Gå til innhold

Hvodan få hunden til å slutte å bjeffe?


addict

Anbefalte innlegg

Vi har en liten dachs som fyller 12 år til sommeren. Hun har alltid bjeffet veeeldig mye når folk ringer på eller når hun hører lyder fra gang/ytterdør, evt at det kommer nye folk.

Vi var på hundekurs med henne da hun var yngre og har snakket med veterinær og prøvd ut mange forskjellige teknikker. Å prøve å avlede henne med godbit eller få henne fokusert over på noe annet er dødfødt. Å si nei er dødfødt, å løfte henne opp er dødfødt, å være rolig er dødfødt, å kjefte er dødfødt.. Uansett hva vi gjør så uuuuuler hun hver gang. Har prøvd å spraye vann på henne en periode, og det funket forsåvidt, men det er tungvindt å løpe etter en 30 cm høy hund med ei sprayflaske i et hus på 230 kvadrat. Det blir liksom ikke konsekvent nok, for vi må finne fram flaska, finne hunden og får ikke tatt henne med EN gang.

Vi har lagt den delen av dressuren på is i noen år, da de 5 første årene ikke gav resultater. Nå derimot, skal jeg og sambo ha baby, og vil ha henne med når vi flytter inn i ny leilighet. Vi er derimot litt skeptiske pga bjeffingen. Det er en skarp og høy lyd, og sikkert ikke bra for en nyfødt baby.

Er det noen vits i å prøve å venne henne av med bjeffingen når hun er så gammel? Noen som har tips til hvordan man kan gjøre det?

Hun er generelt ikke opptatt av mat og kan ikke få godbiter osv, siden magen hennes ikke tåler det. Har derfor ikke sett på klikketrening som et alternativ, da det sikkert blir vanskelig å holde fokusen og motivere henne uansett.. Har prøvd å rose henne masse når hun er stille, men hun bjeffer like etterpå uansett.

Halsbånd med støt i er forresten ikke et alternativ, for den som skulle komme på å nevne det.. Men har noen erfaring med slike halsbånd som kun spruter vann når hun bjeffer? Hun liker ikke vann.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en liten "bjeffer" jeg også. Det beste rådet jeg har fått er å rett og slett ignorere bjeffingen. Snu ryggen til, gå ut av rommet o.l. Hvis man gjør det, er det selvfølgelig like viktig å gi tilbake oppmerksomheten når hunden har stoppet opp bjeffingen, og roet seg ned.

Tror ikke bjeffing er noe skadelig for en baby. Er sikkert bare greit å venne babyen til lyder så fort som mulig :)

En litt morsom teori til at kjfting ikke funker på dette problemet, er at når vi kjefter på hunden, tror den at vi bjeffer vi også! :fnise:

Det er også viktig å tenke på at bjeffing er en naturlig del av en hund. Den SKAL bjeffe innimellom. Når man har hatt/har et problem med bjeffing, så er det veldig lett å bli irritert over hvert minste lille bjeff. Prøv å skill mellom naturlig adferd, og bjeffing uten grunn.

Lykke til!

Endret av LindaM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det virker IKKE å ignorere henne, for hun bjeffer ikke for oppmerksomhet, men fordi det kommer folk. Hun stopper ikke hør hun får hilst på de som er ankommet eller får sjekket ut hva lyden var for noe. Skulle ønske det gjorde det, såklart. Prøver jo bare å overse det, for jeg og sambo har rett og slett gitt opp å prøve å få henne til å slutte de 2 årene vi har hatt henne alene. Men takk for forslag :)

Hun har vært familiehund hele tiden, hun ble kjøpt først og fremst fordi jeg var husredd da jeg ble 8. Nå er jeg 20 har flyttet ut, så jeg har tatt henne med meg. Derfor har hun vært den "søte lille hunden" som ingen har tatt seg nok tid til å være konsekvent med i så mange år. Har vært ganske vanskelig å prøve å dressere henne alene når jeg har vært den eneste i huset som har prøvd. Med småsøsken og opptatte mødre og stefar offshore så er det ikke så mange som har klart å hjelpe til dessverre.

Tror nok babyer venner seg til høye lyder osv, men det er forskjell på støy som er kontant, feks trafikk eller byggningsarbeid. Når alt er stille og en hund PLUTSELIG begynner å gneldre så kan det jo være ganske lett å våkne.

Men for alt jeg vet så er ikke det noe problem, jeg har aldri hatt barn før :)

Nå skal det sies at det ikke er snakk om å avlive eller selge hunden om det ikke funker, hvis noen trodde det. Det blir bare til at hun fortsetter å bo som familiehund med mamma og søsken i stedet for som vår hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -- Hundeinstruktør--

Bjeffing er selvforsterkende, så å ignorere bjeffing som har vart hele hundens liv har ingenting for seg. Hunden syns det er deilig å bjeffe, og fortsetter å gjøre det så lenge det funker.

