe med det.

Høres lurt ut med sparkling og flikking! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...