Hunden tror sannsynsligvis at hvis hun bare fortsetter å bjeffe, så kommer besøket omsider inn dørene og hun får hilse på. I de situasjonene går det faktisk an å dempe bjeffingen, ved å være 110% konsekvent på at INGEN krysser dørstokken så lenge hun står og gneldrer. Er man slepphendt her EN ENESTE GANG, risikerer man å havne langt tilbake i treningen.

Det som også kan fungere, er å gjøre noe vi kaller motbetinging på ringeklokka eller bankepålyder. En person står ute og ringer på med ujevne mellomrom, den andre holder seg inne i stua med hunden - utstyrt med en bråte snadderdeilige godbiter.

Hver gang ringeklokkelyden høres, faller to-tre godbiter på gulvet. Uavhengig av om hunden bjeffer eller ikke. Hvis hun har tendens til å løpe ut i gangen og vekk fra stua, steng adkomsten til gangen, sånn at hunden må være i omtrentlig nærhet til personen.

Gjør dette hver eneste dag noen ganger daglig, til hunden ikke bjeffer i det hele tatt når det ringer på, men faktisk kikker opp på personen. Da ber du hunden gå på plassen sin, eller inn i et bur.

Gjenta dette i noen dager, til hunden går inn i buret på egenhånd når den hører ringeklokka. Lukk burdøra, gå ut i gangen, og kom tilbake før hunden begynner å bjeffe.

Når det gjelder bjeffing på lyder, trenger ikke nødvendigvis babyen våkne av dem. De blir vant til sånne lyder fra de er inni magen, vettu, og når babyen kommer, er det bare å ha på litt radio eller musikk i tillegg når h*n skal sove. Da blir ikke bjeffingen noen plutselig lyd, og det er mindre sjanse for at den lille skal våkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hundeinstruktør. Om hun har appetitt på den vanlige maten sin kan hun få det, selv om hun ikke kan få godbiter. Eller så får dere spørre veterinæren om det finnes noen godbiter hun kan få, for eksempel våtfor hvis hun til vanlig spiser tørrfor.

Få hjelp av venner og naboer, og få dem til å komme innom og ringe på døra i hytt og pine. Heng opp et ark på døra der dere forklarer at dere trener hund, og at det dermed kan ta en stund før dere åpner. Ved planlagte besøk kan det kanskje være lurt å ta hunden med ut før besøket kommer, slik at den ikke får anledning til å bjeffe når folk skal komme inn. Heldigvis har de fleste mobiltelefon idag, slik at det er lett å ringe og avtale sånt :) Omså kan folk komme på trappa deres, lese lappen, og deretter gå et stykke unna igjen og ringe dere slik at dere kan ta med hunden ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Tusen takk for gode svar :) aboslutt ikke dumt!

Hun kan ikke spise noe annet enn tørrfôr dessverre, tåler ikke våtfôr heller. Hun går på spesialfôr fra eukanuba, og veterinæren har frarådet våtfôr og anndre godbiter fordi hun kaster opp veldig lett og sliter med veeeeldig dårlig ånde som de ikke finner ut hva er. Tror det kommer fra magen. Mye dårlig i magen, dessverre. Skal utrooolig lite til, så vi tar ikke sjansen på det. Jo, forresten, hun tåler slike tyggebein fra dyrebutikken en gang i blandt, sånne som skal rense tennene. Men disse får hun ikke ofte, fordi det blir for mye for magen om hun spiser det mer enn et par ganger i uka.

Hun er heller ikke veldig matinteressert og maten står framme dagen lang. Har hatt runder med dette også til veterinæren, fordi hun er så småspist. Prøvde å mate henne kun 2 ganger om dagen, men da sluttet hun heller å spise. Derfor funker det nok ikke å bruke den..

Men ikke dumt det rådet med å henge opp lapp og ikke la henne hilse på før hun er stille. Det kan nok bli en innmari lang periode, men absolutt verdt et forsøk! Skal høre med veterinæren om hun har noe tips til godbiter hun kan tåle også, i tilfelle vi har oversett noe :)

Takk for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert det.. Går det an å fylle vann i disse, i stedet for sitronvann?

Noen bakdeler med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at hun ikke kan få noe godt, stakkars jente. Har selv en gammel katt som bare kan få diettfôr, men han er i det minste så heldig at han kan variere mellom én type tørrfôr og én type våtfôr. For et kjedelig kosthold :/

Det kan jo likevel hende dere kan belønne henne med noe annet. Finnes det en lek/leke hun setter ekstra pris på? Om ikke det heller, så kan dere i det minste overøse henne med ros før hun begynner å bråke, for deretter å ignorere fullstendig når hun bråker. Eller har dere to ytterdører? For da kunne kanskje belønningen/avledningen vært å få gå ut en annen dør enn den som blir ringt på. Skape en assosiasjon om at det ringer på døren=jeg får gå ut et annet sted.

Eller kanskje hun kunne blitt bundet fast så lenge hun bråker når det ringer på. Vær isåfall nøye med å bare binde henne fast i nærmeste stødige gjenstand uten videre fuzz, og slippe henne igjen så snart hun er stille. Kanskje det til og med er lettere å bare holde henne fast? Jeg foreslår at du kopierer over disse forslagene til Canis og får dem diskutert der. :)

Fordelen ved disse metodene er at det går an bare å prøve dem. Blir det ikke bedring, så har man uansett ikke plaget en gammel hund (selv om man har plaget seg selv en del...).

Halsbånd med vann i har jeg egentlig ingen mening om eller erfaring med. Om dere prøver det, så sett iallefall en grense på det - har det ikke hatt noen effekt de første 10 gangene (eksempelvis), så fungerer det ikke. Og da er det unødvendig å fortsette å plage pensjonisten med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert det.. Går det an å fylle vann i disse, i stedet for sitronvann?

Noen bakdeler med dette?

Alle automatiske dressurmidler er ulovlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle automatiske dressurmidler er ulovlige.

Er det ulovlig å bruke "bjeffehalsbånd" som enten piper eller spruter vann/sitron lukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ulovlig å bruke "bjeffehalsbånd" som enten piper eller spruter vann/sitron lukt?

Ja, alle automatiske dressurmidler er forbudt. Om det utløses av bjeffingen er det automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er godt igang med et opplegg for vår hund som varsler veldig. Han reagerer særlig på ringeklokka.

Vårt opplegg er: har kjøpt en barnegrind(firkant) som står i stua, dette er plassen til hunden vår. Daglig øver vi på at når ringeklokka ringer setter vi hunden inne i grinda og lukker igjen, her står han til han tier stille. Vi ringer også på selv mange ganger pr dag:)

Dette skal forhåpentlig føre til at når det ringer på skal hunden vår automatisk gå på plassen sin og slappe av. Dette er ihvertfall en løsning som fjerner problemet med at hunden tar ansvar for gjester.

Som forsterkning har vi et ganagebein eller margbein liggende på plassen til hunden så den har noe trivelig å drive med, vi bruker heller ingen komando når vi sette hunden i grinden.

Når det kommer gjester gir vi de beskjed om å overse hunden vår inntil vi sier ifra, han får hilse når han har roet seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste innlegget var det jeg som skrev:) ville bare legge til at alle hunder kan lære å endre adferd uansett alder så lenge det gjøres utifra en god plan.

Det handler om å frigi hunden fra det ansvaret den føler for dette med at folk kommer inn på dens område. IKKE la den få lov til å ta ansvar for gjester, det er det dere som skal gjøre da dere har ansvaret for flokken! Ikke kjeft da dette er en form for oppmerksomhet som kun forsterker adferden til hunden.

Mulig hunden deres kjeder seg litt siden den bruker så mye energi på varsling. Det er lurt å aktivisere den ved å la den søke etter ting dere gjemmer iløpet av dagen. Hunder digger å søke og de blir slitne av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange gode råd :) jeg aner ikke hvor bra eller dårlig det er for en baby med bjeffing. Hun bjeffer veldig høyt, og "uler". Men kan godt være det ikke blir noe problem, har aldri hatt barn før som sagt :) Tenkte kanskje at den plutselige og skingrende lyden kunne skremme og ikke minst vekke en sovende baby.

Skal jo bare være flink å varsle ifra :fnise:

Men samtidig så er hun jo veldig rolig og stille ellers.. Aldri noe probleme med henne, så kanskje vi bare skal la det være. En hund er jo en hund, som nevnt over, og en hund må jo få bjeffe innimellom. DET er jeg helt enig i, og akkurat den kommentaren fikk meg til å tenke litt.

Så lenge folk som har barn fra før mener det kan gå bra, så er jeg mindre bekymret. Kanskje en baby venner seg fortere til ting enn hva jeg tror også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at hun ikke kan få noe godt, stakkars jente. Har selv en gammel katt som bare kan få diettfôr, men han er i det minste så heldig at han kan variere mellom én type tørrfôr og én type våtfôr. For et kjedelig kosthold :/

Ja, men er dessverre kun det som funker. Alternativet er at hun går rundt meg mageknip og kaster opp magesyre i et par dager, og slutter å spise til hun blir bra igjen. Så da er det bedre at hun holder seg til fôret som veterinæren anbefaler. Vi vet jo at hun får i seg alt hun trenger osv der, og hun har jo levd et langt liv med masse godbiter :) Er bare de siste 2 årene hun har begynt å slite med magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis for eksempel en innbruddstyv klatrer gjennom vinduet vil hun logra og være glad, eller vil hun bjeffe og si ifra til dere?

Bikkja til broren min er vaktbikkje, men er idiot nok til å logre dersom noen hadde klatret ut med flat-tven og reagerer kun på ringeklokkebjelling og ikke mennesker generelt.

Bjeffer bikkja di ved andre anledninger som for eksempel at det kommer fremmede eller det er lenge siden du har sett den?

Endret av waco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...